rtvnh: Motorrijders willen dichte vangrail

desmodue

Die hard MF'er
21 mei 2004
588
0
Heerhugowaard
Dit is vandaag het nieuws op RTVNH: Eindelijk aandacht!! Zouden die reacties op het ongeval van dat overleden meisje van vorige week toch geholpen hebben? Jammer genoeg voor haar te laat...
Hopelijk is de proef van rijkswaterstaat snel klaar en succesvol..

http://www.rtvnh.nl/nieuws/laatstenieuws.asp#item34459

Motorrijders willen dichte vangrail
HAARLEM Motorrijders in Noord-Holland pleiten voor het dichtmaken van de vangrails langs de wegen.
De huidige constructie op paaltjes is levensgevaarlijk. Vorige week nog kwam een motorrijder om het leven, doordat hij na een val onder de vangrail schoof. Een op de tien dodelijke motorongelukken wordt veroorzaakt door de killerpaaltjes. De motorrijdersvereniging wil dat de provincie de vangrails dicht maakt. Om te beginnen op gevaarlijke plaatsen zoals in bochten.
De provincie wil de uitkomsten van een proef van Rijkswaterstaat met dichte vangrails afwachten
 
gaat dus de komende 10 jaar nix gebeuren :(

:^

Wat nou een proef van Rijkswaterstaat? Die proef is toch allang in de Provincie Utrecht als geslaagd bevonden? Daar hebben ze al over kilometers die killer-rail dicht gemaakt. Ze hoeven dus alleen maar ff over die provinciale grens te spieken. Maar ja....Voor sommigen is zelfs dat klaarblijkelijk nog te ver |( :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een jaar geleden al een hele intensieve mailwisseling met rijkswaterstaat gevoerd over knooppunt Raasdorp (A9-A5). Toen waren de vangrails nog niet eens geplaatst en toch gingen ze de plannen niet wijzigen. Dat was onmogelijk werd gezegd. Eerst moest er geevalueerd worden. Op mijn vraag hoeveel doden er tijdens zo'n evaluatie moeten vallen kreeg ik geen antwoord. Het interesseert ze echt niet. Verkeersveiligheid moet geld opleveren.

Ik herhaal nog maar eens wat ik eerder heb gezegd: er gebeurt pas wat als JP Balkenende zichzelf onthoofd omdat hij op een mooie zaterdagmiddag (op zondag mag hij niet rijden natuurlijk) valt en tegen de vangrailpaaltjes glijdt.
 
De provincie wil de uitkomsten van een proef van Rijkswaterstaat met dichte vangrails afwachten
Hoe moet ik me dat voorstellen? Moet er eerst een aantal motorrijders onderuit gaan voor de proef. Of wordt motorrijders gevraagd op dat proefstukje even onderuit te gaan?

Het veiliger maken van vangrails voor motorrijders is Europees uitgangspunt en al een aantal jaren geleden door de Europese commissie verwoord, ik dacht 1993. Dit alles in het kader van het actieprogramma ter verbetering van de verkeersveiligheid. Er staat heel veel in. Het gaat van de verplichting tot hebben en dragen van veiligheidsgordels in bussen tot het stimuleren en verplicht dragen van een valhelm (iig tot 14 jaar) voor fietsers. Tot en met handhavingsbeleid voor verkeersregels.

Ook een aantal specifieke motorzaken komt aan de orde. Één daarvan is het aanbrengen van motorvriendelijke vangrail, vooral in bochten. Maar ook aanpassingen aan de motorfiets zelf (constructie) die de veiligheid voor de motorrijder bevorderen, met zo mogelijk fiscale stimulans. Zo wordt op ABS op dit moment geen BPM geheven. Ook motorkleding heeft een plaats gekregen. Wees niet verbaasd dat over een tijdje het dragen van beschermende kleding toch verplicht wordt gesteld.

Maar ja, als er een aanpassing moet plaatshebben die de overheid geld kost, dan staat Nederland meestal niet vooraan in de rij, dan is er ineens een proef nodig terwijl de uitkomst allang bekend is. Tenslotte is het Nederlandse polderlandschap uniek en niet te vergelijken met de rest van Europa. Toch?
 
Motorrijders willen dichte vangrail
HAARLEM Motorrijders in Noord-Holland pleiten voor het dichtmaken van de vangrails langs de wegen.

En daar zijn ze nu pas achter??? Volgens mij wordt daar al voor gepleit sinds de eerste motorrijder door zo'n kreng onthoofd is.
 
Maar het zal wel aan mij liggen als je een dichte vangrail hebt loop je toch ook schade op..schedelbreuk of zoiets?

Of is letselschade statistisch gezien minder bij een dichte vangrail t.o.v. een open vangrail?

Let op dit is een vraag en geen belediging of zoiets..
 
Maar het zal wel aan mij liggen als je een dichte vangrail hebt loop je toch ook schade op..schedelbreuk of zoiets?

Of is letselschade statistisch gezien minder bij een dichte vangrail t.o.v. een open vangrail?

Let op dit is een vraag en geen belediging of zoiets..


De impact van het dunne paaltje is dusdanig zwaar dat dit idd niet te vergelijken valt met een dichte plaat.

Door het dunne paaltje vouw je compleet dubbel, en breek je dus heeeeeel erg makkelijk je rug op nek met de bekende gevolgen.

vergelijk het effe , helaas, met een eier snijder :r
 
zal leuk uit uitzien alle snelwegen gelijk een kartbaan maken !
vraag me af wat er gebeurd als je tegen zo'n plank knalt, misschien wordt je wel terug gelanceerd de snelweg op waar je overreden wordt :(
 
Maar met een dichte vangrail heb je in ieder geval een káns het te overleven, afhankelijk van de hoek waarin je hem raakt. Hoe scherper de hoek, hoe meer je er langs glijdt. In tegenstelling tot een open vangrail, als je daar met een scherpe hoek tegenaan komt, heb je een grote kans dat je helm ofzo achter zo'n paaltje blijft haken. De rest van je lichaam heeft dan nog steeds een snelheid van een X aantal km/h.

Dat vind je nek niet zo fijn denk ik.

Helemaal geen vangrail zou ook een optie zijn, of alleen op plaatsen waar het echt nodig is. Je ziet vaak genoeg dat die vangrail er alleen maar staat om aan te geven dat er een bocht in de weg zit ofzo, terwijl er helemaal niets achter zit.
 
De impact van het dunne paaltje is dusdanig zwaar dat dit idd niet te vergelijken valt met een dichte plaat.

Door het dunne paaltje vouw je compleet dubbel, en breek je dus heeeeeel erg makkelijk je rug op nek met de bekende gevolgen.

vergelijk het effe , helaas, met een eier snijder :r
:^

Plus, een dichte vangrails glij je langs, dat gaat je niet lukken met een standaard vangrails.

damn... 2 late.... B|

;)
 
Idioot dat ze zo verschrikkelijk moeilijk doen om zoiets betrekkelijk simpels en waarschijnlijk effectief te realiseren B|

Maargoed, als je het goed bekijkt hebben ze bij de eerste ontwerpen van de vangrails al 0,0 rekening gehouden met motoren.. en je maakt mij niet wijs dat er eerder vangrails waren dan motoren!!

Neehoor, flits maar lekker door, dat is pas goed voor de verkeersveiligheid :Z
 
een topic uit 2004, dit weekend weer een motorrijdster om het leven gekomen, waarschijnlijk zo te zien door deze levensgevaarlijke constructie.
Wanneer wordt hier eens wat aan gedaan?


zijn er sindsdien nog steeds geen ontwikkelingen? Je zou zeggen dat dit toch simpel te regelen is
 
Terug
Bovenaan Onderaan