Rook van motor na avondrit

Heinoldschool

Rookie
4 jan 2019
28
1
Goedemorgen,

zoals denk velen gister even mijn xj550 maxim uit de schuur gehaald voor een lekker ritje.
Tijdens het rijden kreeg ik al het gevoel dat de motor erg warm werd maar twijfelde of het de motor was of de zon op mijn dikke kisten.
Uiteindelijk bij thuiskomst de motor in de schuur gezet en hier zag ik gelijk damp/rook vanaf komen. in korte tijd stond ook de schuur bijna blauw.
Is dit normaal?

Het blok zelf leek verschrikkelijk heet te zijn. Ook werdt mijn olie erg dun en begon op 1 plek zelf een beetje te druipen.

Ik hoor graag wat de oorzaak kan zijn.
*het is een luchtgekoelde motor uit 82
 
Een Maxim heeft ook helemaal geen oliekoeler... :X

Met een fatsoenlijke 10W40 motorolie zou een Maxim volgens Yamaha gewoon het hele jaar rond moeten kunnen rijden bij het Nederlands klimaat en normaal gebruik. Net als al zijn tijdgenoten uit de XJ-serie.

Ik zou met de flink oplopende temp in Nederland toch dikkere olie gebruiken is ook beter voor de slijtage en je lagers
 
Hij loopt inderdaad soepel. geen probleem daarmee. en de druppels ollie die er vanaf komen is achter de schakelpook. deze keerring heb ik vorige zomer vervangen en hele winter geen last gehad. ben inderdaad geen frequente rijder. hele jaar door ongeveer 2x per maand stuk rijden.
Een XJ 550 Maxim heeft kettingaandrijving, toch? Gelet op de plek waar je zegt dat de druppels vandaan komen, kan het geen opgehoopt kettingvet zijn dat door de hitte wegdruipt? Als dat het niet is dan gok ik - zoals eerder al geopperd - op een uitgedroogde of gescheurde pakking, waardoor er olie lekt. Die motorolie kan door opwarming best wat dunner zijn geweest dan afgelopen winter, want door de hogere temperaturen vandaag zal de motor best wat warmer zijn geworden. Neemt niet weg dat lekkage niet hoort, dus opsporen en verhelpen. Dikkere olie erin is niet de juiste oplossing, want een XJ550 werd beslist gemaakt om bij hogere buitentemperaturen dan de luttele 30 graden, die we hier en daar hebben kunnen meten vandaag, zonder lekkages te functioneren.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen te lezen dat er al dunnere olie in zit voor de winter, ik ben nergens een viscositeit of zomeroliewissel tegen gekomen dus je kan geen diagnose stellen
Voor de keerring kan je een 11x22x5 nemen, dan gaat-ie niet gelijk lekken. Is een standaard maat, iig bij sanders aandrijftechniek. Je kan ook een 12x22x7 nemen
 
Ik meen te lezen dat er al dunnere olie in zit voor de winter, ik ben nergens een viscositeit of zomeroliewissel tegen gekomen dus je kan geen diagnose stellen
Voor de keerring kan je een 11x22x5 nemen, dan gaat-ie niet gelijk lekken. Is een standaard maat, iig bij sanders aandrijftechniek. Je kan ook een 12x22x7 nemen

Jij weet echt veel :t
 
Ik zou met de flink oplopende temp in Nederland toch dikkere olie gebruiken is ook beter voor de slijtage en je lagers
En ik zou het niet doen... Met een normale 10W40 en een fatsoenlijke behandeling loopt zo'n XJ blok 3 ton of meer. De rest van de motor - of diens eigenaar - geeft het eerder op, dus welk probleem wil je met dit advies nu effectief te lijf??

TS kan zich beter focussen op het meten van de temperatuur, het vervangen van een lekkende pakking of keerring afhankelijk van de plek van zijn lekkage en informatie verschaffen over wat er nu aan olie in zit of dat gewoon wisselen naar iets dat Yamaha er voor voorschrijft. (al is dat voorschrijft 10W30 in de winter en 20W40 in de zomer, beter te vervangen door 10w40 voor het hele jaar...Daar zijn Multigrade oliën voor)
 
Laatst bewerkt:
En ik zou het niet doen... Met een normale 10W40 en een fatsoenlijke behandeling loopt zo'n XJ blok 3 ton of meer. De rest van de motor - of diens eigenaar - geeft het eerder op, dus welk probleem wil je met dit advies nu effectief te lijf??

TS kan zich beter focussen op het meten van de temperatuur, het vervangen van een lekkende pakking of keerring afhankelijk van de plek van zijn lekkage en informatie verschaffen over wat er nu aan olie in zit of dat gewoon wisselen naar iets dat Yamaha er voor voorschrijft. (al is dat voorschrijft 10W30 in de winter en 20W40 in de zomer, beter te vervangen door 10w40 voor het hele jaar...Daar zijn Multigrade oliën voor)

10w50 is ook een multigrade word voorgeschreven in BV BMW Boxer lucht gekoelde motoren zijn hoogbelast een dikkere olie is beter voor zijn innerlijk.

Maar om ontopic te blijven het blok zal waarschijnlijk gewoon olie lekken en de met de warmte uistraling van het blok tot een conclusie gekomen zijn dat het daar aan zou moeten liggen.
 
De hele motor is gesmolten.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Bij een gelijke hoeveelheid E10 is er dus minder energie dan bij ethanolvrije benzine. Daarom is het verbruik bij injectie in het geval van E10 ook wat hoger.

Dan is mijn injectie van mijn supersport 1000 cc kapot.
Ik merk juist met e 10 ik verbuik net zoveel liter. per afgelegde kilometer als met een andere duurdere benzine.
Ik reed altijd met 130 km/ h op de snel weg en dat netjes paar keer gemeten als ik tank en bereken 1 op 18
Met v power en weet ik welke premium benzine erin merkte ik niks ervan dat hij nog zuiniger liep.
Nu met 100 km/ h overal overdag loopt mijn 1000 cc supersport 1 op 22 .
Vpower of weet ik veel welke premium benzine of een e 10"
Ik merk geen verschil.
Zoals ik jouw verhaal lees spoort mijn injectie dus niet .
Want jij beweert dat ik met e 10 meer moet verbruiken.
Vreemd reken altijd na tanken na wat ik verbruikt heb.
Maar ik merk tussen benzine soorten echt geen verschil in verbruik of dat ik met e 10 opeens minder afgelegde kilometers per liter kan rijden.

Hierdoor kan ik dus concluderen dat er ook dus in v power en weet ik veel welke premium benzine waar ik dus meer voor moet betalen per liter dus ook ethanol is toegevoegd ondanks alle mooie praatjes van de fabrikant er zit geen ethanol in.
Anders snap ik het niet waarom ik geen verschil in gebruik merk..
Maar hiermee gaat dit topic een andere kant op wat ik niet wil want het ging tenslotte over eeen rokend motorblok na een stuk motor rijden.
Dus ben met dit antwoord al aardig off topic bezig.

Wat ik wel weet ik dat mijn vorige motor die nog carburateurs had een stuk minder zuinig liep,dan mijn huidige motor met injectie
Dus vooruitgang in techniek betekent ook dat ik zuiniger rijd .
Ook al rijd ik op,een motor fiets met veel vermogen .
 
Laatst bewerkt:
10w50 is ook een multigrade word voorgeschreven in BV BMW Boxer lucht gekoelde motoren zijn hoogbelast een dikkere olie is beter voor zijn innerlijk.

Maar om ontopic te blijven het blok zal waarschijnlijk gewoon olie lekken en de met de warmte uistraling van het blok tot een conclusie gekomen zijn dat het daar aan zou moeten liggen.
Ik heb nooit een andere viscositeit gebruikt in een Japanse motor,ook niet bij de luchtgekoelde,en
dat ook bij 30 graden + ,is er niet 1 van gaan roken,er is gewoon iets aan de hand met die Maxim.
 
Ik zou met de flink oplopende temp in Nederland toch dikkere olie gebruiken is ook beter voor de slijtage en je lagers

kun je dat even uitleggen, vooral bij een vloeistofgekoeld blok..
Staat jouw temperatuurmeter nu hoger dan? of anders gevraagd TE HOOG???

Dikkere olie betekend een HOGERE oliedruk, en eenhogere oliedruk kan ook behoorlijke schade veroorzaken.....
 
kun je dat even uitleggen, vooral bij een vloeistofgekoeld blok..
Staat jouw temperatuurmeter nu hoger dan? of anders gevraagd TE HOOG???

Dikkere olie betekend een HOGERE oliedruk, en eenhogere oliedruk kan ook behoorlijke schade veroorzaken.....
Want een hogere oliedruk betekent in hetzelfde hydraulisch systeem (motorblok) voor een lager debiet !
 
Hoezo? Ik was serieus. Dat je gewoon maten van lagers (of zijn het keerringen) uit je hoofd weet, vind ik bovengemiddelde kennis
Thanks :j

Kan het even uitleggen:
Vaak vreet de schakelas in op het plekje waar de keerring afdicht, met een 11 mm kering valt de afdichting in de ingevreten groef
Door een bredere keerring te nemen valt de afdichting voor de groef. Tot het weer gaat lekken.
Ik heb er één met een 10 mm keerring rondrijden...Dat doet zeer met monteren ja...
 
Een tandwielpomp levert een debiet die evenredig is aan het toerental.
De oliedruk is het resultaat van de weerstand die de oliepomp krijgt door de vernauwingen in het motorblok.
Een tandwielpomp heeft altijd een overdrukventiel omdat je anders extreem hoge drukken krijgt bij visceuze vloeistoffen (koude/dikke olie) of een hoog toerental=debiet.
Dat overdruk ventiel is een bypass terug naar het carter of in de pomp terug aan de aanzuig.
Dat is netto debiet dat je verliest doordat die niet naar de oliegalerijen gaat.
 
kun je dat even uitleggen, vooral bij een vloeistofgekoeld blok..
Staat jouw temperatuurmeter nu hoger dan? of anders gevraagd TE HOOG???

Dikkere olie betekend een HOGERE oliedruk, en eenhogere oliedruk kan ook behoorlijke schade veroorzaken.....
oudere of lucht gekoelde motoren hebben zijn beter af met dikkere olie vanwege de grote spelingen.

Moderne lees auto motoren hebben veel kleinere spelingen en worden om spaar technische reden met soms 0w20 olie uitgerust.
dunne zeik goed voor het mileu minder voor je blok. deze olie moeten dan ook derwijze aangepast worden om de slijtage tegen te kunnen gaan.
 
Iedereen bedankt voor de tips, zodra ik een dag vrij heb ga ik eerst even de oliefilter en olie vervangen. ook even goed het blok en alles eromheen schoonmaken.
ik hou jullie op de hoogte
 
Ten eerste is dat lek natuurlijk niet normaal. Ook niet bij warm weer. Ten tweede, een multigrade volgens de specificatie zou je het hele jaar moeten kunnen gebruiken.
Ik zie nog twee andere opties die hier niet genoemd zijn:
  • Te veel olie in het carter die er door de ontstane overdruk tijdens het rijden langs de zwakste keerring er uit gedrukt wordt en op hete motoronderdelen terecht komt.
  • Door lekkage te weinig olie in het carter waardoor deze bij warm weer abnormaal heet wordt en langs (versleten) keerringen naar buiten lekt en op hete motoronderdelen belandt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan