Route de Grand Alpes in je uppie? Ervaringen?

Jaren geleden in Frankrijk moest mijn maat schijten en verdween met een WC rol in de bosjes. Dat vond ik een goede gelegenheid om mijn remblokjes te wisselen. Toen hij terug kwam zaten de nieuwe blokjes er al in. (enkele schijf, Brembo 4-zuiger klauw)
En jij was al honderd kilometer verder?
 
die haarspeldenangst... had ik op eerste ritten over "bergen" ook last van.
mijn advies is toch: blijven rijden, veel rijden, veel doen. volhouden.
het went.
en het wordt Leuk!
Wat laat bij het feestje, maar zoek even op Tsugaru Iwaki Skyline. En hij loopt dood, dus je gaat over dezelfde weg weer naar beneden. Hele vriendelijke mevrouw bij de tol die ons in haar beste Japans uitlegt dat er kans is op sneeuw op het wegdek (en hetzelfde op een papiertje in iets wat op Engels lijkt). Gelukkig bleek de waarschuwing overbodig.
Daarna kijk je nooit meer op van een haarspeldbocht.
 
Als je vanaf Col de l'Iséran een uitstapje naar Col di Nivolet wil maken kost dat je wel effe een halve dag zie ik op Google Maps (223km=4u rijden). Hoe is dit handig aan te pakken? Ga je dan op één dag heen en terug vanaf Col de l'Iséran (en slaap je een tweede nacht op dezelfde plek)? Valt als eendagstripje niet te plannen toch als het weer een beetje tegenzit? En las ik nu ergens eerder dat het bij Nivolet om een doodlopende weg gaat?
Ja Nivolet is doodlopende weg maar zeker de moeite waard: prachtige weg door overweldigend landschappen met uitzichten
 
Heb bij Nivolet wel een beeld bij als je die midden augustus rijdt: campers en 64368 wandelaars die allen met auto, terecht, tot het einde doorijden. Dus s-morgens vroeg rijden dan.
(Ik rijd woensdag namiddag die kant op, maar mijn voorlopige doel ligt zuidelijker).
 
Heb bij Nivolet wel een beeld bij als je die midden augustus rijdt: campers en 64368 wandelaars die allen met auto, terecht, tot het einde doorijden. Dus s-morgens vroeg rijden dan.
(Ik rijd woensdag namiddag die kant op, maar mijn voorlopige doel ligt zuidelijker).
Valt wel mee hoor, ook de gemiddelde camperaar gaat daar geen kilometers voor omrijden. Wandelaars komen juist vroeg en zijn de rest van de dag aan het lopen, dus daar heb je geen last van. Dan zou ik juist niet al te vroeg gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het zal daar in de weekends heel druk zijn met (Italiaanse) wandelaars.

Ik ben er 30 augustus, deze keer met de Beemer.
Foto is van juni dit jaar, veel slechter zal het zicht niet zijn mag ik hopen 🙃

C28D808F-5590-4D7C-ADC8-DDE80C9088D5.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het trouwens met een kettingslot meezeulen? Ik weet dat de algemene veiligheid afhankelijk is van waar je verblijft maar nemen jullie zo'n +- vier kilo zwaar ding standaard mee? Heb als alternatief evt twee schijfremsloten maar weet niet of dat verstandig is omdat de motor dan uiteraard niet aan een object te binden is.
 
Ik zit in mijn eentje op de brommer, dus het kettingslot ligt achter op de buddy. Paar keer om de handvaten voor de passagier draaien zodat ie mooi strak ligt. Geen omkijken naar. Altijd binnen handbereik, en het belast inderdaad de koffers niet met al die kilos. En als je op een veilige plek staat kan ie gewoon blijven zitten.
 
En zelfs een onveilige plek maakt niet uit.
Je moet gewoon zorgen dat er een mooiere of duurdere motor naast staat......
Veel mooier dan de mijne komme ze niet. :+
Zal eens proberen of de ketting aan de bagagebeugel te binden is. Wél meenemen neigde ik ook al naar. Hoop overwegend in BnB's terecht te kunnen dus garage kan ik niet op rekenen.
 
Ik heb een 2 jaar oude Guzzi V85TT maar ik vergeet eigenlijk altijd in mijn slot mee te nemen.
Dus stuurslot, dat is het wel.
 
Alleen een schijfremslot plus het alarm op de motor. Maar op de camping gebruik ik dat slot niet, de motor staat toch naast mijn tent. Tegenwoordig is mijn motor alleen nog maar WA verzekerd dus verzekeringseisen heb ik niets meer mee te maken. Toen hij nog wel allrisk was verzekerd was een schijfremslot plus alarm genoeg.
 
Zelf neem ik altijd mijn schijfremslot mee, maar als ik samen met Caro op pad ben voor tien dagen nemen we de ketting ook mee.
We weten dan nooit waar we terecht komen en dan geeft die ketting toch wel een lekker gevoel. We knopen de GS'en dan aan elkaar.
 
Onze BMW’s staan op het stuurslot, alarm aan en een schijfremslot. We kamperen meestal, dus staan ze naast de tent. Bij hotels als ze niet binnen kunnen staan, staan ze ook zo buiten. Soms neem ik een hoes mee, maar dat neemt toch veel ruimte in. Twee keer is mijn motor gestolen, dat was thuis uit onze garage….Onderweg is er nooit wat gejat.
 
Misschien ben ik een beetje te naïef, maar een motor is vaak een object wat bewust en met een plan gejat wordt, de gelegenheidsdief gaat niet voor motoren, die gaat voor snelle handel. Fietsen, telefoons, geld. Een motor is meer in trek bij de specifieke bendes, en die gaan echt niet iedere dag alle hotels en campings af om te kijken of er toevallig een motor staat. Pas als jij langere tijd en met regelmaat op dezelfde plek staat begint het op te vallen. Als je één nachtje blijft en de motor een beetje uit het zicht hebt staan denk ik niet dat je heel bang hoeft te zijn. Zeker bij hotels en campings is meestal veel volk, bewakingscamera's en portiers. Als je op eigen terrein staat komen ze daar meestal met een busje niet ongezien op, en met meerdere personen of op een karretje een motor over een camping tillen valt wel erg op.

Hotels zonder eigen parkeerplaats misschien een ander verhaal, maar ik heb nog nooit gehoord van een motor die op een camping gejat is.
 
Hotels zonder eigen parkeerplaats zijn zeker een ander verhaal vooral in de iets grotere (onpersoonlijke) plaatsen.
Aan de andere kant, die van mij ging voor mijn neus weg bij een terras bij Epenaan de Geul. De zoveelste in de regio die week.
 
En zelfs een onveilige plek maakt niet uit.
Je moet gewoon zorgen dat er een mooiere of duurdere motor naast staat......
Ja, dat werkt altijd goed.
In zuid Italië in Lecce centrum parkeerde ik de motor naast 2 Belgen met vrijwel nieuwe Ducati's.
Ik heb me dus nergens zorgen over hoeven maken.

Mijn oude motor is echt niet de 1e die ze meenemen. Daarvoor niet veel angst.
Vooral vervelend is dat je vakantie-reis eindigt en alle rompslomp die er van gaat komen.

Overigens sleep ik ook nooit een zwaar kettingslot mee.
Wel mijn 2e schijfremslot. Op beroerde(re) plekken zet ik dan zowel voor- als achterwiel op slot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan