Royal Enfield Meteor 350

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Ben verleden jaar in Schotland geweest met de Meteor en dat was wel te doen door minimaal snelweg gebruik. Zelf vind ik de Meteor lekker rijden tot ongeveer 90 km per uur. 100 tot 110 is mogelijk zonder dat die een krimp geeft maar om er helemaal tot Zweden zo mee te rijden lijkt me niet leuk maar het zal heus wel gaan.
 
Ben verleden jaar in Schotland geweest met de Meteor en dat was wel te doen door minimaal snelweg gebruik. Zelf vind ik de Meteor lekker rijden tot ongeveer 90 km per uur. 100 tot 110 is mogelijk zonder dat die een krimp geeft maar om er helemaal tot Zweden zo mee te rijden lijkt me niet leuk maar het zal heus wel gaan.
Ik ga het gewoon doen. Proef ondervindelijk kom ik er vanzelf wel achter. 3 dagen om er te komen en 3 dagen voor de terugweg. Ik blijf 4 dagen in provincie Göteborg om te kijken hoe het allemaal gaat en daar diverse plekken te bezoeken.
 
Mooi binnendoor rijden en de tijd nemen dan is het mooi rijden.

Mijn beeld van die kant op rijden is ook wat vertekend omdat ik niet de tijd neem om door Duitsland en Denemarken binnendoor te rijden. Probeer altijd dag 1 naar Hirthals te rijden en de volgende ochtend de boot naar Noorwegen te nemen. Ook regent het meestal onderweg die dag.....
 
Nederland en Denemarken wordt grootste gedeelte snelweg. Duitsland alles binnendoor. Normaliter pak ik altijd Kiel-Gothenburg maar prijzen zijn hoog door late planning. Moet ik er wel bij vermelden dat ik nooit een echte toermotor heb gehad dus mijn max is echt 600 op een dag. En dat ga ik met de Meteor ook niet halen. Lichaam wil niet meer. Jammer dat de overtocht naar Noorwegen zo duur is en onvoorspelbaar. Had een leuk alternatief geweest.
We gaan kijken of ik dit oude versleten lichaam in Zweden krijg.😉
 
Hi Timo,ik heb deze route eens met de auto gedaan,is goed te doen,ben wel van de snelwegen afgebleven,was dest wel mooi daar,en je hebt de ruimte.
 
Hi Timo,ik heb deze route eens met de auto gedaan,is goed te doen,ben wel van de snelwegen afgebleven,was dest wel mooi daar,en je hebt de ruimte.
Voorlopig is alles nog onzeker.
Door problemen met lichaam kan ik gewoon niet te lang rijden. En dan is Zweden toch even te ver weg. Denk dat het de ardennen wordt. Dat is te doen in 2 dagen met desnoods een herstel dag er tussen.
 
Voorlopig is alles nog onzeker.
Door problemen met lichaam kan ik gewoon niet te lang rijden. En dan is Zweden toch even te ver weg. Denk dat het de ardennen wordt. Dat is te doen in 2 dagen met desnoods een herstel dag er tussen.
Rustig aan met het (oude) lichaam;), geniet ervan en neem je tijd.
 
Heeft iemand tips om het vibreren van de orginele spiegels te verminderen?
Ik heb in dit bericht beschreven dat ik een voorstander ben van het vervangen van de spiegels. De originele trillen als een gek bij bepaalde snelheden.

Gisteren trouwens een ander akkefietje. De motor begon te zwabberen in de bochten, waarbij ik meteen denk aan te lage bandenspanning. Inderdaad, er zat een schroef in de band. Na stevig oppompen bij een benzinepomp ben ik er nog mee thuis gekomen. Maar nu eerste (laten) repareren.
Toch fijn dat er geen binnenband in zit...
 
Laatst bewerkt:
Beste Royal Enfield rijder.

Zondag 17 september organiseert Royal Enfield de wereldwijd bekende One Ride. Royal Enfield rijders over de hele wereld komen dan samen. En genieten van het ‘pure motorrijden’. En niet te vergeten wordt er bekendheid gecreëerd voor een goed doel.

Wij vragen u om een prachtige route te bedenken richting MotoMondo HQ, te IJsselstein, alwaar een foodtruck voor de inwendige mens klaar zal staan.
Adres, Lorentzlaan 14, 3401 MX IJsselstein. U wordt verwacht van af 13:00 uur.

Na de gezellige samenkomst bij ons in IJsselstein, kunt u nog een mooie rit maken om de dag af te sluiten.

Wij zien u graag in Ijselstein.

Bedankt alvast
-----‐‐-------------------------------------------------------
Gaat er nog iemand uit deze groep die kant op?
 


Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Hij is niet van mij maar van neefje. Hij heeft rond gevraagd en mensen denken dat de accu op z'n eind loopt. Meteor is 2 jaar oud? Heb hem gevraagd of dat normaal is dat het accu lampje knippert voor starten. Is dit bij jullie ook zo? Herken dit niet namelijk. Bij mijn motor gaat accu lampje aan bij contact aan en blijft branden... totdat ie daadwerkelijk start
Vond het vreemd omdat de klok zichzelf ook reset
 
Dat de klok zichzelf reset is een veeg teken dat de stroomtoevoer niet lekker is. Een knipperend laadlampje herken ik ook niet. Ik zou beginnen met de spanning te meten van de onbelaste accu.
Je neefje heeft trouwens goed doorgereden in die twee jaar. Dat ga ik niet halen.
 
IMG-20230922-WA0004.jpg


Net bericht gehad van hem. Accu moest vervangen worden.
Hij had ook al in soort van Meteor eigenaar app groep gevraagd en daar zeiden ze ook al accu vervangen. Hadden blijkbaar meerdere last van dat ie vervangen moest worden na zo'n 2 jaar.:?
Tsja die kilometers ga ik ook niet halen in 2 jaar met dit Nederlandse weer.
Hij woont daarentegen in Brazilië, afstanden zijn vele malen groter, met gemiddeld 30 graden overdag, standaard! Ze zijn altijd blij als het weer eens regent. En het was z'n enige vervoermiddel. Dus dan gaat het wel snel.
 
Lithium-ion accu erin, zijn duur maar gaan zomaar tien jaar mee.Zit nu 5 jaar in mijn scooter en zelfs na maanden stilstand starten met 1 druk op de knop.
 
Lithium-ion accu erin, zijn duur maar gaan zomaar tien jaar mee.Zit nu 5 jaar in mijn scooter en zelfs na maanden stilstand starten met 1 druk op de knop.
In mijn vorige motor ha ik een LiFePO4-accu. Beslist een mooie techniek; in mijn boot maak ik er dankbaar gebruik van. Maar het blijkt dat ze wel gevoelig zijn voor de juiste laadspanning. De laadregelaar van die 30 jaar oude motor leverde kennelijk een te hoge spanning, waardoor de accu er plotseling helemaal mee ophield onder het uitstoten van een forse witte rookwolk. Een loodaccu zou alleen water kwijtraken, wat je weer kunt bijvullen.

Overigens is er bij mijn Meteor na anderhalf jaar niets te merken van achteruitgang van de loodaccu.
 
Bijna 7800 km heb ik tot nu probleemloos gereden. Voor mij had deze motor net zo goed een japanner kunnen zijn, naar kwaliteit en afwerking. Rijgemak is nogal persoonlijk maar ook daarover had ik geen klachten. Toch ga ik hem verkopen. Ik heb namelijk ook nog een scooter (Piaggio Medley 125S). en die is handiger in gebruik, geeft meer bescherming, is zuiniger en goedkoper in onderhoud en heeft maar iets minder vermogen.
'T is wel mooi geweest en de vanzelfsprekende waarde vermindering accepteer ik met de glimlach. Adios Amigos!;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Enfield met een 462cc Hatz Diesel gehad, ruim 70 duizend kilometer mee gereden: wel even rekening houden met het gegeven dat de vering minder gerieflijk is van zo'n motor. Dat, en de lage kruissnelheid maakt dat rijden een stuk vermoeiender is dan op een zoemende japanner. Maar ik stond laatst naast zo'n meteor.....niet verkeerd hoor. Zijdezachte loop.
 
Ik heb een Enfield met een 462cc Hatz Diesel gehad, ruim 70 duizend kilometer mee gereden: wel even rekening houden met het gegeven dat de vering minder gerieflijk is van zo'n motor. Dat, en de lage kruissnelheid maakt dat rijden een stuk vermoeiender is dan op een zoemende japanner. Maar ik stond laatst naast zo'n meteor.....niet verkeerd hoor. Zijdezachte loop.
 
Iedereen in de winterslaap? :+

Vraagje aan de eigenaars.
20k kilometer en dan ketting, voortandwiel en achtertandwiel vervangen.... Is dat niet wat snel?
Neefje is een poetser dus ketting zal goed onderhouden zijn, ga ik vanuit.
 
Iedereen in de winterslaap? :+

Vraagje aan de eigenaars.
20k kilometer en dan ketting, voortandwiel en achtertandwiel vervangen.... Is dat niet wat snel?
Neefje is een poetser dus ketting zal goed onderhouden zijn, ga ik vanuit.
20.000 km vind ik voor de RE kwaliteit niet verkeerd. Helemaal het voortandwiel.
 
Dit is de oude. Lijkt wel of de tandjes meer verbogen zijn dan versleten. Of ziet dat er zo uit als tandwiel versleten is.?


Er zit weer een compleet nieuwe set onder dus hij ken weer even voort *O*
 

Bijlagen

  • IMG-20231218-WA0018.jpg
    IMG-20231218-WA0018.jpg
    127,7 KB · Weergaven: 0
Iedereen in de winterslaap? :+

Vraagje aan de eigenaars.
20k kilometer en dan ketting, voortandwiel en achtertandwiel vervangen.... Is dat niet wat snel?
Neefje is een poetser dus ketting zal goed onderhouden zijn, ga ik vanuit.
Poeh geen idee, maar misschien dat ik nu op 22k toch eens ga checken bij het voortandwiel 😬
 
Dit is de oude. Lijkt wel of de tandjes meer verbogen zijn dan versleten. Of ziet dat er zo uit als tandwiel versleten is.?


Er zit weer een compleet nieuwe set onder dus hij ken weer even voort *O*
Zo ziet een versleten tandwiel er uit.
Elke 500 smeren en elke 1500 schoonmaken. Na elke regenrit ook smeren. Maar er zal nu hopelijk een iets betere ketting opzitten neem ik aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan