Rossi: 800cc MotoGP fietsen zijn de grootste fout in 15 jaar

Is de toelating van de 800cc machines de grootste fout die e

  • Geheel mee eens

    Stemmen: 55 84,6%
  • Gedeeltelijk mee eens

    Stemmen: 6 9,2%
  • Geheel niet mee eens

    Stemmen: 4 6,2%
  • Anders, namelijk.....

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    65
Gewoon die TC eraf!
In de Formule 1 is het ook mogelijk, dus waarom zou het in de motoGP niet kunnen?

Omdat een auto op vier wielen niet omvalt zodat je wielen spinnen...

Iets teveel gas wordt niet afgestraft met een highsider of wat dan ook.

Ga maar eens in een 125cc schakelkart rijden, met zo'n ding kun je oneindig veel gas geven en spinnen en elke bocht overdwars nemen. Je gaat er niet sneller van, maar je vliegt er niet af...

Op twee wielen is een spinnend wiel meestal crashen, oftewel, als die tc eraf gaat moeten ze nieuwe blokken gaan maken. Iets tammer en 'vriendelijker' goed doseerbaar vermogen. Niet dat piekerige topvermogen wat ze nu hebben.

Het simpelweg veranderen van de karakterestiek van een motorblok is niet elektronisch te doen....
 
Het simpelweg veranderen van de karakterestiek van een motorblok is niet elektronisch te doen....
Hoewel het waarschijnlijk niet de meest ideale manier is kan dat zeker wel. :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoewel het waarschijnlijk niet de meest ideale manier is kan dat zeker wel. :Y

Je hebt een piekerige motor met een hoog topvermogen en een matig middengebied.

Omdat je motor te 'onstuimig' is ga je dat topvermogen elektronisch wat verlagen (geen probleem). Het resultaat is een motor ZONDER topvermogen en ZONDER middengebied. Dacht je daar nog snel mee rond te komen??

Dat een motor op topvermogen is gebouwd is puur mechanisch. Het vermogen wat hier en daar geleverd wordt is afhankelijk hoe de motor in elkaar zit. (nokkenassen, uitlaten, compressie, etc, etc,) Het is elektronisch ZEER eenvoudig om vermogen weg te halen, gewoon de ontsteking te laat of te vroeg zetten, gasklep beetje sluiten met behulp van servo, ook mogelijk.

Wat NIET mogelijk is om er elektronisch vermogen BIJ te krijgen. Dat is simpelweg niet mogelijk. Het vermogen wordt mechanisch bepaald en in combinatie met de juiste timing van de vonk en brandstofinspuiting komt dat vermogen er uit...

Heb je een piekerige motor, staat de brandstofinspuiting en de ontsteking goed? En je wilt toch meer vermogen onderin bijvoorbeeld. Dan moet er mechanisch iets veranderen. Vermogen komt NIET uit een laptop....
 
Betere tijden :)


Toen maakte ze er ook nog een leuk showtje van NA de race.. Tegenwoordig alleen maar met het handje zwaaien :(


Heb liever een goede show tijdens de race.


Ik vind dat Rossi zeker een punt heeft. Het spektakel was grootser, de races innemender en de machines waren gewoon :} vooral de rcv van Rossi toentertijd :}. Zijn 990cc M1 heeft in 2004 + 2005 een fantastisch mooie ontwikkeling doorgemaakt waar nog lang niet alles uit gehaald was. Ik vind het zo zonde allemaal -O-
 
Laatst bewerkt:

Doe een studie in die richting dus snap het in de basis wel. ;)

Het ging me er meer om dat je typte dat het niet KAN. Dat je vervolgens een blok hebt waar je geen ruk mee kan snap ik ook, maar het kan wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner me Bayliss van 5 á 6 jaar terug in de superbikes die met 2 wielen driften door de bocht ging :}
 
dan zouden er niet veel de finish halen in de motogp :9
tc betekend niet dat er helemaal spin optreed, het kan alleen beperkt worden
er rijden er niet veel met 100% tc :N


Heb verscheide malen gelezen dat de snelste ( beste) coureurs , de T.C. zo weinig mogelijk gebruiken.
Het is niet de T.C. wat de spanning er uit haalt , maar de data recording en de omgang daar mee. De electronica op zich is niet het duurste voor een team, maar de mensen die er mee moeten werken wel. My bits. ;) ;)
 
De grootste fout was dat ze de 2 takten verboden.
Nu maken ze nogmaals zo'n fout met de nieuwe Moto2.
Allemaal politiek, en geld. Dorna wilde de populariteit van WSBK de nek omdraaien, Honda weer winnen, na jarenlang het onderspit gedolven te hebben in 250, echter niet door een betere machine te bouwen maar door het regelement weer te veranderen.
De eerste regelement veranderingen, betreffende de 990 4 takten, was ook al het idee van Honda, toen ze ook daar (te)zware concurrentie kregen, veranderden ze het regelement nog eens en hadden ze even een voordeel met de 800. Nu zijn ze dan eindelijk in de 250 aan het rotzooien en maken ze die prachtige klasse (zeg nou eens eerlijk waar in de regel de spannenste races te zien zijn) ook nog kapot.
En waar rijden we mee, 600 cc 4 takt 4 cilinders in lijn, en dan nog alleen Honda blokken ook. Je mag er niet aan sleutelen ook! De volgende ontwikkeling zijn waarschijnlijk zijwieltjes. Hoe krijgen we het saaier!
 
Moet zeggen dat ik dit seizoen weer spannender vond dat 2008, en 2008 was zeker spannender dan 2007. Misschien heeft gewoon even tijd nodig eer de MotoGP haar spanning weer heeft.

Dat het een fout is geweest, daar bestaat geen misverstand over. Het is echter wel een fout die mijn inziens elk jaar weer een stukje 'beter' met haar fout om weet om te gaan.
 
Moet zeggen dat ik dit seizoen weer spannender vond dat 2008, en 2008 was zeker spannender dan 2007. Misschien heeft gewoon even tijd nodig eer de MotoGP haar spanning weer heeft.

Dat het een fout is geweest, daar bestaat geen misverstand over. Het is echter wel een fout die mijn inziens elk jaar weer een stukje 'beter' met haar fout om weet om te gaan.

Elk jaar weer wat beter?
De MotoGP hoort een huzarenstukje te zijn de snelste jongens/mannen op de snelste fietsen.
Daar staat de MotoGP voor de koningsklasse na de overstap naar de 800cc is het meer een onttroonde koning geworden.
Gevechten in het hele veld zijn een unicum ( als je de start niet meerekent ) en de strijd wordt beslist door 2 yamaha's, 1 ducati en incidenteel een honda.
De coureur met de grootste voorsprong wint en strijdend voor de eerste plaats is vaker uitzondering dan regelmaat.
Daarnaast is regen dit seizoen redelijk vaak spelbreker geweest.
Dat het beter wordt ben ik dus niet met je eens.
 
Elk jaar weer wat beter?
De MotoGP hoort een huzarenstukje te zijn de snelste jongens/mannen op de snelste fietsen.
Daar staat de MotoGP voor de koningsklasse na de overstap naar de 800cc is het meer een onttroonde koning geworden.
Gevechten in het hele veld zijn een unicum ( als je de start niet meerekent ) en de strijd wordt beslist door 2 yamaha's, 1 ducati en incidenteel een honda.
De coureur met de grootste voorsprong wint en strijdend voor de eerste plaats is vaker uitzondering dan regelmaat.
Daarnaast is regen dit seizoen redelijk vaak spelbreker geweest.
Dat het beter wordt ben ik dus niet met je eens.
Klopt, maar dan een onttroonde koning die bezig is aan een wederopstanding.
In vergelijking met 2007, of 2008 waarbij de onderlinge verschillen veelal op meer dan 10 seconden lagen is dat nu juist een stuk minder. Ook zien we steeds meer gevechten, en een stuk meer close racing dan in voorgaande 800cc jaren, in mijn ogen.

Het is helaas niet zo als in het WSB, maar de 1-bandenregel heeft er imo wel voor gezorgd dat men een stuk dichter bij elkaar zit. Ik denk zelf dat het een fase is waar we doorheen moeten, en zie de Moto 2 als een uitkomst. Meer rijders, die vanzelf wel doorstoten naar MotoGP. Nog eventjes geduld dus.

Zeker is het een huzarenstukje, en ik vind het WSB echt wel spannender wat eigenlijk niet zo hoort te zijn, maar ik ben wel van mening dat MotoGP tov voorgaande jaren spannender is geworden. Regen is overmacht. ;)
 
Er was enige tijd geleden al een voorstel gedeponeerd om 1000cc productie machines toe te staan naast de huidige 800cc motoren maar het lijkt er nu op dat men vanaf 2012 alleen met 1000cc motoren wil gaan racen.
In de zomer werd er een voorstel neergelegd om naast de huidige 800cc motoren ook 1000cc productiemotorblokken toe te staan in prototype rijwielgedeeltes. De bedoeling was om op die manier de drempel voor nieuwe teams te verlagen en het startveld groter te maken. De suggestie die daarnaast gedaan werd was het verplicht stellen dat de huidige fabrikanten motorblokken zouden leasen aan teams die met een eigen rijwielgedeelte wilden werken.
In beide gevallen wilde de MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers Association) nog niet echt meewerken waarna afgelopen zaterdag een nieuw voorstel op tafel kwam: het in zijn totaliteit afschaffen van de 800cc motoren en terug gaan naar 1000cc motoren.

Op dit moment wordt gedacht aan viercilinder 1000cc machines die eventueel ook van bestaande productie motoren mogen zijn afgeleid. Elke fabrikant heeft per slot van rekening een 1000cc machine in hun assortiment dus het kan alleen maar goed zijn voor de ontwikkeling van deze machines. Tegelijkertijd opent het deuren voor onafhankelijke fabrikanten van rijwielgedeeltes zoals we nu ook in de Moto2 klasse zien.

Met dit voorstel wordt ook gehoor gegeven aan de vele fans en zelfs rijders die de 990cc motoren missen. Valentino Rossi liet ooit eens weten de 800cc formule de grootste fout in de recente geschiedenis van de motorsport te vinden.

Het is vooralsnog alleen een voorstel maar de eerste reactie van de MSMA was positief. Als het voorstel geaccepteerd wordt dan zullen we de 1000cc machines vanaf 2012 weer op de circuits zien omdat het huidige 5 jarige contract tussen Dorna, de FIM en de MSMA pas eind 2011 afloopt

Bron: www.racessport.nl

Ben benieuwd
 
Terug
Bovenaan Onderaan