"Rullen" op achterband..

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Ik keek vandaag eventjes naar mijn achterband, en toen viel het mij op dat er rullen op het loopvlak van de band zaten. Houd dit in dat de band te heet is geweest???

(Heb vanochtend behoorlijk doorgereden.)
 
Op zaterdag 13 juli 2002 17:05 schreef DeGroteMuis het volgende::^ Vooral de zijkanten van het loopvlak zien er snel zo uit... Zelf bij een conservatieve rijstijl zoals ondergetekende... :) Met een stevige rijstijl & Metzies Rennsport lukt dat op het midden van het loopvlak ook wel... :)

BT-020 ook wel hoor *D
 
:^ Vooral de zijkanten van het loopvlak zien er snel zo uit... Zelf bij een conservatieve rijstijl zoals ondergetekende... :) Met een stevige rijstijl & Metzies Rennsport lukt dat op het midden van het loopvlak ook wel... :)

Mijn bt045 's (volgens sommigen een pure toerband) zagen ook zo uit afgelopen vrijdag na circuitdag Zolder. Volgens mij kan dat met alle banden, zijn geen supersportbanden voor nodig. Hangt natuurlijk veel af van je rijstijl.
 
ALs ik lange stukken snelweg rij, en das dan altijd hard, dan zet ik me bandenspanning op 3.0-3.2

Dan slijt je band echt minder, en zoveel grip heb je toch niet nodig op de snelweg.

Niet vergeten je spanning aan te passen als je bent aangekomen.

Nog bedankt voor je tip. Ik heb het afgelopen weekend uitgeprobeerd (800 km snelweg) en de slijtage van de achterband is me 200% meegevallen. Nu staan er wel rullen op de achterband van de laatste 15 km (Best naar St Oedenrode). Met een bandenspanning van 2,7 bar heb ik daar normaal gesproken geen last van.
 
Nog even een klein stukje inbreng, hoewel het verhaal van Dutch Chili het overgrote deel wel verklaart..

- Met de temperaturen van deze week, gaat bijna elke band rullen bij circuitgebruik.
- Brigdestone banden hebben erger dan anderen de neiging te rullen en blauw te worden, maar blijven desondanks goed functioneren.
- Ook een BT045 krijg je aan het rullen, alleen heeft mijn XJ600 daar wat te weinig vermogen door, maar met wat bochtjes Baars lukt het ook een beetje.

- De Pilot Sports van mijn GSX-R rullen relatief weinig, maar afgelopen maandag op Zolder kwamen er wel mooie kleine rulletjes op, maar dat mag wel.

Ander fenomeen: Golfjes! Dat is iets minder, teken van verbranding van de band. Te heet dus. Oplossing ook weer zoeken in vering en bandenspanning, maar oplossing kan lastig zijn...

Grtzz HagaSan.
 
dit is mijn metzeler na crt dag

5216



Bijlage: band3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bandenspanning verhogen om hem koeler te houden? Daar kan ik nu dus echt niet inkomen. Ik heb de laatste keer op Lelystad juist mijn bandenspanning moeten verlagen. Had binnen een paar ronden echt flink dement door de bocht gaan (kreeg totaal geen vertrouwen, het gleed enorm) grandioze rullen op m'n achterband. Bleek op 2,9 bar te staan :( Verlaagd tot 2,5 en ik reed de rest van de bijna 3 uur met amper meer slijtage met het grootste gemak de uitlaat aan de grond.
 
ligt natuurlijk ook aan het type band
met de Metzeler MEZ3 racing had ik wel rullen,maar met de steel versie die ook op een r1 liggen heb ik het niet.
zelfde rijstijl zelfde spanning.
grip is als hij warm is iets minder,maar als hij nog koud is weer veel meer grip. :?
verders zou de steel een beter rechtuit stabilteit moeten hebben, maar merk daar in de bochten nix van :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan