RS 250 rijders jullie HULP gezocht

CapireXRS250

Die hard MF'er
2 dec 2003
944
31
Nederland
Onlangs had ik de volgende klacht(heeft ook op motorforum gestaan):

Mijn Rs 250 heeft onlangs nieuwe zuigers gehad. Nu was ik hem eergisteren en gisteren aan het inrijden en nu was er het volgende; ik had even stil gestaan en hem een tijdje stagionair laten draaien. Hierdoor liep de temperatuur enigszins op, wat uiteraard normaal is. Het vreemde was echter dat toen ik ging rijden de temperatuur alleen maar hoger en hoger opliep tot zo'n 100 graden. Toen heb ik hem stil gezet langs de kant en een tijdje laten afkoelen. Toen ik echter ging rijden steeg de temperatuur weer heel erg, soms liep die iets terug maar dan ging die zo weer omhoog. Pas nadat ik echt hard ging rijden rond de 100km werd de temperatuur pas normaal en bleef die dat ook.

Toen ik de volgende dag weer ging rijden liep de temperatuur ook in een keer heel snel op waneer ik rond de 40 km per uur reed.


Nu heb ik een paar keer ontlucht en nu zijn die klachten voor het grootste gedeelte wel weg. toch zijn der nog een aantal dingen waarvan ik nu niet helemaal zeker ben of ze normaal zijn:

*Wanneer ik +- 4 minuten voor een stoplicht sta loopt de temperatuur op tot 75 graden.
*Wanneer ik 30 sec stilsta is die 55 graden en blijft die, maar als ik dan ga rijden loopt die heel snel op tot 65 graden.
*Wanneer ik ongeveer 40 km per uur rijd loopt de temperatuur op tot 68 graden.
*Als ik heb gereden en zet hem uit, dan duurt het heel lang voordat die afkoelt, soms is die na 5 min zelfs warmer als toen ik hem uitdeed.

Graag jullie reactie thanx
 
*Wanneer ik +- 4 minuten voor een stoplicht sta loopt de temperatuur op tot 75 graden.
*Wanneer ik 30 sec stilsta is die 55 graden en blijft die, maar als ik dan ga rijden loopt die heel snel op tot 65 graden.
*Wanneer ik ongeveer 40 km per uur rijd loopt de temperatuur op tot 68 graden.
*Als ik heb gereden en zet hem uit, dan duurt het heel lang voordat die afkoelt, soms is die na 5 min zelfs warmer als toen ik hem uitdeed.

Graag jullie reactie thanx

misschien stijgt ie bij rijden omdat de motor moet werken om dat ding vooruit te krijgen en koelt ie weer een beetje af bij hogere snelheden door de rijwind ofzo...ik weet et echt niet... :?
 
Zou eens kijken naar je Air/Fuel mengsel. Misschien staat ie te arm, krijgt ie teveel lucht. Dat verklaard ook gelijk het knetter heet worden bij stationair draaien. Draai ff je bougies d'r uit en check de kleur. Moet koffie met melkbruin zijn. Dus zeg maar..
juch.jpg


Je zou dat op kunnen lossen door aan de luchtschroef de prutsen. Want het lijkt me niet dat hij (diegene die je zuigers heeft vervangen) andere sproeiers heeft gemonteerd.

Had dit probleempje ook een keer met een tweetakter, luchtschroef helemaal open gedraaid, en 2 slagen naar binnen. Maar goed, ik zou hem gewoon een kwart slagje dicht draaien net zolang tot hij wel lekker loopt. En blijf die bougie chekken.

Aan je olie zal het wel niet liggen denk ik.. Misschien anders het systeem eens leeg laten lopen, en dan je benzine met olie voormengen. (Ik dacht dat de RS een apart olie resevoir had. Misschien doet je pompje wel vreemd)

Maar goed, je zou eens je brommer stationair moeten laten lopen met de vuldop van de koelvloeistof open. En dat een minuutje of 5. Bijvullen indien nodig. Motor afzetten en af laten koelen, dan het doppie er weer op schroeven.

Weet niet of je er wat aan hebt, het zijn maar wat tips, hopelijk kan je er wat mee..
 
Laatst bewerkt:
Gewoon heeeeel goed ontluchten en ook de ontluchtschroef boven ip het pomphuis en ruchts boven op de radiateur. Motor goed scheef houden, schudden, weer ontluchten en dan moet het weg zijn, klinkt echt als lucht in je slangen. Ook tank eraf, vuldop koelvloeistof daaronder eraf en de slangen naar de dop toe kneden om echt alle lucht eruit te krijgen !! Olieverhalen e.d. is vrijwel onmogelijk, met te weinig olie loopt ie gewoon vast, ook je carbs zou ik maar ff afblijven, dat soort dingen zien je nauwelijks aan je koelvloeistof temp, helemaal bij de buitentemperaturen van nu.
 
als je 4 minuten voor het stoplicht staat is het normaal dat ie snel stijgt qua temp.
doet de mijne ook.
Ik zou ook inderdaad niet aan de carbs. doen.

Maar toen ie 100graden werd,is toch niet de koppakking naar zijn grootjes gegaan,he?
 
euh, ik had een rs 125 die moest zo'n 68-70 graden zijn. Moet een rs250 (en ongeveer elke andere motor) ook niet zoiets zijn?? ik vind 50 nogal weinig, of is dat alleen voor inrijden?
 
lijkt mij ook! :)

En nog even over je laatste punt;

Wanneer je een blok om bent geweest,en de motor daarna uitzet,is het normaal dat de motortemperatuur nog even iets oploopt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon heeeeel goed ontluchten en ook de ontluchtschroef boven ip het pomphuis en ruchts boven op de radiateur. Motor goed scheef houden, schudden, weer ontluchten en dan moet het weg zijn, klinkt echt als lucht in je slangen. Ook tank eraf, vuldop koelvloeistof daaronder eraf en de slangen naar de dop toe kneden om echt alle lucht eruit te krijgen !! Olieverhalen e.d. is vrijwel onmogelijk, met te weinig olie loopt ie gewoon vast, ook je carbs zou ik maar ff afblijven, dat soort dingen zien je nauwelijks aan je koelvloeistof temp, helemaal bij de buitentemperaturen van nu.

Bovenstaand klopt als een bus...
Als je nog meer info nodig hebt dan....... :r ....(weet ik het ook niet meer).
bedrijftemp. = geloof 64 graden (op z'n best)
check werkplaats handboek...
 
je schrijft...
Als ik heb gereden en zet hem uit, dan duurt het heel lang voordat die afkoelt, soms is die na 5 min zelfs warmer als toen ik hem uitdeed.

logisch: motor wordt niet meer gekoeld, maar hij is nog vet heet...dus...temp. stijgt. Doen trouwens alle motoren en auto's.
tip: Niet zelf aan de stelschroeven gaan prutsen, want dan wordt het een duur geintje voor je, vrees ik!
 
Lijkt mij een probleem met je thermostaat als je het mij vraagt, haal hem er eens tussenuit, en kijk of hij niet vastzit (krom of verbogen is zeg maar).

Denk eigenlijk niet dat het een probleem met ontluchten is... want zelfs dan kan hij volgens mij nooit zo warm worden...
 
wat is het prob eigenlijk?

wat je in je eerste topic onderaan schrijft is volledig normaal. als je je motor uitzet is het normaal dat ie lang duurd dat hij koelt, alle warmte stijgt op...
als je een motor uitzet die warm heeft is het normaal dat hij na 2-3 minuten nog iets warmer aanduid, de motor wordt niet meer gekoeld...dit is de warmte die naar je temp-meter gaat...

neen, jouw rs-250 zit goed hoor

suc6
 
als je hem ontlucht en na een flink stuk rijden (100km) hij weer ontlucht moet worden kan ook je koppakking nog lek zijn :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan