Route naar Bilbao

Thijn1994

Rookie
13 jun 2019
2
2
Mijn eerste topic hier op Motor-forum.

Deze zomer ben ik samen met een vriendin van plan om naar Bilbao te rijden om daar een weekje te surfen. Het plan is om in 5 dagen heen te rijden, weekje surfen en 5 dagen terug te rijden. Ik rijd zelf op een Yamaha Fz1 en mijn vriendin op een kawasaki vn900. Beide beginnend motorrijder, voor haar wordt het de eerste keer kampeertrip op de motor. Ik ben op dit moment bezig om een route te maken, ik heb op oude topics al een aantal routes wat tips gevonden. De meeste routes die ik vind gaan via het oosten van Frankrijk richting het zuiden terwijl Bilbao aan de west kant van Frankrijk ligt. De route die ik nu gemaakt heb gaat ook via het oosten van Frankrijk en komt uit op 2400km (480km per dag). Dit lijkt me erg veel dus heeft er iemand tips (of .gpx bestand) voor een kortere route (door centraal Frankrijk) naar Bilbao, of kunnen we beter een dagje langer pakken en toch via het oosten rijden?

Het liefst rijden we zo min mogelijk snelweg, maar af en toe een stukje snelweg om wat afstand te overbruggen is geen probleem.

Gr. Thijn en Hilde
 
Welkom op het forum. En een mooi plan dat je hebt voor die reis.

Het doet mij denken aan mijn allereerste motortrip in mijn eentje, toen ging een vriendin opzoeken in Porto. Een GPS had ik toen nog niet (was in 2003) dus ik heb gewoon een aantal Michelin kaarten gekocht die ik op de tanktas had en vervolgens zoveel mogelijk de kust gevolgd. Af en toe een stukje landinwaarts om een paar steden te vermijden en dan de kust weer opzoeken. En ik ben ook niet de hele kust van Bretagne langsgereden, vanaf Mont St. Michel ben ik even dwars overgestoken naar St. Nazaire en daar de brug over (aanrader!).

Natuurlijk , spectaculaire bergpassen ga je dan niet tegenkomen, maar wel hele mooie uitzichten, soms luxe en soms vergane badplaatsen. Als je wil rijd je door zo'n dorpje, als het je te druk is pak je de rondweg eromheen. Aan 5 dagen heb je dan genoeg om in Bilbao te komen. Je kunt de pont nemen over de Gironde langs de kust, maar ik ben toen even oostelijk om Bordeaux heen gegaan.

En iedere keer als ik weer eens in de buurt van de Franse Atlantische kust kom, komen de herinneringen aan die trip weer naar boven. Het was misschien wel de mooiste motortrip die ik ooit maakte, want alles was nog nieuw.
 
Welkom op het forum. En een mooi plan dat je hebt voor die reis.

Het doet mij denken aan mijn allereerste motortrip in mijn eentje, toen ging een vriendin opzoeken in Porto. Een GPS had ik toen nog niet (was in 2003) dus ik heb gewoon een aantal Michelin kaarten gekocht die ik op de tanktas had en vervolgens zoveel mogelijk de kust gevolgd. Af en toe een stukje landinwaarts om een paar steden te vermijden en dan de kust weer opzoeken. En ik ben ook niet de hele kust van Bretagne langsgereden, vanaf Mont St. Michel ben ik even dwars overgestoken naar St. Nazaire en daar de brug over (aanrader!).

Natuurlijk , spectaculaire bergpassen ga je dan niet tegenkomen, maar wel hele mooie uitzichten, soms luxe en soms vergane badplaatsen. Als je wil rijd je door zo'n dorpje, als het je te druk is pak je de rondweg eromheen. Aan 5 dagen heb je dan genoeg om in Bilbao te komen. Je kunt de pont nemen over de Gironde langs de kust, maar ik ben toen even oostelijk om Bordeaux heen gegaan.

En iedere keer als ik weer eens in de buurt van de Franse Atlantische kust kom, komen de herinneringen aan die trip weer naar boven. Het was misschien wel de mooiste motortrip die ik ooit maakte, want alles was nog nieuw.
Helemaal mee eens ! De dorpjes in Bretagne zijn meestal erg rustig en ook leuk, vermijd wel de drukte aan de kust en in de Vendee. Zeker als je nog niet echt veel ervaring hebt kun je net zo goed de Alpen vermijden . Die bochten lijken wel aardig, maar gek genoeg is de ene haarspeld ongeveer hetzelfde als de volgende. Uitzicht zeker, maar je kunt je beter op het rijden concentreren. In het westen en midden van Frankrijk is het vaak net zo mooi, Dordogne is sowieso een aanrader. En campings zat. Eerlijk gezegd, ik heb de Stelvio, Gavia, Grossglockner en Nockalm, en en al die stoere passen incl de Trollstigen in Noorwegen wel gedaan, maar als je echt vakantie wilt is wat ontspannen toeren door Frankrijk minstens zo leuk. Dus, ik hoef niet meer op te scheppen over die spektakelpassen, als je me echt in de ziel kijkt is minder spektakel wel leuker ! Geniet van Frankrijk !
 
Mijn eerste topic hier op Motor-forum.

Deze zomer ben ik samen met een vriendin van plan om naar Bilbao te rijden om daar een weekje te surfen. Het plan is om in 5 dagen heen te rijden, weekje surfen en 5 dagen terug te rijden. Ik rijd zelf op een Yamaha Fz1 en mijn vriendin op een kawasaki vn900. Beide beginnend motorrijder, voor haar wordt het de eerste keer kampeertrip op de motor. Ik ben op dit moment bezig om een route te maken, ik heb op oude topics al een aantal routes wat tips gevonden. De meeste routes die ik vind gaan via het oosten van Frankrijk richting het zuiden terwijl Bilbao aan de west kant van Frankrijk ligt. De route die ik nu gemaakt heb gaat ook via het oosten van Frankrijk en komt uit op 2400km (480km per dag). Dit lijkt me erg veel dus heeft er iemand tips (of .gpx bestand) voor een kortere route (door centraal Frankrijk) naar Bilbao, of kunnen we beter een dagje langer pakken en toch via het oosten rijden?

Het liefst rijden we zo min mogelijk snelweg, maar af en toe een stukje snelweg om wat afstand te overbruggen is geen probleem.

Gr. Thijn en Hilde
Precies Bilbao of toevallig Oyambre? Daar ben ik binnenkort ook nog te vinden in het water. Ik ga alleen eerder al en rij in 2 dagen naar zuid frankrijk over de snelweg. Na een weekje in zuid frankrijk toer ik rustig door spanje voor een weekje en dan ga ik nog surfen in Oyambre.

Ik zou als je 480 km op een dag gemiddeld moet doen stukken snelweg kiezen tussendoor. Even een uurtje 100 km weg rijden haalt veel druk van de ketel. Je zou trouwens de boot kunnen pakken vanaf Royan. Dat stukje ten westen van Bordeaux zit ook helemaal vol met surfdorpjes.
 
Beste plek om te surfen, maar je kent de streek denk ik wel, ik heb Bilbao - Nl al erg vaak gereden, is prima te doen in twee drie dagen via de westkant van Frankrijk, gewoon via Le Mans en Bordeaux richting Irun en dan langs San Sebastian de surf strandjes afrijden, ik rij Frankrijk bijna in z'n geheel over de N wegen, en soms ook zandwegen, rij dan gewoon op kompas, kom je de leukste plekken tegen, behalve het laatste stuk, Bordeaux - Irun over de tolweg, ik ben denk ik vd week in Bilbao, is alleen beetje slecht weer, maar ook dan ist een mooie streek, en heerlijke pinchos👍🤠
 
Mijn eerste topic hier op Motor-forum.

Deze zomer ben ik samen met een vriendin van plan om naar Bilbao te rijden om daar een weekje te surfen. Het plan is om in 5 dagen heen te rijden, weekje surfen en 5 dagen terug te rijden. Ik rijd zelf op een Yamaha Fz1 en mijn vriendin op een kawasaki vn900. Beide beginnend motorrijder, voor haar wordt het de eerste keer kampeertrip op de motor. Ik ben op dit moment bezig om een route te maken, ik heb op oude topics al een aantal routes wat tips gevonden. De meeste routes die ik vind gaan via het oosten van Frankrijk richting het zuiden terwijl Bilbao aan de west kant van Frankrijk ligt. De route die ik nu gemaakt heb gaat ook via het oosten van Frankrijk en komt uit op 2400km (480km per dag). Dit lijkt me erg veel dus heeft er iemand tips (of .gpx bestand) voor een kortere route (door centraal Frankrijk) naar Bilbao, of kunnen we beter een dagje langer pakken en toch via het oosten rijden?

Het liefst rijden we zo min mogelijk snelweg, maar af en toe een stukje snelweg om wat afstand te overbruggen is geen probleem.

Gr. Thijn en Hilde
Zo maar ,als de eerste keer is voor je vriendin zorg er wel voor dat het leuk blijft.
Als dit te zwaar word dan is het bij de vrouwen vaak al snel klaar.
Genieten zonder bikkelen zodat je daarna nog vele trips gaat maken .
 
Het plan lijkt mij wat te ambitieus voor beginners en een mogelijk begin van het eind van de relatie met je vriendin, maar misschien ben ik te pessimistisch.:+
 
Jullie hebben wel een heel stereotype beeld van een vriendin. En hoe erg is het als het het begin van het einde van de relatie is. Dan zou die toch geen lang leven beschoren zijn.
 
Welkom op het forum. En een mooi plan dat je hebt voor die reis.

Het doet mij denken aan mijn allereerste motortrip in mijn eentje, toen ging een vriendin opzoeken in Porto. Een GPS had ik toen nog niet (was in 2003) dus ik heb gewoon een aantal Michelin kaarten gekocht die ik op de tanktas had en vervolgens zoveel mogelijk de kust gevolgd. Af en toe een stukje landinwaarts om een paar steden te vermijden en dan de kust weer opzoeken. En ik ben ook niet de hele kust van Bretagne langsgereden, vanaf Mont St. Michel ben ik even dwars overgestoken naar St. Nazaire en daar de brug over (aanrader!).

Natuurlijk , spectaculaire bergpassen ga je dan niet tegenkomen, maar wel hele mooie uitzichten, soms luxe en soms vergane badplaatsen. Als je wil rijd je door zo'n dorpje, als het je te druk is pak je de rondweg eromheen. Aan 5 dagen heb je dan genoeg om in Bilbao te komen. Je kunt de pont nemen over de Gironde langs de kust, maar ik ben toen even oostelijk om Bordeaux heen gegaan.

En iedere keer als ik weer eens in de buurt van de Franse Atlantische kust kom, komen de herinneringen aan die trip weer naar boven. Het was misschien wel de mooiste motortrip die ik ooit maakte, want alles was nog nieuw.

Ja, Atlantische kust van Frankrijk is prachtig, het boerenland, ook de reis nog heel veel maal gemaakt, de eerste keer in 1982 met nog een L plaatje op de motor op de TR1, de kippen renden toen nog door de dorpen in Frankrijk, en je mocht overal bij de boeren op het land kramperen haha.
Het is er nog steeds redelijk ouderwets aan die kant.
 
Bedankt voor alle reacties! Als ik dit zo lees dan beloofd het een mooie trip te worden.

Waarschijnlijk ben ik niet helemaal duidelijk geweest want wij hebben geen relatie, maar zijn gewoon vrienden ;). Relatieproblemen onderweg hoeven we ons dus niet druk over te maken. Ze is inderdaad geen stereotype vrouw en waarschijnlijk nog avontuurlijker dan ik. Ook stelde ze zelf voor om te gaan kamperen, dus dat moet goed komen.

Precies Bilbao of toevallig Oyambre? Daar ben ik binnenkort ook nog te vinden in het water. Ik ga alleen eerder al en rij in 2 dagen naar zuid frankrijk over de snelweg. Na een weekje in zuid frankrijk toer ik rustig door spanje voor een weekje en dan ga ik nog surfen in Oyambre.

Ik zou als je 480 km op een dag gemiddeld moet doen stukken snelweg kiezen tussendoor. Even een uurtje 100 km weg rijden haalt veel druk van de ketel. Je zou trouwens de boot kunnen pakken vanaf Royan. Dat stukje ten westen van Bordeaux zit ook helemaal vol met surfdorpjes.

We gaan naar Zarautz, net voor Bilbao. Andere vrienden uit Nederland komen hier ook heen maar dan rechtstreeks met de auto.
Plan is om het 2e weekend van Juli in Zarautz aan te komen.

Na een avondje puzzelen heb ik voor de heenweg een route gemaakt via de Eifel > Vogezen > Jura > Grenoble > Cevennen > Grand Causses > Toulouse en het laatste stukje binnendoor via de west Pyreneeën. (GPX toegevoegd). Zijn er nog stukken welke we niet mogen missen of beter over kunnen slaan?

De terugreis ga ik binnenkort voor zitten maar zal waarschijnlijk wat centraler via Frankrijk gaan.

GPX viewer
 

Bijlagen

  • SPANJE_2023_Heenweg_v1.gpx
    3,1 MB · Weergaven: 18
Tis wel een eind rijden hoor.
480km snelweg zou ik me niet druk om maken. Das saai, maar goed te doen. Meer ook.

Echter, meerdere dagen achtereen snelweg kilometers kost ook energie!

En zodra je van snelweg afgaat, is de tijd / km verhouding snel anders. N wegen gaat nog wel. Binnendoor en bergachtig: compleet anders.

Mijn tip: probeer in twee dagen zo veel mogelijk afstand af te leggen. Dan ben je in de buurt, en preciezer gaan plannen.
 
Ik zou zeker tot aan Grenoble de peage nemen. Snel in mooiere gebieden zijn. Met de CB500 ook in 1 dag 1100km via de peage naar Crest gereden. De glimlach die je dan s-avonds hebt... Super.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! Als ik dit zo lees dan beloofd het een mooie trip te worden.

Waarschijnlijk ben ik niet helemaal duidelijk geweest want wij hebben geen relatie, maar zijn gewoon vrienden ;). Relatieproblemen onderweg hoeven we ons dus niet druk over te maken. Ze is inderdaad geen stereotype vrouw en waarschijnlijk nog avontuurlijker dan ik. Ook stelde ze zelf voor om te gaan kamperen, dus dat moet goed komen.



We gaan naar Zarautz, net voor Bilbao. Andere vrienden uit Nederland komen hier ook heen maar dan rechtstreeks met de auto.
Plan is om het 2e weekend van Juli in Zarautz aan te komen.

Na een avondje puzzelen heb ik voor de heenweg een route gemaakt via de Eifel > Vogezen > Jura > Grenoble > Cevennen > Grand Causses > Toulouse en het laatste stukje binnendoor via de west Pyreneeën. (GPX toegevoegd). Zijn er nog stukken welke we niet mogen missen of beter over kunnen slaan?

De terugreis ga ik binnenkort voor zitten maar zal waarschijnlijk wat centraler via Frankrijk gaan.

GPX viewer

Zarautz is supergaaf, als jullie geen relatie hebben is dat top, kan je lekker je gang gaan in Baskenland, ook niet verkeerd, vooral in de kleine bergdorpjes wordt er flink gefeest in die periode, de drank is vaak gratis als het een gemeenschaps feest is, ik rij het door west Frankrijk vaak in twee dagen binnendoor, en dan doe ik niet m'n best zeg maar 800 km per dag, ik pit dan wel in een hotelletje en neem een flink ontbijt s'ochtends, moet wel vermelden dat in die kant van Frankrijk de auto,s een beetje naar de kant gaan voor motorfietsen, zodat je makkelijk er langs kan, en m'n supertenere is een rappe inhaler, ik zou niet teveel routes uitstippelen maar gewoon lekker gaan zodat je een beetje op het weer kan anticiperen en het wat avontuurlijker blijft en spontaner blijft, als je dat zoekt.
 
En natuurlijk ook Biaritz even aandoen. Biaritz en San Sebastián zijn mijn favorieten.
 
San Sebastian is een beetje een glamour stad geworden, mijn mening hoor, wil je het echte Authentieke Spaanse, of eigenlijk Baskische beleven, dan kan ik Durango, of Dima aanraden.
Bedankt voor de tip. Ik ken de stad nog uit de jaren ‘70. 😂
 
Hoi Thijn
Je bent al zeer enthousiast vanaf het vertrek binnendoor aan het sturen. Hiermee "verspil" / verspeel je mogelijk energie en rijtijd voor het mooie midden en laatste stuk van je route.
Advies, rij de 1e 500 km over snelwegen en snelle doorgaande wegen. Bijvoorbeeld via Belgie naar Metz - Nancy over de snelweg en dan binnendoor naar Epinal - Visoul - Besancon. Vanuit Besancon pak je jouw route weer op.

Dit scheelt 300km en 9 uur rijtijd !


Het 1e deel wat je nu overslaat in Duitsland kan je altijd nog een andere keer in een lang weekend rijden.
 
Het 1e deel wat je nu overslaat in Duitsland kan je altijd nog een andere keer in een lang weekend rijden.
Zo denk ik ook altijd.
Geen tijd verspillen aan 'binnendoor' dichter bij huis. Die zelfde tijd kan je ook besteden om op eindbestemming rond te rijden.
Als je dichterbij beter wil gaan zien, maak dan een aparte trip daarheen. Bijv in pinkster- of hemelvaart-weekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan