RS 125 Vragen

Cige

Die hard MF'er
24 mrt 2009
640
0
Nijverdal
Hallo

Ik ben nieuw hier, dus ik zal mij eerst even voorstellen.
mijn naam is Roy ik ben 19 jaar. Ik wilde al een lange tijd graag een motor kopen maar dit werdt altijd tegen gehouden door mijn bezorgde ouders. Nu heb ik ze eindelijk zo ver gekregen dat ik een motor mag halen. :]

Ik wist bij voorbaard al dat ik een Super Motard wilde, maar naar een beetje onderzoek blijkt dat dit nogal duur is met wat ik allemaal wil -O- . Naar een paar dagen goed rond zoeken met mijn ouders zijn wij tenslotte op een Aprilia Rs 125 uit gekomen:).

Nu lees hier op het forum een aantal zaken waar de meningen over verdeeldt zijn die ik graag zeker wil weten voordat ik er een aanschaf:

- 10km rijden onder de 5000 toeren blijven en daarna pas volgas
- Iedere 5.000 km nieuw Blok Olie en bougie
- Iedere 12.000 km nieuwe zuiger
- Bij 30.000km Complete blok revicie

Het spreek voor zich dat de motor goed schoon gemaakt/gehouden moet worden;)


Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten de aankoop. (zijn er kwaaltjes)
wat adviseren jullie via een Dealer of particulier?

Ik hoop dat ik antwoorden kan krijgen op mijn vragen alvast bedankt voor jullie tijd.

Gr. Roy

UPDATE 25-03-09

Dit topic mag worden verwijdert. Naar het bekijken van een rs 125 vond mijn vader het toch niet zo'n geschikte motor als hij had gedacht.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik ben nieuw hier, dus ik zal mij eerst even voorstellen.
mijn naam is Roy ik ben 19 jaar. Ik wilde al een lange tijd graag een motor kopen maar dit werdt altijd tegen gehouden door mijn bezorgde ouders. Nu heb ik ze eindelijk zo ver gekregen dat ik een motor mag halen. :]

Ik wist bij voorbaard al dat ik een Super Motard wilde, maar naar een beetje onderzoek blijkt dat dit nogal duur is met wat ik allemaal wil -O- . Naar een paar dagen goed rond zoeken met mijn ouders zijn wij tenslotte op een Aprilia Rs 125 uit gekomen:).

Nu lees hier op het forum een aantal zaken waar de meningen over verdeeldt zijn die ik graag zeker wil weten voordat ik er een aanschaf:

- 10km rijden onder de 5000 toeren blijven en daarna pas volgas
- Iedere 5.000 km nieuw Blok Olie en bougie
- Iedere 12.000 km nieuwe zuiger
- Bij 30.000km Complete blok revicie

Het spreek voor zich dat de motor goed schoon gemaakt/gehouden moet worden;)


Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten de aankoop. (zijn er kwaaltjes)
wat adviseren jullie via een Dealer of particulier?

Ik hoop dat ik antwoorden kan krijgen op mijn vragen alvast bedankt voor jullie tijd.

Gr. Roy

Die 10km onder de 5000rpm... gewoon netjes warm rijden en dat idd een km of 7-10.

Een RS125 heeft geen blok olie maar versnellingsbak olie en dan is 1x per jaar ook wel genoeg dacht ik. Bougie is sowieso onzin om elke 5000km te doen. Eens per jaar is meer dan zat!
35.000 is ook vroeg genoeg schat ik

Extra op te letten:
Zwakke km teller aandrijving in het voorwiel en de tankbevestinging bij het zadel wil wel eens scheuren. Geen drama goed te lassen.

Dealer heeft het grote voordeel onderdelen te vervangen zonder kosten, echter verstand van 2t is een heel ander verhaal. Dan kan je wel zomaar een zuiger vervangen als die is vast gelopen. Maar moet je wel weten waar dat door is gekomen.
Particulier kan dus ook prima, maar dan moet je er zelf al wel het 1 en ander van weten
 
Laatst bewerkt:
Ik zit zelf ook te denken aan een rs125 of een rd350. En met dank aan dit topic ben ik weer een stukje wijzer. Alleen ik maak me wel zorgen over vastlopers. Iets waar 2 takt veel last van heeft toch? of komt dat alleen veel voor bij oude 2takten?
 
Ik zit zelf ook te denken aan een rs125 of een rd350. En met dank aan dit topic ben ik weer een stukje wijzer. Alleen ik maak me wel zorgen over vastlopers. Iets waar 2 takt veel last van heeft toch? of komt dat alleen veel voor bij oude 2takten?

Ligt aan diverse zaken. Hoe word hij warm gereden, hoe oud is de zuiger, hoe is je mengsel, enz.

Dus mocht je eens een vastloper hebben, niet klakkeloos een nieuwe erin rammen als je niet weet waar het aan ligt.
 
Zeer zeker niet :P

Ik heb ook een jaar mijn rs

Altijd goed warm gereden goede smering gehad wel vaak nieuw bougietje om het schoon te houden.

2 maanden geleden denk ik zelf revisie gedaan
alle olie'en vervangen
nieuwe zuigerveren en binnenkop

toch wel stuk ingereden.

en rij ik 2 weken terug gewoon 30 een knal jawel vastloper.

Cilinder dus ook krasje erin :(

En kan je vertellen is niet goedkoop nieuwe cilinder van rs125

(weet zelf nog niet wat ik doe als sloper inruilen of nog maken)
 
Zeer zeker niet :P

Ik heb ook een jaar mijn rs

Altijd goed warm gereden goede smering gehad wel vaak nieuw bougietje om het schoon te houden.

2 maanden geleden denk ik zelf revisie gedaan
alle olie'en vervangen
nieuwe zuigerveren en binnenkop

toch wel stuk ingereden.

en rij ik 2 weken terug gewoon 30 een knal jawel vastloper.

Cilinder dus ook krasje erin :(

En kan je vertellen is niet goedkoop nieuwe cilinder van rs125

(weet zelf nog niet wat ik doe als sloper inruilen of nog maken)

Toen je motor vast liep stond je achterwiel toen ook gelijk stil?
Als dat wel zo is lijk het me best spannend als nog eens een
keer de snelweg op gaat :)
 
Nee eigenlijk niet
Zelfde effect als toen mijn benzine op was...
Behalve dat hij nu ook een zwaar geluid opeens maakte (de halve zuigerveer die door mijn uitlaat poort ging waarschijnlijk.
Dacht ook dat het eerst gewoon mijn benzine was.
Hoop dat het niet kwam door mijn sleutelkunsten want dan heb ik onbewust wel meer mensen in gevaar heb gebracht :P...

Ikzelf denk overigens dat het door onderstaande komt:
Nieuwe zuigerveren had er ongeveer 150km ofzo mee gereden wel voorzichtig
die dag motor nog voorzichtig gereden, alleen kwam een vriendin tegen dus moest weer even posen -_- ding dus gewoon naar de 140 trekken niet op snelweg enzo, flink warm.
Alleen toen ik die vastloper kreeg liep ik hem al een tijdje uitrollen omdat ik van 90 ofzo richting rotonde ging.

Wat ik trouwens opmerkelijk vond (kwam ik eergister achter)
Blok ligt op werkbank zonder cilinder.
Ik draaide dus aan de krukas en de wangen van de kruk die onderin hebben gelegen zat gewoon een dikke laag olie op???
2 takt olie van de mengsmering dus.

Misschien dat daar iets fout is gegaan of hoor dat gewoon zo?
 
Zeer zeker niet :P

Ik heb ook een jaar mijn rs

Altijd goed warm gereden goede smering gehad wel vaak nieuw bougietje om het schoon te houden.

2 maanden geleden denk ik zelf revisie gedaan
alle olie'en vervangen
nieuwe zuigerveren en binnenkop

toch wel stuk ingereden.

en rij ik 2 weken terug gewoon 30 een knal jawel vastloper.

Cilinder dus ook krasje erin :(

En kan je vertellen is niet goedkoop nieuwe cilinder van rs125

(weet zelf nog niet wat ik doe als sloper inruilen of nog maken)

Das geen revisie... das gewoon een beurtje. Maar waarom alleen zuigerveren? Pak dan gewoon de zuiger zelf ook mee als je het dan toch open hebt.

Stuur je cilinder op naar ATM in Oirschot. Die poetsen hem ff netjes op en geven je een passende zuiger erbij.

Origineel Aprilia is een cilinder 800 euro...
 
Mwah weet niet

zuiger was niet zo oud
Dus dacht dat het ngo wel even door kon

sja goedkoop is duurkoop he :(

Heb nu een nieuwe polini 160 gevonden voor 250
Dus wellicht dat die er dan maar op komt..

Alleen even eerst me auto rijbewijs betalen.

Overigens is een RS125 echt zon leuke bike veel mensen die hem voor brommer aanzien en het dan verdacht vinden dat je met hun mee kan komen...
 
Mwah weet niet

zuiger was niet zo oud
Dus dacht dat het ngo wel even door kon

sja goedkoop is duurkoop he :(

Heb nu een nieuwe polini 160 gevonden voor 250
Dus wellicht dat die er dan maar op komt..

Alleen even eerst me auto rijbewijs betalen.

Overigens is een RS125 echt zon leuke bike veel mensen die hem voor brommer aanzien en het dan verdacht vinden dat je met hun mee kan komen...

Ja bijkt wel... better safe than sorry is toepasselijk in dit geval...

Ik heb me laten vertellen dat die Polini klote af te stellen is!

Oude kennis van me is eens met zijn RGV250 aangehouden en moest op een rollenbank voor brommers, heeft ie gezorgd dat de agent beter keek en dus niet erop geweest. IK WAS ECHT MEEGEGAAN!!!! _O-
 
ik heb een VTR250 te koop........4 tackt honda dus erg betrouwbaar.

kleuren zijn niet je van het maar het is een net motortje
 
Terug
Bovenaan Onderaan