RS 125 stottert tussen 5500 en 6500 toeren

Racemonstertje

Die hard MF'er
11 dec 2002
546
1
Een
Ik begrijp er niks meer van, ik heb een tijdje terug mijn cilinder bij powerseal laten honen en opnieuw nicasilen + nieuwe zuiger (prox). Verder heb ik ook mijn krusaskering vervangen omdat ie olie verbrandde. Dat olie probleem is nu opgelost. Alleen als ik nu ga rijden dan stotterd de motor tussen 5500 en 6500 toeren p/m. Het lijkt dan net of de choke er nog op staat ofzo (is uiteraard niet zo...) Het lijkt ook nog een beetje op toen de begrenzing nog niet uit de CDI was (is ook dat toerengebied) alleen nu stotterd ie dus in dat gebied. Heb alle bouten etc van de cilinder en kop allemaal nog even extra aangedraaid, carburateur schoongemaakt, CDI nog es gekeken of die begrenzingsdraad contact kon maken, das het ook niet.

Wat kan dit in vredesnaam nog zijn?

Carburateur? Verstopt luchtfilter? Uitlaat bevestiging??

Help!
 
KAPJE van de bougie, misschien; dat kan gekke storingen opleveren en meten wijst niet altijd iets uit.

Vlotter-pennetje: vaak hebben die dingen een plastic puntje. Bekijken onder vergrootglas en indien noemenswaardig vervormd/ versleten puntje dan een nieuw pennetje erin.

Welke KLEUR heeft je bougie? Moet ongeveer koffiebruin zijn (mét melk). Als-ie te zwart is, zoeken naar een lucht-schroefje op de carburateur, meestal kleiner dan de stationair-schroef. Bij iets losser draaien komt er wat extra lucht in de sproeier en wordt de sproeier dus technisch verkleind, armer mengsel. Pas op, mag niet te arm worden want dan over-verhitting (bougie wit) en kans op schade, vastloper en zo.

 
Laatst bewerkt:
Heej, dat kapje van de bougie... het viel mij op (of ik heb het me verbeeld) dat ie beter liep met mn oude bougie, terwijl een splinternieuwe bougie van precies hetzelfde type (NGK) maar dan de ontstoorde versie (met een R in het typenummer) dat dan het stotteren erger was.

Is dat kapje een kwestie van vervangen of gewoon die draad nog even goed aandraaien? Kleur van bougie is trouwens mooi koffiebruin.

Verder dacht ik niet dat er een plasic dopje onder aan de naald van die pen zat.
 
Ontstoren is heel nuttig maar het loopt altijd éven minder mooi of betrouwbaar. Als je een "ontstoorde" bougie in een ook al verplicht "ontstoord" bougie-kapje zet wordt de vonk dubbel getemd, zelfs als er nog geen defect in 1 van 2 aan de hand is.

Ik heb trouwens nog nooit van ontstoorde bougies gehoord; misschien is dit een "nieuw denken"(?):

Bougies moeten van tijd tot tijd worden vervangen maar zulke kapjes óók al denkt/hoopt/gelooft iedereen van niet.

Zouden de "verboden" oude niet-ontstoorde kapjes dan weer terugkomen? Die bleven goed zolang er niets scheurde of brak.

Alleen gaat dat natuurlijk pas goed als álle bougies die in de handel zijn, zelf ontstoord zijn.

Zowaar een beetje "spannend".
 
Ontstoren is heel nuttig maar het loopt altijd éven minder mooi of betrouwbaar. Als je een "ontstoorde" bougie in een ook al verplicht "ontstoord" bougie-kapje zet wordt de vonk dubbel getemd, zelfs als er nog geen defect in 1 van 2 aan de hand is.

Ik heb trouwens nog nooit van ontstoorde bougies gehoord; misschien is dit een "nieuw denken"(?):

Bougies moeten van tijd tot tijd worden vervangen maar zulke kapjes óók al denkt/hoopt/gelooft iedereen van niet.

Zouden de "verboden" oude niet-ontstoorde kapjes dan weer terugkomen? Die bleven goed zolang er niets scheurde of brak.

Alleen gaat dat natuurlijk pas goed als álle bougies die in de handel zijn, zelf ontstoord zijn.

Zowaar een beetje "spannend".

Word hier een beetje gestoord van ;)

Maar zou dat echt dat probleem kunnen veroorzaken van stotteren tussen de 5500 en 6500 toeren?

Hoe lang is het geleden dat de TS zijn carbs en luchtfilter heeft schoongemaakt. Dat zijn voor mij de eerste dingen waar ik naar zou kijken, voordat ik naar andere oorzaken ga zoeken.
 
Carb is schoon, luchtfilter dan maar als volgende klus
en daarna maar es een nieuw bougiekapje dr opzetten.

Hopelijk ist daarna opgelost.

Trouwens op de site van NGK staat ergens een stuk over ontstoorde bougies dacht ik.
 
Ik heb dr geen powervalve inzitten (was een 11kw versie) -> dus "powervalve" is altijd open.

Dan zou ik als ik jouw was toch maar s een powervalve aanschaffen, die powervalve gaat welliswaar pas vanaf 8k open, maar daaronder heb je ZEKER bij een 125 een powervalve nodig om toch nog wat koppel te hebben...Ook grote kans dat dan je stotter problemen over zijn omdat de poorttiming dan weer goed is...
 
Ik heb dr geen powervalve inzitten (was een 11kw versie) -> dus "powervalve" is altijd open.

Als ik me niet vergis is hij juist altijd dicht, want er zit dan een statische valve in meende ik. Powervalve zorgt voor 2 powerbanden jij hebt er nu 1 dat is volgens mij de laagtoerige powerband. Als je beetje handig bent kun je volgens mij het schotje zelf aanpassen.
 
Als ik me niet vergis is hij juist altijd dicht, want er zit dan een statische valve in meende ik. Powervalve zorgt voor 2 powerbanden jij hebt er nu 1 dat is volgens mij de laagtoerige powerband. Als je beetje handig bent kun je volgens mij het schotje zelf aanpassen.

Dat 'statische' lepeltje/powervalve heb ik eruit gehaald en gewoon dat gat afgedicht. Dus altijd open.
 
Heb je de carb netjes bijgesteld?? Als hij voormalige olie met de juiste hoeveelheid zuurstof verbrande, dan heb je nu mischien een overschot aan lucht. Dus de bougie ff uitdraaien nadat je een tijdje (niet te lang) op dat vage TPM'tje hebben gedraaid
 
Kruk-as-keerring gaat bij lang niet alle rijders kapot, veel lijkt aan de rijstijl te liggen.

Bekende oorzaken van slijtage zijn:
- koud wegjanken, te weinig doorgewarmd naar top willen
- lang/ hard stationair draaien
- te arme afstelling (te witte bougie betekent over-verhitting)
 
Heeft mijn zoon zijn rs ook gehad,je moet de carburateur goed afstellen.
Je moet ff zoeken bij dell orto of carburateur afstellen op google.
Ik had een afstelling van een brommer forum,maar het afstellen blijft hetzelfde
en er zaten bruikbare tips bij,met een soort stappenplan.
 
Ik ben bang dat het iets heel stoms was. Het achterwiel zat niet helemaal strak vast en de ketting stond ook niet helemaal zo strak als zou horen en ik vermoed dat deze combinatie ervoor zorgde dat bij een bepaald toerental de boel begon te jutteren.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan