Rugzak op een motorfiets

Ik ben iets meer fan van de Rock straps. Doordat je ze zelf op spanning kan brengen zijn ze makkelijker hanteerbaar.
Misschien ook afhankelijk van de motor.
1805208180_2.jpg
 
Als rugzak heb ik al 13 jaar de Kriega R15. Pasvorm is perfect, ik voel de rugzak niet als ik h'm om heb.
(hangt niet echt aan de schouders).
De R15 is niet 100% waterdicht doch een buitje kan hij hebben, de grotere versies zijn wel waterdicht.
Na 13 jaar (elke dag mee naar het werk, alsook Geocachen, mountainbiken en wandelingen) voldoet hij nog steeds.
De letter K bedrukking is er vanaf, maar de waterdichte ritsen zijn nog steeds top !

De volgende word weer een Kriega, maar dan een grotere...
 
Het ontbreekt er nog maar aan dat er gezegd wordt een rugzak is levensgevaarlijk
Ik gebruik hem niet vaak,maar als ik hem gebruik merk ik bijna niet dat ik hem om heb
Hoe je er aan wil blijven hangen is mij ook een raadsel,die banden zitten strak op je lichaam,dan kan ik ook aan mijn gulp of broekriem blijven hangen
Hier op het forum gaat ook iedereen er bijna vanuit dat er wat gaat gebeuren ( hoe vaak gaat iemand verongelukken)
Er gaan dagen zat voorbij dat Ik dat niet doe
 
Het ontbreekt er nog maar aan dat er gezegd wordt een rugzak is levensgevaarlijk
Ik gebruik hem niet vaak,maar als ik hem gebruik merk ik bijna niet dat ik hem om heb
Hoe je er aan wil blijven hangen is mij ook een raadsel,die banden zitten strak op je lichaam,dan kan ik ook aan mijn gulp of broekriem blijven hangen
Hier op het forum gaat ook iedereen er bijna vanuit dat er wat gaat gebeuren ( hoe vaak gaat iemand verongelukken)
Er gaan dagen zat voorbij dat Ik dat niet doe

😜
 
Ik rij eigenlijk nooit met een rugzak, maar dat komt omdat ik het niet prettig vind zitten. (kan ook aan de rugzak liggen)
Ik heb er wel eentje en heel af en toe gebruik ik hem. Soms komt het zo uit.
Niet prettig kan ook gewenning zijn.

Voor vallen maakt het niet uit, dat wil ik ook niet doen zonder rugzak ;) Eenmaal was genoeg, zit nu bij de juiste groep en daar wil ik het bij houden.
 
Ik probeer regelmatig met een broodtrommel tussen de tanden naar mijn werk te rijden(mits ik met de MOMO en niet met de Maxsym ga)🤗

Is een uitdaging kan ik jullie vertellen 😞
 
Dat het jou nog nooit overkomen is Rene betekent niet dat het niet kan gebeuren. De kans hoe onwaarschijnlijk dan ook is aanwezig. Als ze zo graag met een rugzak op pad wil ga dan lekker hiken of nordic stalken.
 
ik heb de goedkoopste van xlmoto gekocht en die bevalt me heel goed. De laptop van het werk, schoenen en eten kan erin en deze blijft in zijn vorm omdat het een hardshell is.

En risicovrij kan je nu eenmaal nooit hebben op een motor.. Als je elk doemscenario gaat uitpluizen dan neem je beter de auto voor veilig vervoer.


Motorrugzak XLMOTO Slipstream Waterbestendig - Nu 74% Besparen ...
 
Ik rij niet meer met een rugtas, maar de reden daarvoor heeft meer te maken met het feit dat de rits een keer open is gewaaid en mijn spijkerbroek met daarin telefoon en portemonnee over de A32 verspreid lagen. Portemonnee en broek weer terug (bijna geen schade op een paar kapotte pasjes na). mijn telefoon werd door de ene na de andere vrachtwagen overreden. die heb ik laten liggen. (lag een meter uit de vluchtstrook tijdens de spits)
 
Dat het jou nog nooit overkomen is Rene betekent niet dat het niet kan gebeuren. De kans hoe onwaarschijnlijk dan ook is aanwezig. Als ze zo graag met een rugzak op pad wil ga dan lekker hiken of nordic stalken.

Ik gebruik mijn motoren ook voor woon / werk verkeer,dus dan moet je iets.
Maak mezelf niet paranoia omtrent de gevaren van mijn broodtrommel i.c.m. mijn rugtasje.
Wel als ik er iets hards of scherp in doe.
 
Ik gebruik mijn motoren ook voor woon / werk verkeer,dus dan moet je iets.
Maak mezelf niet paranoia omtrent de gevaren van mijn broodtrommel i.c.m. mijn rugtasje.
Wel als ik er iets hards of scherp in doe.
Je moet je zeker niet laten weerhouden. Ik denk dat ontkennen dat het enig risico met zich meebrengt niet slim is.
Ik stap zelf ook met een rugzak op de motor, een hele vakantie een op de rug gehad. Dat zou ik nu niet meer doen, niet om het risico, omdat het kut zit.
Ik knoop de tas achterop met een snelbinder.
 
Je moet je zeker niet laten weerhouden. Ik denk dat ontkennen dat het enig risico met zich meebrengt niet slim is.
Ik stap zelf ook met een rugzak op de motor, een hele vakantie een op de rug gehad. Dat zou ik nu niet meer doen, niet om het risico, omdat het kut zit.
Ik knoop de tas achterop met een snelbinder.

20 minuten over 20 kilometer is nou niet echt een probleem.
Ik heb ook nog een mini rugtasje van 10 euro van de decatlon,voor kleine spulletjes
Werkt perfect op lange afstanden..
 
Dat het jou nog nooit overkomen is Rene betekent niet dat het niet kan gebeuren. De kans hoe onwaarschijnlijk dan ook is aanwezig. Als ze zo graag met een rugzak op pad wil ga dan lekker hiken of nordic stalken.
Willem ik wil niet graag met een rugzak op pad,maar om het nou gevaarlijk te noemen gaat mij echt te ver.
Er aan blijven hangen is zo goed als onmogelijk,en ik rijd motor voor de kick,anders ging ik echt nordic walking doen
 
Kijk gewoon of er een (ingebouwde) rugbeschermer in zit.
Kriega was een van de eerste, maar nu zijn er waarschijnlijk wel al meer merken.
 
Er aan blijven hangen is zo goed als onmogelijk
Ik was degene die dat als allerenige nadeel opperde met de mededeling dat ik eigenlijk nooit zonder rugzak op pad ga, al is die leeg. Daar mag je zelf uit filteren hoe klein in de kans acht dat er in de combinatie rugzak + motorrijden wat fout kan gaan, allereerst moet er wat fout gaan met motorrijden, die kans is al heel klein, dan nog nauwelijks kans dat die rugzak er negatief in bijdraagt maakt dat je voor mij 99,9999 % veilig met een rugzak op pad kan...
 
Willem ik wil niet graag met een rugzak op pad,maar om het nou gevaarlijk te noemen gaat mij echt te ver.
Er aan blijven hangen is zo goed als onmogelijk,en ik rijd motor voor de kick,anders ging ik echt nordic walking doen
Rene, kijk nou eerst even wat ik schrijf, het risico is er, of je het gevaarlijk vind mag je zelf weten, ik rijd als niet anders mogelijk ook met een rugzak. Ik neem dan een zeker risico. Ik kan het niet gevaarlijk noemen omdat het risico dat er iets mee gebeurd zeer klein is. Net als het geluk dat je eraan kan blijven hangen in plaats van de plomp in te schuiven terwijl je van het talud glijd.
Dat jij zelf schrijft, “zo goed als onmogelijk” durf je zelf dus het risico niet voor 100% uit te sluiten en daarmee zit je eigenlijk gewoon in “mijn” kamp of ”mein kampf“ zouden de Duitsers zeggen, of ben je allergisch voor dat soort humor want dan mag je dat vervangen voor lager...

affijn,

To rugzak of niet to rugzak, welk risico durf je te nemen?
 
Ik rij vaker met een rugzakje. Ik stop er geen scherpe of zware dingen in. Van een goed aansluitende rugzak, die niet te zwaar is, heb je totaal geen last. Ik kan me zelfs voorstellen dat het de aerodynamica van je bovenlichaam in de luchtstroom verbeterd en daardoor minder winddruk geeft. Topkoffers vind ik qua optiek, balans en aerodynamica geen fijn idee. Zijkoffers heb ik dan liever, maar ook die geven meer luchtweerstand en je motor wordt er wat mij betreft niet fraaier van. Dus voor het af en toe vervoeren van lichte dingen op een motor, die ik verder alleen voor toertochtjes in de omgeving gebruik, vind ik een rugzakje een prima oplossing en ga ik er geen pakezel met permanente koffers van maken. Maar, iedereen zijn voorkeuren natuurlijk.
 
Al meerdere malen met rugzak en tanktas op vakantie/weekendjes weg geweest met de motort.
Heb een rugzak van Alpinestars(City Hunter) deze heeft 2 sluitingen aan de voorkant dus zit goed vast en wappert niet oid. 2 minuten op de motor zitten en je merkt al niet meer dat je hem om hebt. En dan heb ik ook nog een pak met speedhump, geen last van
Doe dan wel alleen kleren e.d. in de rugzak en de rest in de tanktas.

Dat het gevaarlijk is, is dezelfde discussie als het beruchte remhendeltje van Aliexpress..
 
Bedankt voor alle feedback !
Ik ga die Sysbag set van SW Motech bestellen voor de Himalayan, en nog een Alpine Stars City Hunter backpack omdat ik af en toe mijn werk laptop moet meenemen. Dat backpack zal ik dus maar af en toe eens gebruiken.
De sysbags op de Himalayan zullen dus perfect zijn om mijn lunch, drankjes en nog wat andere spulletjes dagelijks mee te nemen.
 
Gevaarlijk of niet.?? Er is geen onderzoek naar gedaan. Meeste ervaringen die ik kon vinden zijn van Britse en Amerikaanse fora. Mensen die elkaar daar opzoeken na een motor ongeval. Vaak lees je dan dat het gebruik van een backpack er voor kan zorgen dat je niet gaat glijden na een ongeval maar gaat rollen. Met als gevolg breuken in armen en benen.
Maar zoals eerder aangegeven; kansberekening en risico analyse. Moet ieder voor zichzelf doen
 
als je zoals in mijn geval een setje droge kleren of een regenpak erin meeneemt, fungeert dat als een kussen, als je gaat.
heb zelf een kleine rugzak van Enrico-Benneti, en dat werkt voor mij prima. :)
maar heb m ook lang niet elke rit nodig. (sloten e.d. zitten onder t zadel)

dat een ander daarvoor speciaal tassen/koffers aanschaft is diens persoonlijke keuze.
´rugtassen horen niet bij motorrijden´ is imo te kort door de bocht redeneren zonder goede wetenschappelijke onderbouwing.
en voor die paar keer dat ik wat extra ruimte voor spulletjes nodig heb, ga ik geen tassen/koffers aanschaffen met de zoektocht naar een bevestiging daarvoor, die op de kleine achterkant van mijn motor past... :N
en ja: ook op de motorbeurs van begin dit jaar wezen kijken daarvoor, maar men had er nop voor...

ieder z'n manier :t

Gr.
Lonewulf
 
´rugtassen horen niet bij motorrijden´ is imo te kort door de bocht redeneren zonder goede wetenschappelijke onderbouwing.
Gr.
Lonewulf

Nou, daar kun je je lelijk in vergissen: mijn onderzoek is goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Zwarte Transgender Huisvrouwen.
Helemaal correct dus.O-)
 
Er zijn er die zeggen dat het gevaarlijk is, dat je uit balans kan geraken als er wat gewicht in je rugzak zit. En dus is het beter om tassen vast te maken aan je motorfiets.
Maar als een rugzak effectief gevaarlijk is, waarom zijn er dan zoveel rugzakken speciaal voor motorrijders beschikbaar ?

Ik heb een Royal Enfield Himalayan besteld voor woon/werk verkeer.
Ofwel ga ik voor deze rugzak om mijn spullen mee te nemen :

Ofwel voor een set tassen om op de motorfiets te monteren :

Wat is jullie mening hierover ?
Ik rijd inmiddels 12 jaar (sinds den beginne) met een rugzak. Met een Eastpak welteverstaan. Zo 1 waar schoolboeken in horen. In die 12 jaar ben ik pas aan mijn 2e en dan heb je meteen de reden waarom ik deze tas gebruik. Bijna onverwoestbaar.

Gevaarlijk??
Motorrijden is nou eenmaal niet zonder risico. Ik vind in een spijkerbroek rijden, al is het 25 graden, gevaarlijker. Ieder z'n mening denk ik dan maar. Het asfalt heb ik met tas al meermaals geïnspecteerd inmiddels en die tas heeft daar geen problemen bij veroorzaakt.

Ik was meer opgelucht dat ik elke keer mijn volledige motorpak aan had dan dat ik een tas op mijn rug had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan