Rossi: 800cc MotoGP fietsen zijn de grootste fout in 15 jaar

Is de toelating van de 800cc machines de grootste fout die e

  • Geheel mee eens

    Stemmen: 55 84,6%
  • Gedeeltelijk mee eens

    Stemmen: 6 9,2%
  • Geheel niet mee eens

    Stemmen: 4 6,2%
  • Anders, namelijk.....

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    65

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
RC211V_Rossi_1280.jpg


vs

n314363_178526_honda+RC212V-1280x960-oct31.jpg._original.original.jpg





Valentino Rossi has labelled the decision to cut MotoGP engine capacity from 990cc to 800cc for 2007 as 'the biggest mistake in the last 15 years'.

In an interview with Dennis Noyes for Spain's Motociclismo publication, the reigning six time MotoGP world champion - a premier-class title winner on a 500cc two-stroke, then 990cc and 800cc four-strokes - stated:

“The 990 motorcycle was 'rough' and wild, but with a great motor and a lot power. The 800 is worse, simply worse, it is the same motorcycle with less power. I was very sad at the beginning, now it has improved, yes... But the power from the 990 made it a lot more fun".

Rossi was then asked how the show can be improved for fans watching trackside and on TV - and has answer made painful reading for those behind the change to 800cc.

"For me the spectacle with the 990 was the same as with the 500. There were big battles and large slides - this is what the public wants, no? The 990 slid a lot on the entry to the turns, but above all on the exit of the corners.

“With the 800... I believe that the 800 are the biggest mistake the world championship has made in the last 15 years. We have lost a great part of the spectacle and part of this is because electronics have advanced so much.

“For me the manufacturers committed a great error when they changed to 800cc. The 990s were better in every way.”

The cut in engine capacity was designed to limit top speeds, but has resulted in higher cornering speeds and greater dependency on electronics.

To rub salt into the wound, Dani Pedrosa took his factory Honda to a new all-time Motorcycle Grand Prix top speed of 349.3 km/h in the opening practice session for this year's Italian Grand Prix.

No satellite rider has yet won an 800cc race, while it took until this year's Catalan Grand Prix for an 800cc race to be won with a last lap pass.

The following table also shows how the change to smaller engines has halved the number of different race winners (from 14 to 7).

Note that weather was a factor in the single 800cc wins for Chris Vermeulen (fully wet), Loris Capirossi (wet/dry) and Andrea Dovizioso (damp).

MotoGP race winners: 990cc (2002-2006)
Honda: 10 - Valentino Rossi, Sete Gibernau, Max Biaggi, Marco Melandri, Nicky Hayden, Dani Pedrosa, Alex Barros, Toni Elias, Makoto Tamada, Tohru Ukawa.
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Max Biaggi.
Ducati: 2 - Loris Capirossi, Troy Bayliss.
Suzuki: 0
Kawasaki: 0
Aprilia: 0
Roberts: 0
WCM: 0
Moriwaki: 0

MotoGP race winners: 800cc (2007 onwards)
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Jorge Lorenzo.
Ducati: 2 - Casey Stoner, Loris Capirossi.
Honda: 2 - Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso.
Suzuki 1 - Chris Vermeulen.
Kawasaki: 0
Roberts: 0
Ilmor: 0


Bron: http://www.crash.net (www.crash.net)

Vertaling:

Rossi heeft de beslissing om de capaciteit van de MotoGP machines te verlagen van 990cc naar 800cc bestempeld als de grootste fout van de afgelopen 15 jaar.

In een interview met Dennis Noyes van het Spaanse Motociclysmo heeft de regerend 6 voudig MotoGP wereldkampioen ( kampioen in de 500cc tweetakt daarna 990cc en 800cc viertakt ) verklaard dat:

"De 990cc motorfiets was erg ruig en wild, maar met een goede motor en veel vermogen.
De 800 is slecht, gewoon slecht. Het is dezelfde motorfiets maar met minder vermogen. Ik was in het begin erg teleurgesteld, nu is dat minder geworden.
Maar het vermogen van de 990cc maakte het veel mooier om mee te rijden."

"Voor mij was de ervaring van het rijden met de 990cc hetzelfde als met de 500cc. Er waren grotere gevechten en grotere drifts. Dit was wat het publiek wou, nietwaar? De 990cc gleden erg veel bij het ingaan van de bochten, maar bovenal uit de bochten."

"Met de 800cc.... Ik geloof dat de 800cc machines de grootste fout in het wereldkampioenschap zijn van de afgelopen 15 jaar. We zijn een groot deel van de strijd en plezier verloren door de intrede en verbetering van de electronica."

"Voor mij persoonlijk hebben de fabrikanten een fout gemaakt bij de overstap naar 800cc, de 990's waren beter in bijna elk opzicht."

"De verlaging in vermogen was ontworpen om de topsnelheden te beperken, maar hebben juist geresulteerd in een hogere bochtensnelheid en een grotere afhankelijkheid van electronica."

"Om zout in de wonden te strooien. Dani Pedrosa wist met zijn 800cc MotoGP machine de allerhoogste topsnelheid ooit te boeken met 349,3km/u in de eerste vrije training tijdens de GP van Mugello."

"Geen enkele satelliet rijder heeft een 800cc race weten te winnen, terwijl het tot aan de GP van Catalonië duurde eer er een GP gewonnen werd door middel van een inhaalmanouvre in de laatste ronde."

Het volgende tabel laat ook zien dat de wijziging van de inhoud van het motorblok de verschillende race winnaars heeft gehalveerd ( van 14 naar 7 )

Houd er rekening dat de weersomstandigheden meespeelden bij de overwinning van Chris Vermeulen ( volledige natte race ), Loris Capirossi ( wisselend ) en Andrea Dovizioso ( vochtige omstandigheden met lichte neerslag )

MotoGP race winners: 990cc (2002-2006)
Honda: 10 - Valentino Rossi, Sete Gibernau, Max Biaggi, Marco Melandri, Nicky Hayden, Dani Pedrosa, Alex Barros, Toni Elias, Makoto Tamada, Tohru Ukawa.
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Max Biaggi.
Ducati: 2 - Loris Capirossi, Troy Bayliss.
Suzuki: 0
Kawasaki: 0
Aprilia: 0
Roberts: 0
WCM: 0
Moriwaki: 0

MotoGP race winners: 800cc (2007 tot heden )
Yamaha: 2 - Valentino Rossi, Jorge Lorenzo.
Ducati: 2 - Casey Stoner, Loris Capirossi.
Honda: 2 - Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso.
Suzuki 1 - Chris Vermeulen.
Kawasaki: 0
Roberts: 0
Ilmor: 0

vertaald door:
sports-photography.org
 
Laatst bewerkt:
Betere tijden :)


Toen maakte ze er ook nog een leuk showtje van NA de race.. Tegenwoordig alleen maar met het handje zwaaien :(
 
Ik denk alleen niet dat we/ze terug gaan na de "oude" 990cc blokken. Een hoop teams/fabrikanten hebben miljoenen geïnvesteerd in de 800cc blokken. Dus het gaat nog meer miljoenen kosten om terug te gaan na de 990 blokken.

Ik denk om meer spektakel terug te krijgen in de koningsklasse is om het verschil kleiner te maken. Het verschil tussen klanten Honda is behoorlijk groot in vergelijking met de HRC fietsen. Dit verschil is bij Yamaha aanzienlijk kleiner. Edwarts en Toseland rijden na mijn idee bijna op identieke fietsen als die van Rossi en Lorenzo. Plus het feit dat klanten Honda's met een blok/motor van een jaar oud rijden.

En ik blijf het herhalen de elektronica moet vele malen minder, waaronder de tractioncontrol. Op de manier wordt het veld steeds kleiner. Teams als Hayate racing zijn al niet te groot. Mochten die voor 2010 niet rond komen met Yamaha is er weer een fiets minder in het veld.
 
Betere tijden :)


Toen maakte ze er ook nog een leuk showtje van NA de race.. Tegenwoordig alleen maar met het handje zwaaien :(

Onder het motto "de blokken sparen" zijn er helaas geen shows meer bij |(
Dus ik denk een burn out in de motogp dat het lang gaat duren voordat je die weer gaat zien -O-
 
De 990cc machines, met weemoed bekijk ik mijn dvd's ervan. Toen waren de motoren nog 'groot', de Michelins nog goed en de velden een stuk voller.

Falerossi haalt een goed punt aan dat de verschillen verkleind moeten worden. We zullen volgend jaar in de Moto 2 goed kunnen zien wat het betekend als de verschillen kleiner gehouden worden, en iedereen met hetzelfde blok zal rijden.

Hoop echter niet dat het een voorbode wordt voor de MotoGP. De MotoGP, of liever gezegd: Dorna, gaat tenonder aan haar eigen succes. De superbikes doen het qua populariteit niet voor niets zo goed tegenwoordig. Volle velden, minder regels, gedoe en gezeik. Toegankelijkheid is iets wat de sport de sport maakt.

Die is bij Dorna met haar betaalprincipe helaas ver te zoeken. De grootste fout in 15 jaar aldus Rossi. Helaas is het aangeschoten wild MotoGP genaamd doodgebloed voordat Dorna haar fout heeft ingezien en terug kan draaien.

Het zal ongetwijfeld wel weer goedkomen, uiteindelijk. Tot dan blijft het afwachten en hopen op verbetering.
 
Helemaal mee eens :Y

Maar terug naar de 990 hoeft helemaal niet., die 800cc blokken hebben een pk of 230/240...de 500cc 2takt hadden een pk of 180/190 en daar konden ze heerlijk mee driften e.d.

Probleem is de elektronica, die moet eraf en dan zul je zien dat met de 800cc weer heerlijke drifts kunnen aanschouwen.

Maar zover zal het waarschijnlijk niet komen '(
 
tjah

vroegr als je in de gp's 2 of 3 tiende achter iemand had getraind maakte dat niet zoveel uit
tegewoordig betekent dat bijna dat je amper een kans van slagen hebt om voorbij de andere coureur te komen of zelfs bij diegene in het achterwiel te blijven.
de lijnen die nu gereden worden zijn veel beperkter geworden met de 800s.
met de 990 kon je dat weer met het vermogen compenseren.
nu moet je zo strak en plat mogelijk op de grens je lijnen rijden.
 
Het is tegenwoordig gewoon te profesioneel geworden, net als de F1.
Het geld maakt alle sporten kapot, toch komen de beste rijders bovendrijven.
Helaas hebben die ook het grootste budget,beste matriaal,enz.
Vroeger kon nog een goede prive rijder , voor een verrassing zorgen , hoef je tegenwoordig niet meer aan te denken. 990 of 800 cc of tweetakten maakt geen fuck meer uit.
 
Laatst bewerkt:
Betere tijden :)


Toen maakte ze er ook nog een leuk showtje van NA de race.. Tegenwoordig alleen maar met het handje zwaaien :(


Inderdaad! :Y leuke burnouts, heerlijke slides,... goeie oude tijd :P

Vind ook dat het iets te veel electronica is tegenwoordig.
Zoals ze de laatste race op bbc zijden: er is geen betere electronica dan diegene die bij rossi tussen de oren zit :Y
 
als ze de kosten willen beperken schrap dan de electronica
ik denk dat daar een groot deel van het budget aan opgaat,
en het levert meer spectakel op
typische winwin 8-)
 
Tegen het eind van het seizoen heeft Rossi altijd wel iets te melden,was het vorig jaar niet over de banden wat allemaal niet zou gaan (allemaal op de zelfde banden).
Fout,het blijkt allemaal perfect te gaan dus hoor daar niemand over ook Rossi niet.(pakt gewoon de titel op dezelfde banden.)
Om nu na 3 jaar te zeggen dat het een foute beslissing was dat hadden wij als toeschouwers allang gezien.(in het eerste seizoen al)
 
http://www.motormeuk.nl/bekijken/2588/nieuws/Rossi-800cc-grootste-fout-van-afgelopen-15-jaar.html (Motormeuk Nieuws: Rossi: 800cc grootste fout van afgelopen 15 jaar)
 
Gewoon die TC eraf!
In de Formule 1 is het ook mogelijk, dus waarom zou het in de motoGP niet kunnen?
 
Wellicht is er sprake van 1000CC GP fietsen in de toekomst, net als de SBK gebaseerd op straatblokken... om kleinere teams de kans te geven ook in de MotoGP mee te rijden...

Tijdje terug iets over gezien op de beeldbuis...
 
De jongetjes worden snel van de echte mannen gescheiden indien tc eraf zou gaan. Maar je weet het, Carmelo's wegen zijn ondoorgrondelijk.... ;)
TC eraf is makkelijker gezegd dan gedaan. ;) Tenzij er een standaard ECU komt waar vrijwel niets aan aan te passen is zijn er altijd wel manieren om een vorm van TC in te bouwen (ook zonder wielsensoren bijv). Daarnaast is er nog het "probleem" dat de motoren in de huidige vorm zonder TC nauwelijks te rijden zijn.
 
Laatst bewerkt:
TC eraf is makkelijker gezegd dan gedaan. ;) Tenzij er een standaard ECU komt waar vrijwel niets aan aan te passen is zijn er altijd wel manieren om een vorm van TC in te bouwen (ook zonder wielsensoren bijv). Daarnaast is er nog het "probleem" dat de motoren zonder TC nauwelijks te rijden zijn.

Gaat er ook niet af denk ik. Dat zal lang duren vrees ik. Maar niemand kan mij vertellen dat het de laatste 2 jaar qua spektakel beter is geworden. Maar goed.
 
Traction control eraf maakt alles een stuk duurder. Waar traction control n u ingrijpt en dus de kans op een crash geringer maakt zal anders de motor sneller crashen en dus een dure reparatie nodig maken. En wie zit met zeventien deelnemers op nog meer rijders in de lappenmand te wachten?
En als er nog steeds met de 990 blokken werd gereden hadden die nu ook traction control om ze berijdbaar te houden.

Egberto
 
Wellicht is er sprake van 1000CC GP fietsen in de toekomst, net als de SBK gebaseerd op straatblokken... om kleinere teams de kans te geven ook in de MotoGP mee te rijden...

Tijdje terug iets over gezien op de beeldbuis...

Dat ze bij dorma maar zelf iets verzinnen :z ,makkelijk leentje buur spelen bij wsbk :r
Dat moto2 gebeuren is ook al gejat v/d wss. :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan