Royal Enfield Meteor 350

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Ik ben iets kleiner (1,88 en 95kg), en wilde ook een proefrit maken op een Meteor.. Echter werd me dat gelijk al afgeraden (zeker omdat ik nu een 1100cc vtwin rijd), en boden me aan om op een 650 Interceptor te rijden. Dat is op zich een hele leuke (en hele mooie) motor, maar was qua zitpositie niet aan mij besteed. Het reed wel heel erg fijn, en was positief verrast eigenlijk over de afwerking en rijeigenschappen voor zo'n relatief goedkope motor! (had ik al gezegd dat het echt een mooie motor is :p )
Ik zou hoe dan ook een proefrit gemaakt hebben.
Motor is niet te vergelijken met een 1100 cc motor natuurlijk. Maar ook daar zit niet veel pk in. Het is maar wat je er zelf mee wilt doen.
Volgend jaar ga ik er mee naar Zweden. Niet over de snelweg. Ze kan het wel maar daar is ze gewoon niet voor.
Er is sprake van een Meteor met 650cc blok. Verwacht aan einde van het jaar. Zal wel even duurder zijn dan de 350.
Bij Axel bike shop kan je de motor huren, dan weet je pas echt of het wat voor je is of niet.
 
Ik zou hoe dan ook een proefrit gemaakt hebben.
Motor is niet te vergelijken met een 1100 cc motor natuurlijk. Maar ook daar zit niet veel pk in. Het is maar wat je er zelf mee wilt doen.
Volgend jaar ga ik er mee naar Zweden. Niet over de snelweg. Ze kan het wel maar daar is ze gewoon niet voor.
Er is sprake van een Meteor met 650cc blok. Verwacht aan einde van het jaar. Zal wel even duurder zijn dan de 350.
Bij Axel bike shop kan je de motor huren, dan weet je pas echt of het wat voor je is of niet.
De Meteor vind ik echt een leuk ding, maar het verschil met mijn huidige cruiser is gewoon te groot
Ik ben 1,86m en 90kg en heb ook proefgereden op de Meteor 350!
Hij zat heerlijk!
Dat geloof ik direct… heb er ook opgezeten, en zat inderdaad meer dan prima..
 
Hallo iedereen.

Mooie gelegenheid voor een hernieuwde kennismaking met het forum.
Ben al even lid, maar mijn laatste deelname is al een tijdje geleden.

Ben Bas en kom uit het noorden van Nederland, vanaf mijn 17/18 jaar, metaalbewerker.
Ben nu 56 dus draai al even mee.
Ooit weer opgestapt (2008) , en wel met een Suzukie Sixteen, 150 cc motorscooter, daarna is er een Jawa 350 model 640 bij gekomen.

En sinds afgelopen vrijdag een Royal Enfield 350 Meteor, een bruine.
Word een beetje vol in de schuur.:X

De Meteor.
Nu bijna 200 km op de teller,moet wat door rijden deze week, volgende week eerste 500km beurt geplant.(wie bedenkt zo iets)
Dus inrijden, veel schakelen, niet te veel toeren laten draaien, en heb nog niet harder dan 70km per uur gereden.
Door mijn eigen stomme schuld belande ik afgelopen vrijdag bij Kampen op de snelweg, was niet de bedoeling, veel bekenden tegen gekomen, toetoet.(Motor komt uit Zwolle)

Eerste impressie, ben blij verrast met, rij eigenschappen en de algehele afwerking van de Meteor.
Las en spuitwerk ziet er goed uit, hier en daar een spettertje, maar heb het bij duurdere motors wel slechter gezien.
En de rest zit ook goed in elkaar.
Het zit goed, wendbaar, en genoeg koppel, remmen doet het ook zat, Het is al gauw beter als je een Jawa gewent bent.

Bewust voor een 350 cc gekozen, op een snelweg heb ik niets te zoeken, laat mij maar wat op de binnen wegen rond ploffen.
Wel voor het eerst een verzekering met winterstop gekozen, de Jawa mag nu letterlijk het vuile werk opknappen.
Ben wel wat een doorrijder, wind en regen geen probleem, bij sneeuw en ijzel trek ik de streep.

Inmiddels via ebay een val beugel besteld, en ben bezig om leren zij tassen een beetje fatsoenlijk op de motor te zetten.
Denk dat ik hiervoor zelf maar een beugel maak.
Hak teen pook is ook nog een dingetje, schoenmaat 47 is wat anders dan een teenslipper.
Kijk het schakelen nog even aan, veel verstelmogelijkheden heb je niet. ( verstelbare link stangetje, en hak er afslijpen?)

Zo al weer een heel verhaal, maar dacht laat me hier maar even kennis maken, weet je dat ik ook mee lees.
Nog geen idee hoe actief ik weer op het forum ga worden, tijd zal het leren.

Met vriendelijke groet.
Bas
 
Hallo Bas, mij lijkt dat elke constructeur dat tegenwoordig doet, eerste nazicht op 500 km. Nieuwe inzichten waarschijnlijk? Ergerlijker vindt ik dat elke 5.000 kilometer een klep controle dient te gebeuren. Nou, mooi niet! Dat doe ik zelf wel en liefst nog om de 20.000 km.
Er circuleren filmpjes op Youtube van mensen die de hak van het schakelpedaal bij de Meteor er af slijpen.
Ik ben ook mijn bagage mogelijkheden aan het uitbreiden. Waarschijnlijk deze week nog resultaat, je zal het zien.
 
Inderdaad zijn er mooiere oplossingen. Maar er moet wel nog iets mee, onder andere een gereedschapset, luchtpomp, regen overal, eten en drinken. Grote, en zeker de brede zijtassen vind ik maar niks, vandaar de zelfbouw.
Het mooiste is de Meteor in originele toestand , dus zonder bagage, duo rugsteun, carterplaat of windscherm. Ik kan in een kleine 5 minuten terug naar de originele, kale Meteor.
 
Sorry vind het net niks. Er zijn mooiere oplossingen.

Dit is inderdaad mooier, maar ik denk dat die van @bertocello praktischer is…
En als ik al zo’n rekje zou toevoegen, is het wel handig als hij dan ook praktisch is.
 
Inderdaad zijn er mooiere oplossingen. Maar er moet wel nog iets mee, onder andere een gereedschapset, luchtpomp, regen overal, eten en drinken. Grote, en zeker de brede zijtassen vind ik maar niks, vandaar de zelfbouw.
Het mooiste is de Meteor in originele toestand , dus zonder bagage, duo rugsteun, carterplaat of windscherm. Ik kan in een kleine 5 minuten terug naar de originele, kale Meteor.
Aha, nu snap ik je. Voor een reis trip zeg ik toppie. Ik dacht dat er zo voor altijd gereden zou worden. Dan is het een leuke oplossing. Is zelfs dat gedeelte voor je zijtasjes een beetje overkill.👍
 
Zie dat er meer mensen met aanpassingen bezig zijn, altijd leuk om te zien.
Ben zelf ook even bezig geweest.

van dit
20220609_172144.jpg


Naar dit
20220611_112200.jpg


En dan weer hier op
20220611_113543.jpg


Geen hak teen meer voor mij.
nog even testrijden en daarna in de lak, en het bronzen busje in het vet.

Ook deze geplaats.
20220610_162934.jpg
 
De valbbeugel uit Duitsland via ebay.
Stevig en netjes afgewerkt.

Verder nog wat zadeltas bevestigingen gemaakt.
Zo licht mogelijk, komen op de vier bouten duo zadel.
Voor 160 lang achter 220 lang, puur om de tassen bij het scherm weg te houden.
Komen verder weinig krachten op

20220611_114425.jpg


Busjes zijn rond 17 met gat .8.2 en 13 breed.
Vallen dus in de gaten van handgrepen achter.
 
Schotc weet niet of je op Facebook zit maar er is een Europese groep voor Meteor en Classic. Zou graag de tekeningen van je veranderingen in de bestanden hebben. Je zal zeker niet de enige zijn die de hak teen wilt veranderen.
 
Kon je er niet aan wennen?
Nee kon er niet aan wennen, na 250 km was ik er klaar mee.
Rij altijd met hoge werkschoenen, met stalen neus, maatje 47, gewoon te weinig ruimte aan de schakel kant.
Zat hierdoor veel te krampachtig, op de motor, plus dat ik gewend ben om de voeten iets scheef op de pedalen te zetten, maakte dit het drama compleet.
Heb bij aanschaf niet proef gereden, dus de eerste 100 km van dealer naar huis was een uitdaging :P
De eerste x schakelen zonder koppeling, had ik binnen 3km al te pakken.
Schotc weet niet of je op Facebook zit maar er is een Europese groep voor Meteor en Classic. Zou graag de tekeningen van je veranderingen in de bestanden hebben. Je zal zeker niet de enige zijn die de hak teen wilt veranderen.
Geen facebook, maar je mag van mij de afbeelding wel gebruiken.
Haal zelf veel info van het Onoficele Royal Enfield Forum.

Ik heb de maatvoering van mijn Jawa over genomen, net 70 km gereden, en de versnelling pook is een blijvertje.
Het handigst is om de lasbus eerst te maken en te lassen, daarna het bronzen busje maken, hoef je over de krimp geen zorgen meer te maken.
En hou het busje breed genoeg, water en vuil is het eerste wat het tegenkomt. (geen geweldige constructie van die Indiërs)
Heb zo het idee dat het wat moet rammelen, dat rond 6 mm linkje ga ik ook aanpassen.

Op de val beugel staat het merkje, Craftride.

Netjes gedaan Schotc! De originele schakelpedaal hou je dan als reserve?
Ja ben niet anders gewend, alles wat origineel is, in een doos, tot het kleinste ringetje :Y

Net 10.5 liter getankt, km teller staat nu op 395 kilometer.(met volle tank op 0 km begonnen)
Zal wel de laatste keer zijn dat deze cijfers voorbij komen, na de 500 km, begin ik met de tweede fase inrijden, wat pittiger dus.
 
20220607_161427 (2).jpg

Ga deze tassen gebruiken, Leer denk jaren 80.(soms handig dat je nooit wat weggooid:X
Even houtje touwtje, nog iets verder naar achteren, en van achteren iets omhoog.
Groot genoeg voor regenkleding, en de inwendige mens, en eventueel wat gereedschap.
 
Vanmiddag naar biker outfit geweest om een Vector MiniMax schijfrem slot te halen. Deze komt met een opberg frame.
Daarna doorgereden naar motorservice Hoofddorp. Dacht dat die dealer was maar is gestopt met Royal Enfield. Doet nog wel onderhoud en verkoop onderdelen. Daar stond ook een black Stellar met op 1 cijfer na het zelfde kenteken beginnende met 03-MR-**, mijne is 02-MR-**. Wilde informatie over een 16T voortandwiel. Denk dat dat voor mij gunstiger is op de vele 60km wegen waar ik op rij. Dan kan ik in zijn 4 blijven rijden. Te bestellen in UK
Ben ondertussen de 1000km voorbij.
En heb zo even het slot frame gemonteerd op het voor mij eerste en handigste plek.
 

Bijlagen

  • 20220615_191259.jpg
    20220615_191259.jpg
    116,4 KB · Weergaven: 29
  • 20220615_193709.jpg
    20220615_193709.jpg
    141 KB · Weergaven: 36
  • 20220615_193733.jpg
    20220615_193733.jpg
    155 KB · Weergaven: 28
  • 20220615_193903.jpg
    20220615_193903.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan