Route navigatie op iPhone. (dus vooraf gemaakte route's)

NielsDerksen

MF veteraan
7 mrt 2009
4.519
0
Aalten
Hallo MF-ers.

Ik heb sinds afgelopen vrijdag mijn nieuwe iPhone 4 :).
Schitterend ding natuurlijk, maar wat ik nu wel zie is dat het aanbod van navigatiesoftware beperkt is.

Er is te kiezen uit:

TomTom (verschillende paketten met kaarten).
Navigon (:^).

Nu heb ik hier al een en ander aan topic's doorgespit, maar kom nou niet echt tot heldere antwoorden.

Even vooropstellen:
Software voor de iPhone is niet het zelfde als voor een andere smartphone als een Nokia waar Symbian op draait en dergelijke.
(Op Symbian kun je namelijk Garmin installeren wat ik had om mijn Nokia en route's in laden.

Een dingetje voor om de motor heb ik al enzo:




Maar nu is de grote vraag:
Waarmee kan ik vooraf gemaakte route's geen navigeren op de iPhone?
 
Heel makkelijk: gewoon niet.
Ja, ik doe nu meestal alles zonder navi, en dat lukt me aardig.
Maar ik kan gwoon niet hele route's in ijvoorbeeld de Moezel of de Eifel uit mijn hoofd gaan leren.
Onbegonnen werk.
Van A naar B in Nederland lukt me wel aardig, gebruik alleen de laatste stukjes navi.

Maar gaat gaat hier dus op ROUTE'S.

Je antwoord op de vraag is van geen waarde, daar het de vraag niet beantwoord.
 
Ja, ik doe nu meestal alles zonder navi, en dat lukt me aardig.
Maar ik kan gwoon niet hele route's in ijvoorbeeld de Moezel of de Eifel uit mijn hoofd gaan leren.
Onbegonnen werk.
Van A naar B in Nederland lukt me wel aardig, gebruik alleen de laatste stukjes navi.

Maar gaat gaat hier dus op ROUTE'S.

Je antwoord op de vraag is van geen waarde, daar het de vraag niet beantwoord.
Heb zelf Navigon, daarmee kun je wel een route maken met tussenliggende punten, maar of je echt een route kunt laden weet ik ook niet, ben ik ook wel een beetje benieuwd naar. Er is ook een iphone topic trouwens: Apple iPhone
check evt. hier even, op het forum bijv.: iCulture: de grootste Apple community in Nederland

al gedacht aan een oplader trouwens, met actieve navigatie is je accu snel leeg
 
Heb zelf Navigon, daarmee kun je wel een route maken met tussenliggende punten, maar of je echt een route kunt laden weet ik ook niet, ben ik ook wel een beetje benieuwd naar. Er is ook een iphone topic trouwens: Apple iPhone
check evt. hier even, op het forum bijv.: iCulture: de grootste Apple community in Nederland

al gedacht aan een oplader trouwens, met actieve navigatie is je accu snel leeg
Thanks!

Ja, oplader heb k wel aan gedacht.
Ik had een 12V aanterkerding er op zitten, maar die heb ik nu weg gehaald.
Ik wil nu bij de accu iets maken, en daar meteen een USB 5V= aansluiting maken, en dan met een USB verlengkabel naar voren.
Een USB verlengkabel met een denkseltje die (spat) waterdicht is.
Ik weet dat die kabels er zijn :).

Maar bedankt voor je reactie, ik ga even kijken.
 
Thanks!

Ja, oplader heb k wel aan gedacht.
Ik had een 12V aanterkerding er op zitten, maar die heb ik nu weg gehaald.
Ik wil nu bij de accu iets maken, en daar meteen een USB 5V= aansluiting maken, en dan met een USB verlengkabel naar voren.
Een USB verlengkabel met een denkseltje die (spat) waterdicht is.
Ik weet dat die kabels er zijn :).

Maar bedankt voor je reactie, ik ga even kijken.
Alleen 5V op je usb is niet voldoende, je moet de iphone voor de gek houden met 2 spanningen op de andere 2 pinnen, 2,3 en 2,7V zo uit mijn hoofd, genoeg over te vinden met google.
 
Alleen 5V op je usb is niet voldoende, je moet de iphone voor de gek houden met 2 spanningen op de andere 2 pinnen, 2,3 en 2,7V zo uit mijn hoofd, genoeg over te vinden met google.
Ja, ik wil het gewoon regelen met zo'n USB spanningsomvormer van 12V naar 5V USB, en dan een verlengkabel naar voren, en dan een originele USB kabel van daar naar de iPhone.
Werkt in de auto ook prima, maar heb daar alleen geen USB verlengkabel tussen zitten.
 
He hallo,

Nieuw hier maar ff snel een post.

Routes maken voor Navigon op je iphone is wel mogelijk! Het is alleen niet zo makkelijk;)
In het kort: Jailbreak je I-phone, maak routes via ITN converter en zet de gemaakte routes als .targets op je I-phone via een iphone browser.

Als er behoefte is aan een getailleerde beschrijving van dit proces hoor ik het wel.

Ik zit zelf ook nog in de probeer fase en heb nog geen idee hoe de iphone dealt met routepunten op de andere weghelft, hoe je snel een routepunt kunt skippen en andere practische uitdagingen......
 
He hallo,

Nieuw hier maar ff snel een post.

Routes maken voor Navigon op je iphone is wel mogelijk! Het is alleen niet zo makkelijk;)
In het kort: Jailbreak je I-phone, maak routes via ITN converter en zet de gemaakte routes als .targets op je I-phone via een iphone browser.

Als er behoefte is aan een getailleerde beschrijving van dit proces hoor ik het wel.

Ik zit zelf ook nog in de probeer fase en heb nog geen idee hoe de iphone dealt met routepunten op de andere weghelft, hoe je snel een routepunt kunt skippen en andere practische uitdagingen......
Maar als ik mij iPhone "jailbreak", dan vervalt mijn garantie?
Maar das allemaal riskant en tricky toch?
 
Voor de bensen die nog benieuwd zijn.
Ik heb GPS MotionX geinstalleerd.
Daar kan ik route's maken met Map Source (Garmin), opslaan als 1 of ander bestand, dit mailen als bijlagen naar een e-mailadres wat ik met de mail client in de iPhone kan ophalen, bijlage openen, programmatje start op, en ik kan de route importeren :).

IDEAAL!!!

Zijn verschillende kaarten te gebruiken.
De kaarten worden ingeladen over WiFi of 3G, op de motor dus 3G :P.
Maar je kunt de kaarte ook thuis eerst binnenhalen die je nodig hebt/gaat hebben.
Handig als je in Duitsland oid gaat rijden, waar ik practisch naast woon.
 
Hmm via Map Source van Garmin werkt toch niet helaas.
Ik kan wel GPX bestanden laden, maar NIET gemaakt door Map Source.

Zijn er nog andere programma's om route's te maken in GPX?

EDIT:

Ja, TYRE.
 
Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging:

* Op je i-phone kun je de navigatie NAVIGON voor i-phone 1.6 gebruiken.
* Om routes te maken kun je doen met TYRE ( via google gratis te downloaden )
* Sla de route op als TOMTOM ( .ITN bestand)
* Gebruik ITN convertor om de .ITN om te zetten naar een target file voor Navigon.

En klaar is je route voor op de i-phone.

Deze info kreeg ik laatst van een vriend, moet het zelf nog testen. Maar dit schijnt dé manier te zijn.
 
Update:

Vanmorgen even aan het testen geweest (niet op motor, maar achter bureau) en het werkt heel goed! Je moet na het bovenstaande alleen nog even de routes op de Iphone zetten via Ifunbox (Iphone browser). let wel op dat het bestand "jouwroute.targets" heet, anders herkend Navigon hem niet.

Kortom lekker routes downloaden en heerlijk toeren met je Iphone als navigator!
Nu alleen het mooie weer nog :-(

Tip: Jailbreak eerst je Iphone, dat scheelt een hoop centjes!
 
Laatst bewerkt:
Navigon is voor T-Mobile klanten nu gratis te downloaden. Dat heb ik gedaan en het werkt nog ook. :}
 
Kleine toevoeging:

* Op je i-phone kun je de navigatie NAVIGON voor i-phone 1.6 gebruiken.
* Om routes te maken kun je doen met TYRE ( via google gratis te downloaden )
* Sla de route op als TOMTOM ( .ITN bestand)
* Gebruik ITN convertor om de .ITN om te zetten naar een target file voor Navigon.

En klaar is je route voor op de i-phone.

Deze info kreeg ik laatst van een vriend, moet het zelf nog testen. Maar dit schijnt dé manier te zijn.



ik heb al alle manieren geprobeert om er een route op te krijgen ik zou zeggen als k korter bij u zou wonen ik kom is af ma 3u rijden is een beetje te ver
zou je het eens uit gebreid kunnen uit leggen aan me ? 1 probleem k jail break em ni alvast bedankt grts
 
ik heb al alle manieren geprobeert om er een route op te krijgen ik zou zeggen als k korter bij u zou wonen ik kom is af ma 3u rijden is een beetje te ver
zou je het eens uit gebreid kunnen uit leggen aan me ? 1 probleem k jail break em ni alvast bedankt grts

Als ik het goed heb is jailbreaken een vereiste om bestanden op je i-phone te zetten.
 
ik maak gebruik van motionX GPS

http://www.motionx.com/

hiermee kun je routes maken in google maps en dan volgen in MotionX. (lees geen turn by turn omschrijving)

je kunt een lite versie gratis downloaden om eens te kijken wat het is.

hiermee kun je trouwens ook een rit loggen en opslaan en later terug zien in googlemaps. :Y

zie trouwens net op de site dat er wel een turn-by-turn versie is... die heb ik nog niet geprobeerd.
 
ik maak gebruik van motionX GPS

http://www.motionx.com/

hiermee kun je routes maken in google maps en dan volgen in MotionX. (lees geen turn by turn omschrijving)

je kunt een lite versie gratis downloaden om eens te kijken wat het is.

hiermee kun je trouwens ook een rit loggen en opslaan en later terug zien in googlemaps. :Y

zie trouwens net op de site dat er wel een turn-by-turn versie is... die heb ik nog niet geprobeerd.
In Tyre werkt nog fijner, opslaan als GPX, en dan verzenden naar de iPhone :).
Gaat super, werkt echt fijn, en je hebt ook geen gezeik met routepunten missen enzo, je volgt alleen een lijn :).
 
Update:

Vanmorgen even aan het testen geweest (niet op motor, maar achter bureau) en het werkt heel goed! Je moet na het bovenstaande alleen nog even de routes op de Iphone zetten via Ifunbox (Iphone browser). let wel op dat het bestand "jouwroute.targets" heet, anders herkend Navigon hem niet.

Kortom lekker routes downloaden en heerlijk toeren met je Iphone als navigator!
Nu alleen het mooie weer nog :-(

Tip: Jailbreak eerst je Iphone, dat scheelt een hoop centjes!

Kan dit alleen met jailbreak of ook zonder.
Ik wil mijn iPhone niet jailbraeken maar zou graag willen weten waar ik dan de targetfiles in mijn iPhone moet zetten met iFunbox
 
Hoeft volgens mij niet met jailbreak, zolang iFunbox maar werkt. Die van mij is wel gejailbreaked en heb daarvoor nooit iFunbox gebruikt, maar volgens mij hoeft hij daarvoor niet gejailbreaked te zijn.
Verder is het jailbreaken handig als je de goede versie van Navigon nog niet op je toestel hebt staan, zodat je deze niet hoeft te kopen :+

ik zet de routes via iFunbox in:
User Applications/Navigon/Documents/Routes
volgens mij staan daar standaard al een paar voorbeeldroutes.
 
Handige tips, ik ga eens zoeken. Ik zag mobile Maps via de AppStore, kent iemand dat toevallig? Volgens de beschrijving kan het alles dat ik zoek. Ik wil mijn tel niet jailbreaken aangezien hij van mijn werk is.. Ik ga eerst maar eens op zoek naar een goede waterdichte houder. Als hier nog tips over zijn hou ik me aanbevolen!
 
Handige tips, ik ga eens zoeken. Ik zag mobile Maps via de AppStore, kent iemand dat toevallig? Volgens de beschrijving kan het alles dat ik zoek. Ik wil mijn tel niet jailbreaken aangezien hij van mijn werk is.. Ik ga eerst maar eens op zoek naar een goede waterdichte houder. Als hier nog tips over zijn hou ik me aanbevolen!
http://www.thinkbiologic.com/products/bike-mount-iphone-4 (Cases & Mounts | BioLogic Bicycle Accessories and Bike Gear)
 
Terug
Bovenaan Onderaan