RS125 Loopt niet goed in toeren/vermogensverlies

Franco01

Rookie
15 nov 2004
4
0
Dronten
hallo, ik rijd al een tijdje op m'n '97 extrema, heb bij 15dkm de zuiger vervangen, hij maakt altijd makkelijk 11duizend toeren en een top van 165km/u. Nu, net bij de 16dkm begint ie in te houden bij volgas (komt niet meer boven de 120 km/u), vooral merkbaar als ik door wil trekken in elke versnelling, in z'n 3 wil ie nog wel 10d toeren draaien, zolang ik maar niet boven half gas uitkom, bij volgas stort het vermogen geheel in en zakt ie af tot zo'n 8d toeren, dus zodra ik in z'n 6e versnelling zit en 'm rustig aan doortrek komt ie tot de 120km/u met zo'n 8d toeren, gooi ik 'm nu helemaal open dan sputtert ie en begint in te houden, hij zakt dan terug tot zo'n 100km/u. Alle voorwaarden zijn goed, schoon luchtfilter, schone carburateur, goede membramenkleppen, goede zuiger/cilinder en pakkingen, goede powerklep en uitlaat, ook de motortemperatuur is 70 graden en de cdi (ontsteking en powerklep regelaar) werkt ok. Wat kan het nu nog zijn?

Wie weet waar ik nu nog naar kan kijken en weet wat het probleem is, zelf denk ik nog aan de rechter krukaskering,(de motor verbruikt geen bakolie) die aan de ontstekingskant? maar gezien het beperkte aantal kilometers vind ik dit wel heel snel.

Wie weet raad en kan mij tevens vertellen bij hoeveel kilometers de krukaskeringen gemiddeld versleten zijn.

Groeten Frank.
 
denk niet dat het aan de sproeier ligt. Die van mij doet het 's winters net zo goed als zomers.
Het kan zijn dat je bougie flink verneukt is. Ik heb dat ook is gehad. Toen ging ie stotteren/inhouden en niet meer versnellen als ik boven de 9000 toeren kwam. Nadat ik de bougie vervangen had maakte ie probleemloos 12500 toeren.
Alleen jij zegt dat ie inzakt bij volgas... die van mij versnelde gewoon niet meer maar zakte ook niet in, en stotterde in elke versnelling boven de 9000 toeren.
Maar toch.. een bougie kost niet zoveel en die dingen hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven.
Zou het een krukaskeerring zijn dan loopt ie ook niet meer stationair, doordat ie ze druk dan verliest via de keerring. Ook zou je bij je cdi ontsteking dan wel wat vettigheid/benzine moeten zien zitten denk ik.

succes ermee.
 
Bougie net ook mee vervangen (nieuwe), BR9 i.p.v. BR10, maakt ook niet uit, ik ga van het weekeind het ontstekingsdeel eruithalen, dan zie ik misschien wel olie, of niet,hij loopt in iedergeval mooi stationair, heel soms slaat ie af, als ik opeens stil sta, verder trekt ie als een kannon. Ik heb de membramen wel kortgeleden, met de zuiger meevervangen voor ik geloof carbon, maar die moeten toch minstens veel langer meegaan dan 1000km, heb deze er nog uitgehaald en er een mag-lite (lamp)achter gehouden, ze sluiten nog mooi, geeneen staat er open.

Ik ga nog effe verder zoeken met jullie hulp

alvast bedankt allemaal.
 
Geen benzine pompje, maar dat van de luchtfilter box zal ik effe checken, misschien moet ie een bepaalde flow hebben en krijgt ie nu teveel door een lekje of zo, ik ga dit vanavond checken. ontsteking is goed geloof ik, omdat ie onbelast, met iets gas, naar de 11d toeren vliegt.

bedankt.
 
Tweetakt, toch? Ik hoop niet dat ik gelijk heb maar het zou goed kunnen liggen aan de keerring(en) op de krukas en daar is lastig bij te komen.

Afhankelijk van rijstijl gaan die dingen òf nooit kapot òf om de haverklap.
 
Meet eens compressie........als ik het goed bergrijp draait hij onbelast wel makkelijk zijn toeren maar hoe hoger de versnelling (en dus zwaardere belasting) stijgt het toerental steeds moeilijker en haal je het maximale aantal toeren niet meer?
Als het geen brandstof tekort is (wat doet hij als je de choke er bij zet als hij begint in te houden?, als hij dan beter doorloopt is het te weinig benzine)
, anders zou ik toch gaan denken aan een compressie verlies door een zuiger probleem?
 
hoi jb37,

Powervalve gaat netjes open en dicht, voor zover ik zie 2x, 1x stationair tot zo'n 4000 (weet ik niet precies) en bij zo'n 8000 opend ie weer, tot maximaal toerental, heb de choke ook al geprobeerd, bij deze carburateur sluit hij geen lucht af maar opent ie geloof ik een extra sproeier voor een rijker mengsel is geen merkbaar verschil, ik ga zaterdag die ontstekingskap weghalen om te kijken of ie daar doorzweet (mengolie), dan is het misschien toch de kering, die bij hoog vermogensvraag gaat lekken of zo, de zuiger en de cilinder heb ik er nog afgehaald, optisch is de nieuwe zuiger absoluut goed passend en de zuigerveren zijn ok, ik ga de compressie ook wel effe meten, weet je toevallig de compressie uit je hoofd? ander zoek ik 't wel op.

Groeten Frank.
 
Jemig, als je een tweetakt eenmaal open hebt verwissel je toch meteen voor die paar dubbeltjes VOOR ALLE ZEKERHEID die krukas-keerring(en) èn de voet- en koppakking?

Ook:
- het kan aan een bougieKAPJE liggen, zelden nuttig iets aan meetbaar maar enge foutjes mogelijk, wazig.
- als je stationair-toerental nèt iets te laag staat krijg je ook vervelende dingen. Veilige afregel-wijze: WARME motor. UIT. GAS OPENTREKKEN en terwijl de stationairschroef VAST draaien. Controleer of alles vrij staat, start en motor moet nu (veel) te hard stationair lopen. Draai stationairschroef langzaam losser tot aanvaardbaar toerental maar "aan de hoge kant" dus niet verkeerd-zuinig, er moet "temperament" in blijven.
Pas op: indien stationair-stelschroef terug naar "vaster" tòch nodig is dan GAS OPTILLEN, iets te vast draaien en opnieuw zachtjes losser. Dit met het oog op wringschade-risico aan schroefbaantje in/onderaan lichtmetalen cilindrisch schuifje in meeste carburateurs, waarna voortaan geen stationairgas meer regelbaar.
- vlotterpennetje in "moderne" carburateur heeft nogal eens een klein plastic sluit-puntje dat indien vervormd/ versleten (vergrootglas!) verschijnselen kan veroorzaken tussen (eventueel: afwisselend) brandstof-gebrek door "kleven" en/of verzuipneiging door niet-sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan