RS250; plotselinge hoge temperaturen Help!!!

CapireXRS250

Die hard MF'er
2 dec 2003
944
31
Nederland
Mijn Rs 250 heeft onlangs nieuwe zuigers gehad. Nu was ik hem eergisteren en gisteren aan het inrijden en nu was er het volgende; ik had even stil gestaan en hem een tijdje stagionair laten draaien. Hierdoor liep de temperatuur enigszins op, wat uietraard normaal is. Het vreemde was echter dat toen ik ging rijden de temperatuur alleen maar hoger en hoger opliep tot zo'n 100 graden. Toen heb ik hem stil gezet langs de kant en een tijdje laten afkoelen. Toen ik echter ging rijden steeg de temperatuur weer heel erg, soms liep die iets terug maar dan ging die zo weer omhoog. Pas nadat ik echt hard ging rijden rond de 100km werd de temperatuur pas normaal en bleef die dat ook. Weet iemand waar dat aan kan liggen, koelvloeistof zit er nog genoeg in HELP!!!!!!!!!!!!!!!!
 
heb ik ook gehad bij mij af1 nadat ik het motorblok weer opnieuw in elkaar had gezet. Het is gewoon lucht in je koelsysteem. Bij mij ging de lucht er vanzelf uit. Blijf regelmatig je koelvloeistof controleren en bijvullen. Bij mij was de lucht er na +/- 20km allemaal uit. Ik heb hem toen regelmatig warm laten worden, en weer af laten koelen. Ongeveer om de 5 km, en tijdens het rijden een rugzak met koelvloeistof en een trechter mee.
 
een tweetakt heeft een normale bedrijfstemp. van rond de 60 graden.

100 graden is veel en veelst te warm.
:? :? :? waar gemeten dan??? bij je knipperlichten..?? elke verbranding levert temp. op van enkele honderden graden. dit heeft niets met 2- of 4-takt te maken.

wat er wel mee te maken heeft, is de wijze waarop de verbrandingstemp. word afgekoeld; dmv. lucht of vloeistof.. en inderdaad de meeste simpele 2-taktjes hebben luchtkoeling, maar er rijden er ook genoeg met vloeistof.
en deze vloeistof word idd al gauw een graad of 100 ,afhankelijk van motor uiteraard, di van mij word al gauw 110 graden.

maar om te zeggen dat een 2-takt een bedrijfstemp heeft van 60 graden: dikke bullshit, hangt cpl van koeling en type motor af...
 
:? :? :? waar gemeten dan??? bij je knipperlichten..?? elke verbranding levert temp. op van enkele honderden graden. dit heeft niets met 2- of 4-takt te maken.

wat er wel mee te maken heeft, is de wijze waarop de verbrandingstemp. word afgekoeld; dmv. lucht of vloeistof.. en inderdaad de meeste simpele 2-taktjes hebben luchtkoeling, maar er rijden er ook genoeg met vloeistof.
en deze vloeistof word idd al gauw een graad of 100 ,afhankelijk van motor uiteraard, di van mij word al gauw 110 graden.

maar om te zeggen dat een 2-takt een bedrijfstemp heeft van 60 graden: dikke bullshit, hangt cpl van koeling en type motor af...
Dat kan allemaal wel zijn, maar de meeste RS 250 hebben een bedrijfstemparatuur van ongeveer 60 graden. En toevallig is dat voor een tweetakt een hele goede temparatuur. Dus als ie wel 100 graden wordt, dan is er echt wel wat mis.
 
Heb rs250 gehad.
Toen ik zuigers had vervangen , zat er ook lucht bij mij in het koelvloeistof systeem. de temperatuur sensor gaf zelf een keer 110 graden aan.
Dit klopte natuurlijk niet , simpelweg je dat anders wel voelt bij je benen, want voordat ik hem los had gehad voelde je je al de warmte op je benen als hij 80 graden werd bij het stoplicht.
trouwens mijn bedrijfstemp. van de rs was 50 a 55 graden!

Ik heb het volgende gedaan , tank verwijderd , onder de tank vind je een hele grote soort van dop , die kan je los draaien . schudden aan de motor. als het "goed" (omdat je lucht in je systeem heb) is gaat het een beetje borrelen daar. Als je klaar bent kun je je systeem bijvullen. En is het met een beetje mazzel weg. Bij mij wel in iedergeval!!
succes

dit alles was met een rs250 max biaggi replica uit 1996
nu te koop bij Safe Motors Veenendaal lol ;)
 
Probeer anders dit s, gaat over de 250...

"Coolant: Replace every 2 years 50/50 mix of water/coolant suitable for aluminium radiators. Remove the cylinder drain plugs, water pump bleed screw, radiator bleed and fill caps. Start filling as slowly as possible through the radiator fill cap (not expansion bottle) when fluid escapes the cylinder plugs tighten them. Keep filling until it runs out of the water pump casing screw, tighten it. Keep filling until fluid escapes the radiator bleed screw and tighten. Now fill all the way to the top of the filler and secure cap. If you fill very slowly all the air should be pushed out. If you do get air bubbles the bike will likely run too hot. Put some mix in the expansion bottle. Mark the level and run the bike until at operating temperature. Allow the bike to cool and check level."
 
Inderdaad heel goed ontluchten, slangen kneden, weer ontluchten, bijvullen via ontluchting radiator eventueel, motor flink kantelen, schudden (niet laten vallen !!!!) en dan draaiend ook weer ontluchten, tot vervelens toe (ook en vooral op waterpomphuis, als die lucht heeft pompt ie niet)

En voor de heren 4-takters, voor een RS is zoals al eerder gezegd 57 graden ongeveer de normale berijfstemperatuur, boven de 90 graden motor uitzetten want dan is er iets helemaal niet goed en kan schade aan het blok optreden.
 
Natuurlijk moet een vloeistofcircuit terdege ontlucht zijn, anders vraag je om problemen/ defecten. Net zo min hoort er water in je banden.

Stationair warmdraaien is helemaal niet goed en voor een tweetakt al extra slecht.

Gewoon starten en prompt met niet meer dan "genoeg" gas rustig wegrijden, nog niet te hoog opschakelen maar vooral ook niet wezenloos lang in 1; kalmaan blijven doen tot de overdreven koud-trekkracht verdwijnt en het doorwarmend materiaal soepeler reageert op "spelen" met het gas om geleidelijk naar de top te komen. Alle delen èn de olie komen zodoende geleidelijk en TEGELIJK op werktemperatuur. Daarna: blazen (en vermijd korte ritjes).

"Andere fout": koud wegjanken = motormoord.

Bij tweetakt is eerste symptoom van verkeerde doorwarm-stijl vaak: kapotte keerring(en) op de krukas; de motor verliest dan kracht door "valse lucht" en gaat dan bovendien vaak ook "vuiler" lopen als er versnellingsbak-olie tot in de cilinder doordringt. Stilvallen is mogelijk. Sommige rijders hebben herhaaldelijk zo'n ring kapot, anderen nooit. Die ring is van tamelijk zacht materiaal met redelijk zelf-herstellend vermogen en moet zich bij iedere rit "zetten".
 
Mijn Rs 250 heeft onlangs nieuwe zuigers gehad. Nu was ik hem eergisteren en gisteren aan het inrijden en nu was er het volgende; ik had even stil gestaan en hem een tijdje stagionair laten draaien. Hierdoor liep de temperatuur enigszins op, wat uietraard normaal is. Het vreemde was echter dat toen ik ging rijden de temperatuur alleen maar hoger en hoger opliep tot zo'n 100 graden. Toen heb ik hem stil gezet langs de kant en een tijdje laten afkoelen. Toen ik echter ging rijden steeg de temperatuur weer heel erg, soms liep die iets terug maar dan ging die zo weer omhoog. Pas nadat ik echt hard ging rijden rond de 100km werd de temperatuur pas normaal en bleef die dat ook. Weet iemand waar dat aan kan liggen, koelvloeistof zit er nog genoeg in HELP!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb dit ook op de nc-30 van mijn broer gehad, ging ook stilstaan. Een man uit de race wereld (Hoogland) zei dat dit niet erg was. Hij kwam immers niet in het rode gebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan