Ruitje Honda ntv

Malissa1993

MF veteraan
16 okt 2019
2.410
1.073
Hoogeveen
Hoi

Ik heb dus een ruit op mijn NTV, maar als er een beetje wind staat en ik zelf rond de 80 km per uur rijd, dan hoor ik wel windruis ( wat normaal is ) maar ook denderd het naar mijn gevoel nogal op mijn helm.

Ik heb geprobeerd om mij wat in te lezen op het internet, dus proberen om met een klein ruitje erbovenop om de wind langs mijn helm te laten gaan.
Gaatjes in mijn huidige ruit boren, of een kleinere ruit kopen ?
Ook kan ik nog proberen ruit eraf halen en kijken hoe het me dan bevalt.

Had gekeken op het internet naar een ruitje die zeg maar rond mijn koplamp kan, maar vind het moeilijk inschatten wat wel en niet past.

Als ik even het hoogste puntje van de ruit pak ( motor staat scheef ) Dan heb ik het idee dat de luchtstroom dus vol tegen mijn helm aanknalt.

Als ik gebukt ga tegen het ruitje aan dan is alles zo goed als weg. ( logisch )
Ben wel van plan om later lange afstanden te rijden en ook een keer van noord naar zuid te gaan. Dus als ik wat turbulentie kan weghalen is dat fijn.

IMG_20200208_132941.jpg
1586019044127.png

Heb ff geen foto van voor.
 
Hoi Malissa, het is van heel veel factoren afhankelijk hoe de wind op je helm valt en wanneer je er last van hebt. Zo te zien heb je al een behoorlijke etalageruit voor je. Mogelijk dat juist daardoor je met je hoofd in de wervelingen (turbulente stroom) zit en dat maakt veel meer herrie dan zonder ruit.
Ik heb ooit een veel lager ruitje geplaatst wat netjes rond de koplamp valt. Daarmee waren er veel minder wervelingen en daarmee minder herrie.
Ruitje kwam volgens mij bij Motozoom of MDI vandaan, dat weet ik niet meer. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
 

Bijlagen

  • P8070015.JPG
    P8070015.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 4
Hoi Malissa, het is van heel veel factoren afhankelijk hoe de wind op je helm valt en wanneer je er last van hebt. Zo te zien heb je al een behoorlijke etalageruit voor je. Mogelijk dat juist daardoor je met je hoofd in de wervelingen (turbulente stroom) zit en dat maakt veel meer herrie dan zonder ruit.
Ik heb ooit een veel lager ruitje geplaatst wat netjes rond de koplamp valt. Daarmee waren er veel minder wervelingen en daarmee minder herrie.
Ruitje kwam volgens mij bij Motozoom of MDI vandaan, dat weet ik niet meer. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
Het is inderdaad al een behoorlijk ruitje :+ Misschien iets ''te'' voor mijn lengte (1.62 ). De motor van wie ik had gekocht, was sowieso groter. Dus bij hem viel het waarschijnlijk op de schouders/borst.

Ik ga hem morgen er even afhalen en rijden, kijken hoe dat aanvoelt.
Denk dat het beste is om ook gewoon de wind tegen mijn borst te hebben, daar raak je op den duur wel aangewend.

Wel fijn dat je een foto erbij plaats, goed voor het beeld. Ga eens kijken naar zo'n ruitje !
 
Puig-miniruit met montageset en ABE kopen | Louis motor – kleding en techniek

Dit is het bekende ruitje wat op veel nakeds zit. Werkt prima om wat wind van je borst af te halen. En ja hoe minder kuip hoe rustiger de lucht is, tenzij je recht achter je kuipje gaat zitten (zoals bij een SS) of de kuip bushokje groot is. Vooral bij snelheden boven de 100 begint zo'n mini ruitje wel prettig te zijn, maar het is ook gewenning, op m'n Hawk GT toen heb ik hem er permanent af gelaten.

Op een TDM850 ook wel is de zaag in de standaard ruit gezet omdat die zo laawiig was, werkte wel maar mooier werd ie er niet op. :9
 
Ik had op een redelijk vergelijkbare motor meer herrie met dat Puig ruitje dan zonder ruit.

Als je gokt hoeveel dat Puig ruitje lager is, en je die afstand omhoog komt uit je zadel moet je de turbulentie rond je helm met dat lagere ruitje kunnen benaderen, denk ik.
 
Ik had op een redelijk vergelijkbare motor meer herrie met dat Puig ruitje dan zonder ruit.

Als je gokt hoeveel dat Puig ruitje lager is, en je die afstand omhoog komt uit je zadel moet je de turbulentie rond je helm met dat lagere ruitje kunnen benaderen, denk ik.
Dat is ook de reden dat ik hem van mijn motor eraf liet :Y

Liever iets meer wind op de borst dan lawaai aan de kop
 
Die Puig miniruit die JBi aangeeft heb ik op m’n California zitten en bevalt mij zeer goed.
 
Dat is ook de reden dat ik hem van mijn motor eraf liet :Y

Liever iets meer wind op de borst dan lawaai aan de kop

zelfde ervaring. Op een Hornet ook het Puig ruitje gehad en inderdaad de wind op je helm. Goedkoopste optie is om eerst eens te proberen zonder, kan je altijd nog een kleiner ruitje bestellen, maar wie weet bevalt t toch goed !
 
Als het zonder ruitje beter bevalt,kun je ook met een decoupeerzaag er een rand afzagen.Als dat niet genoeg is zaag je er nog meer af.Het is vaak ff zoeken.
 
Ja, morgen ga ik even zonder rijden. Ook ff snelweg testen. alhoewel ik op 80 km ook de 100 haal............. :+
Even kijken hoe dat bevalt. Wat eraf zagen, heeft niet zoveel nut denk ik. Dan kan ik beter een andere ruit halen en deze verkopen. Ivm met dat de stangen van dit ruitje best hoog zitten en aan het stuur vast moeten. Is zonde en lelijk om er een stuk af te zagen.
 
Bij MDI kan je een soort opzetruitje aanschaffen,zelf heb ik er ook een gekocht daar.
Het voordeel van di winkel is dat je er mee kan proefrijden.
Klopt!


Maar na 3 verschillende versies in alle mogelijke standen tochniet geslaagd....
En het is m.i. ook geen porum....


Rij je wel met oordoppen in?
 
15860848454105412513233759680811.jpg

Hij is eraf. ben benieuwd. en mijn moeder voelde zich aangesproken. Ide zag beetje vuiligheid toen de ruit eraf was. :+ :+
 
Goed heb gereden zonder ruit, inclusief snelweg. ( Had ik nog niet eens gereden met ruitje maar oke ) Er stond een zuidweste wind met windkracht 4 en moet zeggen dat het best wel te doen is aangezien je maar 100 km per uur mag. Ookal reed ik 120.
Maar, er komt natuurlijk wel wind tegen je lichaam wat ergens ook wel weer vermoeiend is. Of, dat is gewenning.

Als ik nou zo'n puig kuipje koop, dan heeft dat toch hetzelfde effect als wat er nu ook gebeurd ?
 
Goed heb gereden zonder ruit, inclusief snelweg. ( Had ik nog niet eens gereden met ruitje maar oke ) Er stond een zuidweste wind met windkracht 4 en moet zeggen dat het best wel te doen is aangezien je maar 100 km per uur mag. Ookal reed ik 120.
Maar, er komt natuurlijk wel wind tegen je lichaam wat ergens ook wel weer vermoeiend is. Of, dat is gewenning.

Als ik nou zo'n puig kuipje koop, dan heeft dat toch hetzelfde effect als wat er nu ook gebeurd ?
Gewenning is het zeker! Met dat puig ruitje ben je de druk op je bovenlichaam kwijt, maar krijg je gegarandeerd meer herrie in je helm. Het is net wat je fijner vindt. Druk op je bovenlichaam is minder schadelijk dan windruis, die door turbulentie erg vervelend kan worden (afhankelijk van helm, ruit, lichaamsbouw, kleding, windrichting, snelheid, etc etc etc)
 
Met ruitje heb je weer wat meer beweging in je stuur,kortom gewoon kijken en voelen wat je t best bevalt 👍
 
Gewenning is het zeker! Met dat puig ruitje ben je de druk op je bovenlichaam kwijt, maar krijg je gegarandeerd meer herrie in je helm. Het is net wat je fijner vindt. Druk op je bovenlichaam is minder schadelijk dan windruis, die door turbulentie erg vervelend kan worden (afhankelijk van helm, ruit, lichaamsbouw, kleding, windrichting, snelheid, etc etc etc)
Herrie in je helm had ik zeker met dat andere ruitje ( die best wel een forse maat had ) best vervelend. Maargoed, was eerste keer rijden zonder, dat gaan we natuurlijk nog even wat vaker doen.
 
Met ruitje heb je weer wat meer beweging in je stuur,kortom gewoon kijken en voelen wat je t best bevalt 👍
Als in averechts ? Deze zat vast aan koplamp en stuur. Stuur bevestigingen worden niet altijd aangeraden, als de wind achter het scherm komt krijg je negatieve stuurbewegingen. Zelf heb ik niet echt het idee dat het veel verschil maakt. Wel, dat nu het ruitje eraf is, de wind meer op je lichaam komt, waardoor je er ook weer om moet denken dat je niet teveel aan het stuur trekt. Dat vind ik eigenlijk wel weer een dingetje als beginner zijnde, moet je echt om denken. Vooral met plotseling zijwind.
 
Ontspannen zitten is het belangrijkste, maar dat komt vanzelf als je de motor wat beter kent (en ook niet meer onder de indruk bent van de wind als je 130 rijdt). Dan ga je ook "soepeler" rijden, en is een windvlaag van de zijkant ook nauwelijks een probleem.
 
Als in averechts ? Deze zat vast aan koplamp en stuur. Stuur bevestigingen worden niet altijd aangeraden, als de wind achter het scherm komt krijg je negatieve stuurbewegingen. Zelf heb ik niet echt het idee dat het veel verschil maakt. Wel, dat nu het ruitje eraf is, de wind meer op je lichaam komt, waardoor je er ook weer om moet denken dat je niet teveel aan het stuur trekt. Dat vind ik eigenlijk wel weer een dingetje als beginner zijnde, moet je echt om denken. Vooral met plotseling zijwind.
Wat je nu zelf zegt klopt ! En idd t stuur ontspannen vasthouden ,meer je buikspieren gebruiken
 
Wat je nu zelf zegt klopt ! En idd t stuur ontspannen vasthouden ,meer je buikspieren gebruiken
Een puigruitje zorgt niet voor negatieve stuur beweging toch? die zit alleen vast aan de koplamp. Geen idee tot in hoeverre een puigruit gaat helpen als in iets minder in de wind zitten. volgensmij ben je dan een nog grotere ruit nodig dan die ik al heb. :+
 
Een puigruitje zorgt niet voor negatieve stuur beweging toch? die zit alleen vast aan de koplamp. Geen idee tot in hoeverre een puigruit gaat helpen als in iets minder in de wind zitten. volgensmij ben je dan een nog grotere ruit nodig dan die ik al heb. :+

Alles wat je op je motor (koplamp,Stuur) zet geeft beweging door , ik heb op de ZRX t kleinste ruitje zitten wat ik kan kopen,zit ik vol met de kop in de wind ,dat vindt ik t prettigst
 
Misschien niet meer heel boeiend.
Maar, zojuist op de snelweg zonder ruitje heb ik even mijn hand net onder mijn kin gedaan of iniedergeval mijn bovenlichaam gehouden en merkte gelijk een kabaal in mijn helm, zodra ik mijn hand weer netjes op het stuur legde, was het alleen nog maar windgeruis......... Ik wist niet dat het zo'n groot verschil zou maken. Waarschijnlijk deed mijn vorige ruit precies wat ik nu deed met mijn arm....
 
Terug
Bovenaan Onderaan