Route richting Zuid-Frankrijk

jbazelmans

MF veteraan
18 mrt 2020
4.468
4.232
Ik zit nu weer lekker met mijn wederhelft in een huisje in de buurt van de Mont Ventoux, en als we hier met de auto rondrijden dan denk ik toch iedere keer weer: “Hier moet ik echt eens met de motor naar toe”. Geen probleem zal je denken, de motor op en even een kleine 1000 km gassen en je bent er. Maar 1000 km op de motor achter elkaar rijden dat lijkt me dus helemaal niets. (In de auto vind ik dat overigens geen probleem). Dus een andere route bedenken om hier te komen. 300 à 400 km per dag. Dan ben ik dus drie dagen op reis om hier te komen. Geen probleem. Mijn eerste idee is om vanuit Zuid-Limburg via de Eifel richtin de Vogezen te rijden en daar de eerste overnachting te doen. Daarna zo’n beetje langs de de Zwitserse grens omlaag zakken en dan richting de camping (Mazan). Maar daarna moet ik natuurlijk ook nog eens terug. Geen idee wat dan een mooie route zou zijn om te rijden

oh ja, wederhelft gaat niet mee op de motor, en aangezien ik geen kampeerder ben zullen overnachtingen in hotels of B&B’s moeten plaatsvinden


Wie helpt minimaal een mooie route heen en terug te maken?
 
Jij rijdt toch op een RT? Dan is dat geen enkel probleem, appeltje eitje.

Alternatief is via de Bourgogne en Ardeche of via Vogezen, Jura en een stukje Alpen. Beiden erg leuk.
 
Bourgogne is erg mooi rijden.
Vogezen vind ik een beetje " uit de route " naar het zuiden.
 
Als ik dan even dit kaartje er bij neem en dan grofweg zeg (blauwe lijn):
  1. Ardennen
  2. Champagne-Ardennen
  3. Bourgogne (west-kant)
  4. Via de Auvergne naar de Ardeche
  5. en dan zo de Vaucluse in
en dan via de gele lijn terug ( of omgekeerd natuurlijk)
1684852796684.png
 
En quasi geen water meer in´ le lac de la sainte croix´
Dat wordt het Aral van Z FR. Mooi ecologisch toerisme. Kwam er onafgebroken van 1980 tot 93. Dan er nooit meer geweest.
 
Laatst bewerkt:
Wel humor. Ergens heen gaan als toerist en dan gaan klagen over toeristen.
Was maar 10, ik volgde de groep. ;)
Op m´n 15 deed ik reeds mijn eerste buitenlandse (bus)reizen met vrienden....

Toevallig plan ik ook een reis door FR binnen 1,5 maand. Maar ga niet zo zuidelijk.
Heel graag wens ik van Bordeaux naar Lion te rijden via le massief centrale.
Heb er een frans youngtimertje voor gekocht.

Ik heb er wat vrienden.
De koffer wordt gevuld met streekproducten en in een paar dagen via kleine wegen naar le massif.
Had het al zo vaak met motoren gedaan maar nog nooit met een frans koekendoosje. ( mx 5 is niet van mij op de achtergrond)20230518_143016.jpg
 
Laatst bewerkt:
Was maar 10, ik volgde de groep. ;)
Op m´n 15 deed ik reeds mijn eerste buitenlandse (bus)reizen met vrienden....

Toevallig plan ik ook een reis door FR binnen 1,5 maand. Maar ga niet zo zuidelijk.
Heel graag wens ik van Bordeaux naar Lion te rijden via le massief centrale.
Heb er een frans youngtimertje voor gekocht.

Ik heb er wat vrienden.
De koffer wordt gevuld met streekproducten en in een paar dagen via kleine wegen naar le massif.
Had het al zo vaak met motoren gedaan maar nog nooit met een frans koekendoosje. ( mx 5 is niet van mij op de achtergrond)Bekijk bijlage 1882861

Leuk, dan ga je wel in stijl op pad!
 
Dat is een geweldige route @jbazelmans

Neem dan de RDGA door de Alpen en rij daar naartoe via de Verdon. Je gaat je vermaken, daar ben ik zeker van.
Ik zal binnenkort eens wat gaan spelen met TomTom MyDrive om een leuke route in elkaar te zetten. RDGA en Verdon ga ik er ook in proberen te passen
 
Dit oude motor forum topic heeft wel een lekkere route naar zuid Frankrijk


Het is mij nooit gelukt de hele route te rijden. Ik scheurde liever even door Frankrijk om op bestemming de leukere wegen te rijden.
Terug vanaf Spanje wel het laatste deel gereden, dat ging mooi over kronkel routes de bergen door.
 
Nederland, Ardennen, Vogezen, Jura, om het meer van Geneve heen (links voor het gebied bij het meer van Annecy, rechts er langs om eerder de RdgA op te pakken.
 
Ik kan ook eerst eens een rondje Nederland proberen over de snelwegen om te kijken of ik dat volhoudt. Heb voor de gein vanuit Roermond een route bij elkaar geklikt van 725 km. Vrijwel alleen snelweg. Als ik dat volhoudt kan ik ook wel in één keer over de tolwegen naar Carpentras rijden
 
Mijn man is sinds gisteren op pad richting Pyreneeën.
Daar heb ik het zo georganiseerd dat ze gisteren tot Dijon snelweg hadden en vervolgens door de Morvan richting Chateau Chinon.
Vandaag vanaf daar nog binnendoor naar Moulin en dan 340 km snelweg en vervolgens van de brug bij Millau nog 210 km naar Carcassonne binnendoor.
Een beetje hybride vormgeving. Wat snelweg en binnendoor voor de afwisseling.
Dat werkt bij mijn man en zijn maat Ronny goed. En bij mij en mijn vriendin Caroline ook.
Alleen maar snelweg is inderdaad weinig aan.
 
Mijn man is sinds gisteren op pad richting Pyreneeën.
Daar heb ik het zo georganiseerd dat ze gisteren tot Dijon snelweg hadden en vervolgens door de Morvan richting Chateau Chinon.
Vandaag vanaf daar nog binnendoor naar Moulin en dan 340 km snelweg en vervolgens van de brug bij Millau nog 210 km naar Carcassonne binnendoor.
Een beetje hybride vormgeving. Wat snelweg en binnendoor voor de afwisseling.
Dat werkt bij mijn man en zijn maat Ronny goed. En bij mij en mijn vriendin Caroline ook.
Alleen maar snelweg is inderdaad weinig aan.
Dat is een goede combi. Ik doe het zo vaak de hele vakantie. Binnendoor ben ik op den duur beu en wil gewoon even tempo maken. Uurtje laten ben ik de snelweg beu.
 
Wij vertrekken zondagochtend met 5 moto's richting st Raphael. Ik heb zonet de heen en terugreis ingeladen in 6 ritten , uitgestippeld door een ervaren vriend.

Oosterzele-Peron : 769km
Peron-Barcelonnette : 372km
Barcelonnette-St Raphael : 263km
St Raphael - Buis les Baronnies : 376km
Buis les Baronnies - Vezelay: 594km
Vezelay - Oosterzele: 480km

De man kennende die de route uitgestippeld heeft, verwacht ik prachtige ritten, maar ik zie wat op tegen de eerste dag wegens te ver.

In st Raphael blijven we 2 dagen, dus daar mogelijk nog plaatselijk iets doen
 
050729 076.jpg
Tja ik deed zelden meer dan 400km.
Ik ben geen gepakte GS rijder. Ik deed het met zeer rudimentaire motoren.
450km op 1 dag max. Zelden autostrade.
Als je opstaat met pijn van de vorige dag dan heb je er die motordag ook weinig/minder aan.
Ik droeg nog een rugzak en een kleine tankzak. Dat was alles. De kunst is altijd te kunnen blijven slapen onderweg bij vrienden....
Later heb ik ook de motor op de trailer gezet en op de plaats bestemming rondgereden. Ik geef het toe.... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan