Route des Grandes Alpes / Route Napoleon / Franse Alpen

EchoDelta

MF veteraan
13 mrt 2007
2.822
12
Bergum
De Dolomieten, Normandië, de Vogezen, de Harz en natuurlijk de Eifel. Allemaal eens bezocht en het waren prachtige motorvakanties. Maar in 2015 wil ik dan toch echt de Franse Alpen eens bezoeken. Op Motor-Forum zijn veel reisverslagen te vinden, maar ik ben in dit topic vooral op zoek naar tips over hotels, B&B's, bergpassen die gereden moeten worden, enz.

Ik weet nog niet in welke maand de reis ondernomen gaat worden, dat zal ergens tussen mei en oktober zijn. Natuurlijk moeten de passen wel open zijn, door de sneeuw ploeteren met een motorfiets is geen optie.

Het globale plan is om in ieder geval de Route des Grandes Alpes te rijden. Maar of dat op de heen- of terugweg is, is nog niet zeker.

Vorig jaar hebben we (ik en Anton) een bus gehuurd en met de motoren achterin vertrokken naar de Dolomieten. Wel een beetje prijzig, maar het scheelde in totaal twee dagen reizen en niet te vergeten de 2400 kilometer snelweg. Mogelijk dat de bus ook dit jaar weer wordt gehuurd om de lange heen- en terugreis te doen.

Alle tips zijn dus welkom *O*
 
Eerste vraag: is de RDGA in 2,5 dag te doen? We kunnen dan ongeveer 300 kilometer per dag rijden.
 
Eerste vraag: is de RDGA in 2,5 dag te doen? We kunnen dan ongeveer 300 kilometer per dag rijden.
Ja en Nee. Ik heb hem afgelopen zomer gereden en wij hebben 180 km per dag gereden en da's wat mij betreft genoeg. Maar als je van doorrijden houd op tijd vertrekt een boterham op de parkeerplaats eet dan moet het kunnen. Maar of dat genieten is laat ik jouw over.
Filmpke van het meest zuidelijke deel.
 
Leuk filmpje (had hem al eerder gezien) inspirerend! Bedankt voor de reactie. Dan is de 300 toch te ambitieus? Kunnen we daar in de planning rekening mee houden.
 
Laatst bewerkt:
RDGA in drie dagen doen. Anders ben je alleen maar aant raggen of aant doorrijden. Ikzelf mag graag ff genieten van het uitzicht.

Beginnen met de route Napoleon. Dan hou je het lekkerst voor het laatst!
 
Ik heb nog wel diverse (aanrij)routes voor je. Kunnen we wel een keer over bomen.
 
Laatst bewerkt:
Heb vorig jaar juni o.a. boven op de Col de Turini geslapen in Hôtel Les Chamois. Was prima. En s'ochtends eerst even over l'Authion gereden:

maxresdefault.jpg

(plaatje van internet; ik was natuurlijk op de motor).
 
RDGA in drie dagen doen. Anders ben je alleen maar aant raggen of aant doorrijden. Ikzelf mag graag ff genieten van het uitzicht.

Beginnen met de route Napoleon. Dan hou je het lekkerst voor het laatst!
Ik heb hem ook in 3 dagen gereden, en weer in 3 dagen de zelfde weg terug. :+

Goed te doen, geen dag na 3 of 4 uur op de camping, tentje opzetten koud pintje uit de koeltas, vries element in leveren op de camping en opzoek naar wat te kanen. :Y
weet niet of je al google gebruikt hebt, maar ik vond op de 1e pagina al dit, vind het zelf wel interessant :)

Route des Grandes Alpes | LosApos
Die site heb ik ook gebruikt in mijn voorbereiding.
Route heb ik uit eindelijk gemaakt met tyre en opgedeeld in voor mijn toenmalige tom tom (auto versie op oude windows telefoon) behapbare stukken.

Indien iemand denkt iets aan die routes te hebben kan ik die nog wel eens ergens online zetten.
 
Ik heb de route in 4 dagen gereden. Reserve dag gebruikt om een dagje Monaco te doen. Daarna naar Genoa. Laatste dag naar Alessandria en daarop de trein naar huis. Helemaal geweldig doe het volgende keer weer zo (als de trein dan nog rijdt)
 
Heb vorig jaar juni o.a. boven op de Col de Turini geslapen in Hôtel Les Chamois. Was prima. En s'ochtends eerst even over l'Authion gereden:

[afbeelding]
(plaatje van internet; ik was natuurlijk op de motor).


Amazingworld.nl - Col de Pain & Vin 2012

Wij zaten in Hotel le Ranch... volgens mij ligt dat aan de overkant van de straat.
Dat rondje in de ochtend.... da's echt leuk om te doen. Prachtig weggetje :Y

De Route de Grandes Alpes hebben vriendin Amygdala en ik in twee dagen gereden. Drie is denk ik voor de meeste mensen leuker. Wij hebben er gewoon veel genoegen in om weinig pauze te hebben en kilometers te vreten. Ieder zijn meug. We maken overigens wel 100 foto's per dag (we hebben onszelf een target gesteld om te zorgen dat we voldoende afstappen).
 
Bedankt voor de tips! We hebben maar een beperkt aantal dagen, vandaar de vraag of de route in twee of drie dagen kan worden gereden.
 
Ik heb hem in 3 dagen gedaan,alleen als ik het nog een keer over zou doen deed ik hem in 4 dagen. Kan je iets meer genieten. |Heb via de route napoleon naar beneden gereden en vervolgens via de rtga naar boven gekomen tot aan het meer van geneve.
De route napoleon viel mij trouwens wat tegen, al helemaal als je de rtga hebt gereden.
 
Wij gaan hem ook doen deze zomer *O* *O*

In 3 dagen en een beetje vanaf Thonon naar Menton, ergens onderin een paar daagjes relaxen en oa een rit naar de Gorges du Verdon en dan verder over de route de Napoleon weer richting huis via Luxemburg en de Eifel.
Heen gaan we ook lekker door de Eifel en het Zwarte woud :] :]

:W :W
 
Haha, bedankt nog voor de inspiratie AdventureGirl. Jullie reisverslag kende ik (natuurlijk!)

http://www.amazingworld.nl/content/view/60/98/

Wij zaten in Hotel le Ranch... volgens mij ligt dat aan de overkant van de straat.
Dat rondje in de ochtend.... da's echt leuk om te doen. Prachtig weggetje :Y

De Route de Grandes Alpes hebben vriendin Amygdala en ik in twee dagen gereden. Drie is denk ik voor de meeste mensen leuker. Wij hebben er gewoon veel genoegen in om weinig pauze te hebben en kilometers te vreten. Ieder zijn meug. We maken overigens wel 100 foto's per dag (we hebben onszelf een target gesteld om te zorgen dat we voldoende afstappen).
 
:^ Dat zit ik dus ook te denken.

Die vraag 'hoe snel kan het' word maar steeds gevraagd, maar dat doe je de rest van het jaar al he.
je zou er WEKEN kunnen rondrijden, Het is er verschrikkelijk mooi en heb er helaas maar een klein stukje van meegekregen afgelopen jaar.
 
Periode is onvoorspelbaar. Ik ben in juni geweest en alle passen waren open, maar twee jaar daarna waren begin juni alle passen boven de 2000 meter nog dicht. Ik zou in september gaan.

OJ
 
Hey das een mooi topic!
Wij,mijn motormaat en ik,vertrekken op vrijdag 5 juni. De 1e dag rijden we via de eifel en overnachten we in Mullheim,de dag erna bekijken we het museum van Mulhouse [vd bugattis] en rijden daarna via de Jura naar een hotel in Thonon-les-Bains.
Daar beginnen we de dag erna aan de RDGA en gaan ook meteen de Gorges du Verdon bekijken.

Een en ander is nog aan te passen,dus ik ga dit topic op de voet volgen.

De hotels zijn al geboekt.[maar eventueel nog af te zeggen]Ik kijk er nu al naar uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan