Route uit een GPX bestand rijden opties?

Simonshavenaar

MF veteraan
7 aug 2012
3.067
10.212
Simonshaven
Ik heb een GPX bestand ontvangen voor een ritje morgenavond.


De route heb ik bekeken in Basecamp, en is hier volledig zichtbaar.
Ik ben in het bezit van een Garmin, maar dit is geen Zumo, maar een Nuvi2447LM
Als ik de route hier naartoe zend, dan zie ik beginpunt, eindpunt en tussenstops in de lijst, maar de volledige tussenliggende route is weg.
Doe ik iets verkeerd, of is de Nuvi gewoon niet geschikt om routes op GPX te kunnen rijden?


Ik heb hetzelfde GPX bestand trouwens ook toegevoegd in Google maps (via Google mymaps)
Hier is de route wel volledig zichtbaar, maar zo te zien heeft de Google maps app niet de mogelijkheden om de route ook echt te volgen.
De route is wel zichtbaar op het kaartje, maar als afwijkt van de route moet je zelf de weg terug vinden naar de route.


Hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
 
Veel oudere Nuvi's kunnen niet overweg met routes. Op https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=35681 staat de nuvi 2407 series in de lijst, ik neem aan dat daar ook de 2447 onder valt.
Nuvi's die overweg kunnen met routes, zullen wel altijd herberekenen als zij dat nodig vinden.

Weet je zeker dat het een route is, en geen track? Ik vermoed dat daar het probleem ligt, want Zumo's rekenen de track automatisch om naar een route. Door de rijkheid aan punten, is de kans dat er wat anders uit komt een stuk kleiner dan bij gedeelde routes.
Als dat het niet is: Heb je de route geimporteerd? Dat moet bij sommige Nuvi's eerst gebeuren, ergens diep in de menu's.
 
Ik vermoedt inderdaad dat het een track is, kun je dat zien in Basecamp?
Is het ook mogelijk een track om te zetten naar een route in Basecamp, of moet je de route dan helemaal opnieuw maken?

Momenteel wil de Nuvi trouwens niet meer verbinden met de PC, dit werkte toen ik dit topic startte nog wel.
Als de USB kabel wordt aangesloten start het apparaat op alsof je de 12v voeding gebruikt, om te gaan navigeren, het computerlogo komt ook niet op het scherm.
Nieuwe USB driver van Garmin, en reset naar fabrieksinstellingen heeft geen effect gehad.


Ik ga me ook wat verdiepen in het rijden van routes via de telefoon (android), misschien heb ik dit sneller werkend.
 
Tracks hebben tientallen tot duizenden tussenpunten. Daardoor kunnen ze werken op systemen zonder intelligentie en zijn ze veel minder afhankelijk van het navigatie-systeem. Daarom zijn ze ook populair voor het uitzetten van mooie routes.

Routes hebben alleen op taktische punten een routepunt staan, en vertrouwen op de intelligentie van je navigatiesysteem om je van punt naar punt te sturen.
Zelf gebruik ik al bijna 20 jaar Garmin systemen, maar vertrouw ik de laatste tijd ook steeds meer op de telefoon. Wat ik vroeger met m'n Emap of Streetpilot deed, doe ik nu met Osmand op Android. In de auto, bij A-B navigatie ben ik over op TomTom.

Als je Nuvi niet in computermodus gaat, vermoed ik dat je kabel niet herkend wordt als datakabel, of je computer niet als ehhh computer. Probeer eens een andere.
 
Het is hetzelfde kabeltje al waar het vorige week wel mee lukte.
Inmiddels 3 kabels geprobeerd, nog geen effect.

Osmand werkt trouwens prima, navigeert je zelfs naar de route terug als je verkeerd rijdt.
Moet alleen nog even naar de gesproken navigatie instellingen kijken, het Nederlands dat ik nu krijg is meer zuid Afrikaans _O-
 
Dat probleem met het niet herkennen, ken ik niet. Wel andersom: Als je een Nuvi voedt met een goedkope lader, gaat hij in computermodus. Garmin had speciale laadkabels, waarbij een extra pinnetje aangaf dat het een computer-kabel was of een lader.
Heb je een houder met ingebouwde voeding? Via de houder ging de mijne ook niet in computermodus, maar met de plug direct in het toestel wel.
Veel meer kan ik niet verzinnen, behalve de gebruikelijke oplossingen als rebooten en een andere PC proberen.

Osmand is inderdaad goed, maar ik vertrouw 'm nog niet voor A-B navigatie. Met GPX routes is hij prima, ook omdat hij goed omgaat met onverhard. Maar ik zit vooral ook op dit forumdeel om te lezen over andere tools :-)
 
Een track kan je in BC herkennen door de voetjes die voor de naam staan. Maar je toestel kan geen routes opslaan of opladen , in de handleiding is daar niets over te vinden. Je kan alleen routes rijden welke je in het toestel zelf maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan