Royal Enfield Shotgun 650 vs Moto Guzzi V7 Stone

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
312
214
West-Vlaanderen, België
Ik rijd met een Kawasaki W800 en wil er graag een motor bij. Had m'n zinnen gezet op een cruiser, de Royal Enfield Super Meteor 650, maar ik ben er niet meer zo weg van sinds ik hem in het echt gezien heb. De Shotgun 650 spreekt me nu veel meer aan, en ook de Moto Guzzi V7 Stone zit in mijn vizier.

Kwaliteit van Royal Enfield zit wel snor ondertussen, maar van Guzzi (en van de de Italianen in het algemeen) blijken er regelmatig nogal wat probleempjes op te duiken, ook qua kwaliteit en afwerking.
Wat vinden jullie ? Ik vind de Shotgun en de V7 allebei even mooi dus dat zal de doorslag niet geven. De Guzzi is wat duurder dan de RE maar is die de prijs wel waard ?

Ga je een nieuwe kopen?

"Probleempjes" zijn op te lossen (ik rijd op Italianen uit 1953, 1975 en 1984....) en als je een nieuwe koopt zijn die probleempjes voor de dealer om op te lossen......

Naast een W800 zal een Shotgun (RE was tenslotte in den beginne een wapenfabrikant..) of een V7 je niet veel meer andere ervaring geven qua houding/handling.

Ik zou dan voor een FN gaan, ook wapenfabrikant....
1714150325986.png

ga gewoon proefrijden , het zijn wezenlijk verschillende motoren.
wat betreft kwaliteit kan er bij beiden geen buil aan vallen
voor veelrijders is de cardan van de guzzi wel handig.
maar voor een zomerspeeltje zal het weinig verschil maken.

Je geeft aan dat je een cruiser erbij wilt hebben, dat is de Shotgun 650, maar de V7 stone is gewoon een naked in een retro jasje.

Ik heb een paar keer op de 650 interceptor van mijn pa gereden en dat reed verdomde goed. Super fijn blok, enorm veel koppel onderin en zijdezachte transmissie. De afwerking van de motor was dan ook dikke prima!

De guzzi is een totaal andere fiets, ik heb nog nooit op een moderne gereden, maar als ik de video's mag geloven is het een nog steeds een vrij agrarische ervaring. Als er van versnelling wordt gewisseld hoor je elke keer een zeer solide "CLUNK" die je waarschijnlijk ook goed voelt. Karakter van het blok is ook totaal anders dan de RE, dat zie je al als je een guzzi met een transverse geplaatst blok start de hele motor trekt dan één kant op. Iets dat je tijdens het rijden gelukkig bijna niet meer merkt tenzij je stil staat en dan gas geeft...

Cardan VS ketting is een persoonlijke kwestie, zoals @elefant al zegt, het is een fiets voor erbij dus af en toe een ketting smeren moet waarschijnlijk wel kunnen.

En idd gewoon proefrijden voordat je iets koopt.

cardan V7 iii: als ie lekt , dan meteen stoppen en laten vervangen. Zit iets van 100 ml olie in. Mijn cardan seal lekte bij 14000 miles vanaf het moment dat ik hem van een moto guzzi zaak heb gekocht. Ik weet niet hoelang een cardan seal normaal mee zou moeten gaan.

Ketting is wat meer werk, maar je kan doorrijden. Cardan vermogenverlies vs ketting is ongeveer 25%.

Guzzi onderhoud is eenvoudiger. Heb alleen geen ervaring met de cardan seal vervangen... De rest kan ik zelf.

Royal enfield ziet er toch iets klassieker uit vind ik. De V7 oogt wat moderner.

Laatst bewerkt:
Je geeft aan dat je een cruiser erbij wilt hebben, dat is de Shotgun 650, maar de V7 stone is gewoon een naked in een retro jasje.

Ik heb een paar keer op de 650 interceptor van mijn pa gereden en dat reed verdomde goed. Super fijn blok, enorm veel koppel onderin en zijdezachte transmissie. De afwerking van de motor was dan ook dikke prima!

De guzzi is een totaal andere fiets, ik heb nog nooit op een moderne gereden, maar als ik de video's mag geloven is het een nog steeds een vrij agrarische ervaring. Als er van versnelling wordt gewisseld hoor je elke keer een zeer solide "CLUNK" die je waarschijnlijk ook goed voelt. Karakter van het blok is ook totaal anders dan de RE, dat zie je al als je een guzzi met een transverse geplaatst blok start de hele motor trekt dan één kant op. Iets dat je tijdens het rijden gelukkig bijna niet meer merkt tenzij je stil staat en dan gas geeft...
volgens mij moet je ooit op een moderne guzzi proberen te rijden , die clunk is sinds vorige eeuw verleden tijd.

volgens mij moet je ooit op een moderne guzzi proberen te rijden , die clunk is sinds vorige eeuw verleden tijd.

Ik heb een tijdje geleden nog een review gezien van een V7 850 special en die had de de clunk ook gewoon. Dat de nieuwe V100 blokken het niet meer hebben geloof ik wel, maar dat zijn volgens mij gewoon dwarsgeplaatste Aprilia blokken, niet dat daar iets mis mee is.

Ik zoek niet specifiek een cruiser maar op de shotgun hebben je knieëen een grotere hoek dan op de V7, bijvoorbeeld, en ook in vergelijking met mijn W800.
Een stuk comfortabeler dus, die shotgun, enkel de Super Meteor doet nog beter.
Maar die spreekt me totaal niet meer aan sinds ik die bij een dealer gezien heb.

Ik ken de 650 van RE, heb nog een Continental GT gehad maar die zitpositie was uiteindelijk een deal breaker voor mij.
Ik zoek dus meer comfort. Een Triumph 1200 bobber of speedmaster, ok, maar een ander budget.
De nieuwe BMW R12 is ook prachtig maar ook knieëen in minder dan 90 graden, en de prijs natuurlijk.
De V7, ook scherpe hoek voor de knieëen, natuurlijk, maar ik vind ‘m zo mooi. Alleen jammer dat de Stone niet de dual analoge klokjes van de Special heeft…

Er zijn ook cruiser versies van de V7. De V7 Roamer. Ik ben zelf bevoordeeld; ik zou altijd voor de Guzzi gaan maar dat komt omdat ik een aantal van die dingen gehad heb. Ze zijn niet perfect maar dat hoort bij de beleving. Over de Enfield kan ik niets zeggen, nooit op gereden.

Dat zou wel afbreuk aan het cruiser gevoel doen als de Roamer en de Bobber dezelfde kniehoek hebben als de Stone. Op een cruiser moet je de benen een beetje kunnen strekken. Ik durf het niet te zeggen, heb alleen op de V7 Stone gepast. Compact machientje.

Correctie : de Roamer en Bobber heb je bij de V9, niet de V7. Zelfde motor maar andere configuratie. En toch staan de voetsteunen nogal ver achteruit, de naam ‘Bobber’ in principe dus niet waardig, eerder zelfde voetpositie als een gewone roadster…

In elk geval, op elke motor heb ik wel iets aan te merken (ligt aan mij, I know) : ofwel geen dubbele uitlaat (langs beide zijden, bedoel ik), ofwel geen analoge klokjes, of geen van beiden.

Shotgun, uitlaten ok, klokjes niet klassiek genoeg; V7, uitlaten ok, klokje spuuglelijk eigenlijk (en dan nog niet centraal geplaatst), Interceptor heeft alles goed maar mijn W800 ook en is hetzelfde type motor.
Bonnevilles T en Speed Twins, zelfde.

Bonneville Bobber en Speedmaster, ja, maar die prijs, he.
BMW R12, zwart, geen opties, behalve extra toerenteller. Twin pipes links acher, shaft drive rechts, zorgt toch voor enige symmetrie. Prachtige machine… Maar opnieuw, die prijs, he.

Laatst bewerkt:
Hmm, ook ja,
Ik zoek niet specifiek een cruiser maar op de shotgun hebben je knieëen een grotere hoek dan op de V7, bijvoorbeeld, en ook in vergelijking met mijn W800.
Een stuk comfortabeler dus, die shotgun, enkel de Super Meteor doet nog beter.
Maar die spreekt me totaal niet meer aan sinds ik die bij een dealer gezien heb.

Ik ken de 650 van RE, heb nog een Continental GT gehad maar die zitpositie was uiteindelijk een deal breaker voor mij.
Ik zoek dus meer comfort. Een Triumph 1200 bobber of speedmaster, ok, maar een ander budget.
De nieuwe BMW R12 is ook prachtig maar ook knieëen in minder dan 90 graden, en de prijs natuurlijk.
De V7, ook scherpe hoek voor de knieëen, natuurlijk, maar ik vind ‘m zo mooi. Alleen jammer dat de Stone niet de dual analoge klokjes van de Special heeft…

Kan je de special wijzers niet op een normale V7 doen dan? Gewoon vragen.....

Ik heb een tijdje geleden nog een review gezien van een V7 850 special en die had de de clunk ook gewoon. Dat de nieuwe V100 blokken het niet meer hebben geloof ik wel, maar dat zijn volgens mij gewoon dwarsgeplaatste Aprilia blokken, niet dat daar iets mis mee is.
tja , toch een keer zelf op gaan rijden , dan ben je niet afhankelijk van meningen op youtube
ik heb zelf guzzi's en enfields , ik geloof dat ik wel redelijk kan inschatten hoe ze rijden.

Ik heb meerdere retro's gehad en gereden. Ik zat prima op een V7 met 1.90m en schakelen en vermogensopbouw deed mij denken aan een oude diesel auto, maar dan wel op een goede manier. Nu ga ik mn interceptor weg doen maar niks dan lof, soepel en comfortabel .Zit als een GS 😜 dan is die wel 3cm verhoogd, comfort zadel is iets hoger en stepjes verlaagd, heel lekker met 1.90.

PXL_20240502_182215936.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan