Vandaag bij van Meel geweest....
Mijn rapportage van de nieuwe R1.
Eerst maar even mijn ongezouten mening. Ik ben duidelijk geen fan van de 2009 R1.
Er zitten teveel dingen aan die ik persoonlijk niet mooi vind.
Als eerste wat mij opviel was het kompleet ontbreken van lucht openingen in de zij-fairing.
Hierdoor vind ik de motor helemaal niet agressief ogen. En dit vond ik altijd een sterk punt van de yamaha supersports.
Wat wel weer mooi is, het Yamaha op de onderkuip.
[afbeelding]
Tweede wat ik echt niet mooi vind. De plastic kap voor de tank. het lijkt wel of die bij ieder model jaar groter word. Op deze laatste uitvoering va de R1 is het bijna de helft van de tank. Opzich niet heel erg maar het is een ongespoten stuk plastic. Ziet er gewoon goedkoop uit. Moet vervangen worden dus door carbon of tenminste laten spuiten in de lak kleur.
[afbeelding]
Laatste wat ik niet te pruimen vind is de achterkant. Niet alleen de ontzettende lelijke uitlaten. Die vervangen we toch maar het kontje zelf. ik ben een echte fan van smalle wespen achtige kontjes. Op deze nieuwe R1 lijkt het echt of de motor een mega reet heeft. Van meel heeft het na-gemeten en toch is de kont maar 1 centimeter breder dan de 2008 R1. Ook zit het achterlicht raar. Hij zit wat dieper geplaatst hierdoor zit er nog plastic boven het achterlicht dat loopt naar het kontje toe. Beetje moeilijk uit te leggen en te zien op de foto.
[afbeelding]
[afbeelding]
Natuurlijk zijn erg ook erg mooi details.
De achterbrug vind ik vet. En een mooie demper ook.
De brug is aan beide kanten open en niet dus zoals op een eerder geplaatste foto aan de rechterkant dicht. Hij oogt niet lomp maar wel solide.
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder. De koplampen zijn gaaf. Hier is de agressiviteit weer terug van Yamaha.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En natuurlijk het al geroemde cockpit.
[afbeelding]
Dus zeker geen lelijke fiets. Maar ik persoonlijk vind het geen vooruitgang op het vorige model. Optisch dan. Helaas heb ik het de motor niet horen lopen en natuurlijk ook niet op gereden. Yamaha stuurt de motor rond zonder sleutels. Ze willen echt niet dat er op gereden word. Op het weggedrag en vermogen zal waarschijnlijk ook weinig aan te merken zijn.
Nu is het wachten op de eerste witte uitvoering want die zou mij nog van gedachte kunnen veranderen.