Rotor storing Yamaha YX600 Radian 1986

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Bij controle van de koolborstels van de generator bleek 1 borstel bijna "op" te zijn, terwijl de andere nog lang niet versleten is.
Het blijkt dat de sleepring op de rotor een oneffenheid heeft.

full


Rechts op de foto zie je op de buitenste sleepring een brandplek.
De draairichting is linksom en je ziet net voor de brandplek een klein glimmend plekje.
Dat plekje vormt een klein bultje op de sleepring.
Elke keer wordt de koolborstel daardoor iets opgewipt en trekt daarbij blijkbaar vonken, die een uitholling in de sleepring hebben gebrand.

Als die sleepring niet 100% glad is slijt de borstel (kennelijk) in hoog tempo, dus zo doorrijden is geen optie.

Hoe kan ik dit repareren?

Het bultje weghalen, zodat de borstel niet meer steeds opgewipt wordt kan, maar het brandgat is een ander verhaal.
Opvullen met soldertin lijkt te doen, maar dat zal waarschijnlijk weer snel wegslijten.

Ik denk aan afdraaien van de sleepring. Mits de rotor in een draaibank opgespannen kan worden.
Alleen vraag ik me af of die dik genoeg is om afgedraaid te worden

Iemand dit al eens bij de hand gehad?

Of heeft iemand toevallig zo'n rotor liggen?
Het blok werd ook gebruikt in de Yamaha FZ600 en naar het schijnt ook in de XJ660 en de FJ600.
De bouwjaren 1986 t/m 1988 hebben zo'n generator, latere modellen een andere.
 
Laatst bewerkt:
Afdraaien zal problemen op gaan leveren omdat waarschijnlijk de ring wat omhoog (los) is gekomen. Na afdraaien houd je dan niet veel meer over , lijkt me.
Maar......ik heb hier een yamaha rotor liggen buitendia 83 , hoog 46mm. Ik weet niet van welk type. Ooit verkeerd aangekocht. Weerstand tussen de sleepringen is 4,7 Ohm.
full
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is mijn rotor weer opgekalefaterd.
Ik heb met een vlakke, nieuwe wetsteen de oneffenheid eruit geslepen en daarbij rondom de sleepringen gewerkt, zodat ze overal evenveel afgeslepen zijn en daarbij netjes vlak bleven.
Daarna met fijn schuurpapier, op een stukje stalen strip, het oppervlak in fasen steeds gladder gemaakt.
Begonnen met korrelgrootte 240 en via 400 en 600 uiteindelijk met korelgrootte 1000 de zaak spiegelglad gekregen.

De ingebrande uitholling is nagenoeg weg; er zit nog een heel klein streepje van ca. een halve millimeter breedte.
Dat is veel kleiner dan de breedte van een koolborstel en ik ga ervan uit dat dat geen probleem zal zijn.

Blijkt het toch niet goed te gaan, dan heb ik een reserve rotor in huis.
Gassen kon me het juiste type leveren en ook The Warrior heeft moeite gedaan me aan een vervanger te helpen.
Allebei bedankt voor de reacties op mijn topic! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan