Royal Enfield Interceptor/Continental GT 650

Ben sinds april de eigenaar van een interceptor, en ik wordt bij elke rit weer blij.
Aanvankelijk twijfelde ik of de 47pk genoeg zou zijn voor mij, maar vanaf het moment dat ik wegrij denk ik niet eens aan het vermogen. Hij voelt een stuk krachtiger aan, trekt al bij relatief lage toeren ( vanaf 2600rpm)….lekker.
De Pirelli‘s zijn lekkere bandjes, volgende set wordt weer Pirelli iig.
Hoi, Ik zag jouw bericht hier op dit fprum en vroeg me af hoe de RE je nu nog bevalt (of niet) Hoeveel km's heb je nu inmiddels op de teller gezet? Ik ben aan het overwegen om later dit jaar een Interceptor 650 aan te schaffen (ik rij nu een Honda 600 CBF). Ik zou geen moeite hebben met minder PK / Nm, het gaat er mij om dat ik af en toe lekker een ritje kan maken op een betrouwbare motor. Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen met dit merk / model?
 
Ik ben inmiddels ook al om en zou ook een Interceptor 650 willen kopen.
Nu heb ik nog een GPZ900r (restauratie, maar zeer mooi) en een Triumph Trophy 1200 staan.
De Triumph rijdt prima maar is saai, geef mij toch maar de GPZ900r of zo'n Royal Enfield.

We twijfelen nog even verder, ook over de evt. kleur. Oranje is erg mooi maar zwart/rood (onder) ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Er is nu ook een Meteor 650

Zou het geen goed idee zijn om de verschillende (moderne) enfield topics samen te voegen? Ze zijn allemaal niet echt druk bezocht en er komt wat overlap her en der nu misschien

1667907062755.png
 
Ik vind de Super Meteor zeker een geslaagd model, maar ik zou zelf niet snel een cruiser kopen. De Interceptor en vooral de Continental GT spreken me meer aan. De RE eenpitters vind ik ook mooi om te zien en lijken me leuk als tweede motor maar hebben me net iets te weinig vermogen om als enige motor te rijden.
Wat mij betreft doet RE het goed met de styling van hun motoren, zowel de classics als de modernere modellen zien er prima uit.
 
Ik had jaren geleden al besloten dat 900cc toch echt wel het minimale voor mij zou zijn.
Als uitzondering heb ik nog twee Honda Dominators/NX650's gehad, die waren ook leuk.
Nu ik dichter bij het werk ben gaan wonen rijdt ik nog zelden op de motor, het is vaak teveel moeite
om voor 4,5km de motor uit de garage te halen en alle kleding en dergelijke aan te trekken.

Zo'n Interceptor is dan wel heel leuk, simpel, licht, en die zou ik dan toch wat eerder meenemen voor de fun.
Toevallig wonen we nu ook in zo'n heel leuk klein dorpje aan de Maas, in het niet gelovige gebied (godzijdank) en
dan krijg je toch een iets andere keuze. Daarom staat mijn Triumph Trophy 1200 nu te koop, de Dominator is al verkocht
en dan is er alleen nog de GPZ900r over (in therapie/restauratie). Ben al bijna zover dat ik zeker weet dat er een
Interceptor 650 moet komen. De Continental is wat mooier maar de zithouding is voor mij niet ideaal.
De moeilijkste beslissing is de kleur. Ik neig nu naar Baker street.
 
Ik had jaren geleden al besloten dat 900cc toch echt wel het minimale voor mij zou zijn.
Als uitzondering heb ik nog twee Honda Dominators/NX650's gehad, die waren ook leuk.
Nu ik dichter bij het werk ben gaan wonen rijdt ik nog zelden op de motor, het is vaak teveel moeite
om voor 4,5km de motor uit de garage te halen en alle kleding en dergelijke aan te trekken.

Zo'n Interceptor is dan wel heel leuk, simpel, licht, en die zou ik dan toch wat eerder meenemen voor de fun.
Toevallig wonen we nu ook in zo'n heel leuk klein dorpje aan de Maas, in het niet gelovige gebied (godzijdank) en
dan krijg je toch een iets andere keuze. Daarom staat mijn Triumph Trophy 1200 nu te koop, de Dominator is al verkocht
en dan is er alleen nog de GPZ900r over (in therapie/restauratie). Ben al bijna zover dat ik zeker weet dat er een
Interceptor 650 moet komen. De Continental is wat mooier maar de zithouding is voor mij niet ideaal.
De moeilijkste beslissing is de kleur. Ik neig nu naar Baker street.
zeker eens proef gaan rijden, de zithouding van de continental gt valt erg mee hoor! Maar de interceptor is zeker ook mooi. en anders heb je de tank zo gewisseld bijvoorbeeld
 
Dat dacht ik ook, tank verwisselen als de kleur niet bevalt.
Het "probleem" bij de Continental is dat de voetsteunen ook verder naar achteren zitten en er zit een ander stuur op.
 
Sinds twee weken heb ik een GT, prachtig ding! (vind ik zelf 😉).
Ik heb proef gereden op de Interceptor en op de GT, omdat ik de GT (nog) mooier vond had die mijn voorkeur maar ik wilde wel zeker weten dat hij goed zat. Na 500 meter wist ik het al 😁

De GT voelde voor mij wat "meer motor" dan de Interceptor, ik ben 1.70m. Je zit wat meer in de motor, bij de Interceptor zit je er meer "bovenop". Kwestie van smaak zoals zo vaak.

Mocht het qua afstand voor je te doen zijn kun je een keer bij Van Doorn in Ammerzoden gaan kijken. Leuke zaak en heeft ook een mooie gebruikte Interceptor Baker Street staan.

IMG_20221116_145949346.jpg
 
Leuk sfeerplaatje zo, met die oude benzinepomp!

Ik heb nu mijn Interceptor ingeruild voor iets heel anders en ik moet zeggen dat ik achteraf spijt heb gehad dat ik indertijd geen Continental GT heb genomen. Stuurt zonder meer beter dan de Interceptor en is met dat korte kontje natuurlijk supergaaf qua looks.
 
Wat heb je in de plaats van de RE gekocht als ik vragen mag? Weer een retro?
Was er iets dat je minder goed beviel aan de Interceptor?

(En Magic Frankie, die naam ken ik van een bluesgitarist... paar keer gezien in de 80's 🙂)
 
Laat ik vooropstellen dat ik meestal na drie jaar wel weer genoeg heb van een motor, hoewel ik erg weinig rijd.
En verder ben ik zeer breed geïnteresseerd, dus ik heb van alles gehad, van lichte off the road, tot 1000cc supersporter.

Ik ben in 2019 op de beurs in Utrecht verliefd geworden op de RE en vanaf juli 2019 heb ik er heerlijk mee rondgereden.
Afgelopen zomer heb ik voor mijn doen een behoorlijke rit gemaakt, weekendje Dld (1000km) en dat vond ik enorm leuk, maar ik merkte dat de RE in mijn optiek daar niet zo geschikt voor is, met name qua veer- en zitcomfort.

Kort daarop liep ik tegen een in mijn ogen oogverblindend mooie en betaalbare Allroad aan, de Moto Morini X-cape 650. En die gaat het dus nu worden, rood/zwart in de Goldwheel Edition.

(mijn nickname komt inderdaad van hem)
 
Da's een stoer ding, maar idd wel heeeeel wat anders als een Interceptor 😁

Voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op de GT. Als die net zo lang blijft als z'n voorloper (een SRX-6) heb ik hem (minstens) tot mijn 96e 😳😂
 
Gisteren begin gemaakt met kleppen stellen en vandaag afgemaakt. Nog even olie + filter vervangen als die morgen binnen komen en dan zit de 10k beurt er op. Eerste die ik zelf doe aan deze motor en echt fijn om overal lekker bij te kunnen.
Alleen ruimte boven kleppendeksel had ruimer moeten zijn
 
Mocht het qua afstand voor je te doen zijn kun je een keer bij Van Doorn in Ammerzoden gaan kijken. Leuke zaak en heeft ook een mooie gebruikte Interceptor Baker Street staan.

Toevallig woon ik daar heel dicht bij, letterlijk aan de andere kant van de Maas.
Ik woon daar nog niet zo lang, en sinds kort kwam ik er toevallig achter via het Triumph forum dat een Royal Enfield best interessant was.
Als je uit de buurt van Eindhoven komt dan ken je genoeg motorzaken maar niet in Ammerzoden...
Toevallig zag ik daar laatst ook een standbeeld van Boet van Dulmen, die zal daar waarschijnlijk ook geboren zijn.

Inmiddels ben ik al twee keer bij Van Dooren geweest, één keer om gewoon even te kijken en de tweede keer heb ik er een nieuwe jas gekocht.
Mijn oude en zoveelste jas was inmiddels weer versleten.

Helaas was het beide keren vrij laat waardoor ik zelf geen zin meer had om snel even een rondje proef te rijden, dat komt binnenkort wel.
Dan zal ik ze als het kan allebei even testen, de Continental vindt ik in principe wat mooier en minder soft.

PS, een prachtige GT trouwens, heel mooi zo'n rode.
 
Thanks, hij bevalt ook uitstekend.
En in Ammerzoden gekocht 🙂
(Na een proefritje op een Interceptor en op een GT).
 
Zo te horen best wat 650 rijders hier uit het zuiden :)
Misschien leuk om eens een rit ofzo te plannen?
 
Lijkt me leuk om een tochtje met een paar gelijkgestemden te doen.
Maar veel zal ik de komende tijd niet rijden vermoed ik, misschien af en toe een ritje als het weer bovengemiddeld goed is (in elk geval droog en pekelvrije wegen).

Momenteel zit ik nog in de inrijperiode richting eerste oliewissel dus het gaat er allemaal vrij rustig aan toe 🙃
 
Dat vond ik trouwens wel apart; dat er bij aflevering inrijolie inzit die je dan na 500 km moet wisselen voor normale olie. Ik geloof dat ik dat wel heel ouderwetsch vind.

Na aflevering op vrijdag kon ik de week erop weer terug....Drachten<->Loenen bij Apeldoorn.
 
Zou het echt andere olie zijn? Of gewoon de standaard olie die je sneller moet verversen vanwege het inloopproces waarbij toch iets meer slijtage plaatsvindt dan bij een ingelopen motor.
Dat vind ik op zich niet onlogisch klinken.

Tot nu toe hou ik de toerentallen beperkt. Af en toe mag hij kortstondig tot zo'n 4.500 rpm 🙂
Snelheden tot rond de 80km/h en dan probeer ik een beetje af te wisselen, niet langdurig dezelfde snelheid.
Misschien overdreven, misschien niet maar zo voelt het wel goed voor mij.
 
Ik snap je redenering, maar volgens mij doet geen enkele andere fabrikant dat. Bovendien is die inrij olie dunner.

Goed dat je hem zo netjes inrijdt. Zal ie op den duur mooier van blijven lopen. Mij is trouwens geadviseerd eur 98 te tanken. Ik weet niet of je veel rijdt, maar ik tankte dat wel altijd.
 
Ik snap je redenering, maar volgens mij doet geen enkele andere fabrikant dat. Bovendien is die inrij olie dunner.

Goed dat je hem zo netjes inrijdt. Zal ie op den duur mooier van blijven lopen. Mij is trouwens geadviseerd eur 98 te tanken. Ik weet niet of je veel rijdt, maar ik tankte dat wel altijd.
Ik heb onlangs een BMW G 310 Gs gekocht en daar moest ik ook de "inrijolie" laten verwisselen. Na 1000 km overigens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan