"Rullen" op achterband..

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Ik keek vandaag eventjes naar mijn achterband, en toen viel het mij op dat er rullen op het loopvlak van de band zaten. Houd dit in dat de band te heet is geweest???

(Heb vanochtend behoorlijk doorgereden.)
 
Was dat midden op het loopvlak of aan de zijkanten? Indien zijkanten dan kan vering/demping/bandenspanning meespelen.

Is het van rechtdoor rijden dan heb je stevig doorgereden (steviger dan toegestaan }) ). Misschien valt er nog iets te optimaliseren in bandenspanning.
 
Rullen zijn meestal niet slecht, maar een teken van:"Kijk maar! Ik had er zin in!"
Afhankelijk van hoe de rullen eruit zien kan je wel afleiden of je vering goed staat. Te zachte vering levert weinig en/of kleine golfjes op. Te harde vering of een te hoge bandenspanning levert klonten op. Kijk maar op dit plaatje. Mijn BT012SS deden het met 2.4bar en mijn veringafstelling perfect. Geen rullen! De SC's van Ruud zien er ook nog heel goed uit. Die zijn gewoon erg zacht waardoor ze toch rullen, maar net niet te veel. Het zou iets minder mogen, oftewel de vering zachter of de band harder (blijft 'ie koeler en wordt daardoor niet te zacht).
Tires.jpg
 
Is het van rechtdoor rijden dan heb je stevig doorgereden (steviger dan toegestaan }) ). Misschien valt er nog iets te optimaliseren in bandenspanning.

U rijd Leeuwarden - Winschoten (Leeuwarden-Heerenveen-Drachten-Groningen-Winschoten) in 40 minuten. Mag dat??

Bandenspanning verhogen of verlagen???
 
Met m'n net nieuwe 010's had ik bij 200 kmh binnen een paar kilometers ook zo de rullen (kleintjes) erop staan. Zal wel aan de zachtheid van de banden liggen. Misschien dat 020's daar minder last van hebben? Dus voor het toeren doe ik nu zo min mogelijk Duitse Autobahn en meer bochtenwegen :]
 
Dan mag je wel blij zijn dat het geen 010's zijn :) Prima bandjes overigens, maar ik ben benieuwd of ze m'n vakantie overleven zonder plat gereden te zijn, er zal toch wel wat snelweg tussen zitten.
 
ALs ik lange stukken snelweg rij, en das dan altijd hard, dan zet ik me bandenspanning op 3.0-3.2

Dan slijt je band echt minder, en zoveel grip heb je toch niet nodig op de snelweg.

Niet vergeten je spanning aan te passen als je bent aangekomen.
 
Geloof het of niet maar mijn BT010's liggen er al 7000 km onder en zijn nog niet op, kunnen nog minimaal 1500 km mee. Ik heb 2.3 voor en 2.5 achter en rij ook niet erg traag ofzo. Toch slijten ze op de een of andere vage manier niet snel bij mij. :? :)

edit: tikfoutje :+
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 12 juli 2002 22:25 schreef Revolution het volgende:
Geloof het of niet maar mijn BT010's liggen er al 7000 km onder en zijn nog niet op, kunnen nog minimaal 1500 km mee. Ik heb 2.3 voor en 2.5 achter en rij ook erg traag ofzo. Toch slijten ze op de een of andere vage manier niet snel bij mij. :? :)
Hulde }) uiteindelijk zeg je het dan zelf maar..
En inderdaad vaag, dat ze dan niet zo snel slijten :+
 
ALs ik lange stukken snelweg rij, en das dan altijd hard, dan zet ik me bandenspanning op 3.0-3.2

Dan slijt je band echt minder, en zoveel grip heb je toch niet nodig op de snelweg.

Niet vergeten je spanning aan te passen als je bent aangekomen.

Goede tip. Meestal rijd ik 2.9 achter, 2.5 voor. Dus ook vrij harde banden. Ik verwacht wel dat met extra bepakking erop de banden beter contact hebben en minder zullen slippen. Tevens rijd ik minder hard, dus als het meezit zou je verwachten dat de slijtage minder zal zijn dan tijdens een dagje scheuren zonder bepakking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan