Rubberslang koelvloeistof opengebarsten tijdens rijden ZZR600

zzrmario

Rookie
11 jun 2021
6
0
Tijdens een ritje met de ZZR600 (1991) was er kortstondig een wit rookwolk (kwam niet uit de uitlaat). Overal spetters van koelvloeistof maar het koelvloeistof reservoir was nog halfvol. Nu blijkt er een rubberslang van de koelvloeistof openbarsten te zijn (leeftijd?).

Ik heb een foto proberen te maken maar het was al vrij donker. Met de pijl heb ik aangegeven waar de rubberslang breuk ongeveer zit. Zou die rubberslang zelf te vervangen zijn?

Op de tekening vermoedt ik dat het deze slang is.


motor.png
motor 2.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuwe foto gemaakt, hier is de breuk zichtbaar. Voorheen had ik geen probleem met koelvloeistof, tempmeter werkte ook normaal en geen olieverbruik oid. Aan de koppakking aan de buitenkant zie ik geen lekkages oid.

Het zou deze slang moeten zijn 390621546: Hose-cooling,pump-cyl Kawasaki - buy the 39062-1546 at CMSNL

Ik heb het koelvloeistof reservoir gechecked, deze was nog halfvol wel bruin/geel van kleur. Volgens mij is de meeste koelvloeistof verdampt, ik zou eerder verwachten dat het reservoir ook leeg zou zijn? Misschien met de tuinslang alles doorspoelen?

IMG_20230808_163833640.jpg
 
Het reservoir is afhankelijk van de over/onderdruk in het koelsysteem ten opzichte van de buitenlucht. Als het koelsysteem geen (onder)druk meer kan opbouwen omdat de boel lek is dan zal deze niets meer kunnen aanzuigen.
 
Ik zou zeggen dat die slang iets ingesneden is door de klem. Misschien ooit te strak aangedraaid?

Met die bocht in de slang zou het mijn voorkeur hebben om een origineel model er in te zetten.

Koelsysteem spoelen is altijd goed.

db
 
Ik heb de motor pas 2 jaar, of deze te straks zat kan ik niet zeggen. Inmiddels heb ik de slang bij cmsnl besteld.

Mbt doorspoelen met tuinslang, gewoon de tuinslang in de rubberslang zetten en doorspoelen maar. Daarna nieuwe koelvloeistof vullen via het reservoir, ontluchten (newbie)?
 
Zoek of koop een werkplaatshandboek, daar staat normaal in beschreven hoe je het systeem vult en ontlucht. Als je vaker een klusje aan je motor wil doen heb je die drie tientjes voor zo'n boek er snel uit.
Uit de openingspost maak ik op dat je al een boek hebt :+

1691517449290.png


Links boven in zit zo te zien een radiateurdop, maar dan dus los van de radiateurdop :+

Die los en vullen maar :Y

Als je perslucht hebt zou ik het slangetje wat vanaf die vulhals naar het externe reservoir loopt wel even doorspuiten om te controleren of er geen blokkade zit.
 
Thx, ik heb de radiateurdop gevonden. Tuinslang hierin hangen, de rubberslang onder nog open laten onder en spoelen maar?

Mbt perslucht, een compressor of een persluchtbus van de Action?
 
Terug
Bovenaan Onderaan