Runner 125 SD '99 2T

11 mei 2021
1
0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus hier een klein stukje over mezelf.

Ben 29 jaar oud en sinds kort eigenaar van een runner 125 SD.
Ik heb de nodige technische kennis o.a 12 jaar lang automonteur met de nodige papieren, ik weet voor snelheid beter een t-max had moeten halen. Maar voor mij is een motor runner echt een jongensdroom wat uitkomt. Ik wil mijn runner dagelijks gebruiken en ook mee op vakantie gaan met mijn vriendin.

Nou genoeg over mezelf dus ik kom to the point:

Ik heb de 172cc cilinder set van pm tuning op het oog maar ik vraag me af die niet moet laten aanpassen zodat die op mijn Carter past of is het net bij de 180 plug en play?

Ook lees ik veel over gescheurde carter's dus heb ik al een motorblok versteviging besteld (zie foto).

Ik zat eraan te denken het blok dubbel gelagerd te maken om zoveel mogelijk bescherming te geven tegen het scheuren. Nu is mijn vraag past zoon dubbel gelagerde Carter kap gewoon op mijn vertanding of heb ik daar een andere as voor nodig dat die in de Carter kap komt?

Verder wil ik nog meerdere dingen met aan met doen:

- Carters laten flowen
- Race krukas
- Grotere carb (geen idee welke en hoeveel mm)
- Malossi membraam vl 14 of Carter aanpassen voor de vl 16?
- Pm terugloop uitlaat
- Vliegwiel afdraaien
- Vertanding veranderen
- Koppeling + huis en vario malossi
- Race ontsteking(heeft dat veel nut?)
- Usd of malossi voorvork
- Ombouwen naar sp pro
Inc. Stickerset
- Kappen bijwerken en bij spuiten
- Zij roosters hydro dippen

Ik kwam er laatst achter een beunhaas aan de kabelboom heeft zitten beunen(niet gek 22 jaar oud, zie foto's)
Heb al een andere kabelboom gekocht die ik ga monteren maar helaas door werk heb ik niet zoveel tijd ervoor.

Ik weet vele denken beter een "echte motor" moet halen, of mijn geld evengoed uit het raam kan gooien etc, etc maar zo heeft iedereen zijn eigen ding.

Als iemand nog tips of ideeën voor me heeft hoor ik het graag. Ben wel benieuwd hier nog meerdere liefhebbers zijn van de dinosaurus runner.

De groeten!!!



Screenshot_20210506-195619.jpg
IMG_20210430_135023__01.jpg
Screenshot_20210502-181618__01.jpg
IMG_20210501_152021.jpg
Screenshot_20210506-195619.jpg
IMG_20210430_135023__01.jpg
Screenshot_20210502-181618__01.jpg
IMG_20210501_152021.jpg
IMG-20210501-WA0009.jpeg
IMG-20210501-WA0011.jpeg
 
Allereerst het advies: dagelijks gebruiken en een runner 180 tunen gaat totaal niet samen. Is ie totaal niet voor gemaakt en zuipt dan als een bezetene. Carters breken bij hogere toeren en de cilinder kan eigenlijk geen hoge toeren draaien, omdat de zuiger te groot is kwa onbalans. Draait daarom ook geen hoge toeren vanuit de fabriek. Is inderdaad je geld niet waard, koop iets wat die krachten wel gewoon goed aankan. Zelfde geldt voor de voorvork en trommeachterrem. Subframe is zwak gebouwd etcetc. Totzover het verstandige advies.

Wil je het wel doen dan is een blokbeugel inderdaad een must, samen met een dubbelgelagerde carterkap en moer van HT. De PM tuning cilinder moet je inderdaad het carter van een 125 voor op aanpassen. Race ontsteking heeft weinig nut door de lagere toeren die die draait. Runners moeten het hebben van koppel op lagere toeren.
 
Wel kicken zo'n 2T, heb zelf ooit een Hexagon gehad met hetzelfde blok; in de bebouwde kom was dat ding niet te kloppen tot frustratie en verbazing van vele automobilisten 8-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan