Rugprotectie

Maverick

Die hard MF'er
17 sep 2001
330
0
Leiden
Hallo,
Afgelopen zaterdag geslaagd voor mijn examen.
Werk zelf in het ziekenhuis en weet dus hoe gevaarlijk motorrijden kan zijn.
Ik wil een rugprotector aanschaffen.
Wie draagt er allemaal een en nog aanbevelingen?
Heb zelf enen van Dainese op het oog.

*D
 
moeilijk om de poll te beantwoorden.. ik WIL een rugprotector.. ook 1 van dainese.. en als ik em heb zal ik em denk ik altijd dragen..
 
Ik heb er geen, klinkt het dom als ik zeg dat ik niet precies weet wat zoiets is? :?

Het zal je rug wel beschermen (duh) maar hoe ziet zoiets eruit?
 
Mij is verteld dat je er mee uit moet kijken! Als je er aan went kun je niet meer zonder dus is je rug naar de haaien. Hetzelfde geldt voor een niergordel. Of hebben ze mij toen de tijd verkeerde info gegeven??
 
Ik heb er sinds dit jaar 1, Dianese met zo\'n gordel er aan vast tis ff wennen maar als je het gewent bent zit het best goed.
Ik heb er pas 1 gezien van iemand die er mee gevallen was en het plastik van de gordel was wit(dubbel gevouwen geweest) zonder dit ding hat de persoon in kwestie, wat anders beschadigd als alleen niergordel en pak.
 
Mij is verteld dat je er mee uit moet kijken! Als je er aan went kun je niet meer zonder dus is je rug naar de haaien. Hetzelfde geldt voor een niergordel. Of hebben ze mij toen de tijd verkeerde info gegeven??
Je hoeft hem thuis niet om te houden alleen op de motor hoor ;)
 
Mij is verteld dat je er mee uit moet kijken! Als je er aan went kun je niet meer zonder dus is je rug naar de haaien. Hetzelfde geldt voor een niergordel. Of hebben ze mij toen de tijd verkeerde info gegeven??
Wat een onzin... Een rugprotector is een stuk plastic wat over je rug geplaatst wordt om bij een ongeval je ruggegraat te beschermen ( bij glijschade.... vangt dus NIET de klap op.) Doet dus niks aan of met je rug... Beinvloed helemaal niks... net als een autogordel.
Niergordel beschermt je nieren tegen de trillingen van de motor... Kan zeker geen kwaad.
 
Wat een onzin... Een rugprotector is een stuk plastic wat over je rug geplaatst wordt om bij een ongeval je ruggegraat te beschermen ( bij glijschade.... vangt dus NIET de klap op.) Doet dus niks aan of met je rug... Beinvloed helemaal niks... net als een autogordel.
Niergordel beschermt je nieren tegen de trillingen van de motor... Kan zeker geen kwaad.

Niergordels worden alleen gebruikt bij crossmotoren. Ja en misschien bij ouwe dieselauto\'s ;) Maaruh een niergordel is wel handig ja als je op een terrein gekke dingen gaat uithalen, anders vliegen je nieren alle kanten op en mag je ze zelf weer vastplakken waar ze zaten.

Wat betreft rugprotectie ; ik heb alleen in m\'n jas zo\'n hard stuk zitten. Ik hoop het nooit uit te hoeven testen ;) Maar zo\'n rugprotector is iets groter geloof ik, dus zal ook beter z\'n best doen.
 
Ik heb ook de Dainese rugprotector met niergordel. \'t Is inderdaad ff wennen en met warm weer drijft dat ding bijna van je rug af, da\'s het enige nadeel.
 
btw, niergordel?
WTF kan er met je nieren gebeuren?! En hoe ziet zo\'n gordel er wel niet uit dan?
Zo\'n rugbeschermding.. in op je pak? piccie?
 
Wat een onzin... Een rugprotector is een stuk plastic wat over je rug geplaatst wordt om bij een ongeval je ruggegraat te beschermen ( bij glijschade.... vangt dus NIET de klap op.) Doet dus niks aan of met je rug... Beinvloed helemaal niks... net als een autogordel.
Niergordel beschermt je nieren tegen de trillingen van de motor... Kan zeker geen kwaad.

Ook dit klopt niet.

Een rugprotector is er juist omde klap op te vangen, niet voor het glijden.
De harde stukken verdelen de klap over een groter oppervlak.
Als ze bedoeltwarenvoor glijden waren ze niet van plastic, maar van kevlar ed materialen geweest.
Dan hadden ze ookaan de buitenkant gezeten en niet onder je motorpak.

Er zijn niergordels, een elastische band voor om je middel zonder harde stukken, deze stammen uit de tijd dat motoren nog geen of zeer slechte vering hadden en inderdaad je nieren aan de wandel gingen.

Er zijn tegenwoordig niergordels met harde stukken, een combinatie van de elastische band en een kort stuk rugprotector, die heb ik zelf, vooral gekocht omdat ik nog wel eens last va me rug heb ( heb ook een hernia gehad) en tevens een stukkie bescherming.

Dan zijn er nog rugprotectors van je reet tot aan je nek, ook wel surfplank genoemd.
Leuk voorals je raced vind ik.

Toch hebben onderzoeken uit gewezen dat rugprotectors weinig doen, (maar alle kleine beetjes helpen)
Het schijnt dat je je rug breekt vooral door torsie, dus dat je schouders teveel draaien ten opzichte van je heupen.
Een hoge rugprotector schijnt ook niet veel meer te doen dan een lage rugprotector omdat schijnt dat als je je rug breekt, dat vooral in het onderste gedeelte gebeurd. En het hoge geddelte van je rug wordt beschermd door je schouderbladen.

Een vriend van mij heeft trouwens ze rug gebroken met een lange rugprotector, heeft dus niet geholpen, maar hij is op het nippertje niet verlamd geraakt, dus misschien heeft die tocheen beetje geholpen, wat nu???????

Nou, dat was het weer
 
Holla,

Ik heb zo\'n Dainese schildpad zins deze zomer aan m\'n rug hangen.
Bevalt errug goed, als hij goed ingesteld is merk je er nix van.
Inmiddels een kleine 15.000 km mee gereden.
Ook in heet weer voldoet het prima, hij houd je hete motorjas van je rug. De protector zelf zweet niet, het gedeelte dat tegen de rug zit is een en al luchtgat
 
Voor de vrienden die in de zomer het T-shirtje wel genoeg bescherming vinden: een niergordel voorkomt ook allerlei problemen die zich voordoen door (ongemerkte) sterke afkoeling v/d nieren...
 
Een niergordel geeft ook wat steun aan de onderrug. Ik gebruik er ook één als ik lange tochten maak op m\'n CB. Die heeft namelijk een laag M-stuur, maar de voetsteunen zitten nog op de originele plaats dus zit je in een wat vreemde positie. Ik kreeg daar altijd na een uurtje of zo wat last van. Nu met die gordel heb ik totaal geen last meer doordat mijn rug ondersteund wordt en wat meer ontspannen is.
 
Ik gebruik ook een dainese rugprotector/niergordel...zo een korte, te koop voor zo rond de 110 piek...houdt je nieren bijmekaar met hard rijden...want dan krijg je wel wat klappe hoor, als je lang hard rijdt...en rugprotector is voornamelijk bedoeld om het buige van je rug in de verkeerde kant tege te gaan....dus dat je nie achterover buigt...
 
Heb niet zo\'n ding....lijkt me niet echt nodig.

Tenminste...weegt niet op tegen nadelen (zelden nodig, erg duur, patserig, extra werk, etc.)
 
Heb niet zo\'n ding....lijkt me niet echt nodig.


Een neuroot op de weg die je van je brommer af rijd is voldoende

Tenminste...weegt niet op tegen nadelen (zelden nodig, erg duur, patserig, extra werk, etc.)


Duur, ja.
Maar ik heb genoeg vrienden die van de motor af gekegeld zijn (door een ander!)

exta werk, nee.
die 10 seconden om m\'n schildpad om te hangen kan er wel bij

Zelden nodig,
Ja, zonder kan je maar een keer met je rug tegen een paal of vangrail klappen.
Hierna kan je het allemaal van boven bekijken of vanuit een rolstoel.
 
Heb niet zo\'n ding....lijkt me niet echt nodig.

Tenminste...weegt niet op tegen nadelen (zelden nodig, erg duur, patserig, extra werk, etc.)

Ik heb altijd een beetje moeite met stellingen van , maar dat kost zoveel.
Je rijdt motor, we weten allemaal wat dat kost, en dan moeilijk doen over een 150,-
Wat voor een helm heb jij dan, ik heb echt gekozen voor de beste, Arai (1700,-)
Als je hard wil rijden, wheelies, plat door de bocht moet je ook af en toe nadenken over eventuele gevolgen, dus.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Wat in ieder geval niet klopt is dat een niergordel beschermt tegen schadelijke gevolgen van \"kou op de nieren\". Een niergordel geeft ondersteuning voor je onderrug maar beschermt je nieren geenzins omdat bij een crash de nieren als het ware verpletterd worden door de klap met scheuren en bloedingen. Hoewel de werking van een rugprotector nooit bewezen is, het nut is mi alleen bij lagere snelheden, zal het inderdaad de kracht verdelen van de klap en hopelijk misschien je van een dwarslesie behoeden.
 
Hoewel de werking van een rugprotector nooit bewezen is, het nut is mi alleen bij lagere snelheden, zal het inderdaad de kracht verdelen van de klap en hopelijk misschien je van een dwarslesie behoeden.

Tja, niet bewezen? Ik denk dat de GP-pro’s er niet voor nix mee rondrijden.
En het is nu eenmaal lastig om aan iemand te vragen twee keer exact gelijk te crashen, keer met en keer zonder..

De werking kan je vrij duidelijk merken. Druk maar eens met je vlakke hand op je buik, nu net zo hard op je buik drukken met vingertop…..
Vervang in de praktijk je vinger door een boom/paal/hoek van een auto/hek

Ik zie niet de reden waarom het alleen zou werken bij lage snelheden, Die schildpad helpt altijd
 
Terug
Bovenaan Onderaan