Route 66 - Zelfstandig rijden

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.538
36.019
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goedenavond!

Mijn vader heeft de welbekende Route 66 op zijn bucketlist staan en ik mag mee (vervelend zeg).
Ik weet dat er een hoop mensen deze route afraden dus ja dat is allemaal bekend en ja er zijn misschien mooiere routes maar laten we het daar hier niet over gaan hebben oke?

We willen op gehuurde motoren in 3 weken de route zelfstandig rijden. Niet georganiseerd want dan zit je elke avond met dezelfde groep mensen aan tafel en met z’n 2en maak je makkelijker contact met onbekenden.

Wat "vast" staat is:
  • 3 weken in juni/juli/augustus (de warmste en piek maanden) Denk dat ik nu mik op begin september na Labor Day.
  • Gehuurde motoren
  • Eerste en laatste dag motel boeken de rest op de bonnefooi.
  • We gaan een lijstje door met wat er op de route te zien is en gaan schrappen.
  • Vantevoren route voor navi maken.
  • Normaal zou ik het niet doen, maar iets van een communicatieset mee

Vragen:
  1. Hoe vroeg moet je die motoren reserveren?
  2. Welke kleding is wijsheid? Doorwaaikleding en regenpak+trui voor evt. koude dagen?
  3. More to come...
Gevonden verhuurbedrijven:
 
Laatst bewerkt:
Het is altijd verstandig om dit vroeg te regelen. Dan is er meer kans dat je een motor krijgt naar je wensen. Motorhuur is de USA is erg duur. Vooral de verzekering die er nog een keer bovenop komt.
In de maanden die jij noemt is warme kleding niet nodig. Maar ook dat ligt een beetje aan de staten die jullie gaan bezoeken. De bagage mogelijkheden zijn ook niet ruim op de motor. Ik heb éénmaal een vierweekse tocht van west naar oost (San Fransisco naar Washinghton) gemaakt en een lange toer vanuit Seattle naar de zuidelijke staten en terug naar Seattle. Tijdens de eerste tocht grote stukken R66 gereden. Sommige gedeelten zijn mooi en andere stukken ontbreken of is weinig te zien. Maar blijft toch een aanrader. Een heerlijk land om te toeren. Heel veel plezier daar.
 
Het is altijd verstandig om dit vroeg te regelen. Dan is er meer kans dat je een motor krijgt naar je wensen. Motorhuur is de USA is erg duur. Vooral de verzekering die er nog een keer bovenop komt.
In de maanden die jij noemt is warme kleding niet nodig. Maar ook dat ligt een beetje aan de staten die jullie gaan bezoeken. De bagage mogelijkheden zijn ook niet ruim op de motor. Ik heb éénmaal een vierweekse tocht van west naar oost (San Fransisco naar Washinghton) gemaakt en een lange toer vanuit Seattle naar de zuidelijke staten en terug naar Seattle. Tijdens de eerste tocht grote stukken R66 gereden. Sommige gedeelten zijn mooi en andere stukken ontbreken of is weinig te zien. Maar blijft toch een aanrader. Een heerlijk land om te toeren. Heel veel plezier daar.

Het punt is dat ik (denk) in januari/februari de race agenda pas weet dus eigenlijk daarma willen we pas dingen vastleggen. Of zou dat te laat zijn?

Maar wat is qua rijkleding verstandig? Is het van oost naar west in die maanden overal zo warm dat doorwaaikleding/kevlar broek oid genoeg is?

Bedankt voor de info alvast!
 
Als je vanaf LA of SF start en mogelijk ook via Las Vegas gaat rijden is een doorwaaipak al warm genoeg, Hier in Europa is het niet verstandig om in Tshirt te rijden ivm de drukte maar in Amerika is het, behalve in de grote steden, rustig en overzichtelijk. Daar is rijden in Tshirt en soms zelfs in korte broek niet ongewoon. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk.
Ik had bij Eagle Rider een Goldwing gehuurd tijdens de eerste rit.. Daar was er maar één van. Van andere merken/types en vooral Harley zijn er wel meer.
Bij de tweede rit kon ik een Goldwing mee krijgen van een bevriende Honda dealer in Everett. Maar verzekeringtechnisch was dat toen niet zo simpel.
 
Als je vanaf LA of SF start en mogelijk ook via Las Vegas gaat rijden is een doorwaaipak al warm genoeg, Hier in Europa is het niet verstandig om in Tshirt te rijden ivm de drukte maar in Amerika is het, behalve in de grote steden, rustig en overzichtelijk. Daar is rijden in Tshirt en soms zelfs in korte broek niet ongewoon. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk.
Ik had bij Eagle Rider een Goldwing gehuurd tijdens de eerste rit.. Daar was er maar één van. Van andere merken/types en vooral Harley zijn er wel meer.
Bij de tweede rit kon ik een Goldwing mee krijgen van een bevriende Honda dealer in Everett. Maar verzekeringtechnisch was dat toen niet zo simpel.

Oke, dan ga ik voor de koelste motorkleding. Death Valley met 45 graden ofzo kan ik me wel voorstellen niet in motorkleding te doen :P

Qua motor zijn pa en ik niet van de chopper/cruiser/Harleys. Het zal iets van een toermotor worden. En het plan was om onze bagage al in een bagagerol in het vliegtuig te gooien en een tanktas als handbagage. Dus als die motoren 2 koffers hebben (of al hebben ze er geen) komt dat goed.
Ik heb al een paar verhuur bedrijven gevonden, die maar eens een mail sturen.
 
Fantastisch plan.

Ik ben heb jaren terug met een maat drie weken lang een HD gehuurd. Geen Route66 gedaan maar wel een stukje (onbewust) van meegepakt, 7000 kilometer door west VS.

Mijn advies: ik zou niet alleen Route66 volgen, het zal ongetwijfeld vet zijn maar het is enorm toeristisch en daardoor niet bepaald Amerikaans.

Jij gaat iets heel gaafs meemaken :)
 
Fantastisch plan.

Ik ben heb jaren terug met een maat drie weken lang een HD gehuurd. Geen Route66 gedaan maar wel een stukje (onbewust) van meegepakt, 7000 kilometer door west VS.

Mijn advies: ik zou niet alleen Route66 volgen, het zal ongetwijfeld vet zijn maar het is enorm toeristisch en daardoor niet bepaald Amerikaans.

Jij gaat iets heel gaafs meemaken :)

Het is mijn vaders wens, hij heeft de afgelopen jaren lichamelijk veel ingeleverd dus we gaan echt alleen Route 66 doen en hem zijn wens vervullen, daar ga ik niet aan tornen. Wel ga ik met de kaarten die ik heb zoveel mogelijk de oude (of iig onderliggend wegennet) pakken.
 
Het is mijn vaders wens, hij heeft de afgelopen jaren lichamelijk veel ingeleverd dus we gaan echt alleen Route 66 doen en hem zijn wens vervullen, daar ga ik niet aan tornen. Wel ga ik met de kaarten die ik heb zoveel mogelijk de oude (of iig onderliggend wegennet) pakken.

Ah duidelijk, geweldig dat hij dit nog wil/kan doen, mijn vader heeft ook lichamelijk ingeleverd en die kan dit niet meer...

Hoe dan ook, nog nagedacht over huren van een bike? Ik heb destijds in San Francisco een HD kunnen huren voor 100$/dag bij een familiebedrijfje ipv Eaglerider, geen idee wat het tegenwoordig kost? Of boek je het via een reisbureau?
 
Ah duidelijk, geweldig dat hij dit nog wil/kan doen, mijn vader heeft ook lichamelijk ingeleverd en die kan dit niet meer...

Hoe dan ook, nog nagedacht over huren van een bike? Ik heb destijds in San Francisco een HD kunnen huren voor 100$/dag bij een familiebedrijfje ipv Eaglerider, geen idee wat het tegenwoordig kost? Of boek je het via een reisbureau?

Ja eigenlijk zaten we op een erfenis te wachten maar onkruid vergaat echt niet (geen aardige vrouw). En mijn pa heeft een paar tia’s gehad dus volgend jaar moet het gebeuren. Hij is dit jaar met pensioen gegaan en moet van mijn moeder nu ook elke week rijden 😝

Zoals vermeld geen organisatie. Regelen het zelf. Probleem met een kleine verhuur is dat we van oost naar west gaan dus moeten de motor in SF achter kunnen laten. Ik heb al een paar namen maar word gewoon mailen en overleggen.
 
...been there, done that...



i-jsMVHFm-L.jpg




:X
 
Laat je hier ook jouw bevindingen wat betreft de motorhuur weten? 2 jaar geleden wilde ik hetzelfde maar toen vond ik het echt te duur. Toen maar besloten om een grote auto te huren en 2 mtb's te kopen en daarmee lol te hebben. Was een stuk goedkoper voor een maand...
 
Laat je hier ook jouw bevindingen wat betreft de motorhuur weten? 2 jaar geleden wilde ik hetzelfde maar toen vond ik het echt te duur. Toen maar besloten om een grote auto te huren en 2 mtb's te kopen en daarmee lol te hebben. Was een stuk goedkoper voor een maand...

Zeker.
Ik ga nu als ik tijd heb wat verhuurbedrijven aanschrijven voor wat info en dan met pa overleggen wat we precies gaan doen.
 
Je zou ook kunnen overwegen om daar twee motoren te kopen en later weer te verkopen. Als je 100 dollar per dag betaald is de afschrijving waarschijnlijk minder...
 
Je zou ook kunnen overwegen om daar twee motoren te kopen en later weer te verkopen. Als je 100 dollar per dag betaald is de afschrijving waarschijnlijk minder...

Klopt, maar dan moet je op de gok een motor kopen en zien dat je hem weer kwijtraakt.
Er zal wss geen gps of koffers opzitten.

Zitten nogal wat haken en ogen aan.
 
Eem motor kopen is geen probleem. Mogelijk wil de verkoper de motor ook wel weer terug kopen na onderhandelen. Maar dat betekent in dit geval begin en einde op dezelfde plek en dat is bij een route66 rit niet de bedoeling. Om de motorfietsen daar te verzekeren is denk ik een veel groter probleem.
 
Daarbij is cross country 4000km op een volslagen onbekende motor (qua staat/betrouwbaarheid) niet mijn voorkeur.

Maar goed, leuk bedacht, gaan we niet doen.
 
Ik ga 1 a 2x per jaar naar Amerika, wil het nog wel een keer op de motor doen (niet Route 66, maar gewoon motorrijden an sich daar, liefst beetje rond Oregon, Montana etc), maar het is schreeuwend duur vergeleken met autohuur. En het gemak om gewoon je koffer in de kofferbak te flikkeren en een stuk te rijden is gewoon groot. Anyway, met je ouwe heer dat doen lijkt me fantastisch! Zeker als hij dit nog heel graag wil doen. Het is dat die van mij al enige tijd niet meer leeft, maar anders had ik graag met hem op vakantie gegaan, al dan niet met een auto, want hij kwam niet verder dan het L-plaatje qua motorrijden.

Wat ik je als tip wil geven, is op de site of app kijken van www.roadtrippers.com, om te zien of je onderweg nog leuke dingen tegenkomt die maar minimaal afwijken van Rt66. Soms hoef je maar een klein stukje 'om' te rijden om iets bijzonders of leuks te zien, waar je anders het bestaan niet van zou weten en wat wellicht als je weer thuis zou zijn, zonde zou zijn geweest om niet te zijn langs geweest.
 
Ik ga 1 a 2x per jaar naar Amerika, wil het nog wel een keer op de motor doen (niet Route 66, maar gewoon motorrijden an sich daar, liefst beetje rond Oregon, Montana etc), maar het is schreeuwend duur vergeleken met autohuur. En het gemak om gewoon je koffer in de kofferbak te flikkeren en een stuk te rijden is gewoon groot. Anyway, met je ouwe heer dat doen lijkt me fantastisch! Zeker als hij dit nog heel graag wil doen. Het is dat die van mij al enige tijd niet meer leeft, maar anders had ik graag met hem op vakantie gegaan, al dan niet met een auto, want hij kwam niet verder dan het L-plaatje qua motorrijden.

Wat ik je als tip wil geven, is op de site of app kijken van www.roadtrippers.com, om te zien of je onderweg nog leuke dingen tegenkomt die maar minimaal afwijken van Rt66. Soms hoef je maar een klein stukje 'om' te rijden om iets bijzonders of leuks te zien, waar je anders het bestaan niet van zou weten en wat wellicht als je weer thuis zou zijn, zonde zou zijn geweest om niet te zijn langs geweest.

Klopt, prijzen zijn niet echt grappig en tot nu toe kom ik telkens terug op Eagle Rider, de rest huurt allemaal via hun. Maar goed, als we alles wat meer vast hebben gelegd gaan we maar eens offertes vragen. Qua bagage onderweg is geen probleem, we huren een motor met koffers en nemen zo'n bagagerol mee, daar heb ik me 2 weken naar de Noordkaap ook prima mee gered dus 3 weken met koffers en rol gaat zeker geen probleem zijn. Ja mijn pa en ik zitten qua motorrijden wel bij elkaar, wel een wat andere stijl maar dat zal de pret niet drukken. R66 doe je niet om lekker bochten te verslinden tenslotte.

Nice! Dat zijn de tips waar we wat aan hebben! Ik zal me er eens in gaan verdiepen. We pakken sowieso de Grand Canyon en Las Vegas mee (al denk ik dat LV me te druk af is, maar goed even zien is genoeg)
 
Nice! Dat zijn de tips waar we wat aan hebben! Ik zal me er eens in gaan verdiepen. We pakken sowieso de Grand Canyon en Las Vegas mee (al denk ik dat LV me te druk af is, maar goed even zien is genoeg)

TIP:

Midden op de strip zit travelodge hotels. Voor $ 50.- per nacht, en ruime parkeerplaats.

travelodge las vegas - Google zoeken

Om de hoek zit het HD cafe.;)
 
Het scheelt, je gaat veel motorrijden en dan heb je ook minder kleding nodig. Verse onderbroek, sokken en shirt. ;) En af en toe onderweg desnoods langs een laundromat. Grand Canyon op de motor is wel handig qua parkeerplekken. ;) Als je toch door Albuquerque heen gaat rijden... ik weet niet of je Breaking Bad hebt gekeken of Better Call Saul, maar je kan daar nog wat locaties van bekijken. Of alleen de meest bekende. Maar het is de reis van je pa, weet niet of hij BB / BCS keek. ;)

Las Vegas... ja, de Strip is druk. Maar rijden in Amerika is in principe best goed te doen. Wel extreme verschillen tussen grote steden en het grut er buiten. Er buiten kan het bijzonder rustig zijn en lange tijd niets voor of achter je en dan merk je vanzelf wel weer dat er een grote stad in de buurt komt, als het drukker begint te worden. Voor bochten hoef je idd niet de Rt66 te pakken, maar de belevenis van het land zelf is al leuk. Daarnaast als je bochtige wegen zou willen pakken, kan je er nog niet van genieten, omdat Amerikanen ook weer niet de beste chauffeurs zijn en je dus elke keer achter een slome dodo zit, die een bocht niet durft te pakken. Bij de autoverhuur in Colorado vroegen ze nog of ik niet een zwaardere/sterkere auto wilde hebben, want dat kon echt niet met wat ik huurde (Chevy Cruze, de laatste keer). Zeker niet in de bergen. Nou, ik weet niet, maar in de bergen was ik de snelste, zowel omhoog als naar beneden en had niet het idee dat ik vermogen te kort kwam. Mijn vrouw was daar niet zo blij mee. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan