Route de Grand Alpes in je uppie? Ervaringen?

Hou op schei uit. En dan bij elke (tank)stop een selfie/foto naar huis appen.... Om vervolgens 's avonds op de camping meer met het thuisfront zitten te appen dan bier zuipen. Mateloos irritant :r
Ik lees het al je bent geen fan van mijn reis verslagen.. _O-O-)

@Trickshot ik aantal jaar terug de ook de RDGA gereden.
Vespa achter op de camper, zaterdag richting het startpunt van de RDGA gereden.
Zondag op de motor gestapt, tentje achterop, zooi mee richting het zuiden vertrokken.
Toen per dag iets van 300 tot 350km gereden.
Tot aan Menton, daar voetjes in de zee, omgedraaid en zelfde route in tegengestelde richting gereden.
Uit en thuis in 1 week, inclusief dus 2 dagen heen en terug rijden naar een camping in Groisy Frankrijk.
 
Het wordt een beetje off-topic, maar hou er bij de Nivolet rekening mee dat deze op zaterdagen in juli en augustus afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer. En parkeer alleen op de aangewezen plaatsen, want ik had mijn motor gewoon in een klein inhammetje langs de weg gezet om een stukje te wandelen, mocht blijkbaar niet. Bij terugkomst zat er een parkeerboete achter mijn ruit.
 
Volgens mij op zondag.
Deze info heb ik van m’n hotel op 10 minuten van de top van de Nivolet.
Ik ga over twee weken.

Hello Hans, colle del Nivolet Is closed for motircycles only on Sunday, so on tuesday therevare no problems.
Thanks
Simonetta
 
Volgens mij op zondag.
Deze info heb ik van m’n hotel op 10 minuten van de top van de Nivolet.
Ik ga over twee weken.

Hello Hans, colle del Nivolet Is closed for motircycles only on Sunday, so on tuesday therevare no problems.
Thanks
Simonetta
Oh dan waren het de zondagen, ik was er doordeweeks dus ik heb me er verder niet heel erg in verdiept
 
Da's eerder een kwestie van snappen wat je navi laat zien..... zonder routberekening zijn afstanden altijd hemelsbreed....
Dat snapt iedereen die een navi gewend is. Punt wat ik wilde maken: in FR en ander bergachtig gebied moet je rekening houden met geografische omstandigheden waar je in NL minder tot geen rekening mee hoeft te houden. Daarnaast is de dichtheid van tankstations in NL vele malen groter dan in de uitgestrekte gebieden in de bergen.
 
Dat snapt iedereen die een navi gewend is. Punt wat ik wilde maken: in FR en ander bergachtig gebied moet je rekening houden met geografische omstandigheden waar je in NL minder tot geen rekening mee hoeft te houden. Daarnaast is de dichtheid van tankstations in NL vele malen groter dan in de uitgestrekte gebieden in de bergen.
Natuurlijk, maar zo liet het zich niet lezen.
 
Super al de tips mensen. Dank daarvoor.
Wil idd geen hotelreserveringen van tevoren vastleggen want gebonden zijn heb ik, zeker op twee wielen, geen trek in. Het blijft tenslotte vakantie. Wat het zoeken naar tankstations betreft maak ik me ook niet heel druk. Kan 550 km op één volle tank :t en een tent (7kg) heb ik wel maar is incl slaapmat en -zak zo weer 10kg meer onnodige bagage. Dan maar wat euro's extra voor hotel of BnB. Kleding in de Givi zijkoffers en liefst niks óp de bagagedrager. Wegenkaarten zal ik aan denken. Nu maar even de overige topics over de route lezen. Ik laat wellicht nog weten hoe het was maar kommaar door indien anderen nog tips hebben. Passen/Cols/ routes die ik moét zien of rijden, cheapass hotelletjes (ook evt jeugdhostels), alles blijft welkom.
 
Laatst bewerkt:
1660156473850.jpeg
 
Ik rijd over het algemeen naar Grenoble, Chambery of net zoals eind deze maand naar Albertville en in één ruk. Stoppen doe ik alleen om te tanken etc.
Cruise control waar het kan op 140 en je schiet lekker op!
Is even een inspanning maar dan ben je dag 2 waar het om te doen is.
 
Je zou kunnen overwegen om de Route de Grandes alpes kaart van Foly Maps te kopen. Ovezichtelijke kaart met alle passen op en nabij de route, dus ook makkelijk als je wil afwijken
Eventueel hier te koop
Bedankt voor de tip! Heb 'm nu ook in huis. Een papieren (geplastificeerde) kaart blijft gewoon leuk. Veel beter dan in- en uitzoomen op je navigatie apparaat. Plan is om over een dag of 10 die kant op te gaan afhankelijk van 't weer....
Maar heb nog een vraag. Wat zijn de dikke groene lijnen op de kaart, weet jij dat? Kan het niet vinden in de legenda.

20220811_150357.jpg
 
Volgens mij is het Parc Nationaal du Mercantour binnen die groene lijnen.
Ja, dat dacht ik eerst ook. Maar ergens anders op de kaart lijkt het er weer niet op. Maakt verder niet uit, maar was gewoon nieuwsgierig. Vind het alleen vreemd dat het niet in de legenda staat. Heb ook al zitten googelen, maar kan het niet vinden.

20220811_153251.jpg
 
In de legenda op de kaart moet wel staan wat het betekent maar volgens mij is het inderdaad een natuurgebied.
 
Zijn inderdaad nationale parken. Normaal zitten die lijnen aan elkaar en sluiten ze aan maar bij Albertville is er iets in op opmaak mis gegaan denk ik. Je ziet ook een hele dunne witte horizontale lijn net boven Albertville lopen. Denk dat de stagiaire mee mocht helpen O-)
 
Zijn inderdaad nationale parken. Normaal zitten die lijnen aan elkaar en sluiten ze aan maar bij Albertville is er iets in op opmaak mis gegaan denk ik. Je ziet ook een hele dunne witte horizontale lijn net boven Albertville lopen. Denk dat de stagiaire mee mocht helpen O-)
Ja, had ook al gezien dat de kaart bij Albertville "rammelde". We geven de schuld aan de stagiaire :) !

Nogmaals bedankt voor de tip. Vind het een hele leuke kaart. En zag op hun site dat ze nog veel meer soortgelijke kaarten hebben. Eens kijken waar ik volgend jaar heen zal gaan!! :)
 
Ik ben gek van Michelin kaarten. Schaal 1cm=1,5km! Check deze lay-out!!!
Deze lay-out ook te zien bij viamichelin.com en dan rechtsmidden op <Michelin kaart> tikken.

Ik neem de kaarten altijd mee en s-avonds aan de (camping)bar plan ik de route adhv deze kaarten in de tt550.
20220811_175325.jpg

Psssst voor de kenners: ik zie in deze kaart rechts al de lgks staan......
 
Bedankt voor de tip! Heb 'm nu ook in huis.
Heb um ook maar vast besteld. Samen met een Rhone Alps en RA Cote d' Azur kaart van Michelin. Daarnet ook even dit artikel over de route zitten lezen. Belooft nog wat.. Maar even de zoekfunctie op YouTube gebruiken; Hoe rij ik veilig een helling af :$ Omhoog is vaak de moeite niet :) Tips?
 
Gas op de lollie.
Ieder heeft zo zijn voorkeur. De een is een daler en de ander een stijger.
Misschien is het handig om te weten dat bij krappe hairpins naar boven het handig is om de voetrem erbij te pakken en het gas trekkend te houden. Terug in de twee... (of bij heel heel krap in de 1) voetremmetje erbij en oppakken maar. Je krijgt bochten zat om ermee te experimenteren.
Als Caroline en ik weer in de bergen zijn beginnen we elke dag met een paar mooie pins uitgevoerd volgens het boekje om de punten op de i te zetten (tik tik terug, voetrem erbij en gas erbij en door!). Maar bij het grootste gedeelte moet je zorgen dat je de snelheid voor d bocht teruggebracht hebt zodat er alleen maar gas bij hoeft in de bocht. Dat met die voetrem is alleen een handigheidje voor de fietspad hairpins.
 
Heb um ook maar vast besteld. Samen met een Rhone Alps en RA Cote d' Azur kaart van Michelin. Daarnet ook even dit artikel over de route zitten lezen. Belooft nog wat.. Maar even de zoekfunctie op YouTube gebruiken; Hoe rij ik veilig een helling af :$ Omhoog is vaak de moeite niet :) Tips?
Zorg dat je voor de bocht klaar bent, snelheid eruit, juiste versnelling en zoals Adventure girl ook al aanhaalt, met (licht) trekkende motor door de bocht. Beter iets te langzaam beginnen dan te hard. Versnelling is afhankelijk van de motor, dat moet even een paar keer aanvoelen. Door het hoogteverschil gaat het niet altijd, maar ik probeer de bocht vooraf al zoveel mogelijk door te kijken. Even een blik naar boven of beneden voor je de bocht ingaat om te kijken of je eventueel iets tegenkomt. Komt er groot verkeer aan, met name opa en oma met de camper, dan wacht ik meestal even af, die doe soms zulke rare dingen, die tref ik liever niet in de bocht. Haarspeldbochten hebben meestal een flinke schuine verkanting, waardoor je zoveel mogelijk moet voorkomen dat je in de bocht stil komt te staan omdat je niet lekker bij de grond komt.
 
En vergeet niet dat in veel landen met bergpassen de regel is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Dat betekent dat als er een groot voertuig (camper, vrachtwagen, bus) een hairpin naar rechts maakt terwijl jij omlaag komt je wacht zodat hij de buitenbocht kan nemen. Te vaak zie ik motorrijders doorrijden en dan ook nog boos toeteren dat het voertuig op hun weghelft rijdt. Terwijl zij een voorrangsfout maken.
 
Omgekeerd zie je het ook vaak genoeg fout gaan, dus ga er ook niet altijd blindelings vanuit dat de tegenligger wel wacht als jij stijgt. Juist die locals rammen vaak gewoon door, ik ben groot dus die anderen wachten maar even.
 
Terug
Bovenaan Onderaan