RS 125; koppeling doet raar?!

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Hoi :W

Ik heb een RS 125 projectje (zie signature) en nu loopt 'ie top, maar heeft de koppeling een opmerkelijk iets; hij plakt. Ten minste, direct vertaald van de Engelse term 'the clutch sticks'.

Als ik de motor start loopt 'ie prima stationair, maar zodra ik 'm in z'n versnelling zet, met de koppeling nog ingetrokken, gaat het toerental duidelijk omlaag. Als ik dan niks doe voel je dat de motor (minimaal) vooruit wil. Met een dot gas is het meteen weg en zolang de motor rolt is er ook niets aan de hand.

Nu dacht ik zelf dat het te maken kon hebben met de leeftijd (immers uit '99 en geen idee of de platen inmiddels al vervangen zijn...) of het feit dat er best wat sportiever onderdeeltjes gemonteerd zijn (uitlaat, carburateur, cilinderkop, inlaat, ontsteking enz) en dat de koppeling moeite heeft met het vermogen.

Is dit een kwestie van verse platen met zwaardere veren monteren, of zou dit iets anders kunnen wezen? :)
 
Als jij je koppeling goed hebt afgesteld, kan het aan de olie liggen.

Sommige olie soorten hebben hier last van.
Zoals de castrol power rs 4T 10w-40.

Maar kan natuurlijk ook een kromme plaat zijn of een ingeslagen korf.
 
Ik heb precies het zelfde!

Althans als ik even met de koppeling speel dat hij warm word, krijg ik ineens meer speling, en loopt hij aan bij volledig ingeknepen hendel...

Maargoed, ik heb wel nieuwe platen enzo, daarvoor had hij het ook. Maar vermoedt dat de olie het is inderdaad.

Alleen ben ik liever lui dan moe, en wacht ik ermee tot hij zijn winter-methamorfose krijgt... Tot die tijd red ik heb wel.
 
Laatst bewerkt:
De voorgeschreven olie; API 75w90 GL4, die heb ik erin, maar gehaald bij een automaterialezaak (lees magazijn Porsche). Dat is dus versnellingsbak olie voor een auto, en is geen rekening gehouden met de natte platen, want immers een auto heeft bijna nooit natte platen..

Maarja, de bak is goed gesmeerd. alleen soms heb ik iets meer speling:P
 
Ik heb precies het zelfde!

Althans als ik even met de koppeling speel dat hij warm word, krijg ik ineens meer speling, en loopt hij aan bij volledig ingeknepen hendel...

Maargoed, ik heb wel nieuwe platen enzo, daarvoor had hij het ook. Maar vermoedt dat de olie het is inderdaad.

Alleen ben ik liever lui dan moe, en wacht ik ermee tot hij zijn winter-methamorfose krijgt... Tot die tijd red ik heb wel.
Wacht even, wacht even :P

Heb je er met de nieuwe platen nog last van of niet meer? En de olie, die hielp wel of niet?? :+
 
Ik heb nu Putoline, weet zo niet welke. Neem aan dat de 4T in Castrol Power RS 4T 10w-40 voor quattro tempi = viertakt staat :P

Die heb ik sowieso niet :N :P

Klopt, 4 takt olie.
Ging meer om voorbeeld van goed lijkende olie die toch voor problemen zorgt.

Maar volgens mij kan deze olie prima in een 2 takt hoor.
4 takt wordt immers ook de versnellingsbak en koppeling gesmeerd met deze olie.
En in de brommertiet kreeg ik dat ook altijd mee als bakolie.

Gewoon auto bak olie erin mieteren is dom..
Misschien dat het met ATF nog kan, maar de normale bakolie krijg je echt een slippende koppeling van.
 
Klopt, 4 takt olie.
Ging meer om voorbeeld van goed lijkende olie die toch voor problemen zorgt.

Maar volgens mij kan deze olie prima in een 2 takt hoor.
4 takt wordt immers ook de versnellingsbak en koppeling gesmeerd met deze olie.
En in de brommertiet kreeg ik dat ook altijd mee als bakolie.

Gewoon auto bak olie erin mieteren is dom..
Misschien dat het met ATF nog kan, maar de normale bakolie krijg je echt een slippende koppeling van.
Zou voor een goede oplossing nu praktisch zijn als ik wist welke olie erin zat :')

Zodra ik thuis ben (zit nu op mijn werk O-) ) zal ik eens een kijkje nemen, zat nog wat in de fles :Y

Kan goed aan de olie liggen inderdaad, staat mij niet bij dat ie eerder zo raar deed. Maar dat was voor ik 'm voorzien had van de tuningsonderdelen én de verse olie... dus, moeilijk te zeggen :P
 
10w40 zal er waarschijnlijk inzitten.

je kan 5w30 proberen maar dan zit je in de winter weer met problemen.

Tenminste dat waren de ervaringen met het Am6 blok wat als basis dient voor het 125 blok.

10w40 zou je kwa olie 0,0 last van de koppeling moeten hebben.

Sterkere veren?
 
10w40 zal er waarschijnlijk inzitten.

je kan 5w30 proberen maar dan zit je in de winter weer met problemen.

Tenminste dat waren de ervaringen met het Am6 blok wat als basis dient voor het 125 blok.

10w40 zou je kwa olie 0,0 last van de koppeling moeten hebben.

Sterkere veren?
Ik zal je uit de droom helpen; het Minarelli AM6 blok wat je onder o.a. een RS 50 vind heeft niks te maken met het Rotax 122 blok wat er bij een RS 125 gemonteerd is :P

Sterkere veren zullen sowieso voor de rest van de onderdelen geen overbodige luxe zijn denk ik en de koppelingsplaten vervangen wellicht ook niet, maar misschien dat men er hier nog een andere visie op heeft :Y
 
Ik zal je uit de droom helpen; het Minarelli AM6 blok wat je onder o.a. een RS 50 vind heeft niks te maken met het Rotax 122 blok wat er bij een RS 125 gemonteerd is :P

Sterkere veren zullen sowieso voor de rest van de onderdelen geen overbodige luxe zijn denk ik en de koppelingsplaten vervangen wellicht ook niet, maar misschien dat men er hier nog een andere visie op heeft :Y


Mwoah ze komen aardig bij elkaar in de buurt kwa wensen.

3 dik opgefokte am6 gekend 1tje van mezelf en eentje van een conculega monteur.
We deden bijde ook rs125'jes
vanaf het eerste uur zeg maar.

Dus alles wat na het monteren van pretspulletjes problemen gaf bespraken we en als de 1 ergens een oplossing voor had tipte die de ander.

De blokjes lijken aan de ene kant inderdaad totaal niet op elkaar heb je gelijk in maar ze hebben dezelfde nukken en problemen ;)
 
Mwoah ze komen aardig bij elkaar in de buurt kwa wensen.

3 dik opgefokte am6 gekend 1tje van mezelf en eentje van een conculega monteur.
We deden bijde ook rs125'jes
vanaf het eerste uur zeg maar.

Dus alles wat na het monteren van pretspulletjes problemen gaf bespraken we en als de 1 ergens een oplossing voor had tipte die de ander.

De blokjes lijken aan de ene kant inderdaad totaal niet op elkaar heb je gelijk in maar ze hebben dezelfde nukken en problemen ;)
Één-cilinder twee-takt, duh :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan