Route planning tomtom mydrive

S-Fury

Die hard MF'er
27 dec 2009
921
58
Weet iemand of er een manier is om via de mydrive website routes te maken met verschillende route profielen, dus snelle en bochtige stukken in één route?
 
Handmatig de route met tussenpunten samenstellen....
Wat ik doe is 2 routes maken, 1 snel en 1 bochtig.... en maak dan een 3e route met tussenpunten op de verschillende snelle/bochtige stukken.

-edit:
Afhankelijk van de route en snel/bochtig balans moet je de een of de ander pakken en dan extra tussenpunten neerzetten in het "andere stuk"
Dus een voornamelijk snelle route waar je wat extra bochten in wilt hebben zet je op snel en dan zet je extra tussenpunten neer in bochtige stukken. (en vice versa)

Ik heb bij m'n routes bijna altijd snelweg niet gebruiken aan staan, maar als ik bijvoorbeeld voorbij Zaltbommel wil dan zet ik toch altijd een route-punt op de (snelweg)brug neer want anders moet ik verder om rijden.
 
Naja dus eigenlijk is het beter om dan een online alternatief te gebruiken zoals kurviger, een dan exporteren en weer importeren op mydrive.
 
Naja dus eigenlijk is het beter om dan een online alternatief te gebruiken zoals kurviger, een dan exporteren en weer importeren op mydrive.
Als je echt snelle stukken en bochtig gemixt wilt hebben wel. Helaas is er geen "en en" optie in MyDrive.
 
Op de myroute app zit die mogelijkheid wel. Daar kun je voor elk segment tussen 2 routepunten aangeven wat je voorkeur is.
 
Op de myroute app zit die mogelijkheid wel. Daar kun je voor elk segment tussen 2 routepunten aangeven wat je voorkeur is.

Dan is de MyRoute-App beter dan de TomTom MyDrive website, daar stel je de type route in voor de gehele route.

--Edit:
MyRoute-App is dan ook niet TomTom....
 
Of onderweg je route aanpassen.
Door op de 3 stippen te drukken.
Daarna de huidige route aan passen.
Daarna wijzig routetype selecteren.
Dan kan je diverse mogelijkheden selecteren zoals snelle,kronkelroute enz.
 
Hallo
Over het gebruik van de tomtom en mydrive heb ik al heeeeel veel gelezen en ook geprobeerd, maar zo af en toe kom ik nog een verrassing tegen.Ik denk dat ik die hier wel kwijt kan.
Ik ben een route aan het maken voor aankomende vakantie naar Spanje. ( op tijd begonnen) Nu is het plan om dit in vier dagen te doen.
Ik heb de afstand behoorlijk netjes verdeeld over de 4 reisdagen. Elke dag ongeveer 6 rij uren. Echter bij het overzetten naar het toestel en daar de route openen geeft hij op drie van de vier dagen een veel langere reistijd aan. Ik heb de routes met elkaar vergeleken en daar zit geen verschil ( meer ) in. Toen dacht ik dat dit met verkeersdrukte te maken kon hebben, maar als ik in mydrive het verkeer aanzet ( huidige situatie) maakt dat geen verschil. Daarbij komt dat hij ook de “ via punten” ( slechts enkele) niet mee overzet.
Heeft iemand enig idee wat ik nu fout doe? Ik hoop op een oplossing

groet Tom
 
Ik heb zelf het idee dat tomtom de tijd een beetje aanpast aan je eigen rijgedrag. In het begin was ik steeds veel sneller op bestemming dan tomtom d8, maar tegenwoordig klopt de tijd toch een heel stuk beter.
 
Hallo
Over het gebruik van de tomtom en mydrive heb ik al heeeeel veel gelezen en ook geprobeerd, maar zo af en toe kom ik nog een verrassing tegen.Ik denk dat ik die hier wel kwijt kan.
Ik ben een route aan het maken voor aankomende vakantie naar Spanje. ( op tijd begonnen) Nu is het plan om dit in vier dagen te doen.
Ik heb de afstand behoorlijk netjes verdeeld over de 4 reisdagen. Elke dag ongeveer 6 rij uren. Echter bij het overzetten naar het toestel en daar de route openen geeft hij op drie van de vier dagen een veel langere reistijd aan. Ik heb de routes met elkaar vergeleken en daar zit geen verschil ( meer ) in. Toen dacht ik dat dit met verkeersdrukte te maken kon hebben, maar als ik in mydrive het verkeer aanzet ( huidige situatie) maakt dat geen verschil. Daarbij komt dat hij ook de “ via punten” ( slechts enkele) niet mee overzet.
Heeft iemand enig idee wat ik nu fout doe? Ik hoop op een oplossing

groet Tom
Het zou kunnen dat het toestel lussen aanmaakt in 3 van jouw 4 routes. En dat je dit niet gezien hebt omdat je niet voldoende hebt ingezoomd op het toestel.
1 lus kan zomaar een uur extra zijn. Vooral in de bergen waar weinig wegen lopen.

Een lus word onderandere veroorzaakt door verschillende kaarten te gebruiken. En bij het overzetten naar jouw tomtom kan er 1 punt op de verkeerde weghelft worden gezet.
Dat punt moet bereikt worden, dus de planner in het toestel maakt dan een extra lus in de route...
 
Hoi Boevie,
Helaas, ook niet.ik heb de hele route nagelopen in het toestel: geen verschil. Zoals ik al zei, de kilometers komen wel overeen. Ik heb eergisteren opde beurs met iemand van tomtom gesproken en ook hij had er geen verklaring voor.
gisteren op advies van deze heer een mailtje gestuurd naar mrgps en de casus voorgelegd. Hopelijk heeft hij een verklaring of oplossing. ( bij hem zie ik het nl ook gebeuren in één van de filmpjes.
 
Dan kan ik hier misschien ook mijn vraag neerzetten, ook naar spanje 8-)
Ik heb de routes overgenomen in my route app (een ander heeft ze gemaakt)
En ik kan ze overzetten naar mijn tomtom, maar ik vind de route makkelijker op mijn telefoon, scherm is groter en geluid is beter, maar ik krijg de routes niet naar mijn android telefoon, terwijl ik op allebei de toestellen my drive heb aanstaan.

Hoe krijg ik dus de routes van mijn tomtom rider naar mijn tomtomgo op mijn android?
 
Misschien heb je niets foutgedaan.

Wanneer je 6 uur rijdt over de snelweg kun je geen 600 km afleggen. Op de rekenmachine werkt dit wel zo (6×100), in de praktijk doe je langer dan 6 uur over 600 km, of leg je minder af in 6 uur.

Als je snelwegen mijdt, reken dan op 45 tot 50 km per uur. Ook als je denk constant 80 of 90 te (gaan) rijden.

Zou dat iets kunnen verklaren?
 
Oh, wat ik schreef past niet helemaal bij je vraag.
Die rijtijden kunnen altijd veranderen: als je een route (track, want TomTom) maakt met MyDrive en opslaat in MyDrive, dan wordt er natuurlijk een verwachte rijtijd vermeld. Als je die track op een andere dag weer opent en opnieuw opslaat, zonder aanpassingen, verandert de rijtijd.

Ik heb er nooit op gelet, maar kan me voorstellen dat de TomTom Rider (500/550/ enz) ook weer een andere rijtijd aangeeft, zeker wanneer er dan ook gekeken wordt naar verkeer en files, wegwerkzaamheden enz.

Hoe groot is je verschil?
 
Dan kan ik hier misschien ook mijn vraag neerzetten, ook naar spanje 8-)
Ik heb de routes overgenomen in my route app (een ander heeft ze gemaakt)
En ik kan ze overzetten naar mijn tomtom, maar ik vind de route makkelijker op mijn telefoon, scherm is groter en geluid is beter, maar ik krijg de routes niet naar mijn android telefoon, terwijl ik op allebei de toestellen my drive heb aanstaan.

Hoe krijg ik dus de routes van mijn tomtom rider naar mijn tomtomgo op mijn android?

Wees er absoluut zeker van dat op beide toestellen je bent ingelogd met hetzelfde email en wachtwoord.

Heb je die routes die in je TomTom staan ook al in mydrive staan?
 
Wees er absoluut zeker van dat op beide toestellen je bent ingelogd met hetzelfde email en wachtwoord.

Heb je die routes die in je TomTom staan ook al in mydrive staan?
ja, op de pc op de tomtom maar kwam niet in mijn telefoon, maar blijkt dat je dan op je pc elke keer de route moet selecteren en dan je synch uit en weer aanzetten en dan staat die ineens wel op je telefoon.
 
Wat je kunt doen in de app....
kies eerst een punt vlakbij om naar toe te rijden, daarna zoek je de plek op waar je echt naartoe wilt en voegt die toe aan de reis, vervolgens kies je een alternatieve route.
Het is niet perfect maar het werkt
 
Oh, wat ik schreef past niet helemaal bij je vraag.
Die rijtijden kunnen altijd veranderen: als je een route (track, want TomTom) maakt met MyDrive en opslaat in MyDrive, dan wordt er natuurlijk een verwachte rijtijd vermeld. Als je die track op een andere dag weer opent en opnieuw opslaat, zonder aanpassingen, verandert de rijtijd.

Ik heb er nooit op gelet, maar kan me voorstellen dat de TomTom Rider (500/550/ enz) ook weer een andere rijtijd aangeeft, zeker wanneer er dan ook gekeken wordt naar verkeer en files, wegwerkzaamheden enz.

Hoe groot is je verschil?
Hoi 3 Strikes, ik heb inderdaad geprobeerd op meerdere tijden de routes te openen. ( zelfs midden in de nacht) maar dat scheelt niet heel veel. De verschillen lopen soms op tot wel 5 kwartier. En dat is op een rit van 5 uur best een groot verschil.
ik heb onlangs op de motorbeurs iemand van Tomtom gesproken en voor hem was dit ook een raadsel. Ik ben bang dat ik er niet uit ga komen. Ik weet inmiddels wel meerdere mensen dit is opgevallen.
 
Goed van je dat je het bij de bron (TomTom op de beurs) hebt gevraagd.

Wellicht helpt mijn recente ervaring je verder opweg:
Op dit moment heb ik een concept-tocht gemaakt in MyDrive. 100 km. Die heb ik voorgereden omdat we die later dit jaar met kleine groepjes gaan rijden. Even voorverkennen dus.

Die rit duurt volgens de planning van MyDrive 2 1/2 (2 en een half) uur. Ook op de TomTom Rider 550 is dat 2 1/2 uur. Die rit reed ik op een zaterdag in 2 uur. Op een zondag deed ik dat in 2 uur en 10 minuten. Zonder pauzes, niet tanken. Wijkt dus ook af qua tijd. Ik reed echt keurig de snelheid omdat de groepjes ook niet veel te hard zullen rijden. Samengevat: grote kans dat je in de praktijk (iets) eerder aankomt dan TomTom Mydrive en de TomTom 550 vooraf aangegeven.

Succes!
 
Ok bedankt voor je antwoord. Ik zal dat binnenkort ook eens gaan proberen. Neemt niet weg dat ik het nog steeds erg vreemd vind. Ik heb zelfs ( op advies van tomtom) de casus voorgelegd aan Hans Vaassen ( mrGps) en zelfs hij heeft er geen verklaring voor.
wordt vervolgd
 
Ben momenteel bezig met een vakantieroute te plannen, in de regio Oostenrijk/Italie. Het irritante is dat tomtom mydrive de passen die nu een wintersluiting hebben dus niet wil plannen. Nu kan je wel andere tools gebruiken om die route te plannen, maar als je ze daar exporteert moet je ze later weer importeren en enigszins aanpassen in TomTom (wat nu dus niet lukt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan