Ruig Schakelen TDM 900 2006

Waste_Oxygen

Rookie
3 jun 2021
11
0
Amersfoort
Beste leden,

Sinds begin dit jaar ben ik een trotse eigenaar van een TDM 900 met 26k op de teller.
Super veel plezier van de motor, toen ik hem kocht heb ik gelijk een grote beurt laten doen (alle vloeistoffen, filters en controle) en een nieuwe achterband.
Dit heb ik laten doen bij een Yamaha specialist (eigenlijk voor crossers, maar doet ook "straatfietsen".
Hij ree nog als nieuw zei die, nadat ik 600,- betaald voor het geintje... Dealers8)7
Wat mij is opgevallen na laatst een ronde om de veluwe heen, is dat de motor wat moeite laat blijken tijdens het schakelen 1-2-3.

Zodra ik hem van z'n vrij naar z'n 1 zet, gaat dit gepaard met een flinke klak, een beetje is normaal lees ik, maar ik heb toch het gevoel dat dit wel erg agressief gaat.
Vervolgens, van de 1 naar z'n 2 gaat niet geheel soepel en gepaard met een flinke klak. Soms krijg ik ook een klap op de schakelpook (alsof die tegen te snel lopende tanden aan ketst.
Van z'n 2 naar z'n 3 gaat iets soepeler, maar daar is ook een klak te horen en soms te voelen.

Dingen die ik al heb gecheckt:
- Kettingspanning, volgens het boekje (50mm ongeveer)
- Ketting smeren
- Checken of de ketting versleten is (tanden zijn nog mooi, ketting is niet van het achtertandwiel af te trekken en op de bok draaien alle schakels mooi mee als de band draait
- Nieuwe olie (tijdens de grote beurt, er staat op de bon echter niet wat voor olie)
- Vrije slag van de koppeling gecontroleerd (eerst trok je gelijk aan de kabel, nu zit daar ongeveer 10mm speling op, gemeten vanuit het einde van de hevel, volgens het boekje)

Ik heb reeds wat rondgezocht maar kon toch nog geen oorzaak vinden, ook niet op carpe-tdm.
Motor loopt voor de rest erg mooi, de verdere versnellingen doen het allemaal prima.
Geen slippende koppeling, laat zich zonder gemekker mooi opkomen, koud of warm, geen gestoot.
Hij doet het zowel met een koude als met een warme motor, echter lijkt het iets meer aanwezig als die warmer is.
Toerental maakt niets uit, ook het snel of langzaam de koppeling intrekken maakt geen verschil.

Wel heb ik nu 3 keer gehad met een redelijk koude motor (binnen 2 km) dat tijdens het optrekken bij het stoplicht een raar metaal-schurend krijsend geluid vrijkwam, links van de motor leek het (voortandwiel?). Houd op na 1 seconden en daarna nooit meer gehad.

Wie helpt mij uit de sloot, ik ben het spoor bijster.
 
De "klunk" bij het in zijn 1 zetten heeft iedere motor in meer of minder mate "last" van.

Maar het tegenwerken/voelen van het schakelpendaal bij het overschakelen lijkt mij niet correct, ik denk dat je het moet zoeken in je versnellingsbak en dan schakelvorken oid. Het metaal-schurende krijsende geluid doet dit vermoede nog eens extra bevestigen.
 
Het lijken twee verschillende kwalen. Slecht schakelen bij een TDM komt mij bekend voor, mijn TDM 850 had daar ook last van. Het bleek uiteindelijk dat de koppeling niet voldoende vrij kwam. Dit zou ook kunnen verklaren dat de TDM een krijsend geluid maat bij optrekken.
 
Ik zou het moeten voelen maar het klinkt voor mij alsof te koppeling sleept. Hij blijft dus bij ingetrokken koppeling tractie houden. Als je hem (contact uit) in een versnelling zet, laat iemand de koppeling inknijpen en kijk of je dan met de hand het achterwiel soepel kan draaien. Dat moet zonder veel weerstand kunnen.
Dit is inderdaad een slimme manier om het te testen. Mijn gevoel zegt ook dat de koppeling in de weg zit in dit geval. Aangezien het inderdaad lijkt alsof ik zonder koppeling aan het schakelen ben... Deze gedachtes komen ineens op zodra ik je antwoord lees. Ik ga aan het neuzen geslagen vanavond!

Stel ik merk dat de koppeling een slepend karakter afgeeft, zou het dan aan de olie kunnen liggen? (aangezien ik niet weet welke ze erin gedaan hebben en ik met de oude olie nauwlijks heb gereden en dus niet weet hoe de motor het toen deed)
Ik las ook nog ergens over versleten koppelingsveren, is dat nog een punt waar ik op door kan borduren?
 
Het lijken twee verschillende kwalen. Slecht schakelen bij een TDM komt mij bekend voor, mijn TDM 850 had daar ook last van. Het bleek uiteindelijk dat de koppeling niet voldoende vrij kwam. Dit zou ook kunnen verklaren dat de TDM een krijsend geluid maat bij optrekken.

Ik kom steeds nieuwe verhalen tegen van de TDM's en ze lijken wel een soort verscholen gracht aan fietsen, maakt het spannend!
Hoe ben jij er achter gekomen en hoe nog interessanter, hoe kwam je er van af?:]

Is het een kwestie van de drukstift afstellen, nieuwe olie, of nieuwe platen en veren?
WMB moet er gewoon gedaan worden wat die nodig heeft namelijk. Ik heb alleen nog niet een lekkere garage gevonden waar ik m'n geld graag neerleg en weet dat het goed is gegaan. Mocht iemand nog wat weten in de buurt van Amersfoort :}
 
De "klunk" bij het in zijn 1 zetten heeft iedere motor in meer of minder mate "last" van.

Maar het tegenwerken/voelen van het schakelpendaal bij het overschakelen lijkt mij niet correct, ik denk dat je het moet zoeken in je versnellingsbak en dan schakelvorken oid. Het metaal-schurende krijsende geluid doet dit vermoede nog eens extra bevestigen.

Zeg dat soort dingen nou niet, m'n motor staat in de garage onder het appartement, dadelijk hoort die het en maakt die ze krom...:Y

Daarbij, is 26.xxx km's niet wat vroeg voor de vorken? Vorige eigenaar was van wat ik weet niet de meest kundige rijder... Maar om die krom te trappen op 26k moet je flink beuken met de fiets denk ik dan.
 
Schakelvorken krom maken lukt ook in honderd kilometer. Maar het gevolg is meestal dat hij dan uit de versnelling schiet.
'Als je koppeling sleept is het de afstelling van de kabel, of gebrek aan koppelingsvliestof. (TDM heeft een kabel toch?) Of kromme staalplaten.
Olie kan ook maar dan zit er wel hele dikke vieze smurrie in.
Olie en filter vervangen die je altijd bij een nieuwe gebruikte motor, gewoon om zeker te zijn.
 
Schakelvorken krom maken lukt ook in honderd kilometer. Maar het gevolg is meestal dat hij dan uit de versnelling schiet.
'Als je koppeling sleept is het de afstelling van de kabel, of gebrek aan koppelingsvliestof. (TDM heeft een kabel toch?) Of kromme staalplaten.
Olie kan ook maar dan zit er wel hele dikke vieze smurrie in.
Olie en filter vervangen die je altijd bij een nieuwe gebruikte motor, gewoon om zeker te zijn.

Uit z'n versnelling schieten doet die nooit.
Olie is ververst zo'n 1000 km terug bij de Yamaha Garage om de hoek (doet doorgaans crossers, maar ook straatmotoren)
Het is met een kabel inderdaad, vrije slag heb ik gister goed gezet (stond voor mijn gevoel en het boekje iets te strak).
Wat me wel is opgevallen, en niet bij andere TDM's zie, is een soort terug trek veer bij m'n koppeling.
Heb zo geen foto maar dit lijkt er het meest op:
1622725955863.png


Links zit dan met een soort plaatje aan het blok en rechts met een haakje om dat wipje heen waar de kabel aan vast zit.
Vraag me af waarom dit op deze manier bevestigd zit, dit zorgt er dan voor dat zodra je de koppelingshevel terug laat komen, hij helemaal teruggaat, denk ik dan. Geen idee waarom dit nodig zou zijn.

Ook zag ik dat de koppelingskabel een beetje schade had, misschien verstandig om die sws te vervangen.
 
Gemeten op de zijstandaard met de bandjes op de grond,
dus er staat het gewicht van de motor op :X
Er is maar 1 goede manier om de ketting speling te bepalen voor jouw motor en dat is 1 a.wiel as, 2 draaipunt achterbrug en 3 vkw op 1 lijn zetten en nog net speling hebben dan. 50 a 60cm speling op de jiffy is bizar veel.
 
Het krijsende geluid is meestal je koppeling. Optreden is bij mij zeer sterk afhankelijk van het type olie. Met Putoline Sport 4 10W40 had ik nergens last van. Later vervangen door Putoline Sport 4R 15W50: gelijk weer krijsen bij koude motor, eerste 2x optrekken.

Vwb het schakelen: Bekend probleem, door de stand van het schakelpedaal en schakelhefboom juist af te stellen, moet je er veel minder last van hebben:
image.png.24ab6dc1849fe809d18cbbb68025d8cf.png


WP_20180326_004.thumb.jpg.0c88765574768d45c2b5c0c2f29f6b55.jpg
 
Het krijsende geluid is meestal je koppeling. Optreden is bij mij zeer sterk afhankelijk van het type olie. Met Putoline Sport 4 10W40 had ik nergens last van. Later vervangen door Putoline Sport 4R 15W50: gelijk weer krijsen bij koude motor, eerste 2x optrekken.

Vwb het schakelen: Bekend probleem, door de stand van het schakelpedaal en schakelhefboom juist af te stellen, moet je er veel minder last van hebben:
Bekijk bijlage 1640431

Bekijk bijlage 1640432
Deze had ik nog niet voorbij zien komen, ik ga het even nalopen en bedankt alvast!

Ook een goeie tip van de olie mbt het krijsen... Ik ga de garage morgen even bellen en vragen of ze nog weten welke olie er in zit :}
 
boekje is gek en houd niet eens rekening met veervoorspanning
Goed punt, maar dat doet mijn merk ook niet.
En dat is Honda, en als die er geen rekening mee houden is het niet nodig.

Of gaan ze uit van standaard instelling, en is de kleine variatie door hogere of lagere voor spanning verwaarloosbaar?
 
dus er staat het gewicht van de motor op :X
Er is maar 1 goede manier om de ketting speling te bepalen voor jouw motor en dat is 1 a.wiel as, 2 draaipunt achterbrug en 3 vkw op 1 lijn zetten en nog net speling hebben dan. 50 a 60cm speling op de jiffy is bizar veel.
50-60mm klopt wel ongeveer. Is goed los maar de ketting trekt bij de TDM makkelijk strak bij inveren. Met 30mm heb je bij de TDM veel te weinig speling.

Zelf ook een keer jouw truc geprobeerd met op m'n buik op de achterkant liggen en de boel intrekken. Kwam ik ook op een ruime 55mm, in mijn geval met maximale veervoorspanning. Met lagere veervoorspanning kan je wellicht naar de 45mm maar minder zou ik zelf nooit doen hij de TDM.
 
boekje is gek en houd niet eens rekening met veervoorspanning
Deze keer zit je er langs. Boekje is niet gek. Ik heb een TRX en ook die schrijft veel speling voor bij het spannen Leek mij ook niet te kloppen. Maar toch netje volgens boekje afgesteld, en dat gaat al 10k prima.
Ook de TRX-TDM specialist HPS motoren raad de kettingspeling volgens boekje aan. En met de Putoline en correcte pedaal afstelling heb ik mijn TRX veel beter aan het schakelen gekregen.
( voor niet kenners: TRX en TDM hebben n principe hetzelfde blok )
 
Terug
Bovenaan Onderaan