RSV Mille op dynobank :-)

Unstable

MF veteraan
5 jun 2001
1.864
0
Mijn fiets..:)
Vanmiddag even bij Mobu geweest, en dan spreek ik meestal met frank (bekende voor sommigen) en van het een kwam het ander.

Ben dus ff op de bank geweest. Ziehier de belangrijkste gegevens.

4135


De Mille 2000 (bouwjaar 2001) blijkt dus een top te hebben van 288!!!! echte kilometers, maar dat haal je natuurlijk nooit. Er zijn echter wel manieren om van die vreselijk hoge top meer gebruik te maken. (Tandje voor minder doet wonderen en GEEN andere ketting nodig)

Ook is een powercommander aan te raden, niet alleen voor het betere afstelwerk (mooiere loop) maar de machine krijgt er ook een paar PK's bij (MAX 5).
De powercommander is er voor de Mille alleen in een normale uitvoering, niet de "R", dit betekend dat er niet met de onsteking "geknoeid" kan worden, overigens is daar weer iets anders voor te verkrijgen.
Ook een K&N luchtfilter doet wonderen, breder berik NewtonMeters. Ook is een compressed airbox een hele goede methode voor meer PK's en beter bereik koppel.

(more to come)
 
Dus ik neem aan dat je alle hierboven genoemde zaken binnen niet al te lange tijd uit gaat (laten) voeren? :)
 
Wat leuk, precies evenveel pk's als mijn TL, alleen loopt die van mij wat vloeiender. Ik kom trouwens niet boven de 260 uit hoor. Zal mijn Dynouitdraai eens inscannen, leuk om te vergelijken twee tweepitters.
 
Hoeveelheid PK's verbaast mee en beetje. Nu weet ik dat een RSV het overduidelijk van zijn koppel moet hebben (waar niets mis mee is), maar ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht.

Heb je benchmark gegevens voor je fiets (meetgegevens van anderen?).

Is bij jou de eerste onderhoudsbeurt al uitgevoerd (mag ik aannemen als het gaat om een model 2001)? M.a.w. is de electronische begrenzer er al afgehaald?
 
Ik weet niet wat er al wel en wat er nog niet aan de fiets is veranderd, de vorige eigenaar heeft me nog niet gebeld. (hopelijk doettie dat snel een keer) Ik weet dat er nog al een paar "dingetjes" inzitten die enigzins begrenzen. Ik heb ook nog niks kunnen vinden waar dat soort dingen beschreven staan voor de Mille....want dan zou ik het eens kunnen checken!!

Dus als iemand iets weet, waar ik dit kan vinden, heel graag. (Internet of boeken ofzo)
 
Hoeveelheid PK's verbaast mee en beetje. Nu weet ik dat een RSV het overduidelijk van zijn koppel moet hebben (waar niets mis mee is), maar ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht.

Is bij jou de eerste onderhoudsbeurt al uitgevoerd (mag ik aannemen als het gaat om een model 2001)? M.a.w. is de electronische begrenzer er al afgehaald?


Opgegeven vermogen is 130pk. Is ruim 112pk aan het achterwiel dan zo weinig? :?

Enne...een electronische begrenzer op een Mille? De mijne moet de 18e weg voor zijn 1000-beurt, maar het enige dat ik weet is dat er de restricties afgaan, maar dat heeft niets te maken met een "electronische begrenzer (demper => trechtertje weghalen, luchtfilter => inlaatschotje verwijderen en de electronische unit => draadje doorknippen zodat map 2 van de injectie geactiveerd wordt). Door deze aanpassingen gaat het vermogen van 118 naar 130 pk en wordt hij vooral in het middengebied soepeler (zeggen ze)
Weet jij iets dat ik niet weet?
 
Opgegeven vermogen is 130pk. Is ruim 112pk aan het achterwiel dan zo weinig? :?

Enne...een electronische begrenzer op een Mille? De mijne moet de 18e weg voor zijn 1000-beurt, maar het enige dat ik weet is dat er de restricties afgaan, maar dat heeft niets te maken met een "electronische begrenzer (demper => trechtertje weghalen, luchtfilter => inlaatschotje verwijderen en de electronische unit => draadje doorknippen zodat map 2 van de injectie geactiveerd wordt). Door deze aanpassingen gaat het vermogen van 118 naar 130 pk en wordt hij vooral in het middengebied soepeler (zeggen ze)
Weet jij iets dat ik niet weet?

het vermogen is niet slecht ,een 118 pk aan het wiel is inderdaad ruim 130 pk aan het krukas
mijn ducje heeft MAAR 123 pk aan het wiel en is dermate snel dat div dikke 4 cilinders er niet aan te pas komen (en er zijn mede forumers die dat kunnen bevestigen ) maar een 130 pk aan het wiel voor rsv ,dan moet er nog veel gebeuren (sorry jongens) ik ben nu bezig met de laatste fase van tuning aan mijn ducje ,en deze zal na dit hopelijk 135 pk aan het wiel hebben , maar kijk dan niet wat het gekost heeft om dit te bereiken .zeker als je dan kijkt dat er niets meer origineel in het blok zit .
dus 120 pk voor een rsv aan het wiel is bet :}
 
18 PK verlies aan de ketting is m.i. echt teveel.

Mag hooguit 10 pk zijn. Lijkt er net op alsof de electronica de boel ophoudt. De vermogenscurve komt erg laat en er zitten flinke dipjes in. Even naar de specialist zou ik zeggen (bv Misano in Schagen, Hilltech/van de Heuvel in Kaatsheuvel, Frederiks in Goes, Spierings in Heesch etc.). Waarschijnlijk kan al door een kleine ingreep je probleem verholpen worden.

Wat zei het bedrijf dat de meting heeft gedaan hiervan?
 
Ik weet niet wat er al wel en wat er nog niet aan de fiets is veranderd, de vorige eigenaar heeft me nog niet gebeld. (hopelijk doettie dat snel een keer) Ik weet dat er nog al een paar "dingetjes" inzitten die enigzins begrenzen. Ik heb ook nog niks kunnen vinden waar dat soort dingen beschreven staan voor de Mille....want dan zou ik het eens kunnen checken!!

Dus als iemand iets weet, waar ik dit kan vinden, heel graag. (Internet of boeken ofzo)

Zeg dat dan... ;) (Trouwens, hij staat wel vrij rijk ingesteld.)

Restrictie eruit halen:
http://www.apriliaworld.com/FAQ/DeRestrict/derestricted.html

Meer info:
http://www.apriliaworld.com

Trouwens, dit is vrij normaal volgens mij. Ik kan mijn uitdraai niet vinden, zal wel in Almere liggen. Hij haalde 110 PK en koppel 92 dacht ik. Hij is helemaal standaard, begrenzingen eruit en ketting is versleten. Er zit wel een andere demper op, maar nog niet de bijhorende eprom.

Nog een andere haalde ergens in de 113 PK. Dus dit zijn hele normale waarden.
 
Die dip bij 6.000rpm is normaal bij een standaard fiets...dat is de 'milieu-dip'.

Die haal je er makkelijk uit met de standaard zaken (zoals het groen-witte draadje doorknippen en de airbox-aanpassing).
 
Die dip bij 6.000rpm is normaal bij een standaard fiets...dat is de 'milieu-dip'.

Die haal je er makkelijk uit met de standaard zaken (zoals het groen-witte draadje doorknippen en de airbox-aanpassing).

Dat zou wel kunnen kloppen, maar het maximale vermogen gaat er niet echt veel op vooruit hebben ze mij verteld.
 
het vermogen is niet slecht ,een 118 pk aan het wiel is inderdaad ruim 130 pk aan het krukas
mijn ducje heeft MAAR 123 pk aan het wiel en is dermate snel dat div dikke 4 cilinders er niet aan te pas komen (en er zijn mede forumers die dat kunnen bevestigen ) maar een 130 pk aan het wiel voor rsv ,dan moet er nog veel gebeuren (sorry jongens) ik ben nu bezig met de laatste fase van tuning aan mijn ducje ,en deze zal na dit hopelijk 135 pk aan het wiel hebben , maar kijk dan niet wat het gekost heeft om dit te bereiken .zeker als je dan kijkt dat er niets meer origineel in het blok zit .
dus 120 pk voor een rsv aan het wiel is bet :}


Hee Biggel, long time niks gelezen van je!

Even wat opmerking omtrent een RSV:
Af-fabriek heeft een RSV 118pk aan de krukas. Na de 1000-beurt gaan er de al eerder genoemde restricties uit en dan heeft een RSV dus 130pk aan de krukas. Als je dan 112pk aan het achterwiel overhoudt is mijns inziens best oké toch?

We begrepen elkaar even verkeerd Toine.
Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan door pk`s te noemen zonder de plek van meting (krukas of achterwiel)
 
Dit is nog een uitdraai van het 1999 model dat ik heb gehad. Het 2001 model is veel gevoeliger voor veranderingen met eproms en andere uitlaten. Met dezelfde carbon uitlaten haalt het 2001 model maar 114.8 achterwiel pk's. Moet je maar eens kijken naar de uitdraai van het 1999 model. Die liep echt als een kogel. Ik baal er van dat aprilia de nieuwe eproms beveiligd heeft. Ze zijn niet uit te lezen en een andere uitlaat monteren wil niet zeggen dat ie beter loopt. Hij klinkt nu wel lekker maar het 99 model liep toch veel beter.Oh ja , ik heb nu wel een kleiner voortandwiel.
misc.php
 
18 PK verlies aan de ketting is m.i. echt teveel.

Mag hooguit 10 pk zijn. Lijkt er net op alsof de electronica de boel ophoudt. De vermogenscurve komt erg laat en er zitten flinke dipjes in. Even naar de specialist zou ik zeggen (bv Misano in Schagen, Hilltech/van de Heuvel in Kaatsheuvel, Frederiks in Goes, Spierings in Heesch etc.). Waarschijnlijk kan al door een kleine ingreep je probleem verholpen worden.

Wat zei het bedrijf dat de meting heeft gedaan hiervan?

U is kenner neem ik aan? Enne, ik heb 130 KRUKAS pk's, zoals elke Mille. Dus dat verlies van 18 pk's klopt niet! Of heb je het ergens anders over? Want dit zijn HEEL normale waarden hoor!!
 
Als naast een TL1000 uitdraai er ook nog een Duc99X en VTR1000SP-x gepost worden, dan kunnen we mooi vergelijken. Heeft iemand met meerdere van deze motoren ervaring? Ik wil graag horen wat de + en - punten zijn van het motor-gedrag.
 
Als naast een TL1000 uitdraai er ook nog een Duc99X en VTR1000SP-x gepost worden, dan kunnen we mooi vergelijken. Heeft iemand met meerdere van deze motoren ervaring? Ik wil graag horen wat de + en - punten zijn van het motor-gedrag.

heb wel een uitdraai liggen maar kan niet scannen .zal wel ff aan een ander vragen of ze het voor me scannen
 
U is kenner neem ik aan? Enne, ik heb 130 KRUKAS pk's, zoals elke Mille. Dus dat verlies van 18 pk's klopt niet! Of heb je het ergens anders over? Want dit zijn HEEL normale waarden hoor!!

mischien een kenner die niet kan lezen
130 pk aan het krukje is dus zonder velies van bak en tandwielen,ketting .normaal verlies je ongeveer 12 tot 15% van het kruk vermogen (ongeveer is afhankelijk van type motor ,etc)

maar wie wil nu weten hoeveel pk je aan het krukas hebt ,je gebruikt toch het wiel om het vermogen weg te zetten .
en het klinkt leuk " ik heb maar 123 pk ",en daarna rijdt je een bijna standaard R1 met 150 pk (op papier)los en ook een blackbird heeft het na kijken ,leuk leuk lol lol
 
Laatst bewerkt:
18 PK verlies aan de ketting is m.i. echt teveel.

Mag hooguit 10 pk zijn.
Is afhankelijk van de motor en het standaard vermogen. De mijne (ZX-6R) verliest ook ongeveer 12% (11pk) tussen krukas en achterwiel...

Als je het verliespercentage uitrekent voor Unstable, kom je op 14,nogwat%... En da's nog redelijk normaal... :)

En er zit meer tussen krukas en achterwiel dan alleen een ketting... Wat dacht je van de tandwielengroep die versnellingsbak heet, of de koppeling? Plus dat fabrikanten liever een hoger vermogen dan een lager vermogen aanhouden bij het opgeven van het maximaal vermogen...

Ziet er dus netjes uit... :)
 
ik zal die van mij cbr ook is op zoekken

zit er btw nog verschil in dyno of fucs bank?
Volgens een groepje rijders die op de powerday waren, is een Fuchsbank beter, vanwege de betere simulatie van weg-omstandigheden. Zo krijg een een exactere meting en kan je ook beter het koppel meten...

Zelf geen ervaring mee...
 
Is afhankelijk van de motor en het standaard vermogen. De mijne (ZX-6R) verliest ook ongeveer 12% (11pk) tussen krukas en achterwiel...

Als je het verliespercentage uitrekent voor Unstable, kom je op 14,nogwat%... En da's nog redelijk normaal... :)

En er zit meer tussen krukas en achterwiel dan alleen een ketting... Wat dacht je van de tandwielengroep die versnellingsbak heet, of de koppeling? Plus dat fabrikanten liever een hoger vermogen dan een lager vermogen aanhouden bij het opgeven van het maximaal vermogen...

Ziet er dus netjes uit... :)

Voor de Mille geven ze helemaal vrij 128 pk krukas op. 128 x 0,88 = 112,64 pk aan het achterwiel als je 12% verlies rekent.

Nou als dat niet mooi klopt???
 
Voor de Mille geven ze helemaal vrij 128 pk krukas op. 128 x 0,88 = 112,64 pk aan het achterwiel als je 12% verlies rekent.

Nou als dat niet mooi klopt???

Klopt als een bus.
Alleen schijnt het 2001 model 2pk meer te hebben dan de modellen daarvoor. 130 dus.

Conclusie: we hebben allemaal gelijk. 8-)
 
De Mille 2000 (bouwjaar 2001) blijkt dus een top te hebben van 288!!!! echte kilometers, maar dat haal je natuurlijk nooit. Er zijn echter wel manieren om van die vreselijk hoge top meer gebruik te maken.


Het is wel erg vreemd wanneer ik jouw op sleeptouw neem op de Autobahn :9~ dat je bij 270km/h af moet haken en ik nog 1x opschakel dat er op de bank 288km/h "echte kilometers" gemeten wordt. Dat zou betekenen dat ik 25 km/h harder zou rijden |( dan 288km/h uhhhh 313km/h daar geloven we met z'n allen niet in :9

Maar goed we rijden wel weer een keer samen op de autobahn en dan doen we het nog een keer over. Goed?
 
Terug
Bovenaan Onderaan