Route zwarte woud vanuit Nederland

Klinkt allemaal erg goed ,maar hoe zit het met politiecontroles? Het lijkt mij erg leuk,rijden door het zwarte woud met de motor,maar mijn Ducati maakt nogal wat herrie, is dat een probleem op die routes?
Ik ga inmiddels alweer bijna 30 jaar op vakantie in de bergen op de motor. Vroeger kon je met open uitlaten op vakantie en geen hond die hier op lette. Tegenwoordig is het toch anders. De pakkans is nog steeds klein maar er zijn wel veel meer controles dan vroeger.
Als de politie je aan de kant dan ben je wel het haasje. Met een beetje geluk kom je er vanaf met een boete maar voor hetzelfde geld mag je niet meer rijden en dan is het einde vakantie. Dit is zonde van je tijd en van je geld, nietwaar?

Tegenwoordig rijden wij met goedgekeurde dempers met DB killer. Waarom? Eigenlijk 2 redenen.
Ten eerste worden er steeds meer wegen afgesloten omdat de bewoners klagen over de herrie en snelheid van de motoren.
Ten tweede: de natuur heeft last van onze herrie. Zo raken bijvoorbeeld roofvogels gedesoriënteerd door het lawaai en ze kunnen hierdoor geen eten vangen. Om deze reden worden snelheidsbeperkingen en geluidsbeperkingen ingesteld in deze gebieden of zelfs in zijn geheel afgesloten voor motoren.

Ik ben zeker niet roomser dan de paus, maar door met teveel herrie rond te rijden of door veel te hard te rijden, verklooien we het voor iedereen.
Als ik jou was zou ik kiezen voor de originele uitlaten....
 
Ik kom er heel vaak soms als bestemming en soms als doorgaande route en gebruik bijna altijd Motorradstrassen als basis om een route te kiezen die ik dan aanpas aan mijn wensen.

Als je de drukte wat wil vermijden zeker van Ma-Vrij maar ook veel toeristen in het weekeinde Triberg vergeten de B500 daar die overgaat in de b33 is altijd erg druk met vrachtvervoer.

Ook erg mooi is de Donau vallei van Sigmaringen naar het zuiden je kan daar een flink stuk langs de Donau rijden wat echt de moeite waard is.
 
  • Geweldig
Waarderingen: dgr
Ik rij begin juni naar het Zwarte Woud op de Vespa en wil er zo snel mogelijk komen zónder snelwegen. De week erna vertoef ik namelijk in de Alpen en dat is waar ik me op wil focussen.

Lang getwijfeld: ga ik via Luxemburg of tóch via de Eifel? Geen van beide, want uiteindelijk lijkt het nu de volgende route te worden:

Schermafbeelding 2023-02-27 131802.png


En dat is vrijwel volledig gewoon de TomTom vragen een route te berekenen zonder snelwegen. Kom ik opeens op plekken in België waar ik nog nooit ben geweest, stukken Frankrijk die ik nog niet ken en veel langere stukken zonder te veel gepiel. Gewoon rijden en kilometers maken om op te warmen voor de bergpassen de week erna.

Vanaf Tilburg is dit 636 km/10 uur rijden. Dat trek ik wel op een eerste dag.
 
Vanwaar dat knikje richting luxemburg? Volgens mij is dat knikje omleggen naar links veel mooier :+
 
Ik maakte met tomtom altijd zelf wat aanpassingen, niet helemaal blind op vertrouwen
 
Ik ben zelf voor het hemelvaart weekend aan het kijken hoe ik op een leuke manier in het Schwarzwald kom. Om niet op Hemelvaartsdag helemaal naar daar te rijden was mijn plan om vanuit Reuver (Limburg) op woensdag namiddag alvast via Aachen en dwars door de eifel tot aan Koblenz te rijden. dan na het ontbijt via de rijn afzakken tot Bingen en daar de hele B48 afrijden tot Bad Bergzabern. om vervolgens in de buurt van Baden Baden een hotel te nemen. Daarna in twee dagen een lekker groot rondje zuid noord maken en op zondag de terugweg doen door de Pfalz.
 
Ik rij begin juni naar het Zwarte Woud op de Vespa en wil er zo snel mogelijk komen zónder snelwegen. De week erna vertoef ik namelijk in de Alpen en dat is waar ik me op wil focussen.

Lang getwijfeld: ga ik via Luxemburg of tóch via de Eifel? Geen van beide, want uiteindelijk lijkt het nu de volgende route te worden:

Bekijk bijlage 1852876

En dat is vrijwel volledig gewoon de TomTom vragen een route te berekenen zonder snelwegen. Kom ik opeens op plekken in België waar ik nog nooit ben geweest, stukken Frankrijk die ik nog niet ken en veel langere stukken zonder te veel gepiel. Gewoon rijden en kilometers maken om op te warmen voor de bergpassen de week erna.

Vanaf Tilburg is dit 636 km/10 uur rijden. Dat trek ik wel op een eerste dag.
Op wat voor Vespa ga je? Ik vond 400 echt wel de max op mijn P200E. Iedere keer met tanken moest alle bagage van het zadel af omdat ik anders niet kon tanken. Routes gewoon zelf maken. Snelste is niet altijd echt het snelste... want die gaat ook door drukke steden heen en niet het leukste rijden.
 
Op wat voor Vespa ga je?
Een GTS 300. Eén tas op het zadel met ROK straps, dus die is er zo vanaf. Afgelopen jaar heb ik een soortgelijke dag gedaan en ik kwam er minder vermoeid vanaf dan van mijn Kawasaki Versys 1000 (een toermotor). Dat viel me dus alleszins mee!
Maar, zulke dagen doe ik liever niet dag na dag. Maar één dag om op een mooie plek uit te komen, dat trek ik wel.
 
Ik ben zelf voor het hemelvaart weekend aan het kijken hoe ik op een leuke manier in het Schwarzwald kom. Om niet op Hemelvaartsdag helemaal naar daar te rijden was mijn plan om vanuit Reuver (Limburg) op woensdag namiddag alvast via Aachen en dwars door de eifel tot aan Koblenz te rijden. dan na het ontbijt via de rijn afzakken tot Bingen en daar de hele B48 afrijden tot Bad Bergzabern. om vervolgens in de buurt van Baden Baden een hotel te nemen. Daarna in twee dagen een lekker groot rondje zuid noord maken en op zondag de terugweg doen door de Pfalz.
Ik ga rond hemelvaart ook die kant op, ik heb een route gemaakt die ik later zal delen. Ik ga dinsdag rond de middag weg, dan tot of net voorbij de Moezel, vervolgens richting zuidkant Zwarte Woud/Bodensee, donderdag (Hemelvaart) een ander programma en een klein stukje alvast richting terugweg (noordkant Zwarte Woud) en vrijdag vanaf noordkant Zwarte Woud weer terug naar NL. Helaas geen weekend eraan vast ivm andere verplichtingen.
 
Ik rij begin juni naar het Zwarte Woud op de Vespa en wil er zo snel mogelijk komen zónder snelwegen. De week erna vertoef ik namelijk in de Alpen en dat is waar ik me op wil focussen.

Lang getwijfeld: ga ik via Luxemburg of tóch via de Eifel? Geen van beide, want uiteindelijk lijkt het nu de volgende route te worden:

Bekijk bijlage 1852876

En dat is vrijwel volledig gewoon de TomTom vragen een route te berekenen zonder snelwegen. Kom ik opeens op plekken in België waar ik nog nooit ben geweest, stukken Frankrijk die ik nog niet ken en veel langere stukken zonder te veel gepiel. Gewoon rijden en kilometers maken om op te warmen voor de bergpassen de week erna.

Vanaf Tilburg is dit 636 km/10 uur rijden. Dat trek ik wel op een eerste dag.
Voor een dergelijke rit, maar dan met snelweg tot na Luik, had ik afgelopen zomer 2 dagen nodig. Niet met een snelle Vespa, maar met een bescheiden Yamaha XSR900 (115 pk). De rafels hingen aan de banden.🤔
 
Ik ben zelf voor het hemelvaart weekend aan het kijken hoe ik op een leuke manier in het Schwarzwald kom. Om niet op Hemelvaartsdag helemaal naar daar te rijden was mijn plan om vanuit Reuver (Limburg) op woensdag namiddag alvast via Aachen en dwars door de eifel tot aan Koblenz te rijden. dan na het ontbijt via de rijn afzakken tot Bingen en daar de hele B48 afrijden tot Bad Bergzabern. om vervolgens in de buurt van Baden Baden een hotel te nemen. Daarna in twee dagen een lekker groot rondje zuid noord maken en op zondag de terugweg doen door de Pfalz.

Woon zelf 5km zuidelijker (swalmen). de keren dat ik naar Zuid Duitsland/ Oostenrijk ben geweest heb ik de A52/A61 genomen. Dan bij de Moseltalbrucker eraf, en dan stukje langs de mittelrhein (boppard/Sankt Goar/Bingen) en dan de A61 weer op.


Vanaf Bingen de B48 rijden zou in dit geval ook inderdaad prima te doen zijn.

een paar jaar geleden ben ik op de terugweg van Karlsruhe binnendoor naar Kaiserslautern gereden.
Ook daar is de B48 een prima stuurweg.
 
Klopt, maar ik heb echt een gruwelijke hekel aan autobanen ;) ik rijdt meestal tot Aachen autobaan en vandaar (ook als ik naar de alpen ga) geen autobaan meer. Nu is dat in Duitsland met Bundesstrasse als je doe goed uitkiest geen straf natuurlijk. B48 van K'lautern naar Karlsruhe is supertof, alleen die bikertreff die daar ligt, met die grote parkeerplaats is echt ruk, veel te duur omdat het de enige is die je tegenkomt.
 
Aankomende vrijdag gaan we naar het zwarte woud,
Ik ben van plan om via de snelweg naar Verviers te rijden, en vanaf daar de optie route zoeken zonder snelweg aan te zetten en kijken wat er uit rolt.
 
Klinkt allemaal erg goed ,maar hoe zit het met politiecontroles? Het lijkt mij erg leuk,rijden door het zwarte woud met de motor,maar mijn Ducati maakt nogal wat herrie, is dat een probleem op die routes?
Mss is het anders als je met een 'herrie-bak' rijdt?
Wellicht ben je dan wel 'de Sjaak'.

Ik heb al tig km's gereden door Dld, maar nog nooit een Polizei-controle gehad. Ook geen angst daarvoor.
Zelf zowel met de FZ als de BB altijd fatsoenlijk uitlaat-geluid. Tering-lawaai is niet mijn ding.

Onlangs nog dwars door Dld over binnenwegen vv naar Polen.
Verschillende keren Polizei onderweg gezien. Niet nodig voor herrie aan te houden.
 
Ik heb in Duitsland inmiddels wel meer Km dan in NL gereden en ben inmiddels voor div. redenen al eens aan de kant gezet, ik kan je verzekeren dat ze precies weten wat ze doen daar, op mijn vorige motor zaten 2 Akra's die zijn heel wat keren bekeken ondanks dat deze altijd met DB-killer waren uitgevoerd en goedgekeurd.


Een kennis die aan de kant werd gezet met zijn toen nog volledig originele RSV Mille zag zelfs een duimstok in de pijpjes van zijn uitlaat verdwijnen, gezien de herrie die we toen maakten als groep, moest het toch niet origineel zijn, maar hij was de enige die dat wel was.

Ook op de B500 en dan vooral het stuk net na Baden Baden wordt flink gecontroleerd (70 KM) dus kijk daar uit, net als het zuiden rondom Bondorff in het weekeinde waar de Zwitsers komen knallen, ik heb er een kennis wonen die zegt dat ze elk weekeinde wel een Zwitser van het asfalt staan te schrapen.

Eigenlijk als je je gedraagt is er gewoon niks aan de hand.
 
Eigenlijk als je je gedraagt is er gewoon niks aan de hand.
Dat is op de Kyffhäuser blijkbaar anders.........................?
Een agent met slecht humeur, kan daar zijn bonnenboek rap volschrijven.
Maar er was nergens een Polizist te bekennen. (of was er net een meeting op het bureau?)
 
Dat is op de Kyffhäuser blijkbaar anders.........................?
Een agent met slecht humeur, kan daar zijn bonnenboek rap volschrijven.
Maar er was nergens een Polizist te bekennen. (of was er net een meeting op het bureau?)
Ja dat wel een apart verhaal die gast, ook wij zijn er met de groep wel eens staande gehouden, en toen wist ik nog niks van hem, maar stuk voor stuk werden alle motoren gekontroleerd 15 stuks wat wel ff ging duren dus daar zien ze me ook niet meer.

Mijn vader zou hebben geroepen in de oorlog was hij een vertouweling van ........ geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan