Rubbertje voor trip reset

maximus86

Die hard MF'er
25 apr 2014
686
4
Belgie
Ik ben bezig aan een Honda VF1000F.
Deze heeft een nogal grote tellercluster, met 1 grote plastic kap die over de hele cluster gaat.
Op deze plastic kap zit een rubbertje dat over de knop (staaf) voor de tripmeter reset past.

Ik veronderstel dat praktisch iedereen met een VF hetzelfde probleem heeft: het rubbertje van de dagteller is gescheurd, of gewoon helemaal weg..
Honda vond het nodig om dat rubbertje vast te plakken aan de plastic kap over de tellerpartij, en die is onvindbaar.

Zonder dat rubbertje loopt er water in de tellerpartij, met alle leuke gevolgen van dien.

Heeft er iemand al een nette oplossing voor? Misschien is er een andere Honda (of BMW/Suzuki/...) met gelijkaardige teller waarvan je het rubbertje nog kan krijgen?

Ik heb jammer genoeg geen duidelijke foto's van mijn tellers waar de rubber nog op zit.

Zo zou het er moeten uitzien: (links naast de tripmeter)
VF1000F_5-730x484.jpg


En zo ziet het er bij de meesten uit:
Vintage-1984-Honda-VF1000-F-Speedometer-Tachometer-Gauge-_1.jpg


Ik geloof dat het rubbertje ongeveer 2cm lang was, ik meet straks alles nog even exact op, maar post alvast, wie weet heeft iemand al gouden tips :]
 
Moet je op de reset knop drukken om hem te resetten?
Je hebt namelijk óók resetknoppen die je moet verdraaien om hem op 0 te zetten.
Eén en ander zal nogal uitmaken voor het (alternatief) toe te passen rubber dopje.
 
Je zou hier eens kunnen zoeken.
Kappen en pluggen | EssentraComponents Benelux
Ik ben regelmatig verbaasd over de producten die zij kunnen leveren.
Misschien kun je een "kap" uit hun assortiment zodanig aanpassen dat hij voor jouw dashboard geschikt is.

Oók waterdichte schakelaar hebben soms rubberen afdichtingen.
Zie voorbeelden:
waterdichte hoes v schakelaar klein
Waterdichte drukknop schakelaar 12 Volt boot
OKAPHONE - Waterdichte kap voor drukschakelaar (U31 Apem)
http://nl.aliexpress.com/store/prod...250V-5A-120V-VE189-P/1893036_32435192293.html
WATERDICHTE DRUKSCHAKELAAR
(gezocht op waterdichte schakelaars, optie afbeeldingen)

Mogelijk is met wat aanpassing van het dashboard zo'n schakelaar "dop" bruikbaar.
(en schakelaar doppen lijken mij geschikt voor langdurig gebruik)

(je VF 1000 topic staat in mijn favorieten) ;)
 
Laatst bewerkt:
Motorcycle Storehouse:
Artikelnr.
990952
Omschrijving
BOOT, SPEEDOMETER RESET SWITCH
Prijs (ex. btw)
€ 2,72
Prijs (incl. btw)
€ 3,29

Misschien iets te dik of te kort. Maar wel een los rubber dopje, dat op tellers van Harley gebruikt wordt.
57268.jpg

s-l1600.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk bedacht van die druppelaar.
Ik ben er wel bang voor dat dat rubber absoluut niet bestand is tegen zonlicht. Dan heb je binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem. Mss wel bruikbaar als tijdelijke oplossing.
 
Dat zijn al enkele mooie tips!
Had zelf ook al gedacht aan het waterdichte hoesje voor een tuimelschakelaar,
maar daarmee kom ik ruimte te kort tussen de tellerpartij en het uiteindelijke instrumentenpaneel.
Ik zoek echt iets met een flens of kraag dat ik terug in het gat kan lijmen en dat het water buiten houdt.

Alexela, ik ga die website van Essentra een doorpluizen, daar kan wel wat tussen zitten.

Martell, de knop van de VF is mechanisch en moet 6mm ingedrukt worden (met wat kracht)om te resetten, ik vrees dat de Harley rubber te kort gaat zijn.
Het "snelle" rode dopje gaat de boel niet waterdicht houden :+

Ik ga eens rommelen en kijken of ik nog een neusdruppelaar heb liggen, en dat eens aan "versnelde slijtage" onderwerpen.

Bij voorkeur ziet het dopje er als volgt uit: (Heb ook even de afmetingen genomen)
DsFH1rm.jpg
 
Stel dat je geen 100% passend dopje kunt vinden maar wel iets dat er op lijkt. En het dopje de mogelijkheid heeft om tenminste 6 mm ingedrukt te worden.
Dan kun je altijd nog een "verloopstukje" draaien. (draaibank) Waarvan je de onderkant van het "verloopstukje" laat aansluiten (lijmen) op het dashboard en de bovenkant "pas" maakt voor het rubber dopje.

Easy. ;)
 
Er zijn tegenwoordig hele mooie gietsetjes van/voor silleconen , om bij voorbeeld flexibele gietmallen te maken, misschien kun je zelf iets gieten

hier een voorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan