Ruitjes en de wind om je helm

Peter uit Soest

Die hard MF'er
2 okt 2001
641
0
Soest
Ik heb een vraag aan de sportieve rijders met kleine kuipruitjes.
Ik heb een tijd op mn chopper gereden zonder scherm (ruit)= volle wind.
Ik heb lang gereden met scherm (groot police chopper scherm) en dat houd mij redelijk uit de wind zodat ik niet de volle laag wind om mn hoofd krijg (dit rijd een stuk minder vermoeiend).

Hoe is dit bij die kleine ruitjes? heb je dan alleen geen winddruk op je lichaam, maar suist het vollop om je hoofd? Of is de stroomlijn van het kleine ruitje zo, dat de wind toch over het lage kuipruitje en over je helm scheert zodat je geen last hebt van de wind?
Moet een lage ruit die niet versteld kan worden, op de gok goed zijn?

Mijn grote scherm kon ik afstellen, dit is met een kuipruitje niet zo. Daarom vermoed ik dat je met een klein ruitje de volle laag om je kop krijgt.
Zoals dus bij de bandit, gsx750F, en meeste sportievelingen met tophalf kuipruitje.
En natuurlijk bij regen de volle plens op je kop?
Wat zijn de ervaringen.?????????? bij voorbaat :}
 
Veel merken verschillen in hoe de stroomlijn van de ruit loopt. Bij een GSXR lopen de standaard ruiten bol totdat ze bijna horizontaal staan. Groot verschil met de R6 die enigszins bol loopt maar lang niet horizontaal uitloopt.
RSV Mille zit daar een beetje tussenin.

Maar als je normaal relaxt rijdt, leun je lichtelijk voorover (door laag geplaatste clipons) en heb je dus al vanzelf wat gewicht waarmee je tegen de wind kan leunen. Het makkelijkste rijdt dan ook rond de 80 kmh.

Maar voor als je regelmatig heel hard rijdt zijn er double bubble ruitjes verkrijgbaar die wat hoger uitlopen waardoor je minder in de wind zit. Verschil is dan wel ERG goedmerkbaar als je 200 rijdt.

Er zijn ook nog de zgn. Flip-up ruitjes (ik vind het er niet uitzien, maar dat is mijn mening) die lopen uit naar verticaal, leiden de wind dus naar boven.
 
op een fazer zit ook maar een klein top kuipje, maar het haalt toch aardig wat winddruk van je lijf.

150/160 kan ik lang volhouden, ik denk dat de licht voorovergebogen zithouding daar voor erg groot deel aan meehelpt....terwijl dat op een fazer nog behoorlijk recht op is...

op de vorige fazer die ik heb gehad, zat een grotere topkuip op maar was daardoor niet comfortabeler.
dat kwam door de turbulenties rond mijn helm.
grotere topkuip is dus niet altijd comfortabeler, belangrijker is de plek waar de wind weer volledig langs je waait.
 
Ik kan zonder ruitje ook een lange tijd 160 volhouden, tot 3 uur toe (langer weet ik niet )
 
ik had als eerste mijn ruitje verwijderd, vond ik niet mooi en zorgde idd voor veel turbulentie rondom m'n helm trillend vizier enzo.......

Heerlijk die volle laag wind in je smoel ;)

maar moet erbij zeggen dat ik zelden boven de 150/160 kom omdat ik dan spieren moet gebruiken in m'n nek waarvan ik het bestaan niet eens wist.
 
Scheelt toch, ben je er 5 minuutjes af (=rust).

Maar ik was je ook een beetje aan het stangen..... :)
 
Ik rij zelf met een hogere ruit dan normaal waardoor ik ook minder last heb van de wind bij hogere snelheden.
Echter toen m'n zoon nog achterop zat klaagde hij dat hij meer last van de wind had. Door die hogere ruit kan ik wel langer hogere snelheden vast houden.
Vanuit Lausitz (superbike) dit jaar continu 200/220 gereden.
Mijn wederhelft reed toen met een CBR 600 met een originele ruit en kon het ook volhouden. Echter nu rijd zij met een Mille met verhoogde ruit en ze klaagt dat ze meer last van de wind heeft dan met de CBR. Terwijl je op een Mille toch dieper zit.
Dus binnenkort de originele ruit maar eens proberen of dat beter is.
Vergeet echter niet dat iedere motor, helm, ruit en kleding of de combinatie anders reageert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan