Royal Enfield Interceptor/Continental GT 650

De bedoeling was dat de Enfield zo lang mogelijk brandschoon zou blijven, maar ik kon me vandaag niet inhouden dus ben toch een ritje gaan maken 🙂

De eerstvolgende km's zullen naar de dealer zijn voor de 500km oliewissel. Normaliter zou ik dat zelf doen, maar ja, garantie vereist dat de dealer alle sleutelwerk doet.

De ergste viezigheid is er inmiddels alweer vanaf:
IMG_20221221_143514790_HDR.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20221221_143521995_HDR.jpg
    IMG_20221221_143521995_HDR.jpg
    185,5 KB · Weergaven: 47
Ben erg benieuwd hoe de zithouding van de Interceptor en de GT bevallen.
Vindt het schitterende fietsen met een voorkeur voor de GT qua uitstraling. Ik rij nu een Suzuki GS 650 GT van 1983 welke is omgebouwd naar Caferacer. Fijne motor met 78 Pk. alleen voor een wat langere rit niet erg geschikt i.v.m. de zithouding. Na 80 Km, wil ik er echt wel even af. niet echt geschikt dus voor de wat langere ritten. Vandaar mijn nieuwschierigheid naar de zithouding van de Interceptor en de GT. En wat is het verbruik van deze fietsen? B.v.d.
 
De zithouding op een GT is duidelijk sportiever maar niet te vergelijken met een supersporter. De Interceptor zit ronduit comfortabel rechtop.

Het verbruik? Een lachertje, mij Interceptor reed 1 op 25.
 
Hier ook 1 op 25 tot 1 op 30
Heb zelf de continental gt. Met 1m98 is het comfortabel/sportief qua zithouding. Voorover maar niet extreem.
 
Dank jullie wel voor de reaktie,s.
Misschien toch maar eens een proefrit gaan maken op een GT.
Ben heel benieuwd naar de zithouding, ben zelf 1.85 en als ik dan lees dat de zithouding voor iemand van 1.98 nog comfortabel is, moet het voor mij zeker te doen zijn. Zou graag wat langere toerritten gaan maken, maar ben nog te veel verknocht aan het caferacer virus. Wellicht is de GT dan een leuke tussen stap.
 
Ook mijn GT verbruikt ongeveer 1:25 :)
Dat lijkt dus redelijk standaard. Zithouding is voor mijn 1.70m prettig/licht sportief. Ik leun wel iets op mijn handen maar zeker niet extreem.

Ik denk wel dat het nog mee kan spelen hoe oud je bent cq je fysieke gesteldheid is of je dat als tamelijk comfortabel of niet ervaart. Hiervoor heb ik lang een SRX-6 gereden en die zat vergelijkbaar sportief. Daar heb ik ritten tot 600km op een dag over binnenwegen mee gereden en dat ging toen prima. Ik denk dat ik dat nu niet meer zo makkelijk zou doen, dan liever een wat rechterop houding.

Ik vond de GT wel voelen als "meer motor" dan de Interceptor tijdens de proerit, vreemd want afgezien van de zithouding zijn ze identiek en dus ook even groot...

Vandaag weer even uitgelaten, ik vind hem er niet alleen klassiek uitzien maar hij biedt ook "klassiek" rijplezier. Lekkere tweepittersound bij gas afsluiten en geven, heerlijk om zo lekker vlot een bochtje uit te accelereren en dan hoeft het helemaal niet keihard te gaan.
Daar zijn andere motoren genoeg voor
 
Dank jullie wel voor de reaktie,s.
Misschien toch maar eens een proefrit gaan maken op een GT.
Ben heel benieuwd naar de zithouding, ben zelf 1.85 en als ik dan lees dat de zithouding voor iemand van 1.98 nog comfortabel is, moet het voor mij zeker te doen zijn. Zou graag wat langere toerritten gaan maken, maar ben nog te veel verknocht aan het caferacer virus. Wellicht is de GT dan een leuke tussen stap.
Als je echt langere ritten maakt is het zadel wel een punt, die zou ik dan upgraden. Er is een standaard premium versie met rode stiksels en er is er een die wat dikker is. De houding is comfortabel bedoelde ik, maar ik heb wel een houten reet na dagtoeren 🙂
 
Dank je wel. Ik moet gewoon een keer gaan proefrijden om het te beleven denk ik. V.w.b. wat je zegt over na een dag toeren een houten reet. Wat is voor jou een dag toeren. Voor de 1 is dat 150 km. en voor de ander 300 of meer.
Ik heb op mijn motor na 80Km aan 1 stuk ook een houten reet, tintelende vingers en last van m,n rug. Vandaar dat ik graag toch een iets betere zithouding zoek, maar graag nog wel de cafe racer look wil houden. Vandaar mijn interesse voor de GT. heb ook eventueel interesse in de Kawasaki Z 900 RS Cafe, maar is toch ook weer een totaal andere fiets.
 
Dank je wel. Ik moet gewoon een keer gaan proefrijden om het te beleven denk ik. V.w.b. wat je zegt over na een dag toeren een houten reet. Wat is voor jou een dag toeren. Voor de 1 is dat 150 km. en voor de ander 300 of meer.
Ik heb op mijn motor na 80Km aan 1 stuk ook een houten reet, tintelende vingers en last van m,n rug. Vandaar dat ik graag toch een iets betere zithouding zoek, maar graag nog wel de cafe racer look wil houden. Vandaar mijn interesse voor de GT. heb ook eventueel interesse in de Kawasaki Z 900 RS Cafe, maar is toch ook weer een totaal andere fiets.
Ronde luxemburg en daarna terugrijden naar w brabant bijvoorbeeld. zou het terug moeten zoeken hoeveel km het was, maar om een indicatie te geven. Zadel naar de wat betere versie wijzigen is rond de 100 150 euro dus niet zon ramp om te verbeteren als dat nodig is hoor.
 
Is die soloseat altijd de "betere" versie in vergelijking met de standaard duo zit? Ik heb ze beide, maar de duozit gaat er alleen op als ik bagage of iemand achterop mee wil nemen.
Gisteren 125km gereden met het solozadel erop. Misschien scheelt het ook nog hoe zwaar je bent hoe je het zadel ervaart, ik ben vrij licht (70kg). In elk geval nog geen behoefte gevoeld om er iets aan te veranderen.
 
Vandaag is de "inrijolie" ververst, bij een ruime 600km. Meteen een paar net iets dikkere grips gemonteerd, icm het wat voorover leunen vond ik de originele wat hard/dun.
Hij rijdt erg lekker, was het maar vast voorjaar...

Foto is nog van het eerste ritje half november. Het lange achterspatbord is er ondertussen vanaf :)
IMG_20221113_095755713.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, bij aanschaf heb ik het eenpersoons zadel en het flyscreen erbij gekocht. En meteen betere banden erop laten leggen, misschien zijn die Ceats niet echt slecht maar gevoelsmatig had ik toch liever een vertrouwd merk. Liggen nu Michelin Road Classic op.
Voorlopig maar eens zo laten en wat leuke ritjes maken :)
 
Gelijk heb je, Je komt in de loop van de tijd er vanzelf achter of je, en wat je eventueel zou willen veranderen.
 
Inmiddels nog wel wat veranderd, een paar andere schokbrekers. Demping instelbaar en hopelijk een verbetering tov de originele die voor mijn gewicht vrij stug waren.

Shock Factory 2Win dempers, van een Brit die ze in Frankrijk produceert. Ben nog wat zoekende naar de voor mij beste instellingen.
Heb ook YSS bekeken maar het feit dat deze dempers in de EU gemaakt worden door een klein bedrijf vond ik wel een pré. Waarschijnlijk zouden de YSS (in een vergelijkbare prijsklasse) ook prima zijn geweest.

Ik ben nu wel die goudkleurige piggybacks kwijt 😁 Dat vond ik eerst een beetje jammer, maar irl staan deze ook echt mooi.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230226-174702.png
    Screenshot_20230226-174702.png
    661,7 KB · Weergaven: 60
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Interceptor. Ik had al veel positieve tests gelezen en gezien op Youtube en nu dus zelf even testen. Ik snap al die positieve verhalen, wat een leuke fiets is dit! Super simpel en hij gaat gewoon, ik was bijna terug op mijn brommer (Yamaha FS1 met zo'n zelfde stuur). Zeker op de binnenwegen kan het eigenlijk nauwelijks beter.
Ik ben nog niet overtuigd van de zitpositie. Met mijn lengte (> 1,90) denk ik dat de voetsteunen iets moeten zakken. Het zadel lijkt vrij stevig, maar het Continental zadel zou beter zijn voor langere ritten? Mogelijkheden genoeg om dat goed te krijgen (en moet ik op vrijwel elke andere motor ook doen).
Volop wind op de borst, maar geen turbulentie op de helm, een verademing.

Tas achterop en een B&B tour door Engeland, ik zie het helemaal zitten. Nog even het budget rondmaken 8-)
 
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Interceptor. Ik had al veel positieve tests gelezen en gezien op Youtube en nu dus zelf even testen. Ik snap al die positieve verhalen, wat een leuke fiets is dit! Super simpel en hij gaat gewoon, ik was bijna terug op mijn brommer (Yamaha FS1 met zo'n zelfde stuur). Zeker op de binnenwegen kan het eigenlijk nauwelijks beter.
Ik ben nog niet overtuigd van de zitpositie. Met mijn lengte (> 1,90) denk ik dat de voetsteunen iets moeten zakken. Het zadel lijkt vrij stevig, maar het Continental zadel zou beter zijn voor langere ritten? Mogelijkheden genoeg om dat goed te krijgen (en moet ik op vrijwel elke andere motor ook doen).
Volop wind op de borst, maar geen turbulentie op de helm, een verademing.

Tas achterop en een B&B tour door Engeland, ik zie het helemaal zitten. Nog even het budget rondmaken 8-)
Hier 2mtr en ook komend van een fs1 😎
Kom net terug vanuit luxemburg en gaat perfect. Wel nu het "premium touring" continental gt zadel, dat is wat beter als de standaard (hoewel dat ook goed ging vorig jaar maar wat eerder een houten reet)
 
Prachtig ding maar ik (1,95) vind hem (interceptor) toch wat klein en vermogen is laag. Is er al meer bekend over een 830cc Enfield of blijft het bij geruchten?
 
Prachtig ding maar ik (1,95) vind hem (interceptor) toch wat klein en vermogen is laag. Is er al meer bekend over een 830cc Enfield of blijft het bij geruchten?
Er is een big bore kit te koop waarmee de cilinderinhoud stijgt naar 865 cc. Het vermogen stijgt van 40 pk aan het achterwiel naar 64 pk, aan de krukas zou dat dan 75 pk zijn.
Nu ben ik van een Tenere 660 naar een Tenere 700 gegaan met ongeveer dezelfde vermogensstijging, natuurlijk merk je dat, maar heel erg nodig is het niet. Kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Ik ben met je eens dat de motor klein is, maar dat idee heb ik bij vrijwel alle motoren. Vaak lijken ze nog wel indrukwekkend, totdat ik er op ga zitten. Dan blijkt ineens de afstand tussen bovenkant zadel en voetsteunen helemaal niet zo groot, en al helemaal niet zo ruim als sommige motortesten me doen geloven. Waarschijnlijk zijn de meeste journalisten niet langer dan 180 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Nee klopt dat probleem ken ik. Ben begonnen op een TDM en daarna overgestapt op een Tracer 900. Nou hoeft ie niet per se zoveel vermogen te hebben (115), maar 47pk is dan een te grote stap :D. En idd ben nu verwend met een ruime hoge zit. Het is ook een beetje dromen, ben nog niet echt toe aan iets nieuws maar een tweecilinder trekt toch wel weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan