Rs 125 beetje sloom

Brakke Gaid

MF veteraan
18 feb 2003
3.029
0
Rotterdam
Zat laatst lekker samen met een vriend te cruise :]
Hij op zijn rs 250 (25kw) en ik op mijn 125. Hij knalde mij er telkens weer vet hard uit ;( ik hield hem echt niet bij. Terwijl we ongeveer even veel pk moeten hebben. Dus ik mijn moto ff beter bekeken. Vanuit de uitlaat kwam er een zwarte substantie gedropen op mijn blokkie :( Maar een bevestigingspuntje van de uitlaat waar de veer op zat is afgebroken. Mijn bougie was ook erg zwart. Kan het gebrek aan power zijn dat mijn uitlaat lucht in de cilinder laat ( ik weet niet of dat mogelijk is) of is mijn vermenging te rijk? Heb er een powerfilter op gedaan voor meer zuurstof maar hielp niet echt...


Wie o Wie helpt dee zielige knuppel???
 
heel simpel je powervalve doet het niet of zit gewoon vast. dat ding boven je uitlaat eraf halen. die klep er uit trekken (kan behoorlijk vast zitten) als je die klep schoonmaakt en weer terug inelkaar steekt loopt ie weer als de brandweer.

heb het zelf namelijk ook eens gehad dus.... :) ik weet hoe het is


o jah die zwarte smurie heb ik nook last van. dat is gewoon 2 takt prut, doe je niets aan hebe al die oudere rs 125'ies

enne van je bougie, die kan zwart worde omdat ie een te rijk megsel krijgt. als de powervalve opengaat word alles een stuk armer je mengsel. dus dat zal het wel zijn. ook zal ie wat zuiniger lopen als die het weer doet. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat uit je uitlaat komt zal wel olie zijn, mede omdat je bougie zwart is - ook olie? - denk dat je olie lekt langs je zuigerveren of/en kleppen. Daarom verlies je ook vermogen.
Als dat zo is dan heb je toch wel een probleem....moet e.e.a uit elkaar.

succes dan maar
 
Wat uit je uitlaat komt zal wel olie zijn, mede omdat je bougie zwart is - ook olie? - denk dat je olie lekt langs je zuigerveren of/en kleppen. Daarom verlies je ook vermogen.
Als dat zo is dan heb je toch wel een probleem....moet e.e.a uit elkaar.

succes dan maar

HALLOOOOOOOOO..........we hebben het over een tweetakt!!!!!!!!!!!!!!
 
Het kan ook komen doordat er een vlotterpennetje inzit met (vervormd/versleten) plastic sluitpuntje; zoiets kan "en/of cq afwisselend" en trillings/temperatuur-gevoelig door "kleven" benzine-krapte veroorzaken of door onzuiver sluiten: verzuipneiging.

Je kunt dat puntje alleen goed bekijken onder een vergrootglas.

Controleer ook meteen de ventilatie van de vlotterkamer.
====

Nog: ik geloof dat het een tweetakt is? De keerring(en) van binnen op de krukas kunnen indien aangetast heel goed dit soort verschijnselen veroorzaken. Wel een pestwerkje om daar bij te komen.

Die keerringen kunnen tamelijk wat hebben en zelfs enigszins zichzelf corrigeren, maar ze kunnen echt kapot. Twee vrij zekere manieren om ze stuk te krijgen: 1. koud wegjanken, 2: veel/hard stationair draaien.

Meer dan enige andere motor is de kleppenloze tweetakt gevoelig op zulke punten.

Ideaal is: direct na starten kalm wegrijden en pas noemenswaardig meer gas geven als de overdreven koud-trekkracht vermindert, je voelt dat de motor "trek" krijgt in meer gas. Dan "spelend" met het gas geleidelijk naar top brengen, alle onderdelen èn de olie zijn dan op werktemperatuur, blazen maar en vooral geen te korte ritten.
====

Als het deze dingen geen van alle zijn dan vrees ik dat er iets echt ernstigers aan de hand is waar ik zo goed als zeker geen of te weinig kijk op heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik herken veel dingen inderdaad die hier beschreven staan. Dat van die powervalve snap ik niet echt maar ik weet em wel te vinden die klootzak!! :( misschien als ik hem schoonmaak dat dat helpt (iemand foto's van hoe dit er precies uitziet???, niet dat ik iets kapot trek :9
Ik kan ook nooit helemaal volgas geven (80% ofzo)want dan verzuipt die.ook al zit ik op topsnelheiddan merk ik als ik het gas dan dat extra beetje opentrek dan verzuipt een klein beetje en merk ik dat ik minder power heb, ook met de powerfilter nu erop nog steeds gebuert dat.
en inderdaad mijn ding zuipt als een amerikaanse v8 (loopt alleen als een een kleine japanner)
Ik ga dinsdag erop los sleutelen. Kan gvd niet wachten maar eerst maar leren voor tentamens '( , zat de hele dag te denken wat het kon zijn??
Misschien nog verdere suggesties.
Nog bedankt voor dei Powervalve...en ow jah klinkt dom, maar wat doet dat ding eignelijk
 
Zon powervalve is een klep in de uitlaat poort van de cilinder die op lage toeren ( onder de 8000 ) dicht staat, boven de 8000 staat ie open en die klep zorgt er voor dat ie in de lagere toerentallen toch nog wat koppel heeft...

Maar als je zegt dat als je vol gas geeft dat ie dan slechter loopt als bv half gas.. kan t zijn dat ie A: Verzuipt, of B teveel lucht krijgt.. je zegt dat met powerfilter geen verschil is, zeg ik dus optie B.. ik zou dus eerst even je carb der af sleutelen en deze helemaal reinigen + sproeiers door blaze met hoge druk... want je powervalve heeft geen effect op hoeveel gas je kan geven..

Suc6
 
nou de powervalve gaat bij de 6000/7000 toeren open en zorgt ervoor dat er extra lucht ofzoiets in de cilinder komt. (soort turbo effect) als deze niet werkt word de motor rond de die 8000 toere beetje futloos.

hij blijft nog wel optrekken maar je voelt de schop in je rug niet meer zeg maarvanaf de 7000 toeren (als je begrijpt wat ik bedoel)

ik heb zelf ook tijdje met een kapote powervalve gerede en je mist gewoon dat eindsprintje. en werd ook finaal weggerede door een andere rs 125.

heb zo ffies geen plaatje van die powervalve hier. maar zit gewoon vlak boven je uitlaat, als je het kapje eraf haalt en kabeltje los komt er een klep van zo'n 4cm met een steel uit. kan niet missen. (je kuip hoeft er niet eens af om erbij te komen kan precies door het gat heen *D .

het lijkt mij gewoon dat dit het is want jouw verhaal kwam nogal bekend voor.

ps: voor wie was die klootzak. ik bedoelde het goed hoor
 
my god & de powervalve bestaat al zo lang '( (tip search). Nog 1 keer simpel uitgelegd:

Als je motor meer toeren draait, dan staat een poort qua tijd minder lang open. Dat is logisch want de zuiger passeert hem sneller. Op een bepaald moment kunnen de gassen niet snel genoeg weg komen en ontstaat er een belans in cil-vulling & toeren. Als de gassen er sneller uit kunnen door b.v. de poort hoger of groter te maken, kunnen er ook sneller gassen weer in & dus meer toeren worden gedraaid. Op een bepaald moment kan (bij goed ontworpen poorten) enkel de hoogte van een poort worden benut om een poort langer open te laten staan. Het nadeel is dat de gassen ook eerder ontsnappen en minder lang arbeid op je zuiger uitoefenen. Moraal meer toeren minder koppel. De powervalve is een methode om de poort hoogte aan te passen, zodat je op lage toeren meer koppel overhoudt, want de poort is lager & er oefent langer een druk op de zuiger. Voor lage toeren volstaat namelijk een kleinere poort, want die staat door de lage toeren langer open qua tijd. Aangezien koppel*toeren je vermogen is, heb je een bredere powerband.

Persoonlijk snap ik dus al die circuitracers niet die ze verwijderen. idd, Bij hogere tempraturen kan de powervalve in de cilinderboring gaan hangen, maar dat is een kwestie van aanpassen.
 
Maar toch bedankt, wat jij zegt zal wel kloppen, inderdaad hij blijft wel klimmen in toeren, maar hij heeft dan gewoon geen powerband meer. Geen schop in je rug.topsnelheid was ook niet echt super met geluk 150 ofzo. Lijkt dan net een brommer. Hoe wordt dat ding trouwens geactiveerd met dat kabeltje???? via je toerenteller of gaat dat electrisch. :?


Alvast (alweer) bedankt.
 
Kan het niet zijn omdat die powervalve gewoon dicht is gevallen (laagste stand) dat de verbranding niet helemaal goed verloopt. als je dan je gas opentrekt (heb een 34mm) dat dan een totaal verkeerde smering ontstaat.
P.s moet erbij vermelden dat mijn uitlaat ook best veel rook produceert, hoe meer toeren , des te meer rook eruit komt en bij mijn demper komt er dezlfde zwarte substantie uit. Ik ga vandaag powervalve schoonmaken, carb schoonmaken, andere uitlaat erop VAST zetten en dan maar weer eens kijken.
Ik heb ook al gezoocht hoe die powervalve "weet"dat ie half open of helemaal open moet staan, maar dat snap ik niet echt. Iemand??? :?
 
er zit een kabeltje aan, met daaraan een soort electromotertje. deze zit naast je accu. dit gaat allemaal electrisch. kan ook zijn dat het kabeltje beet slecht aan toe is. die van mij was het kopje van het kabeltje weggesleten zodat dat motortje het kabeltje dwars door de powervalve trok. als die powervalve een tijdje niet werkt gaat ie helemaal vast kolen.

die van mij zat dus zodanig vast dat ik hem er niet uit kreeg. dus ffies het motortje gestart en flink gas geven knalt ie er vanzelf wel uit.(pas wel op dat je hem niet tegen je harses aan krijgt.... :P ) niet echt de ideale meanier maar het werkt wel. o ja de hele buurt zal wel wakker zijn als hij er eenmaal uit is en de motor loopt nog ... (tering wat een herrie)

die zwarte smurrie doe je echt niets aan hoor, das gewoon onverbrande 2-takt olie en smurrie. daar hebben al die 2 takten last van. zoals ik al eerder zei die van mij heeft dat ook.

enne buikschuiver ik wist inderdaad niet helemaal de werking van een powervalve, ik dacht dat het zo was maar toch ffies bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Alweer een vraag mooi geantwoord. Alle stukjes vallen in elkaar nu, want mijn accu is een tijdje kapot geweest en dynamo laadde niet echt geweldig op. Ik ben rs 50tjes enzo gewend en die kunnen gewoon dan doorrijden zonder prestatieverlies, ik dacht dit is precies hetzelfde. Powervalve is dus uiteindelijk toch de boosdoener.dus dan maar eerst ook nog eens accu fixe.....hmmm veel werk, heb er nu al zin in. :)
 
Alweer een vraag mooi geantwoord. Alle stukjes vallen in elkaar nu, want mijn accu is een tijdje kapot geweest en dynamo laadde niet echt geweldig op. Ik ben rs 50tjes enzo gewend en die kunnen gewoon dan doorrijden zonder prestatieverlies, ik dacht dit is precies hetzelfde. Powervalve is dus uiteindelijk toch de boosdoener.dus dan maar eerst ook nog eens accu fixe.....hmmm veel werk, heb er nu al zin in. :)

dit motortje is niet aan je accu aangesloten hoor. (heb ik eigenlijk nooit bekeken waar ie naar toe gaat :? ) maar deze hoort het nog wel te doen hoor als je accu leeg is en je rijd op je motortje... volgens mij weet het niet 100% zeker eigenlijk
 
Ik heb de motor stil gehad de hele winter en gedeelte lente, daarvoor laadde hij niet meer goed op. ben nu bezig dat te fixe, maar moet de pa van een vriend dat laten want mijn electrisch kennis is dus echt 4x niks.en zonder electro zal dat motortje het niet doen. Heb nog ongeveer 800 km gereden zonder fatsoenlijk werkende electro. (beetje dom, maja wist neit dat het zo erg kon zijn)
 
De powervalve werkt ook idd niet meer na behoren als je accu te slecht of leeg is.. en ookal rijd je bv nooi boven de 8k zodat je powervalve niet gebruikt wordt krijgt ie toch beweging.. als onde 2.500 toeren zit is je powervalve ook open.. daar boven gaat ie weer dicht tot 8k en dan weer open dus... ookal gaat je pv NIET open bij 8k, moet je alsnog volgas kunnen geven.. dat moet al op 6k kunnen.. als je je pv wilt testen zonder m deraf te halen moet je je rechter kuipdeel deraf halen.. dan kan j m zo niet zitten schuin op je cilinder.. kabel volgen en die gaat naar een solenoid.. ( Sterke magneet ).. start de motor.. dan zie je dat ie m aan trekt.. beetje gas en hij laat m los.. als dit verschil tussen aantrekken en loslaten ongeveer 8mm scheelt dan is ie goed ...

maar nogmaals.. ZOEk het in je carb.. pv heeft nix te maken dat je geen volggas kan geven... en als je dalijk goed afgesteld hebt kan je dus wel volggas geven IS betere verbranding = mindere smurrie en hij brand schoon.. dusss.. carb is je 1e werk .. echt...
 
En die Solenoid ( elektro motor is jullie woorden ) is aangesloten op je draadboom, en word aangestuurd door de cdi bij een bepaald toerental ...

ja weet ik veel hoe zoiets heet ;) ik vond het een motortje, honda nsr hebben wel een echt motortje die gelijkmatig opgaat 8-)

jah ook wat brain ass zegt van je carb is ook wel waar. als je powervalve het niet doet zal hij wel helemaal tot de 11duizend toeren moeten trekken alleen zit er geen fut meer in het optrekken. en hij zou niet weg moeten vallen.
 
Laatst bewerkt:
Motortje zou ook veeeel beter zijn.. deze pokkedingen zijn echt irri.. gaat allemaal goed als alles schoon is, maar t kabeltje hoeft maar een beetje stroefjes te gaan of de powervalve is net iets meer besmurried en hij is al niet krachtig genoeg om m aan te sturen.. :(
 
OKee de carb daar zal ik meteen ook aan beginnen.

Dus:
1-Carb
2-Powervalve
3-Solenoid checken op die 8 mm
4-UItlaat goed vast
5-Nieuwe bougie, die oude zal nu wel onder de smurrie zitten.


Tis geen mission impossible, maar tis er wel een.
NOgmaals bedankt voor alle zupa gute uitleg!! :}

Hoelijk smoke ik die 250 volgende keer wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan