Route zwarte woud vanuit Nederland

PaulG

MF'er
27 jul 2020
204
91
Goedenavond

Ik ben van plan om in het voorjaar 4 dagen het zwart woud 'onveilig' te maken.

Nu ben ik niet zo'n fan van snelweg rijden maar om het 1rste stukje op te schieten is het niet anders.
Heeft iemand tips, of een mooie route om daar te komen en vanaf waar dan binnendoor.
We vertrekken vanuit Utrecht.

Groeten Paul
 
Mijn "vaste" startpunt voor Duitsland is de Total Energies pomp in Roetgen, net voor Monschau.
Daar hebben ze benzine en koffie.
Dat is via Limburg heel goed bereikbaar en daarvandaan kun je heel zuidelijk Duitsland verkennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Goedenavond

Ik ben van plan om in het voorjaar 4 dagen het zwart woud 'onveilig' te maken.

Nu ben ik niet zo'n fan van snelweg rijden maar om het 1rste stukje op te schieten is het niet anders.
Heeft iemand tips, of een mooie route om daar te komen en vanaf waar dan binnendoor.
We vertrekken vanuit Utrecht.

Groeten Paul
Route planner op snelste route zetten naar je startadres en dan ‘kronkelroute’ gebruiken?
 
Globaal: via snelweg naar Venlo en vanaf daar door de Eifel richting het zuiden. De B500 is leuk (Schwarzwald Hochstrasse) al mag je daar op veel stukken nog maar 50
En ja, ze controleren veel :-)
 
zwarte woud ga ik meestal heen eerst via snelweg naar ardennen, binnendoor naar en door luxemburg, stukje snelweg... en dan dwars doro de vogezen binnendoor en vervolgens onder straatsburg de grens over steken.
 
Globaal: via snelweg naar Venlo en vanaf daar door de Eifel richting het zuiden. De B500 is leuk (Schwarzwald Hochstrasse) al mag je daar op veel stukken nog maar 50
En ja, ze controleren veel :-)
Die B500 was voor mij de afknapper van afgelopen jaar. Had me er zoveel bij voorgesteld, maar is een soort pretpark voor rollatorgebruikers, compleet met om de vijf kilometer een souvenirshop met vreettentjes. Gelukkig was de weg vlak voor Baden-Baden afgezet (Duitsland, surprise!) en hebben we de frustratie goed kunnen maken door, inderdaad de routeplanner op een kronkelroute te zetten, via schitterende kleine weggetjes het hotel te bereiken dat verderop aan de B500 lag.

Advies: stel je navigatie apparaat zo in dat snelwegen zoveel mogelijk vermeden worden en je komt al een heel eind.
 
Ik rij vanaf Amersfoort meestal snelweg tot omgeving Verviers in Belgie. Koffiestop en vanaf daar kan de lol al beginnen.
 
Rond 2010 met een paar collega's 4 dagen toertocht gehouden met eindbestemming Triberg in het Zwarte Woud.
Dag 1 van Gilze rijen naar Saarlouis
route 1.jpg

dag 2 van Saarlouis naar Triberg.
route 2.jpg

Routes zijn van die tijd dus zullen aangepast moeten worden op de nieuwe kaarten Bestanden zijn GDB maar kunnen ook als GPX aangeleverd worden..
 
Snelweg naar Luik. Dan de Autobahn richting Bitburg (of binnendoor als je tijd hebt)
Vanuit Bitburg naar Trier via de 51
Van Trier via de 268 naar Lebach en Saarbrucken.
Van Saarbrucken via de 51 en de D662 naar Bitche
Van Bitche D622 en D1062 naar Haguenau ( Dit laatste deel door Haguenau is ff industrie en minder leuk)
Va Haguenau via de D1063 en B500 naar BadenBaden
Vanuit BadenBaden kan je alle kanten op het Zwartewoud in.
Vanuit Midden/Zuid NL in een lange dag te doen.

De B500 was tot enkele jaren geleden een 2 baans circuit. Met name door het natuurpark. Goed aan de snelheidslimieten houden bij de kruisingen etc (70 zones), daarbuiten met gezond verstand heerlijk doorrijden.
Inmiddels is dit verpest en zijn er meer snelheids limieten en controles. Maar het blijft een leuke weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er laatst geweest via Eifel, Frankfurt en dan zuidelijk richting het Zwarte Woud.

Terug via de Vogezen.

Het Zwarte Woud zelf is mooi maar de weg terug door de Vogezen misschien nog wel beter.

Freiburg moet je ook zeker niet overslaan.

20221113_131403.jpg

^ Vogezen

20221113_111425.jpg

^ Gran Ballon

20221112_161558.jpg

^ schwarzwaldhochstraße

Alvast veel plezier.
 
Bedankt mannen, ik ga alles even met de routeplanner naast elkaar zetten en dan kijken wat er uit komt
 
Ik was in 1994 voor het eerst in Schwarzwald en sindsdien kom ik er iedere jaar wel een keer.
Soms voor een minivakantie en soms op de heen- of terugreis van een grotere bergvakantie.
Wij verblijven dan eigenlijk altijd in Zuid Schwarzwald omdat wij hier het rijden het leukste vinden.
Schwarzwald heeft schitterende stuurwegen, vaak nog mooier om te rijden dan in het hooggebergte.
Op de hoge bergen zijn de uitzichten weer grandioos. Daarom rijden we ieder jaar in Schwarzwald en in de hoge bergen :)

Wij rijden meestal autosnelweg ( ongeveer 4 uur ) en net voor Baden Baden gaan wij van de autosnelweg af om vervolgens nog eens 250 km helemaal binnendoor te rijden over allerlei kleine weggetjes.

Vroeger was de B500 echt leuk om flink door te rijden. Tegenwoordig is de maximum snelheid hier veelal 70 km/u.
Vroeger mocht je hier 100 km/u. Wij reden hier vaak nog een stukje harder en dan is die B500 best wel heel erg leuk.

Tegenwoordig is het erg druk op de grotere doorgaande wegen (B500, B462, B294 enz.) en er is ook zeer veel controle op snelheid.
Daarom vinden wij het tegenwoordig leuker om de kleinere wegen te rijden.

TomTom heeft kronkelwegen als keuze in het menu en hierdoor rijd je vaak de mooiste wegen.
Gewoon een locatie uitzoeken waar je wilt rijden of overnachten en rijden maar.

Je zou in 1 dag naar Todtmoos / Todtnau kunnen rijden. Daarna 2 mooie dagtochten in Zuid Schwarzwald en dan weer in 1 dag naar huis.
Waar je ook voor kiest het is daar altijd leuk. Succes en veel plezier.
 
Hou ook de site bvdm.de/Streckensperrungen erbij. Dan kom iets minder voor verrassingen te staan
 
Allemaal prima tips hierboven.

Als je er "snel" wilt komen vannuit NL dan kan je proberen om de "mooie" snelwegen te zoeken...bv
Maastricht - (eerste richting Luik) - Verviers - St Vith - Trier - Karlsruhe, en dan bij Baden van de snelweg af...

Maar er zijn Vele Mooie Routes die kant op.
Veel Plezier.
 
Zo hier ook de routes ingepland voor Vogezen en het Zwarte woud.
In 2019 ook hier geweest alleen door mist niet veel gezien bij de ballon.
Prachtige omgeving in zwarte woud gaf de doorslag om het nog maar een keer te proberen.
Nog een tip de Eschkopfturm is een klim toren waar je ( als het niet mistig is ) een prachtig uitzicht heb.
De route is even door het bos ( makkelijk te doen met de motor ) :] , echt fantastisch. Benieuwd of er nog meer bezienswaardigheden zijn bij de Ballon en omstreken.
@Rec mogelijk komen we elkaar wel tegen routes lijken wel veel op elkaar:W

Schermafbeelding 2023-02-03 201353.png
 
Allemaal prima tips hierboven.

Als je er "snel" wilt komen vannuit NL dan kan je proberen om de "mooie" snelwegen te zoeken...bv
Maastricht - (eerste richting Luik) - Verviers - St Vith - Trier - Karlsruhe, en dan bij Baden van de snelweg af...

Maar er zijn Vele Mooie Routes die kant op.
Veel Plezier.
Klinkt allemaal erg goed ,maar hoe zit het met politiecontroles? Het lijkt mij erg leuk,rijden door het zwarte woud met de motor,maar mijn Ducati maakt nogal wat herrie, is dat een probleem op die routes?
 
Klinkt allemaal erg goed ,maar hoe zit het met politiecontroles? Het lijkt mij erg leuk,rijden door het zwarte woud met de motor,maar mijn Ducati maakt nogal wat herrie, is dat een probleem op die routes?
Zou het niet doen tenzij die uitlaat een e-keur heeft
 
Mijn ervaring is dat het allemaal wel mee valt.
Zie genoeg harleys rijden die meer geluid maken dan de gemiddelde motor.
Mijn vorige motor was een SV 1000 SZ met hele mooie ( illegale uitlaten O-) ) heb nooit last gehad.
Wel voor de zekerheid je Db killers meenemen voor het geval dat8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan