Waste_Oxygen
Rookie
Beste leden,
Sinds begin dit jaar ben ik een trotse eigenaar van een TDM 900 met 26k op de teller.
Super veel plezier van de motor, toen ik hem kocht heb ik gelijk een grote beurt laten doen (alle vloeistoffen, filters en controle) en een nieuwe achterband.
Dit heb ik laten doen bij een Yamaha specialist (eigenlijk voor crossers, maar doet ook "straatfietsen".
Hij ree nog als nieuw zei die, nadat ik 600,- betaald voor het geintje... Dealers
Wat mij is opgevallen na laatst een ronde om de veluwe heen, is dat de motor wat moeite laat blijken tijdens het schakelen 1-2-3.
Zodra ik hem van z'n vrij naar z'n 1 zet, gaat dit gepaard met een flinke klak, een beetje is normaal lees ik, maar ik heb toch het gevoel dat dit wel erg agressief gaat.
Vervolgens, van de 1 naar z'n 2 gaat niet geheel soepel en gepaard met een flinke klak. Soms krijg ik ook een klap op de schakelpook (alsof die tegen te snel lopende tanden aan ketst.
Van z'n 2 naar z'n 3 gaat iets soepeler, maar daar is ook een klak te horen en soms te voelen.
Dingen die ik al heb gecheckt:
- Kettingspanning, volgens het boekje (50mm ongeveer)
- Ketting smeren
- Checken of de ketting versleten is (tanden zijn nog mooi, ketting is niet van het achtertandwiel af te trekken en op de bok draaien alle schakels mooi mee als de band draait
- Nieuwe olie (tijdens de grote beurt, er staat op de bon echter niet wat voor olie)
- Vrije slag van de koppeling gecontroleerd (eerst trok je gelijk aan de kabel, nu zit daar ongeveer 10mm speling op, gemeten vanuit het einde van de hevel, volgens het boekje)
Ik heb reeds wat rondgezocht maar kon toch nog geen oorzaak vinden, ook niet op carpe-tdm.
Motor loopt voor de rest erg mooi, de verdere versnellingen doen het allemaal prima.
Geen slippende koppeling, laat zich zonder gemekker mooi opkomen, koud of warm, geen gestoot.
Hij doet het zowel met een koude als met een warme motor, echter lijkt het iets meer aanwezig als die warmer is.
Toerental maakt niets uit, ook het snel of langzaam de koppeling intrekken maakt geen verschil.
Wel heb ik nu 3 keer gehad met een redelijk koude motor (binnen 2 km) dat tijdens het optrekken bij het stoplicht een raar metaal-schurend krijsend geluid vrijkwam, links van de motor leek het (voortandwiel?). Houd op na 1 seconden en daarna nooit meer gehad.
Wie helpt mij uit de sloot, ik ben het spoor bijster.
Sinds begin dit jaar ben ik een trotse eigenaar van een TDM 900 met 26k op de teller.
Super veel plezier van de motor, toen ik hem kocht heb ik gelijk een grote beurt laten doen (alle vloeistoffen, filters en controle) en een nieuwe achterband.
Dit heb ik laten doen bij een Yamaha specialist (eigenlijk voor crossers, maar doet ook "straatfietsen".
Hij ree nog als nieuw zei die, nadat ik 600,- betaald voor het geintje... Dealers
Wat mij is opgevallen na laatst een ronde om de veluwe heen, is dat de motor wat moeite laat blijken tijdens het schakelen 1-2-3.
Zodra ik hem van z'n vrij naar z'n 1 zet, gaat dit gepaard met een flinke klak, een beetje is normaal lees ik, maar ik heb toch het gevoel dat dit wel erg agressief gaat.
Vervolgens, van de 1 naar z'n 2 gaat niet geheel soepel en gepaard met een flinke klak. Soms krijg ik ook een klap op de schakelpook (alsof die tegen te snel lopende tanden aan ketst.
Van z'n 2 naar z'n 3 gaat iets soepeler, maar daar is ook een klak te horen en soms te voelen.
Dingen die ik al heb gecheckt:
- Kettingspanning, volgens het boekje (50mm ongeveer)
- Ketting smeren
- Checken of de ketting versleten is (tanden zijn nog mooi, ketting is niet van het achtertandwiel af te trekken en op de bok draaien alle schakels mooi mee als de band draait
- Nieuwe olie (tijdens de grote beurt, er staat op de bon echter niet wat voor olie)
- Vrije slag van de koppeling gecontroleerd (eerst trok je gelijk aan de kabel, nu zit daar ongeveer 10mm speling op, gemeten vanuit het einde van de hevel, volgens het boekje)
Ik heb reeds wat rondgezocht maar kon toch nog geen oorzaak vinden, ook niet op carpe-tdm.
Motor loopt voor de rest erg mooi, de verdere versnellingen doen het allemaal prima.
Geen slippende koppeling, laat zich zonder gemekker mooi opkomen, koud of warm, geen gestoot.
Hij doet het zowel met een koude als met een warme motor, echter lijkt het iets meer aanwezig als die warmer is.
Toerental maakt niets uit, ook het snel of langzaam de koppeling intrekken maakt geen verschil.
Wel heb ik nu 3 keer gehad met een redelijk koude motor (binnen 2 km) dat tijdens het optrekken bij het stoplicht een raar metaal-schurend krijsend geluid vrijkwam, links van de motor leek het (voortandwiel?). Houd op na 1 seconden en daarna nooit meer gehad.
Wie helpt mij uit de sloot, ik ben het spoor bijster.