Rotonde toch niet zo veilig?

Hoe neem jij de rotonde?

  • Hard en rechts

    Stemmen: 1 3,1%
  • Hard en links

    Stemmen: 13 40,6%
  • Zacht en rechts

    Stemmen: 1 3,1%
  • Zacht en links.

    Stemmen: 6 18,8%
  • Rechtdoor :-)

    Stemmen: 11 34,4%

  • Totaal aantal stemmers
    32

BuGs_BuNnY

Die hard MF'er
9 feb 2002
893
0
Drenthe
Ik heb nu 2 jaar mijn rijbewijs en het 1e jaar ging ik vrij hard (voor mijn doen) over zo'n rotonde heen.
Nu hoor ik steeds vaker dat er motorrijders onderuit gaan en dan met name omdat de auto's een mooie olie spoor achterlaten. :(
Ik hoor hier zelf ook bij want ik heb een Alfa en die lusten wel olie.
En je raad al waar de oude olie blijft

De rotonde veel rechts nemen en niet teveel links want daar ligt de oliespoor is mij geleerd.

Maar als ik soms hoor dat mensen met een rustig gangetje van 30 km/uur die rotonde nemen en dan onderuit gaan. dan denk ik vaak :? :?

Ik verneem steeds vaker aan mijzelf dat ik de rotonde rustiger neem.
Puur door de verhalen gehoord te hebben.
Maar wat is jullie ervaring?
 
Gewoon normaal, met het koppie erbij en niet te hard. Als ik onbekent ben terplaatse in elk geval rustig en goed uitkijkend. Ken ik de situatie dan is het afhankelijk van m'n bui, meestal lekker hard 8-)
 
Door schade en schande wijs geworden. 3 maanden terug de motor TL gereden ;( door olie op de rotonde :( . Dus nu ietwat voorzichtiger erin; helemaal met nat weer, dan dweil ik er over heen (fig.).
 
Als het even kan rij ik gewoon in een streep rechtdoor... afhankelijk van de grootte van de rotonde.
 
Bij veel rotondes loopt de bocht ook schuin af naar buiten, ipv naar binnen.
Dan heb je dus niet zo'n mooi "kuip"bochtje, en zal je eerder wegglijden als je een beetje schuin gaat...

Zal wel met de afwatering te maken hebben denk ik.
 
De rotonde veel rechts nemen en niet teveel links want daar ligt de oliespoor is mij geleerd.
Nou, links is toch de binnenkant van de rotonde? Het lijkt mij waarschijnlijker dat olie (en diesel!) eerder aan de buitenkant, en dus rechts, terecht komt.

VZIW kun je een rotonde het beste wat naar de binnenkant toe ronden.
 
De meeste rotondes neem ik zowieso met het nodige beleid. Je kunt vaak door het maaibeleid van de gemeente niet eens zien wat er aan de andere kant gebeurd. En olievlekken of zandrommel zijn ook veelvoorkomende zaken.
 
Ik heb een paar jaar geleden op een haartje na een "near-misser" (bijna-ongeluk) gehad op een rotonde. Sindsdien ga ik, als ik bij nat weer de rotonde 3/4 moet hebben, wat krampachtig over de weg. Ik probeer te ontspannen, maar op een of andere manier heb ik altijd het gevoel dat mijn voorwiel weg wil glijden. Waarschijnlijk suggestie, maar wel vervelend. '(
 
Goed kijken, al ik het niet vertouw dan voorzichtig rijden anders lekker doorrijden... 8-)

Olie/diesel spoor ligt niet alleen op rotondes maar ook veel op klaverbladen en op- en afritten van snelwegen (vooral vrachtwagens die lekker tot het nokkie of er over hebben getankt).. En daar rijd de gemiddelde MFer toch ook lekker door, dus waarom dan extra nadenken/voorzichtig op de rotonde :?
 
wat denk je van industrieterreinen? Of van rotondes op industrieterreinen? Veel vrachtverkeer die olie kunnen verliezen en andere zooi op de weg. Een kameraad vind het tof om daar te scheuren, maar ik rijd rustig achter hem aan.
 
Nou, links is toch de binnenkant van de rotonde? Het lijkt mij waarschijnlijker dat olie (en diesel!) eerder aan de buitenkant, en dus rechts, terecht komt.
Ligt er inderdaad aan hoe de rotonde loopt.
Maar ik heb zo'n voortgezette curcus gehad voor motorrijden en die wees mij erop dat aan de binnenkant van de rotonde olie zich verzameld.
Ben er eens op gaan letten en klopt inderdaad. Het is wat donkerder.
 
Kwam deze waarschuwing tegen in een frans motorblad...

full
 
ligt er helemaal aan hoe groot de rotonde is, welke afslag ik moet hebben, wat voor weer het is en hoe druk het is.
 
Ook goed opletten bij het 'tussengedeelte' van de rotonde tussen de invoegende en uitvoegende baan. Omdat daar minder op gereden wordt kan het daar behoorlijk glad zijn. Ook goed opletten dus wanneer er auto's nog ff vlak voor je de rotonde op willen duiken terwijl je er zelf al op rijd. Kort remmen, terwijl je al schuin hangt kan tot een lelijke schuiver leiden. Helaas nog niet zo lang geleden zelf overkomen. Kl*te auto's ook! :( 1 zo'n schuiver en de rest van het motor-seizoen weg. :( Motor stuk, knie stuk :(
 
Laatst bewerkt:
Bij half rond pak ik meestal niet links, niet rechts maar de gulden middenweg, bij driekwart rond zoveel mogelijk links.
Het blijft idd opletten maar dat geldt eigelijk op alle plaatsen waar koekblikken en Harley's langzaam gaan of stilstaan O-)
 
ik let erg op natte plekken op de weg.
ben zelf laatst bijna op m`n kneutergegaan. })
daarom let ik er meer op en niet alleen rotonde`s maar ook stoplichten ! :}
kenne die koekblikken ff uitlekken. :(
 
ik let erg op natte plekken op de weg.
ben zelf laatst bijna op m`n kneutergegaan. })
daarom let ik er meer op en niet alleen rotonde`s maar ook stoplichten ! :}
kenne die koekblikken ff uitlekken. :(
 
Kwam deze waarschuwing tegen in een frans motorblad...

(Afbeelding)


Iemand goed in frans?

en je kan natuurlijk eerst een verkennend rondje over de rotonde doen, daarna nog een keer voor de zekerheid, de 3e keer gewoon omdat je nu toch al lekker een lang bochie aan het maken bent en dan ook gelijk nummer 4 en 5 er maar achter aan plakken? :9
 
Iemand goed in frans?

en je kan natuurlijk eerst een verkennend rondje over de rotonde doen, daarna nog een keer voor de zekerheid, de 3e keer gewoon omdat je nu toch al lekker een lang bochie aan het maken bent en dan ook gelijk nummer 4 en 5 er maar achter aan plakken? :9

Volgens mijn Franse kennis:" als men erop wordt gewezen,denkt men eraan"

En ik weet uit eigen ervaring dat rotondes link kunnen zijn.Vooral die hele kleintjes.
Ik ben een paar maanden geleden,zelf op eentje onderuit gegaan.In de korte linkse bocht een slinger in het voorwiel.Met het bekende gevolg.
 
Eerste rotonde vanaf mijn werk ligt naast benzinestation...
Laatst is daar kennelijk een vrachtwagen ofzo vergeten de tankdop na het tanken terug te plaatsen |(
Lag een dieselspoor van ong. 1,5 meter breed over 3/4 van de rotonde
Sindsdien: ogen goed open, langzaam en (als het kan) rechtdoor over rotondes.
 
hangt er vanaf of ik hem links of rechtom neem...en dat hangt weer van mijn humeur af :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan