Rs 125 Bak reviseren

Brakke Gaid

MF veteraan
18 feb 2003
3.029
0
Rotterdam
Mijn bakje gaat niet meer bepaald soepel,vinraties nemen toe, topsnelheid neemt af....KORTom tijd om mijn bakje eens te reviseren.

Weet iemand precies de maten van :
-Alle lagers etc
-alle keerringen
-wat er nog meer nodig is (pakkingen en koppelingsplaten heb ik al)
Thanks.

Brakke gaid.
 
ik zou gewoon langs de lagerboer gaan. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn krukaslagers heb vervangen. En langer duurt het zeker niet, sterker nog ze hadden die dingen gewoon op voorraad.
Het lager dat er bij mijn af1=rotax123 blok uitkwam was een FAG (das de fabrikant) waar ik het typenummer niet meer van kan lezen. Wat ik erin gestopt heb is een AKN 6206jB/P G3 (als ik het goed gelezen heb) Ik zou gewoon naar de lagerboer gaan met al de lagers die je nodig hebt en ze hebben ze voor je of ze bestellen ze. De bijpassende keerringen hebben ze zowiezo wel op voorraad liggen, ook hier gewoon het voorbeeld van meenemen.
Waar je echt goed op moet letten is de kwaliteit van de lagers. Wat er uit komt zijn namelijk lagers met kunststof kooi. Deze moeten er ook weer in, en niet de goedkopere varianten met een stalen kooi. Dit in verband met het maximale toerental die de lagers kunnen verdragen. De lagerboer heeft me dit laten zien in een tabel. Ik geloof dat de stalen kooien iets van 12000 toeren konden maken en de kunststof kooien 16000. En ja als ik mijn motor een keer echt lekker doortrek komt ie wel boven de 12000 uit.
Verder moet je op 1 ding echt goed letten, op de krukas zitten sims, dit zijn ringen die de speling van de krukas verminderen. Mijn nieuwe lagers waren waarschijnlijk iets breder of iets minder afgesleten dan degene die eruitkwamen, en onoplettend als ik was heb ik gewoon als de sims weer op de krukas geschoven, het blok weer in elkaar geschroefd en :] maar. Na 200 kilometer klote gerdraaid te hebben kon ik weer het blok uit elkaar halen na een soort vastloper. Wat bleek: De krukas kon niet echt vrij draaien omdat er 1 sim van +/- 3 tiende millimeter teveel tussen zat. Hierdoor was het lager warmgelopen en heeft zich letterlijk vastgelast. En geloof me dat is een kutklus, een lager van een krukas slijpen :(
Ik weet niet of je het vaker gedaan hebt, zo niet 1 wijs advies, ga rustig aan en overzichtelijk te werk. De onderdelen krijgen is het werk niet. Maar als je schakelas met al ze tandwielen en ringen en veertje uit elkaar pleurt is het toch een klotewerk om het weer in elkaar te zetten.
Succes ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan