RT125/3 geen vermogen in 4e versnelling

anton.m

Rookie
9 mei 2022
6
0
Ik heb een MZ RT125/3 uit 1960. Helemaal opgeknapt, gespoten, alle chroomwerk, rubber delen, bekabeling en draadboom vervangen etc. Maar heb eigenlijk nooit lekker kunnen rijden er was elk jaar wel weer een probleem. Na dieptepunt gebroken zuigerstang in 2019 het hele blok gereviseerd; alles nieuw geplaatst; pakkingen, lagers, krukas en cilinder laten honen met nieuwe zuiger. Carburateur en luchtfilter ultrasoon gereinigd gereviseerd en vlotter vervangen. Contactpunten , condensator en bobine vervangen. Punt bleef dat de motor slecht doortrok in zijn 3 en 4, de fabrieksopgave van 80 / 85 km per uur heb ik nooit gehaald. Met mazzel een beetje voor de wind haalde hij de 75 km/hr. Tegenwind zakte hij terug naar de 60 km/hr. Dit jaar na ziekte en lichamelijke ongemakken heb ik de motor weer uit de garage gehaald, verse benzine erin en het resultaat is nog slechter: 1 en 2 gaan goed, 3 gaat redelijk door trekkend tot 65 km/hr als je dan schakel naar zijn 4 komt hij niet op toeren, zakt hij in en terug naar 40 / 45 km/hr. Nogmaals de contactpunten gepolijst en precies afgesteld op 0,4 mm en 4,5 mm voor BDP echter geen verschil. Nieuwe accu geplaatst. Na 5 kilometer rijden hield hij er alweer mee op. De bougie was droog maar zwart na installatie nieuwe bougie startte hij wel weer en met 50 km/hr max terug sukkelen naar de garage. Uitlaat is ontkoold, luchtschroef staat 2 slagen uit en gasnaald in 3e van boven (middenstand) standaard sproeier 80 zit erin. Versnellingsbakolie is SAE80W (motor verbruikt geen versnellingsbakolie en olie ruikt niet naar benzine) en mengsmering is minerale olie 1:40 superbenzine. Onder aan het blok hangen wel wat olieachtige zwarte druppels. Compressiedruk is 9 bar, geen lekkage druk loopt niet terug. Iemand enig idee wat hieraan te doen is of kan iemand mij helpen ??
 
Laatst bewerkt:
Maak eens een goede foto van de bougie na een ritje, en dan voornamelijk de electrode en isolator.
Heb je niet toevallig een bougie met weerstand gemonteerd? hij heeft een NIET ontstoorde bougie en bougiekap nodig
Je hebt kans dat je vonk gewoon te zwak is
Ps het kan ook zijn dat je condensator of bobine doorslaat.
 
Heel vroeger, haalde mijn Zündapp ks50 met een 20mm mikuni en een 50 snel kop 75 km/u. Dan moet met ene 125 cc de 85 toch wel haalbaar zijn?
Oude tweetakt blokjes zijn laagtoerig, hebben langere zuigers dan modernere tweetaktjes.
Het blok van een KS50 is veel moderner dan dat van een vooroorlogs DKW-tje..
Ook ik moet m'n best doen om niet te worden voorbij gereden op m'n van Villiers 197cc voorziene brommert door puisterig spul op scootahs.
Ok..ik ben nog aan het inrijden, mag niet harder dan 60...maar toch.
 
Oude tweetakt blokjes zijn laagtoerig, hebben langere zuigers dan modernere tweetaktjes.
Het blok van een KS50 is veel moderner dan dat van een vooroorlogs DKW-tje..
Ook ik moet m'n best doen om niet te worden voorbij gereden op m'n van Villiers 197cc voorziene brommert door puisterig spul op scootahs.
Ok..ik ben nog aan het inrijden, mag niet harder dan 60...maar toch.
Aha, ik had niet door dat die dkw zo oud was. Die Zündapp is intussen ook al 40 jaar oud, dus modern is een rekbaar begrip:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan