Rubber schoonmaken/houden

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Het zoveelste schoonmaaktopic..

Als eerste visuele ondersteuning:

abg.sized.jpg



M'n brommert is voorzien van de nodige rubberen leidingen, waarvan de meeste ook erg vuil zijn geworden gedurende de afgelopen 15 jaar. Nu kan ik met een redelijk sterke ontvetter al het rubber schoonmaken, maar daarvan wordt het 'mat' en ik geloof ook niet dat aggressief schoonmaakmiddel rubber/kunststof ten goede komt.

Vandaar m'n vraag; wat is de beste methode om het zwarte kunststof te reinigen? Het liefst zou ik na het reinigen met bijv. een sopje al het rubber 'verzorgen' met die meuk die ze ook gebruiken voor autobumpers/rubbers. Denk dus aan de bekabeling, ommanteling, kunststof kapjes, etc.

Iemand suggesties of tips?
 
Ik denk dat je eerst moet weten welke klasse rubber/ kunststof iets is.

Bijvoorbeeld polyethyleen en ik meen ook polypropyleen gelden als onverlijmbaar/ onverfbaar dus alles wat er zich op afzet zit slechts "tijdelijk" en zou moeten verdwijnen als je een paar dagen iedere keer er een handwarm-vochtig lapje over haalt.

Andere, meer echt "klevende" plastics/ rubbers kreeg ik vaak mooi schoon door zacht wrijven met op een doekje wat pure Jif (of vervangend supermarkt-merk) en daarna afnemen met lekker warm water, liefst half-afgekoeld na koken want dan zit er veel minder kalk in.

Op veel kunststoffen werkt een meubel-spray zoals "Pledge" goed en langdurig als bescherm-laag, ook tamelijk water-afstotend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan