Rubberen leidingen vervangen

System32

MF'er
21 nov 2017
128
30
België
Hallo,

Ik heb een Honda CB500 van 2000 gekocht als sleutel project. Na het vervangen van de batterij, olie, oliefilters en opkuisen van de bougies starte hij.

Nu zijn heel wat rubberen leidingen verduurd en moet ik deze dus vervangen.

Waar kopen jullie deze spullen ?

Alvast bedankt!
 
Je neemt je oude stukkie mee en gaat vervolgens naar de motorzaak in de buurt,
die hebben meerdere maten (binnen en buitenmaat) en materialen (klvlstf/brandstof/olie) op de rol liggen.
Niet veel later heb je precies de juiste lengte en diameter. Als het meezit heb je nog gratis tips en advies kunnen scoren, danwel een bak koffie.
Heb je volgende week weer iets nodig dan herhaal je dit proces.
 
Laatst bewerkt:
ALS het past. Vaak past het ook niet namelijk.
Dat past bij de CB500. Origineel staat hij vrij strak, ik heb er een langere aan gemaakt (en ook de vacuumslang voor de kraan wat langer, al maak je die gemakkelijker los), en kan nu zonder de tank los te koppelen de bougies vervangen bijvoorbeeld.
 
Dat past bij de CB500. Origineel staat hij vrij strak, ik heb er een langere aan gemaakt (en ook de vacuumslang voor de kraan wat langer, al maak je die gemakkelijker los), en kan nu zonder de tank los te koppelen de bougies vervangen bijvoorbeeld.
Als je die ervaring al hebt met de CB500 zou ik inderdaad zeggen; ga ervoor.
 
Ik heb leidingen uit 1988, zou ze voor geen goud preventief vervangen door 'universeel'. Wat is "verduren" trouwens?

Een rubberen slang of band die verduurd is, is eigenlijk aan het afbreken. De rubber is hard geworden (uitgedroogd) en er zit slijtage op (barsten en scheuren).
Het Vlaams woordenboek » verduurd

Misschien een BE woord en niet NL :)
 
Laatst bewerkt:
Wat is daar de reden van?
"Originele leidingen zijn van originele kwaliteit."
Mijn ervaring is dat universele slangen vaker uitharden, scheuren, en sneller mankementen gaan vertonen. Komt dit doordat ze door hun compositie "alles kunnen maar nergens in uitblinken"? Of doordat de fabrikant op kwaliteit bespaart omdat het toch merkloos is, en na een jaar weer kapot mag?

"Originele leidingen hebben de juiste maat en vorm."
Een maatvoering die zo exact past dat hun geveerde klemmetje er in de praktijk meer voor de sier op zit. Tevens worden deze slangen al in de juiste vorm aangeleverd, wat kinken en stress voorkomt.

En om over die maatvoering door te zeiken: doordat de wanddikte van aftermarket slangen vaak dikker is (wat de stress in bochten niet ten goede komt), moet men vaak ook het makkelijke, geveerde klemmetje vervangen door een onhandig schroefklemmetje. Deze draait men vaak te hard aan, waardoor de slang weer beschadigd.

Dat is mijn ervaring/mening althans.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik ben het op zich wel met de "OEM regeert" instelling eens, maar haal nu al 15 jaar hele goede brandstofslang bij de lokale automaterialenzaak.

De meeste echte drama's hebben te maken met de verkeerde AliExpress krenterigheid of dubieuze slangen van vage webshopjes. Er is met de invoer van ethanol natuurlijk wel een gigantische hoeveelheid niet-zo-beste troep in de partijenhandel terecht gekomen. Een lokale zaak kan zich echter niet permiteren om een slang te verkopen die uit elkaar lazert na 6 maanden.. En als je echt iets moois wil, klik.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
De juiste vorm voor de dikkere koelvloeistofslangen kan ik me wat bij voorstellen, prima punt. Maar een brandstofleiding? En dan nog, zou een originele brandstofleiding van 30 jaar oud nog steeds beter zijn dan een nieuwe? Ethanol is rotzooi hoor.

Mechanism maakt wel een goed punt, de groene transparante brandstofslang die ik bij de welbekende motorzakenketen kocht was na 2 jaar alle flexibiliteit kwijt. Ook de schuld van ethanol? Ik weet het niet, maar die kies ik niet nog een keer. Het was wel goedkoop.
 
Dus gewoon hier Genuine honda Parts - OEM Motorparts Motorcycle Replacement Spares maar bestellen ofzo,dat past iig.
Je betaalt er wel een zekere prijs voor...:)

Ik ben het op zich wel met de "OEM regeert" instelling eens, maar haal nu al 15 jaar hele goede brandstofslang bij de lokale automaterialenzaak.

De meeste echte drama's hebben te maken met de verkeerde AliExpress krenterigheid of dubieuze slangen van vage webshopjes. Er is met de invoer van ethanol natuurlijk wel een gigantische hoeveelheid niet-zo-beste troep in de partijenhandel terecht gekomen. Een lokale zaak kan zich echter niet permiteren om een slang te verkopen die uit elkaar lazert na 6 maanden.. En als je echt iets moois wil, klik.

Danku
 
Terug
Bovenaan Onderaan