Route de Grand Alpes in je uppie? Ervaringen?

als je zoveel vragen cq onzekerheden hebt zou ik juist geen hotels gaan boeken of reserveren aangezien je dan niet meer flexibel met alle andere variabelen om kan gaan. je Moet het hotel halen dus Moet je x km rijden en kan je er alleen via route zo en zo komen.
Op Col de Vars ooit een BnB genomen vanwege onweer, ik vond 80 euro veel maar zelfs in het gebouw was het onweer nog heftig.
Ooit wel eens 30 km per uur gereden, 3 uur achter elkaar aan.

Het valt mij op dat mensen een trip soms lijken te plannen alsof het een project is wat ze aangenomen hebben en moeten overzien.
@Wrakhout laat dan gewoon weer zijn tas met kleding thuis staan, dat is weer een ander uiterste ;)
of juist een gevolg als je allerlei dingen onder controle wil houden en daardoor de nuttige dingen uit het oog verliest.

Als ik een tip kan geven is het 2 nachten op 1 plek door te brengen, bijvoorbeeld Jausiers ligt op een plek waar je rondritten kan starten en Bourg saint Marie idem.
Op de terugweg heb ik ipv naar de navigatie te luisteren de Col D'Izoard naar boven/ het noorden gereden aangezien het via de snelweg saai en om was ( en dan misschien 5 minuten sneller) . Zelfs dat ziet er al heel anders uit, ik herkende maar een paar dingen waaronder het maanlandschap met die grote eeeeh rots :P

En tot vertrek blijft het toch kriebelen, wat je ook voorbereid. Of misschien is dat de manier waarop het zich bij mij uit , dat kan ook.
 
Ik heb de RdGA heen en terug in mijn uppie gedaan. Gewoon doen, er is redelijk wat verkeer, dus als er wat gebeurt is er altijd snel hulp. Alleen september, houd dan de sneeuwhoogtes in de Alpen in de gaten.
 
Eigenlijk is de bottomline vraag, kan je jezelf goed genoeg vermaken in je eentje en ga je jezelf redden als er wat met je motor is.

Boeken, vooral niet vooraf doen. Hou het flexibel. Plek zat overal in september.
Zelf net drie weken op stap geweest met 3 personen en zelfs toen minimaal vooraf geboekt.
Als je de eisen niet te hoog stelt of accepteert dat je een keer wat duurder uitkomt dan kan alles. En zeker in september.
Dagafstand? 250 moet zeker lukken. En geeft je wat lucht als je eens wat minder haast hebt om op te stappen.
 
Misschien is het een beetje off-topic, misschien ook niet. Maar ik heb hier ook een aantal vragen over.
Ik ben zelf niet zo bekend met reizen verder in Frankrijk en zou deze route ook ooit nog graag willen rijden.
Waar ik mij dan zelf sneller zorgen om zou maken is: Wat doe ik met navigatie, kan je overal pinnen of moet je een sloot contant geld meenemen, hoe is het telefoon bereik daar, enzovoort enzovoort.

Dat zouden mijn hoofd-zorgen zijn als ik alleen ga reizen denk ik. Grotendeels omdat ik onervaren ben ermee.
Iemand die mij daar wat over kan vertellen, specifiek op deze route?
 
Misschien is het een beetje off-topic, misschien ook niet. Maar ik heb hier ook een aantal vragen over.
Ik ben zelf niet zo bekend met reizen verder in Frankrijk en zou deze route ook ooit nog graag willen rijden.
Waar ik mij dan zelf sneller zorgen om zou maken is: Wat doe ik met navigatie, kan je overal pinnen of moet je een sloot contant geld meenemen, hoe is het telefoon bereik daar, enzovoort enzovoort.

Dat zouden mijn hoofd-zorgen zijn als ik alleen ga reizen denk ik. Grotendeels omdat ik onervaren ben ermee.
Iemand die mij daar wat over kan vertellen, specifiek op deze route?
ben er een maand geleden nog geweest, oude simpele tomtomxl op het stuur en die was regelmatig voor zo'n 20 min de weg kwijt, als je net een lange weg naar boven of beneden rijd niet erg, maar als je op een splitsing staat is het lastig, gsm erbij pakken, google maps of iets dergelijks en je vervolg route bepalen, en een half uur later heb je weer hetzelfde. stedennamen blijven ook niet meer zo goed in mijn geheugen hangen dus zelfstandig navigeren was het ook niet. Ik denk dat een moderne tomtom 550 beter verbinding maakt, is dat zo ? iemand?
Pinnen kan je overal, soms rekenen ze extra veel kosten, iets om op te letten bij een dorpssuper of bakker bijvoorbeeld, ofschoon de eigenaar mij erop attent maakte. mijn gsm had overal bereik.
 
Misschien is het een beetje off-topic, misschien ook niet. Maar ik heb hier ook een aantal vragen over.
Ik ben zelf niet zo bekend met reizen verder in Frankrijk en zou deze route ook ooit nog graag willen rijden.
Waar ik mij dan zelf sneller zorgen om zou maken is: Wat doe ik met navigatie, kan je overal pinnen of moet je een sloot contant geld meenemen, hoe is het telefoon bereik daar, enzovoort enzovoort.

Dat zouden mijn hoofd-zorgen zijn als ik alleen ga reizen denk ik. Grotendeels omdat ik onervaren ben ermee.
Iemand die mij daar wat over kan vertellen, specifiek op deze route?
Je kunt nagenoeg overal pinnen, 50 euro cash bij je is zat. Telefoonbereik is overal prima.
De RDGA is vrij toeristisch dus je komt zat mensen tegen, je rijdt niet in de middle of nowhere. Campings, hotels, bakker en benzinestations zijn er legio. De route is zelfs bij TomTom te downloaden als scenic route
 
@LePensZeur
Het was niet meer dan een foutje in de aanname. Ik heb er geen moment stress van gehad
Voor werk hobbelde ik in m’n uppie de halve wereld over met niet meer dan een adres en contactpersoon. Voor nieuwe grote klussen boekte ik een hotel voor een week en keek dan wel of ik er bleef. Als ik in NL in de kost moet boek ik in de middag pas iets voor de avond/nacht. Overal hebben ze eten, bedden en diesel. Daar kan ik me niet druk om maken

Edit: met verre klussen kon ik een dag doen over m’n gereedschapkoffer(s) inpakken. Zo dicht mogelijk tegen de 23 of 32kg inpakken. Kleding verzamelen en inpakken een half uur voor vertrek
 
Trouwens over het weer moet je ook niet druk maken want kan zo maar eens mooi weer worden.

Vriendinnen waren de dagen erop al in de wei aan het zonnebaden:

C494FAEA-149E-4D87-8069-828A3DA0E48D.jpeg
 
Zelf was ik voor de GPS tijd meer fan van de Michelin kaarten. Hierop zijn duidelijk de groene lijntjes aangegeven wat dus mooie wegen zijn. DE rood wit geblokte zijn gevaarlijke wegen... (meestal erg gaaf met mooie uitzichten) Tegenwoordig voor het maken van mijn routes kijk ik vaak op www.viamichelin.com.
Zelfs in deze post- GPS tijden baseer ik mijn routes nog op deze kaarten.
 
@Tmanneke Geen idee nog of het BnB's worden of hotel. Kamperen wordt het sowieso niet want geen zin en puf meer in op mijn leeftijd (57) Noem het lui als je wil maar een redelijk bed heeft wel prio 1. Wat reserveren vooraf betreft. Ik heb nog geen idee van hoeveel km's per dag rijden realistisch is. Weet dus 's morgens bij vertrek van punt A niet goed waar ik 's middags op punt B aankom. Kan wat dat betreft dus lastig plannen en zal ik nog effe moeten bekijken.
Ik ben juist weer begonnen met kamperen en dat is me prima bevallen (ben 58 *O*). Met een fatsoenlijk luchtbed en slaapzak heb ik prima geslapen en geen gedoe met al je spullen (het liefst zo veel mogelijk meenemen in één keer natuurlijk) naar binnen sjouwen door allerlei nauwe gangetjes en onwillige branddeuren. Ik zet nu de motor neer en gooi al mijn spullen er gewoon naast en binnen 10 minuten staat alles.
 
Ik had voor die week 50€ cash op zak.
in veel gevallen gaat tanken met de pinpas sneller dan met cash.
Tomtom rekende onze ritten uit aan 40 km gemiddeld, en dat bleek nogal aardig te kloppen.
Alleen rijden vind ik leuk.s avonds of op een terrasje is gezelschap wel leuker.
 
@LePensZeur
Het was niet meer dan een foutje in de aanname. Ik heb er geen moment stress van gehad
Voor werk hobbelde ik in m’n uppie de halve wereld over met niet meer dan een adres en contactpersoon. Voor nieuwe grote klussen boekte ik een hotel voor een week en keek dan wel of ik er bleef. Als ik in NL in de kost moet boek ik in de middag pas iets voor de avond/nacht. Overal hebben ze eten, bedden en diesel. Daar kan ik me niet druk om maken

Edit: met verre klussen kon ik een dag doen over m’n gereedschapkoffer(s) inpakken. Zo dicht mogelijk tegen de 23 of 32kg inpakken. Kleding verzamelen en inpakken een half uur voor vertrek
Bedankt voor de uitleg. Dat er geen man overboord was had ik er al uit opgemaakt.
Wel erg lollig om te lezen :)

Los daarvan heb ik ook wel eens in de losse doorwaai broek van mijn ex gelopen toen ik een korte broek vergeten was en laten we eerlijk zijn, van die lekkere kerels zoals wij kunnen dat ook makkelijk hebben.
 
ben er een maand geleden nog geweest, oude simpele tomtomxl op het stuur en die was regelmatig voor zo'n 20 min de weg kwijt, als je net een lange weg naar boven of beneden rijd niet erg, maar als je op een splitsing staat is het lastig, gsm erbij pakken, google maps of iets dergelijks en je vervolg route bepalen, en een half uur later heb je weer hetzelfde. stedennamen blijven ook niet meer zo goed in mijn geheugen hangen dus zelfstandig navigeren was het ook niet. Ik denk dat een moderne tomtom 550 beter verbinding maakt, is dat zo ? iemand?
Pinnen kan je overal, soms rekenen ze extra veel kosten, iets om op te letten bij een dorpssuper of bakker bijvoorbeeld, ofschoon de eigenaar mij erop attent maakte. mijn gsm had overal bereik.
deed die tomtom dat ook in NL dan , of op andere momenten dat je hem gebruikte ?
Als je een route rijd en herberekenen staat aan en het is een oud beestje dan kan dat inderdaad hinderlijk zijn.
Met een Garmin die meer voor offroad/ fietsen bedoeld was heb ik wel eens een camping als poi gezocht.
Kreng was 4 minuten aan het rekenen, klaarblijkelijk was een lijst met 6000 adressen niet de bedoeling.

Navigatie is leuk als het werkt , zodra het werkt en zodra je een summiere kennis hebt hoe het werkt en wat er niet werkt bij problemen.
 
Waar ik mij dan zelf sneller zorgen om zou maken is: Wat doe ik met navigatie,

Koop een paar Michelin regionale kaarten, kijk daar op hoe je wilt rijden de komende dag, en zet een paar punten in je navigatie in heen te rijden zodat je onderweg niet steeds op de kaart hoeft te kijken.

kan je overal pinnen of moet je een sloot contant geld meenemen,

Nee, niet overal, wel steeds vaker maar je kunt er niet op rekenen. Dus af en toe van uit de automaat trekken dat je in ieder geval één dag toe kunt met cash.

hoe is het telefoon bereik daar,

Vaak goed, soms slecht tot helemaal niet.
 
Koop een paar Michelin regionale kaarten, kijk daar op hoe je wilt rijden de komende dag, en zet een paar punten in je navigatie in heen te rijden zodat je onderweg niet steeds op de kaart hoeft te kijken.



Nee, niet overal, wel steeds vaker maar je kunt er niet op rekenen. Dus af en toe van uit de automaat trekken dat je in ieder geval één dag toe kunt met cash.



Vaak goed, soms slecht tot helemaal niet.
Bedankt.

Die kaarten is een prima tip, heb nog nooit een papieren kaart in m’n handen gehad in mijn leven ;) Heb geen navi voor mijn motor dus dat zou voor mij eerst de vraag zijn wat ik dan ga halen en regelen, maar als dat in orde is zijn die michelin kaarten een goed idee inderdaad.
 
In die tijd geen last van wifi/5G….andere moderne ongein…. :+

Gewoon gaan….:]
Ik denk niet dat het aanmoedigend is om te zeggen dat je tegenwoordig nog net zo moet reizen als vroeger.
Kan uiteraard, maar moet je dat willen ? Er zijn wandelroutes door Spanje die zo druk bezocht zijn dat je een taxi naar het volgende dorp moet nemen zodra alle hostels vol zitten . Dat worden veel taxi ritjes als je de enige zonder smartphone met app en/of Airbnb bent.

Daarnaast voorspel ik massahysterie bij 80% van de bevolking als ze opeens zonder hun smartphone moeten.
Die 20 % die overal blij vermelden dat het zo een rust gaf en zo een opluchting was zonder smartphone zijn geen vakantiegangers, die noemt men 'Overlevenden' ;)

Overigens ben ik geen uitgesproken fan van het phone gedeelte en misschien ben ik zelf zo simpel om dat ding ook echt 'smart' te vinden ;) maar een navigatiesysteem is wat mij betreft een expres beperkte, dure smartphone zonder belmogelijkheid ;)
Ook heb ik reisgenoten gehad die al de eerste dag hun kinderen miste dus die gun je ook niet dat ze geen bereik hebben.
Voor de grootverpakking condooms is het dan inmiddels ook te laat om ze te gunnen ;)
 
Ik heb altijd zo'n 500 euro bij mij en 2 creditcards, waarom zou je minder minder meenemen, bederven doet het niet en je komt nooit voor verassingen te staan.
Zelf boek ik wel altijd en over het algemeen via Booking.com. En plan de route tussen de hotels in, je moet wel de enige ervaring hebben om te weten hoeveel je per dag wil en kan rijden.
Vooraf boeken heeft als voordeel dat je weet waar je terecht komt en dat je iets kunt uitzoeken waar je je motor fatsoenlijk parkeren kan. Op de bonnefooi heb ik persoonlijks niets mee want indien slecht weer en je moet dan iets zoeken kost teveel tijd en 200 euro per nacht vind ik gewoon te duur, dus gewoon lekker thuis je reis voorbereiden.

Veel plezier.

PS Zelf ga ik eind augustus ng een keer naar de Colle del Nivolet omdat het in juni slecht weer was en toen totaal geen zicht had, dus nu ff die kant uit in de hoop dat het wel goed weer is.
Lekker in mn eentje, maar ga ook maar 4 dagen deze keer.

IMG_4744.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan