RT125/3 geen vermogen in 4e versnelling

anton.m

Rookie
9 mei 2022
6
0
Ik heb een MZ RT125/3 uit 1960. Helemaal opgeknapt, gespoten, alle chroomwerk, rubber delen, bekabeling en draadboom vervangen etc. Maar heb eigenlijk nooit lekker kunnen rijden er was elk jaar wel weer een probleem. Na dieptepunt gebroken zuigerstang in 2019 het hele blok gereviseerd; alles nieuw geplaatst; pakkingen, lagers, krukas en cilinder laten honen met nieuwe zuiger. Carburateur en luchtfilter ultrasoon gereinigd gereviseerd en vlotter vervangen. Contactpunten , condensator en bobine vervangen. Punt bleef dat de motor slecht doortrok in zijn 3 en 4, de fabrieksopgave van 80 / 85 km per uur heb ik nooit gehaald. Met mazzel een beetje voor de wind haalde hij de 75 km/hr. Tegenwind zakte hij terug naar de 60 km/hr. Dit jaar na ziekte en lichamelijke ongemakken heb ik de motor weer uit de garage gehaald, verse benzine erin en het resultaat is nog slechter: 1 en 2 gaan goed, 3 gaat redelijk door trekkend tot 65 km/hr als je dan schakel naar zijn 4 komt hij niet op toeren, zakt hij in en terug naar 40 / 45 km/hr. Nogmaals de contactpunten gepolijst en precies afgesteld op 0,4 mm en 4,5 mm voor BDP echter geen verschil. Nieuwe accu geplaatst. Na 5 kilometer rijden hield hij er alweer mee op. De bougie was droog maar zwart na installatie nieuwe bougie startte hij wel weer en met 50 km/hr max terug sukkelen naar de garage. Uitlaat is ontkoold, luchtschroef staat 2 slagen uit en gasnaald in 3e van boven (middenstand) standaard sproeier 80 zit erin. Versnellingsbakolie is SAE80W (motor verbruikt geen versnellingsbakolie en olie ruikt niet naar benzine) en mengsmering is minerale olie 1:40 superbenzine. Onder aan het blok hangen wel wat olieachtige zwarte druppels. Compressiedruk is 9 bar, geen lekkage druk loopt niet terug. Iemand enig idee wat hieraan te doen is of kan iemand mij helpen ??
 
Laatst bewerkt:
Klopt die voorontsteking wel? ik zou eerder op 2,5 tot hoogstens 3mm gaan zitten.
Ja dus, 4mm klopt.
Maar de fabrieksopgave is waarschijnlijk plat liggend, Oost Duits menneke, Wind mee, kroeg in zicht.
Vijftig is wel weer heel weinig. Als de bougie nat slaat zou ik zeggen dat hij te rijk loopt. Een vlotter die blijft hangen of versleten carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Zou de compressie maar eens meten.
PS:had niet goed gelezen,had je al gedaan zie ik nu,zwarte bougie is inderdaad te rijk mengsel of te veel olie door de benzine
gemengd,wel vreemd dat hij het nu nog slechter deed dan voorheen,dan zou er ergens iets veranderd moeten zijn in de tussentijd
door het stilstaan,meestal zit dat dan in het brandstof systeem,als de oliedruppels uit de uitlaat lekken duid dat op teveel olie
door de benzine, onverbrande olie verdwijnt dan via de uitlaatpoort de uitlaat in,of een onvolledige verbranding door
een niet goed werkende ontsteking,ook kan door langdurig lage toeren rijden de boel vervuilen,een 2takt moet je goed
schoonbranden door af en toe flinke stukken met hogere toeren te rijden.
Wat voor minerale olie gebruik je eigenlijk?als dat ricinusolie is dan mag je die niet langere tijd in de tank laten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Een Sparta 125 haalt met een beetje goede wil 70-75km/u.
Dus ik zou het met een vergelijkbare DKW ook meer in die hoek zoeken..
85km/u is niet realistisch..
Is het blok wel goed ingereden?
De eerste 2000km moet je met deze oudjes rustig aan doen en niet boven de 60km/u uit willen komen, als je lang met het blok wilt doen.
Welke mengverhouding gebruik je?
 
Zo te lezen heeft de TS er alles aan gedaan om de motor volgens het boekje af te stellen. Maar een zwarte bougie is een indicatie van te rijk of te vet. 1:40 is netjes, 80 is de normale hoofdsproeier. Dan blijft volgens mij alleen slijtage van de carburateur over. Of een lekke keerring. Maar omdat het blokje gereviseerd is zou ik dat nog even overslaan.
 
Blijft het vlotterstangetje bovenop de vlotterkamer niet ergens op een braam hangen?
grtz,
Cees
1656500504584.jpeg
 
Bedankt voor jullie reactie. De compressie is zoals gezegd 9 bar en loopt niet terug dus geen lekkage. De gebruikte mengsmering is minerale MPM 44000 2-stroke TSC 3/TC, API-TC JASO FB. Bij de eerstvolgende tankbeurt stap ik deels over op Addinol synthetische mengsmering en probeer 1:50. Heb gelezen dat synthetische olie een betere verbranding etc heeft. De carburateur BVF 22KNB1-2 is gereviseerd, kan de diameter van de gasschuif invloed hebben ? Het lijkt wel of de gasschuif in een ver verleden afgeschuurd is, en een beetje speling heeft. Een originele nieuwe BVF carburateur kopen is mij niet gelukt ivm weinig aanbod en hoge prijzen. Kan ik deze BVF misschien vervangen door een ander merk zoals Bing etc ? Lekkage van de (bij revisie pas vervangen) keerring sluit ik inderdaad ook uit. De contactpunten staan volgens mij perfect afgesteld volgens fabriek opgave op 0,4 mm en 4,5 mm voor Bovenste Dode Punt. En alles is origineel dus ook de overbrenging.
 
Versleten naaldgeleider? Bij een versleten gasschuif zou ik eerder denken aan een armer mengsel, maar misschien kan iemand met meer ervaring daar iets zinnigs over zeggen. Gasschuif mag eigenlijk ook nauwelijks speling hebben.

Je hebt wel de krukas de juiste kant op gedraaid om het ontstekingstijdstip te bepalen toch? Juiste hittegraad gebruikt voor de bougie?
 
Ja, je kan in principe elke 22mm tweetakt carburateur plaatsen. Maar dan begin je wel weer opnieuw met afstellen.
Een versleten gasschuif kan inderdaad rare onderdrukken en wervelingen geven. Het is niet vanzelfsprekend dat valse lucht een arm mengsel oplevert.
Ik zou beginnen met een revisiesetje van 17 euro kopen en alle naalden, pakkingen en sproeiers vervangen.
 
Alle onderdelen die ik ooit gekocht heb komen uit Duitsland, is effe zoeken maar was / is altijd incl verzendkosten veel goedkoper dan hier in Nederland.
Ook het honen van de cilinder incl nieuwe zuiger was met verzendkosten goedkoper in Duitsland dan hier.
Alle internet sites in Duitsland ken ik ondertussen wel.
De bougie is een 14/240 oftewel een B8HS volgens Internet.
 
Bedankt voor jullie reactie. De compressie is zoals gezegd 9 bar en loopt niet terug dus geen lekkage. De gebruikte mengsmering is minerale MPM 44000 2-stroke TSC 3/TC, API-TC JASO FB. Bij de eerstvolgende tankbeurt stap ik deels over op Addinol synthetische mengsmering en probeer 1:50. Heb gelezen dat synthetische olie een betere verbranding etc heeft. De carburateur BVF 22KNB1-2 is gereviseerd, kan de diameter van de gasschuif invloed hebben ? Het lijkt wel of de gasschuif in een ver verleden afgeschuurd is, en een beetje speling heeft. Een originele nieuwe BVF carburateur kopen is mij niet gelukt ivm weinig aanbod en hoge prijzen. Kan ik deze BVF misschien vervangen door een ander merk zoals Bing etc ? Lekkage van de (bij revisie pas vervangen) keerring sluit ik inderdaad ook uit. De contactpunten staan volgens mij perfect afgesteld volgens fabriek opgave op 0,4 mm en 4,5 mm voor Bovenste Dode Punt. En alles is origineel dus ook de overbrenging.
Er is een duitsland een komplete mikuni vervangings set te krijgen. Moet alleen ecen de verkoper zoeken.

Edit: Geussi verkoopt zulke sets, heeft helaas alleen nog voor de 150cc’s… Misschien als je een mail naar hem stuurt dat ie nog wat kan regelen voor je.
 
Laatst bewerkt:
Een Sparta 125 haalt met een beetje goede wil 70-75km/u.
Dus ik zou het met een vergelijkbare DKW ook meer in die hoek zoeken..
85km/u is niet realistisch..
Is het blok wel goed ingereden?
De eerste 2000km moet je met deze oudjes rustig aan doen en niet boven de 60km/u uit willen komen, als je lang met het blok wilt doen.
Welke mengverhouding gebruik je?
Heel vroeger, haalde mijn Zündapp ks50 met een 20mm mikuni en een 50 snel kop 75 km/u. Dan moet met ene 125 cc de 85 toch wel haalbaar zijn?
 
Heel vroeger, haalde mijn Zündapp ks50 met een 20mm mikuni en een 50 snel kop 75 km/u. Dan moet met ene 125 cc de 85 toch wel haalbaar zijn?
Vergeet niet dat genoemde topsneleheden behaald zijn op een vlakke weg met max 2%helling, plat op de tank, 1,70 lengte, 70 kg en strak zittende kleding.

Mijn TS 150 haalt ook zo een 95-105 afhankelijk van omstandigheden. Dat is hetzelfde blok met alleen een andere cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan