Oude Brikker
MF veteraan
Bij controle van de koolborstels van de generator bleek 1 borstel bijna "op" te zijn, terwijl de andere nog lang niet versleten is.
Het blijkt dat de sleepring op de rotor een oneffenheid heeft.
Rechts op de foto zie je op de buitenste sleepring een brandplek.
De draairichting is linksom en je ziet net voor de brandplek een klein glimmend plekje.
Dat plekje vormt een klein bultje op de sleepring.
Elke keer wordt de koolborstel daardoor iets opgewipt en trekt daarbij blijkbaar vonken, die een uitholling in de sleepring hebben gebrand.
Als die sleepring niet 100% glad is slijt de borstel (kennelijk) in hoog tempo, dus zo doorrijden is geen optie.
Hoe kan ik dit repareren?
Het bultje weghalen, zodat de borstel niet meer steeds opgewipt wordt kan, maar het brandgat is een ander verhaal.
Opvullen met soldertin lijkt te doen, maar dat zal waarschijnlijk weer snel wegslijten.
Ik denk aan afdraaien van de sleepring. Mits de rotor in een draaibank opgespannen kan worden.
Alleen vraag ik me af of die dik genoeg is om afgedraaid te worden
Iemand dit al eens bij de hand gehad?
Of heeft iemand toevallig zo'n rotor liggen?
Het blok werd ook gebruikt in de Yamaha FZ600 en naar het schijnt ook in de XJ660 en de FJ600.
De bouwjaren 1986 t/m 1988 hebben zo'n generator, latere modellen een andere.
Het blijkt dat de sleepring op de rotor een oneffenheid heeft.
Rechts op de foto zie je op de buitenste sleepring een brandplek.
De draairichting is linksom en je ziet net voor de brandplek een klein glimmend plekje.
Dat plekje vormt een klein bultje op de sleepring.
Elke keer wordt de koolborstel daardoor iets opgewipt en trekt daarbij blijkbaar vonken, die een uitholling in de sleepring hebben gebrand.
Als die sleepring niet 100% glad is slijt de borstel (kennelijk) in hoog tempo, dus zo doorrijden is geen optie.
Hoe kan ik dit repareren?
Het bultje weghalen, zodat de borstel niet meer steeds opgewipt wordt kan, maar het brandgat is een ander verhaal.
Opvullen met soldertin lijkt te doen, maar dat zal waarschijnlijk weer snel wegslijten.
Ik denk aan afdraaien van de sleepring. Mits de rotor in een draaibank opgespannen kan worden.
Alleen vraag ik me af of die dik genoeg is om afgedraaid te worden
Iemand dit al eens bij de hand gehad?
Of heeft iemand toevallig zo'n rotor liggen?
Het blok werd ook gebruikt in de Yamaha FZ600 en naar het schijnt ook in de XJ660 en de FJ600.
De bouwjaren 1986 t/m 1988 hebben zo'n generator, latere modellen een andere.
Laatst bewerkt: