Royal Enfield Hunter 350

Jansovic

50+, too old to die young
9 dec 2009
6.073
1.959
De wereld
Gelukkig, Royal Enfield is zo wijs geweest om naast de Classic en de Meteor nu de Hunter uit te brengen. Hetzelfde blokje, maar nu wat sportiever ( lees: voetsteunen op de juiste plek en een “kekke” uitlaat). Het is respectievelijk 14 en 10 kg lichter dan de andere twee.
De eerste plaatjes:
1A73C61F-2A32-41EF-963F-8B728F72D3F4.jpeg
de uitvoering met spaakwielen is de retro en gietwielen de metro.
5579CEF4-FD39-4893-93C6-31A95662AEDC.jpeg

83B3BC83-745F-46F7-8C8D-DCAA9B3B9066.jpeg


Visor down heeft weer een leuke revieuw geschreven vanuit Bangkok.Klik

specs:
Engine & Drivetrain
Capacity349cc
Engine typeSingle cylinder, 4 stroke
Fuel supplyElectronic Fuel Injection
Cam driveSOHC
CoolingAir/Oil cooled
Bore75mm
Stroke85.8mm
Compression ratio9.5:1
Valves2
Power20.2bhp
Max power RPM6100rpm
Torque27Nm / 19.9lb-ft
Max torque RPM4000rpm
Max speed114 Km/h / 70mph
Redine7000rpm
Fuel economy36.2KMpL / 85MPG
Theoretical range290-miles
Clutch typeWet multiplate
Gears5
Primary driveratio 2.313
1st Gear ratio2.615
2nd Gear ratio1.706
3rd Gear ratio1.3
4th Gear ratio1.04
5th Gear ratio0.875
Final drive ratio2.8
Electrical system
Charging system voltage12V
Battery8.0Ah lead acid
Chassis
Wet weight181kg
Gross vehicle weight360kg
Fuel capacity13-litres
Seat height800mm
Ground clearance150.5mm
Rake25 degrees full droop
Trail96.4mm @ full droop
Steering Lock(deg) 43
Wheelbase1,370mm
Tyre frontAlloy wheel- 110/70-17 54P (tubeless tyre)
Tyre, rearAlloy Wheel - 140/70 – 17 66P (tubeless tyre)
FrameTwin Downtube Spine Frame
Suspension frontTelescopic, 41mm forks
Travel front130mm
Suspension rearTwin tube Emulsion shock absorbers with 6-step adjustable preload
Travel rear102mm
Brakes front300mm disc with twin piston foating caliper
Brakes rear270mm disc, single piston floating caliper
ABS typeDual Channel
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen marketing man maar zie niet zo goed wat de toegevoegde waarde is van dit model...? Waarom zou je dit kiezen ipv de classic, de meteor of de 650 twins?

Het ziet mij er oneerbiedig gezegd uit als een "budget triumph" en daar zijn de 650 twins toch al voor? (Zelf een conti gt650)
 
Ik ben geen marketing man maar zie niet zo goed wat de toegevoegde waarde is van dit model...? Waarom zou je dit kiezen ipv de classic, de meteor of de 650 twins?

Het ziet mij er oneerbiedig gezegd uit als een "budget triumph" en daar zijn de 650 twins toch al voor? (Zelf een conti gt650)
Net stuart gekeken op youtube en ik snap hem nu meer 👍🙂

 
Erg mooi deze Hunter en zo heeft Royal Enfield er weer een prijspakker bij in z'n Gamma.

Motormaat heeft vorig jaar de Meteor aangeschaft en zijn vrouw de Himalyan een paar maanden terug.

Wat me wel een beetje tegenstaat zijn de service-intervals. 1e beurt bij 500, die €225 kost en dan om de 5000 km.

Ter vergelijking met m'n brandnieuwe Guzzi 850. 1e beurt bij 1500 a €201 en dan pas om de 10000km.

Is ook nog eens een 2-cilinder en ook hier moeten de kleppen gecontroleerd/ gesteld worden. Das bij een Guzzi wel vrij gemakkelijk bijkomen natuurlijk 😌
 
Erg mooi deze Hunter en zo heeft Royal Enfield er weer een prijspakker bij in z'n Gamma.

Motormaat heeft vorig jaar de Meteor aangeschaft en zijn vrouw de Himalyan een paar maanden terug.

Wat me wel een beetje tegenstaat zijn de service-intervals. 1e beurt bij 500, die €225 kost en dan om de 5000 km.

Ter vergelijking met m'n brandnieuwe Guzzi 850. 1e beurt bij 1500 a €201 en dan pas om de 10000km.

Is ook nog eens een 2-cilinder en ook hier moeten de kleppen gecontroleerd/ gesteld worden. Das bij een Guzzi wel vrij gemakkelijk bijkomen natuurlijk 😌

Voor de 350's is het elke 10.000 km olie en klepspeling. 500km eerste keer klopt wel, maar waar die 5000 km vandaan komt? Of is dat voor de Himalayan? Die heb ik wel een keertje kort gereden, maar nooit een uitgespreid stuk over geschreven.
Maar het is idd wel heel wat anders dan bijv. Kawasaki, waar je bijv bij de Z400 pas bij 42.000 km de klepcontrole mag laten uitvoeren. Ik denk alleen wel dat het allemal eenvoudiger is op de Royal Enfields en dat heeft ook wel weer z'n charme.
 
waar die 5000 km vandaan komt?
Iig bij de Himalyan volgens eigenaresse.
Na ff googlen op service-intervals RE Meteor zie ik, dan weer een schema waar 5000km (mls 3000), aangegeven wordt, dan weer een filmpje op yt waar gezegd wordt dat dat een tussencheck is en dat olie/filter verversen en klepspelingcontrole om de 10000km moet plaatsvinden.
 
Hier een linkje naar een owners manual voor de 350 Meteor. Klikkerdeklik
Op pagina 152 een schema voor onderhoud. De 5000 km lijkt op een “kleine beurt” = inspectie, afstellen, schoonmaken en invetten. Een leuk klusje voor de stagiair!
 
Laatst bewerkt:
Het is bij 5000 km inspect, bij 10000 km replace voor de olie. Wat dan het verschil is mag Joost weten.
Het lijkt me ook niet dat je per 5000 km checkt of het oliepeil nog correct is, want dan ben je vrij laat als er iets niet goed is. :o

Voor de Himalayan zie ik idd wel dus hetzelfde als bovenstaande, maar dan de kleppen ook elke 5k ipv 10k.
Ik zou dan 2x bij elke 5000 km kijken of ze moeten worden afgesteld en zo niet, dan de interval naar 10k zetten en kijken of je dat nog weer verder kan verruimen.
 

Typisch Indiase test op een van de weinige driebaans snelwegen (Delhi) tussen de classic 350, hunter 350 en Meteor 350. Mijn Hindi is wat roestig, maar ze hebben lol. En met al die goden daar is er vast wel eentje die hen heeft beschermd!
 
Nou, onze motorfreaks hebben de Hunter (HNTR) getest en er een plasje over gedaan ( een beetje eikelen over het gewicht, koppeling, geluid, merk banden en de topsnelheid ), maar missie geslaagd, aldus Ed Smits.
Klikt u hier maar…
 
Laatst bewerkt:
Dat het blok het boven de 80 km/u niet meer zo leuk vindt, daar ben ik het niet mee eens. Althans, ik heb deze dan niet gereden ,maar wel de Classic en Meteor. Dat blok doet de topsnelheid ook nog met 2 vingers in de neus. Overdags kan je dus prima meekomen op de snelweg, maar je moet wel rekening houden met de topsnelheid. Maar als je die aanraakt, is het toerental nog vrij laag. Anyway, dit ding is ook meer voor in en om de stad, maar snelweg hoef je niet te vermijden. Maar dat ze 'm dan voor 18-35 jarigen willen inzetten... ik denk dat de meesten van die leeftijden dan toch liever op een 390 Duke stappen. O-)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan