SportsPhotography
MF veteraan
vs
Valentino Rossi has labelled the decision to cut MotoGP engine capacity from 990cc to 800cc for 2007 as 'the biggest mistake in the last 15 years'.
In an interview with Dennis Noyes for Spain's Motociclismo publication, the reigning six time MotoGP world champion - a premier-class title winner on a 500cc two-stroke, then 990cc and 800cc four-strokes - stated:
“The 990 motorcycle was 'rough' and wild, but with a great motor and a lot power. The 800 is worse, simply worse, it is the same motorcycle with less power. I was very sad at the beginning, now it has improved, yes... But the power from the 990 made it a lot more fun".
Rossi was then asked how the show can be improved for fans watching trackside and on TV - and has answer made painful reading for those behind the change to 800cc.
"For me the spectacle with the 990 was the same as with the 500. There were big battles and large slides - this is what the public wants, no? The 990 slid a lot on the entry to the turns, but above all on the exit of the corners.
“With the 800... I believe that the 800 are the biggest mistake the world championship has made in the last 15 years. We have lost a great part of the spectacle and part of this is because electronics have advanced so much.
“For me the manufacturers committed a great error when they changed to 800cc. The 990s were better in every way.”
The cut in engine capacity was designed to limit top speeds, but has resulted in higher cornering speeds and greater dependency on electronics.
To rub salt into the wound, Dani Pedrosa took his factory Honda to a new all-time Motorcycle Grand Prix top speed of 349.3 km/h in the opening practice session for this year's Italian Grand Prix.
No satellite rider has yet won an 800cc race, while it took until this year's Catalan Grand Prix for an 800cc race to be won with a last lap pass.
The following table also shows how the change to smaller engines has halved the number of different race winners (from 14 to 7).
Note that weather was a factor in the single 800cc wins for Chris Vermeulen (fully wet), Loris Capirossi (wet/dry) and Andrea Dovizioso (damp).
MotoGP race winners: 990cc (2002-2006)
Honda: 10 - Valentino Rossi, Sete Gibernau, Max Biaggi, Marco Melandri, Nicky Hayden, Dani Pedrosa, Alex Barros, Toni Elias, Makoto Tamada, Tohru Ukawa.
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Max Biaggi.
Ducati: 2 - Loris Capirossi, Troy Bayliss.
Suzuki: 0
Kawasaki: 0
Aprilia: 0
Roberts: 0
WCM: 0
Moriwaki: 0
MotoGP race winners: 800cc (2007 onwards)
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Jorge Lorenzo.
Ducati: 2 - Casey Stoner, Loris Capirossi.
Honda: 2 - Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso.
Suzuki 1 - Chris Vermeulen.
Kawasaki: 0
Roberts: 0
Ilmor: 0
Bron: www.crash.net
Vertaling:
Rossi heeft de beslissing om de capaciteit van de MotoGP machines te verlagen van 990cc naar 800cc bestempeld als de grootste fout van de afgelopen 15 jaar.
In een interview met Dennis Noyes van het Spaanse Motociclysmo heeft de regerend 6 voudig MotoGP wereldkampioen ( kampioen in de 500cc tweetakt daarna 990cc en 800cc viertakt ) verklaard dat:
"De 990cc motorfiets was erg ruig en wild, maar met een goede motor en veel vermogen.
De 800 is slecht, gewoon slecht. Het is dezelfde motorfiets maar met minder vermogen. Ik was in het begin erg teleurgesteld, nu is dat minder geworden.
Maar het vermogen van de 990cc maakte het veel mooier om mee te rijden."
"Voor mij was de ervaring van het rijden met de 990cc hetzelfde als met de 500cc. Er waren grotere gevechten en grotere drifts. Dit was wat het publiek wou, nietwaar? De 990cc gleden erg veel bij het ingaan van de bochten, maar bovenal uit de bochten."
"Met de 800cc.... Ik geloof dat de 800cc machines de grootste fout in het wereldkampioenschap zijn van de afgelopen 15 jaar. We zijn een groot deel van de strijd en plezier verloren door de intrede en verbetering van de electronica."
"Voor mij persoonlijk hebben de fabrikanten een fout gemaakt bij de overstap naar 800cc, de 990's waren beter in bijna elk opzicht."
"De verlaging in vermogen was ontworpen om de topsnelheden te beperken, maar hebben juist geresulteerd in een hogere bochtensnelheid en een grotere afhankelijkheid van electronica."
"Om zout in de wonden te strooien. Dani Pedrosa wist met zijn 800cc MotoGP machine de allerhoogste topsnelheid ooit te boeken met 349,3km/u in de eerste vrije training tijdens de GP van Mugello."
"Geen enkele satelliet rijder heeft een 800cc race weten te winnen, terwijl het tot aan de GP van Catalonië duurde eer er een GP gewonnen werd door middel van een inhaalmanouvre in de laatste ronde."
Het volgende tabel laat ook zien dat de wijziging van de inhoud van het motorblok de verschillende race winnaars heeft gehalveerd ( van 14 naar 7 )
Houd er rekening dat de weersomstandigheden meespeelden bij de overwinning van Chris Vermeulen ( volledige natte race ), Loris Capirossi ( wisselend ) en Andrea Dovizioso ( vochtige omstandigheden met lichte neerslag )
MotoGP race winners: 990cc (2002-2006)
Honda: 10 - Valentino Rossi, Sete Gibernau, Max Biaggi, Marco Melandri, Nicky Hayden, Dani Pedrosa, Alex Barros, Toni Elias, Makoto Tamada, Tohru Ukawa.
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Max Biaggi.
Ducati: 2 - Loris Capirossi, Troy Bayliss.
Suzuki: 0
Kawasaki: 0
Aprilia: 0
Roberts: 0
WCM: 0
Moriwaki: 0
MotoGP race winners: 800cc (2007 tot heden )
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Jorge Lorenzo.
Ducati: 2 - Casey Stoner, Loris Capirossi.
Honda: 2 - Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso.
Suzuki 1 - Chris Vermeulen.
Kawasaki: 0
Roberts: 0
Ilmor: 0
vertaald door:
sports-photography.org
Laatst bewerkt: