Ruitje verstellen Honda CBF 600 SA

brommert

MF'er
7 mrt 2005
35
0
Elst Gld.
Wie van jullie heeft er al ervaring met het verstellen van de kuipruit.
Er staat het e.e.a op het forum maar daar lees ik niets over het klusje op zich.
Ik ben er even mee bezig geweest maar ben er mee gestopt.
Ik heb de rubberen afdekking er af gehaald en zag 4 schroeven.
Die schroeven zitten in een soort rubberen pluggen.

Mijn vraag is nu, wanneer ik die schroeven er helemaal uitdraai blijven dan die pluggen zitten of vallen die in de kuip?
Moet ik het zwarte kuipdeel ook demonteren of is dit niet nodig?

In de handleiding staat dat je dit door een Honda dealer moet laten doen, maar dat lijkt me onzin.

Graag jullie tips.

p.s de motor bevalt prima.
Na een ruime week 560 km. op de teller staan.
Ook mijn vrouw rijdt erop en kan er meteen goed mee overweg.
Nog 440 km te gaan en dan kan ik hem echt eens aan de tand voelen.

gr.Brommert
 
Wie van jullie heeft er al ervaring met het verstellen van de kuipruit.
Er staat het e.e.a op het forum maar daar lees ik niets over het klusje op zich.
Ik ben er even mee bezig geweest maar ben er mee gestopt.
Ik heb de rubberen afdekking er af gehaald en zag 4 schroeven.
Die schroeven zitten in een soort rubberen pluggen.

Mijn vraag is nu, wanneer ik die schroeven er helemaal uitdraai blijven dan die pluggen zitten of vallen die in de kuip?
Moet ik het zwarte kuipdeel ook demonteren of is dit niet nodig?

In de handleiding staat dat je dit door een Honda dealer moet laten doen, maar dat lijkt me onzin.

Graag jullie tips.

p.s de motor bevalt prima.
Na een ruime week 560 km. op de teller staan.
Ook mijn vrouw rijdt erop en kan er meteen goed mee overweg.
Nog 440 km te gaan en dan kan ik hem echt eens aan de tand voelen.

gr.Brommert

Toevallig zaterdag een paar keer gedaan t.b.v. het proefrijden van ruitjes :)

Gewoon alle 4 de schroefjes losdraaien. Er blijkt niets naar beneden te vallen :+ .
De rubbertjes die je aan de buitenkant ziet, verhuis je mee naar de gaatjes die hoger (of lager) zitten. Ze zijn bedoeld om het glas te beschermen tegen de schroef. Het is wel handig om even in de gaten te houden (foto?) hoe het allemaal echt vast zat. Wat overigens wel opvallend was, is dat je de schroeven bij het inschroeven oneindig lijkt te kunnen doorschroeven. Vonden we vaag maar bij de orginele setup, konden we de schroeven ook nog aandraaien.

Veel plezier.
 
Toevallig zaterdag een paar keer gedaan t.b.v. het proefrijden van ruitjes
Met welke ruitjes heb je gereden, waar heb je dat gedaan en wat waren je ervaringen? Misschien kan je het antwoord hier even posten; dat is dan wat meer on-topic dan in dit draadje.

Alvast bedankt :)
 
Yeah, en ga je het ruitje naar beneden of juist wat verder naar boven verzetten. en als dat gedaan is ... wat zijn jouw ervaringen, en hoe lang ben jij en op welke hoogte staat je zadel en zo :-)
 
Met welke ruitjes heb je gereden, waar heb je dat gedaan en wat waren je ervaringen? Misschien kan je het antwoord hier even posten; dat is dan wat meer on-topic dan in dit draadje.

Alvast bedankt :)
Don't worry! Dat waren we al van plan en gaan we ook doen. Foto's zijn er uiteraard ook gemaakt. Wacht maar op de post deze week van comecme.

Het waren overigens de 2 ruitjes van MDI.
 
Vandaag heb ik mijn ruitje naar beneden geplaatst. Ben zelf 1.87. Stuur staat in de voorste stand, het zadel in de middelste stand.
Draai de schroeven niet oneindig door; als je weerstand voelt zit de ruit vast.
 
Vandaag heb ik mijn ruitje naar beneden geplaatst. Ben zelf 1.87. Stuur staat in de voorste stand, het zadel in de middelste stand.
Draai de schroeven niet oneindig door; als je weerstand voelt zit de ruit vast.

waarom plaats je je ruitje naar beneden ? dan vang je toch alleen maar meer wind ?
 
Da's een late reactie op een berichtije van 5 jaar geleden van mij ......
Goed, het is een illusie dat je met een stroomlijn van een CBF600S uit de wind gaat zitten. Als je dat zoekt, kies je beter een andere motor. Een Goldwing, een HD met een paar vierkante meter plexiglas, een BMW R1200RT, of zo.

De stroomlijn van de CBF heeft deels een optische functie en deels een comfortverhogende. Met een lengte van 180 - 190 zou je, volgens mijn CBF expertise de ruit in de laagste stand moeten zetten (stuur in de verste stand en zadel in de middelste stand). Dán heb je geen turbulentie, wordt de wind voldoende om je heen geleid voor een comfortabele rit en heb je bij hogere snelheden een optimale stroomlijn over je helm heen. Zet je de ruit in de middelste of hoogste stand, dan heb je enorme herrie, geruk aan je helm en in de hoogste stand zelfs enige druk van achter je helm naar voren.
Het zijn eigen keuzes. Mijn keuze is flink onderbouwd, komt voort uit een berg ervaring en wordt reglematig bevestigd door mannen die de schermen hoger zetten of vervangen door enorm grotere stukken plastic.

Mijn CBF-record is 1500 km op één dag ........ waarbij ik zelfs nog enigszins fris van de motor kon stappen :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan